Päť „P”, ktoré by postavili naše školy na nohy

Vladimír Burjan 10

Klasické pravidlá predaja sa točia okolo takzvaných „5P“: product, price, packaging, place a promotion. Nedávno som si uvedomil, že všetko, čo naše základné a stredné školy, aby sa mohli výrazne pohnúť dopredu, má tiež podobu magických „5P“. Tu sú:

1. Peniaze (od vlády)

Tento bod snáď ani netreba podrobnejšie rozoberať. Je to zrejmé, je to pre túto krajinu kľúčové a chápeme to snáď všetci okrem vládnucich politikov (súčasných aj minulých). Naše školstvo má neskutočný vnútorný dlh a pomaly mu dochádza dych. Pritom nejde iba o platy učiteľov, o ktorých sa hovorí najčastejšie. Ide aj o budovy a areály škôl, vybavenie učební a laboratórií, o knižnice, učebné pomôcky, o peniaze na odborný rast učiteľov a o ďalšie kapitoly, ktoré sú zúfalo podfinancované. Pritom tento problém nie je nový.

Už Jan Werich svojho času hovoril: „U nás se vždy platilo více za muziku než za fyziku. Proto tady taky není žádný Einstein.“

2. Právomoci (od ministerstva školstva)

Školy potrebujú právo o svojej činnosti samostatne rozhodovať. Inými slovami – potrebujú slobodu. Bez právomocí niet pocitu zodpovednosti. Bez právomocí niet priestoru na sebarealizáciu. Bez právomocí niet hľadania, skúšania, napredovania. Bez právomocí hrozí rutinné plnenie nariadení zhora s malým pocitom zodpovednosti a veľkou snahou minimalizovať námahu. Nielen v školách, všade. Naše školstvo je nezmyselne preregulované. Dusí sa.

3. Podpora (od rodičov)

Úloha škôl a učiteľov je ťažká a bez spolupráce a podpory zo strany rodičov ju nemôžu zvládať. Mnohí rodičia sa, žiaľ, k škole stavajú podobne ako k autoservisu: keď dajú auto do servisu, je úlohou mechanikov dať ho do poriadku. Majú tomu rozumieť, sú za to platení. Keď dajú dieťa do školy, je úlohou učiteľov vychovať a vzdelať ho. Majú tomu rozumieť, sú za to platení.

Ibaže škola nie je autoservis. A na vlastných deťoch by malo rodičom záležať viac ako na aute. Škola jednoducho potrebuje podporu od rodičov, či už bude mať podobu konkrétnej spolupráce, finančnej pomoci alebo aspoň aktívneho záujmu o dianie v škole.

4. Pozornosť (od médií)

Kým budú pre médiá v tejto krajine zaujímavejšie trápne a hlúpe pseudocelebrity ako dianie v školách, nepohneme sa ďalej. Nič proti športu, ale relácií o futbale či hokeji je v našich televíziách mnohonásobne viac ako relácií o výchove a vzdelávaní. Pritom školstvo sa tak či onak týka veľkej časti populácie.

Napriek tomu je jeho výskyt v médiách celkom zriedkavý a obmedzuje sa najmä na rôzne negatívne „kauzy“.Tie sú možno novinársky atraktívne, ale z hľadiska skutočných problémov školstva väčšinou okrajové. Pritom aj medzi učiteľmi sú výnimočné osobnosti, ktoré by dokázali zaujať divákov hoci aj v prime time.

5. Pokoj (od úradníkov)

Vyrušenie učiteľa od jeho práce s deťmi by malo byť trestným činom. Už som spomenul, že naše školstvo je preregulované. Sprievodným javom detailnej regulácie je množstvo zákonov, vyhlášok, nariadení, usmernení, výkazov, dotazníkov, tlačív. Každé jedno treba zaevidovať, prečítať, dať kolovať, vyplniť, podpísať, okopírovať, odoslať a založiť. Pritom v mnohých prípadoch by stačilo to posledné a nič by sa nestalo. Úradníci, ak chcete výrazne skvalitniť naše školstvo, dajte školám pokoj!

Článok je uverejnený v spolupráci s DOBROU ŠKOLOU.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Mne sa práve páčilo aj pri petícii, že učitelia ako poriadní pedagógovia hovorili najprv o pomoci inej ako o platoch. Naozaj ma štve, že dostanem v septembri škatuľu bielych kried, špongiu a v decembri sa kriedy minú a ďalej si kupujeme. Farebné kriedy prosím kúpiť rodičov. Tabule, čo by sa mali natierať aspoň každé druhé leto, sa neupravovali asi 8 rokov. A páči sa mi výmena okien – nie v lete – nie naraz na celej budove, ale trvá asi 6 rokov a teraz ide štvrtá séria a ešte stále nebude urobená celá výmena. Takže takéto vyrušovanie učiteľa v práci – musíme opustiť budovu alebo aspoň opustiť a premiestniť sa do inej triedy či herne na dva – tri dni považujem ozaj za trestné. A to nehovorím o výmene linoléí alebo toaliet, …

  2. Mne sa práve páčilo aj pri petícii, že učitelia ako poriadní pedagógovia hovorili najprv o pomoci inej ako o platoch. Naozaj ma štve, že dostanem v septembri škatuľu bielych kried, špongiu a v decembri sa kriedy minú a ďalej si kupujeme. Farebné kriedy prosím kúpiť rodičov. Tabule, čo by sa mali natierať aspoň každé druhé leto, sa neupravovali asi 8 rokov. A páči sa mi výmena okien – nie v lete – nie naraz na celej budove, ale trvá asi 6 rokov a teraz ide štvrtá séria a ešte stále nebude urobená celá výmena. Takže takéto vyrušovanie učiteľa v práci – musíme opustiť budovu alebo aspoň opustiť a premiestniť sa do inej triedy či herne na dva – tri dni považujem ozaj za trestné. A to nehovorím o výmene linoléí alebo toaliet, …

  3. mne sa paci hlavne to posledne „p“. od zaciatku sk. roka som uz vypisala, okopirovala, poslala, zalozila….tolko tlaciv, ze som si ani nestihla uvedomit, ze vobec ucim 🙁

  4. mne sa paci hlavne to posledne „p“. od zaciatku sk. roka som uz vypisala, okopirovala, poslala, zalozila….tolko tlaciv, ze som si ani nestihla uvedomit, ze vobec ucim 🙁

  5. presne tak,,100 bodov,,,ucila som sice len 2 roky, na specialnej skole v BA, teraz som na materskej v zahranici,,,,ale tu napr. aj na ucitelstvo prveho stupna staci nadstavba po pedagogickej strednej pretoze maju krasne rozpracovane metodicke prirucky, doslova navod, co sa ma ktoru minutu robit,,a dokonca aj s materialmi,,,takze ovela menej kreativity ucitela,,,ktora povedzmie si pravdu stoji fakt cas, energiu,,a postupne tiez zatazuje..,,a ked si predstavim kolko tahanic a peripetii s blbymi skuskami mali dievcata na predskolskej pedagogike,,,a pritom niektore si nevedia najst pracu hoc by aj v skolke chceli ucit,,,mame kadejake inspekcie,,,instituty, vyskumne pracoviska,,,a nejak ich ciinosti az tak konkretne som ja za svoju prax vobec nepocitovala…a inak tu v BE rodicia su zapojeni naozaj ovela viac,,,ti ktori mozu financne,,ostatni cim mozu,,napr. zbytkovym materialom,papierom,,,atd.

  6. presne tak,,100 bodov,,,ucila som sice len 2 roky, na specialnej skole v BA, teraz som na materskej v zahranici,,,,ale tu napr. aj na ucitelstvo prveho stupna staci nadstavba po pedagogickej strednej pretoze maju krasne rozpracovane metodicke prirucky, doslova navod, co sa ma ktoru minutu robit,,a dokonca aj s materialmi,,,takze ovela menej kreativity ucitela,,,ktora povedzmie si pravdu stoji fakt cas, energiu,,a postupne tiez zatazuje..,,a ked si predstavim kolko tahanic a peripetii s blbymi skuskami mali dievcata na predskolskej pedagogike,,,a pritom niektore si nevedia najst pracu hoc by aj v skolke chceli ucit,,,mame kadejake inspekcie,,,instituty, vyskumne pracoviska,,,a nejak ich ciinosti az tak konkretne som ja za svoju prax vobec nepocitovala…a inak tu v BE rodicia su zapojeni naozaj ovela viac,,,ti ktori mozu financne,,ostatni cim mozu,,napr. zbytkovym materialom,papierom,,,atd.

  7. Váš komentár

    Fantastický článok, odporúčam autorovi rozposlať ho všetkým zriaďovateľom, školským úradom, odborom školstva, ministerstvám školstva a financií. Ja ho s dovolením určite vyvesím na informačných tabuliach v našej škole!!!

  8. Váš komentár

    Fantastický článok, odporúčam autorovi rozposlať ho všetkým zriaďovateľom, školským úradom, odborom školstva, ministerstvám školstva a financií. Ja ho s dovolením určite vyvesím na informačných tabuliach v našej škole!!!

  9. Vyborny clanok, velmi sa mi paci, je taky skutocny… mne je luto, ze ucitelov v spolocnosti vobec nie je vidiet, nie su v TV, nepise sa o nich, neprezentuju sa skoro nikde, a to je taka skoda… asi su uz taki pokoreni od tych trapeni, co v skolstve zazivaju, ze nemaju silu sa nikde prezentovat. Pritom by nam mohli povedat toho vela… a ja by som v televizii radsej pocuvala inteligentne myslienky ucitelov ako bezduche blaboly moderatorov a celebrit…

  10. Vyborny clanok, velmi sa mi paci, je taky skutocny… mne je luto, ze ucitelov v spolocnosti vobec nie je vidiet, nie su v TV, nepise sa o nich, neprezentuju sa skoro nikde, a to je taka skoda… asi su uz taki pokoreni od tych trapeni, co v skolstve zazivaju, ze nemaju silu sa nikde prezentovat. Pritom by nam mohli povedat toho vela… a ja by som v televizii radsej pocuvala inteligentne myslienky ucitelov ako bezduche blaboly moderatorov a celebrit…

Pridaj komentár