Testy školskej zrelosti alebo Ako sme to zažili my

Evča 18
Skolak kresleny

Týmto článkom sa chcem podeliť o svoju skúsenosť s predčasným nástupom do 1. ročníka ZŠ. Syn sa narodil v druhej polovici septembra, no na základe našich pozorovaní a postrehov učiteliek v MŠ sme sa s manželom rozhodli, že napriek tomu ho zapíšeme do školy a nebudeme rok čakať, kým dovŕši 6 rokov.

Na samotnom zápise sme sa pre synovo ochorenie nezúčastnili. Do školy som šla bez neho ešte v termíne, dokedy zápis trval. Aj keď sa nezúčastnil on osobne, škola nemala problém zapísať ho do zoznamu. Vyplnila som potrebné tlačivá, vyplatila som požadované peniaze a vypočula som si inštrukcie. Jediná podmienka, aby syna do školy v septembri zobrali, bolo absolvovanie pohovoru u špeciálneho psychológa a jeho odporúčanie. Na základe jeho odporúčania, resp. neodporúčania, škola vydá rozhodnutie, či dieťa v septembri nastúpi, alebo nenastúpi.

Hneď v ten týždeň po zápise sme šli do poradne objednať si termín. Pracovníčka si vyžiadala potrebné údaje (meno, adresu, dátum narodenia) a skonštatovala, že sa nemusíme nijako stresovať, vraj dieťa na pohovor predvolajú niekedy v máji. A tak sme teda čakali na predvolanie. Samozrejme, ja som medzitým zisťovala snáď na všetkých frontoch, čo sa tam vlastne môjho dieťaťa budú spytovať a už vopred som sa stresovala, že to bude isto príliš náročné. Nevedela som, či máme syna učiť niečo špeciálne, na čo sa zamerať, čomu sa viac venovať. Ba dokonca sa mi ani nepodarilo pozháňať vierohodné informácie, na čo sa vlastne pripraviť. Tak som to nechala všetko tak a povedala som si, že psychológ je presne na to, aby v dieťati jeho schopnosti odhalil.

 

Z môjho pohľadu sa mi syn nejaví ako nejako extra nadaný. Dnešné deti predsa vyrastajú s technológiami, ktoré sme my spoznávali často až na VŠ, takže sa mi vôbec nezdá mimoriadne, že 5-ročné dieťa ovláda abecedu, číslice, vie obsluhovať počítač a mikrovlnku, pozná zvieratá, rastliny a má veľmi veľa rôznych iných vedomostí. Niektoré deti v takom veku bežne komunikujú 2 i viacerými jazykmi. Proste, doba značne pokročila a aj deti majú väčšie možnosti získavania poznatkov od rôznych kníh až po televízne vysielania.

 

V deň D začiatkom mája sme sa pekne celá rodinka vybrali k tej psychologičke, veď pozvánka bola adresovaná konkrétne nám ako „váženej rodine“. Psychologička nás, rodičov, vo svojej pracovni usadila, deťom dala k dispozícii hračky a priestor a začala pohovor s nami rodičmi. Nešlo o žiadnu spoveď, výsluch, či iné vyzvedanie. Pýtala sa na náš názor, prečo si myslíme, že by dieťa malo do školy nastúpiť, pýtala sa na naše hodnotenie dieťaťa a na náš odhad, či dieťa má šancu prvý ročník v škole úspešne zvládnuť. Potom si k nám prizvala aj nášho syna a dala zopár otázok aj jemu. My sme do jeho odpovedí nezasahovali. Pýtala sa ho klasické otázky: ako sa volá, kde býva, aké rozprávky pozná, aké má obľúbené jedlo, či doma pomáha a s čím, kto doma upratuje, s čím sa najradšej hrá, … vyzvala ho, aby niečo zarecitoval alebo zaspieval – čo úplne samozrejme odmietol :). Po tomto krátkom úvode nás poslala k inej pracovníčke a zostala s naším synom cca 45 min. osamote.

My sme zatiaľ vo vedľajšej pracovni odpovedali na otázky týkajúce sa našich osobných údajov, tehotentsva, pôrodu, dojčenia, odvykania od plienok, vývoja reči a chôdze, prekonaných ochorení, zapísali si našu charakteristiku nášho dieťaťa, napokon nám dali podpísať súhlas s tým všetkým. Obdržali sme rozhodnutie o tom, že nášho syna s naším súhlasom vyšetria pre posúdenie školskej zrelosti na našu žiadosť.

Za toto vyšetrenie ani v súvisloti s týmto vyšetrením sa nič neplatí!

Napokon nás psychologička opäť pozvala do svojej pracovne, aby nám oznámila výsledky svojho skúmania. Na našu veľkú radosť syna do školy absolútne bez výhrad odporúča, čo samozrejme napíše aj do školy. A čo tam syn musel robiť? Kreslil postavu s detailami. Dopĺňal jednoduché obrazce do logických postupností, obkresľoval a pomenúval tvary (kruh, štvorec, trojuholník, lichobežník – ten nevedel pomenovať). Psychologička skúmala, či vie rozoznať pravú a ľavú stranu, či pozná následnosti včera, dnes, zajtra, či sa vie zorientovať v pojmoch prvý, posledný, prostredný, žiadny, či pozná farby a tvary … Syn rozprával o tom, čo robíme bežne doma, čo robí najradšej, nespytovala sa nič o iných rodinných príslušníkoch. Rozhovor bol smerovaný na zistenie všeobecných znalostí dieťaťa a logické myslenie. Nie je nutné poznať abecedu a číslice. Vôbec sa neskúma výška IQ! Jednotlivé činnosti sa nijako nebodujú, nemerajú podľa nejakej šablóny či tabuľky. Hodnotenie je všeobecné so záverom do školy buď áno, alebo do školy ešte nie a toto je pre školu smerodajné.

Takže ja odporúčam všetkým rodičom, ktorí sa chystajú zapísať svoje dieťa do školy predčasne, aby sa ničoho nebáli. Dieťa netreba nijako špeciálne na taký pohovor chystať a asi zo všetkého najdôležitejšie je rozprávať sa o tom s dieťaťom hneď pri zápise do školy, aby nemalo pocit, že ho zrazu nasilu niekam pcháme, aby bolo v obraze, prečo vlastne k tej cudzej tete ide a prečo jej má odpovedať na otázky. Aj keď ja si nemyslím, že náš syn už teraz plne chápe všetky súvislosti, prečo to bolo takto, prijal to ako fakt, lebo sme mu od začiatku dávali najavo, že je to vec, ktorá sa týka najmä jeho, nie je to prestíž rodičov. Všetkým budúcim prváčikom veľmi držím palce, aby sa im v škole páčilo.

 

 

Foto: www.gratis-malvorlagen.de

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Ahoj maminy. Učím teraz na druhej ZŠ, kde riaditeľ vyžaduje pred vstupom dieťaťa do školy testy školskej zrelosti u všetkých detí a podľa toho rozhodne o prijatí dieťaťa. Myslím si, že je to dobré.

  2. Ahoj maminy. Učím teraz na druhej ZŠ, kde riaditeľ vyžaduje pred vstupom dieťaťa do školy testy školskej zrelosti u všetkých detí a podľa toho rozhodne o prijatí dieťaťa. Myslím si, že je to dobré.

  3. No ono aj zalezi na tom, kto tie testy roby. Nie vsetky vysledky su relevantne.

    V skolke sa odohralo take, ze teta profesionalka z pedagog. poradne prisla do triedy s 20 detmi a za hodinku mala vysledky vsetkych. Potom som bola s dcerkou u inej psycvhologicky, ktora robila tieto testy na tri sedenia po hodnie a to uz boli ine hodnotenia.

  4. No ono aj zalezi na tom, kto tie testy roby. Nie vsetky vysledky su relevantne.

    V skolke sa odohralo take, ze teta profesionalka z pedagog. poradne prisla do triedy s 20 detmi a za hodinku mala vysledky vsetkych. Potom som bola s dcerkou u inej psycvhologicky, ktora robila tieto testy na tri sedenia po hodnie a to uz boli ine hodnotenia.

  5. Vysku IQ ten psycholog zistuje, napriklad uz samotnou kresbou postavy, detailov, roznymi ulohami, takze on ho zisti, len to nemusi povedat. Ale ved skolska zrelost je i tak o inom.

  6. Vysku IQ ten psycholog zistuje, napriklad uz samotnou kresbou postavy, detailov, roznymi ulohami, takze on ho zisti, len to nemusi povedat. Ale ved skolska zrelost je i tak o inom.

  7. ja som s mojou dcérou absolvovala rovnaké vyšetrenie pred dvoma rokmi v Prešove. Je novembrová. Absolvovala rovnaké testovanie ako opísala Evča. Na záver mi však psychologička presne popísala, ako ju testovala a ako hodnotila výsledky. psychológia tieto veci nebodujú, ale sa hodnotí psychomotorický vývoj, kde sú v tabuľkách dané určité medzníky a sociálna zrelosť dieťaťa. vysvetlila mi, že dcéra, ktorú testovala ako 5 a pol ročnú, pre odporúčanie na tzv. predčasné zaškolenie (skorší nástup do školy), musí dosiahnuť výsledky ako keby mala 7 rokov. t.j. nepostačuje, že v 5 rokoch je ako 6 ročná. Všetky testy mala dcéra ako 7 ročná, krátkodobú pamäť ako 8 ročná. Psychologička mi povedala, že podľa výsledkov síce napíše do papierov, že odporúča predčasné zaškolenie ale podľa nej to mám do septembra ešte zvážiť, nakoľko dcérina sociálna zrelosť je ako 6 ročná, čo síce je na predčasné zaškolenie, ale bude v škole čeliť tlaku väčších detí, ktoré môžu byť pri dnešnom trende odkladu školy aj o dva roky staršie. Že ak ju nechám v škôlke, nič tým nepokazím. Nakoniec sme dcéru do školy nedali skôr a dnes to neľutujem. Naozaj sa dcéra za ten rok v škôlke zmenila, viac dozrela a tak som sa v prvom ročníku vyhla stresom väčšiny rodičov prvákov, kde som sa s dcérou vôbec nemusela učiť, písať úlohy, bola absolútne samostatná, popri škole si sama vymyslela dva krúžky, ktoré už dva roky robí vrcholovo a je úspešná.

    Nechcem nikoho odrádzať od predčasného zaškolenia, ale nič deťom neutečie

  8. ja som s mojou dcérou absolvovala rovnaké vyšetrenie pred dvoma rokmi v Prešove. Je novembrová. Absolvovala rovnaké testovanie ako opísala Evča. Na záver mi však psychologička presne popísala, ako ju testovala a ako hodnotila výsledky. psychológia tieto veci nebodujú, ale sa hodnotí psychomotorický vývoj, kde sú v tabuľkách dané určité medzníky a sociálna zrelosť dieťaťa. vysvetlila mi, že dcéra, ktorú testovala ako 5 a pol ročnú, pre odporúčanie na tzv. predčasné zaškolenie (skorší nástup do školy), musí dosiahnuť výsledky ako keby mala 7 rokov. t.j. nepostačuje, že v 5 rokoch je ako 6 ročná. Všetky testy mala dcéra ako 7 ročná, krátkodobú pamäť ako 8 ročná. Psychologička mi povedala, že podľa výsledkov síce napíše do papierov, že odporúča predčasné zaškolenie ale podľa nej to mám do septembra ešte zvážiť, nakoľko dcérina sociálna zrelosť je ako 6 ročná, čo síce je na predčasné zaškolenie, ale bude v škole čeliť tlaku väčších detí, ktoré môžu byť pri dnešnom trende odkladu školy aj o dva roky staršie. Že ak ju nechám v škôlke, nič tým nepokazím. Nakoniec sme dcéru do školy nedali skôr a dnes to neľutujem. Naozaj sa dcéra za ten rok v škôlke zmenila, viac dozrela a tak som sa v prvom ročníku vyhla stresom väčšiny rodičov prvákov, kde som sa s dcérou vôbec nemusela učiť, písať úlohy, bola absolútne samostatná, popri škole si sama vymyslela dva krúžky, ktoré už dva roky robí vrcholovo a je úspešná.

    Nechcem nikoho odrádzať od predčasného zaškolenia, ale nič deťom neutečie

  9. Evča držím malému palce, nech sa mu páči v škole a som rada, že je konečne aj Teba počuť, nejako si sa nám odmlčala.

  10. Evča držím malému palce, nech sa mu páči v škole a som rada, že je konečne aj Teba počuť, nejako si sa nám odmlčala.

  11. Vieš na tých školách sme vždy mali svojich psychológov a špeciálnych pedagógov, ktorí robili testy u nás na škole. Ak nemali rovnaký názor, pozvali dieťa a j rodiča na osobný pohovor a až potom napísali svoje hodnotenie. To, čo popisuješ Maja som počula aj ja a s takou diagnostikou nesúhlasím. Z vlastnej skúsenosti so synom viem, že je dobré v každom prípade testy absolvovať. Mne povedali v škôlke, že netreba, veď je šikovný. Nuž som povedala, že nepôjdeme na ne. Na konci prej triedy (cez 8. mája) bol na špeciálnom vyšetrení v nemocnici a musel pred ním absolvovať testy u psychológa a psychiatra. Výsledok bol z nich, že vôbec nepatril do školy a mal byť len v škôlke. Dokonca mi doporučili zopakovať prvú triedu. Jeho učiteľka po prečítaní riadkov pre školu bola zhrozená, lebo jej sa tak vôbec nejavil a poradila mi návštevu psychológa. Výsledkom niekoľkých sedení je diagnóza niekoľkých porúch učenia, vysoko nadpriemerné IQ a hlboko podpriemerné EQ. Pričom pri testoch školskej zrelosti mohli aspoň čiastočne prísť na to IQ a EQ a odzačiatku k nemu mohla učiteľka pristupovať inak ako to robí teraz celú druhú triedu.

  12. Vieš na tých školách sme vždy mali svojich psychológov a špeciálnych pedagógov, ktorí robili testy u nás na škole. Ak nemali rovnaký názor, pozvali dieťa a j rodiča na osobný pohovor a až potom napísali svoje hodnotenie. To, čo popisuješ Maja som počula aj ja a s takou diagnostikou nesúhlasím. Z vlastnej skúsenosti so synom viem, že je dobré v každom prípade testy absolvovať. Mne povedali v škôlke, že netreba, veď je šikovný. Nuž som povedala, že nepôjdeme na ne. Na konci prej triedy (cez 8. mája) bol na špeciálnom vyšetrení v nemocnici a musel pred ním absolvovať testy u psychológa a psychiatra. Výsledok bol z nich, že vôbec nepatril do školy a mal byť len v škôlke. Dokonca mi doporučili zopakovať prvú triedu. Jeho učiteľka po prečítaní riadkov pre školu bola zhrozená, lebo jej sa tak vôbec nejavil a poradila mi návštevu psychológa. Výsledkom niekoľkých sedení je diagnóza niekoľkých porúch učenia, vysoko nadpriemerné IQ a hlboko podpriemerné EQ. Pričom pri testoch školskej zrelosti mohli aspoň čiastočne prísť na to IQ a EQ a odzačiatku k nemu mohla učiteľka pristupovať inak ako to robí teraz celú druhú triedu.

  13. Tak aj my s dcérou sme boli na testoch zrelosti, je októbrová a chceme ju dať do školy skôr. Pri testoch som s ňou nebola, trvali asi hodinu. Psychologička mi na záver oznámila, že dcéra je mimoriadne nadaná, nadpriemerne inteligentná…, ale ak chce ísť do školy so 6-ročnými deťmi, mala by uť vedieť PLYNULE ČÍTAŤ(zatiaľ pozná len písmená abecedy, vie prečítať nejaké trojpísmenkové slová). Emocionálne by mala byť na úrovni 7-8 ročného dieťaťa (naša bola na úrovni 6-ročného) čo vraj absolútne nestačí. A ešte sa pani psychologička vyjadrila, že najradšej by do školy posielala len 7-ročné deti. Tak neviem, či sme vyfásli nejakú harpiu, alebo je toto fakt normálne… Veď ak má dieťa vedieť pred nástupom do školy čítať, čo bude robiť v škole?

  14. Tak aj my s dcérou sme boli na testoch zrelosti, je októbrová a chceme ju dať do školy skôr. Pri testoch som s ňou nebola, trvali asi hodinu. Psychologička mi na záver oznámila, že dcéra je mimoriadne nadaná, nadpriemerne inteligentná…, ale ak chce ísť do školy so 6-ročnými deťmi, mala by uť vedieť PLYNULE ČÍTAŤ(zatiaľ pozná len písmená abecedy, vie prečítať nejaké trojpísmenkové slová). Emocionálne by mala byť na úrovni 7-8 ročného dieťaťa (naša bola na úrovni 6-ročného) čo vraj absolútne nestačí. A ešte sa pani psychologička vyjadrila, že najradšej by do školy posielala len 7-ročné deti. Tak neviem, či sme vyfásli nejakú harpiu, alebo je toto fakt normálne… Veď ak má dieťa vedieť pred nástupom do školy čítať, čo bude robiť v škole?

  15. Ahojte

    ja ked sa mozem podelit o skusenost ktora ma caka,tak kazde dieta ktore sa zucastni zapisu,absolvuje sedenie so psychologom a absolvuje aj test skolskej zrelosti.Myslim,ze je to spravny postup,ako ukazat aj rodicom,co ich dieta v neznamej situacii dokaze,lebo urcite sa takymi ulohami bezne nestretava. pa Katka

  16. Ahojte

    ja ked sa mozem podelit o skusenost ktora ma caka,tak kazde dieta ktore sa zucastni zapisu,absolvuje sedenie so psychologom a absolvuje aj test skolskej zrelosti.Myslim,ze je to spravny postup,ako ukazat aj rodicom,co ich dieta v neznamej situacii dokaze,lebo urcite sa takymi ulohami bezne nestretava. pa Katka

Pridaj komentár