Informatika ako predmet v škole

Silvia Bodláková 4
foto: isifa.com

Už končí október – už štvrtý október kedy je Informatika na druhom stupni či Informatická výchova na prvom stupni  na základnej škole povinným predmetom. 

Do novej reformy bola Informatika len predmetom na niektorých školách, ktoré sa rozhodli vymeniť technickú výchovu vo ôsmom a deviatom ročníku za tento predmet. Respektíve na niektorých školách, kde prešli učitelia kurzami Infoveku a teda dostali isté zručnosti a dokonca technické vybavenie, požiadali o experiment a ponúkli v jednej – dvoch triedach rodičom možnosť predmetu Informatika navyše už od prvej triedy.  

Máte doma aj vy také dieťa? Dieťa, ktoré absolvuje každý týždeň jeden týchto predmetov. Ruku na srdce – čo sa za jeden rok naučí na predmete informatika? Čo očakávala reforma od zavedenia tohto predmetu?

Čo očakávala reforma na prvom stupni sa môžeme dozvedieť tu:

Čo očakávala reforma na druhom stupni sa môžeme dozvedieť tu:

Čo si predstavujeme my rodičia pod týmto predmetom?

Nuž ja ako rodič by som si predstavovala, že dieťa pochopí, že počítač je pracovný nástroj, sa aj samostatne zorientuje v počítači a bude sa aj samé snažiť sa viac vzdelávať v tejto oblasti.

Práca s počítačom, znalosť práce vnútra počítača či pripojenie jednotlivých častí, vytvorenie jednoduchého textového dokumentu, tabuľky, či vytvorenie video alebo webovej prezentácie je už pomaly nevyhnutnosťou v súčasnom živote. A naše deti budú určite v dospelosti potrebovať ešte viac.

A tak ešte raz. Máte doma aj vy dieťa, ktoré už absolvovalo aspoň jeden rok Informatiky? Ruku na srdce – čo sa za ten rok naučilo na predmete informatika?

Podľa mojich rodičovských skúseností ako kde. Keď dieťa chytí na predmet človeka, čo nie len vie pracovať, ale aj chce vzdelávať deti v tejto oblasti – človeka, čo sa nebojí, že dieťa bude vedieť viac ako on, potom ozaj dosť.

Sú na učenie tohto predmetu kvalifikovaní učitelia na základnej škole?

Odpoviem si ako učiteľka informatiky. Skôr nie ako áno. Asi polovica sú to učitelia, čo dobre vedia pracovať na počítači alebo učitelia, čo si urobili doplnkové dvoj-trojročné doplnkové štúdium.

Stále je však viac takých učiteľov, čo proste nemajú naplnený úväzok a tak im pridajú proste učiť predmet Informatika. A tak pre takéhoto učiteľa je tento predmet veľmi zložitý na prípravu ak ho chce odučiť adekvátne. A školenia pre takýchto učiteľov – myslím metodiky – nie sú.

Sú učiteľom jasné osnovy po troch rokoch reformy? Sú jasne formulované osnovy?

Zase si odpoviem ako učiteľka informatiky. Myslím, že nie. Nie sú jasné osnovy. Čo by ste si Vy predstavili pod pojmom ALGORITMIZÁCIA? Alebo len taká jednoduchšia vec: „Dieťa vie vyfotografovať spolužiaka, uložiť fotografiu do počítača za pomoci učiteľa a vie ju upraviť.“ Keď som to prvýkrát čítala, máte pravdu, naozaj ma napadlo, že dieťa v nejakom Skicári dokreslí okuliare, fúziky a briadku. Veď je to pre prvý stupeň.

A naozaj si neviem predstaviť ako môže toto odučiť učiteľ, keď má v skupine 13 – 15 detí a iba 8 počítačov a jeden fotoaparát – svoj súkromný po väčšine.

Možno aj preto skončí výuka na prvom stupni pri tom, že deti sa hrajú na internete rôzne výukové hry ku jazykom na precvičenie slovíčok alebo kreslia v Skicári alebo si zakladajú mailové schránky a učia sa mailovať, či zakladajú Facebook ().

Ponúkam vám tip na stránku pre začiatočníkov pre výuku informatik – www.informatika.dobrenapady.info

Z druhej strany sa mi nadsúva iná situácia.

Čo s dieťaťom, ktoré cez letné či iné prázdniny chodí do počítačového tábora,

lebo ho baví tvoriť na počítači a nie sa len hrať ako väčšinu mladej generácie? Čo s dieťaťom, ktorému učiteľ nerozumie, keď mu vysvetľuje niečo o práci počítača? Čo s dieťaťom, ktoré chce vedieť viac a viac?

Ponúkam vám prácu desaťročného chlapca, ktorý už vo ôsmych rokoch robil jednoduché webové stránky.   

Veď sú školy pre talentovaných! Odpoviem si ako rodič. Ani tam nemali učiteľa, čo by mu vedel pomáhať a rozvíjať jeho záujmy.

A naopak.

Čo s dieťaťom, ktoré nemá doma počítač?

Nemôže si precvičiť čo sa učilo v škole. Čo s dieťaťom, ktorého rodičia mu nedovolia sadnúť si doma k počítaču, lebo vďaka inej propagande si myslia, že ich dieťa bude obézne?

Ťažké otázky. Zamyslite sa aj vy. Hlavne vtedy, keď sa stretnú v triede takéto extrémne odlišné názory detí i rodičov.

Odpovedzte si sami. Čo by ste poradili v takom prípade učiteľovi?

A ešte jedna rečnícka otázka na záver. Aké majú školy technické vybavenie a majú k nemu aj technika – človeka, ktorý sa stará o jeho údržbu?

Väčšinou majú školy vybavenie z rôznych grantov či nadácii. Nie všade je to však tak, že na hodine je 1 dieťa = 1 počítač, čo by bol ideálny stav.
Ale technik? Čo je to? Väčšinou nejaký rodič alebo rodičia či zamestnanci nejakého rodiča. Alebo pri poruche sa volá nejaké firma, ktorú zaplatia rodičia zo svojich fondov. Málo kde je taká starostlivosť aká by sa vyžadovala pri tom množstve detí, čo si denno-denne sadnú za jeden z tých počítačov.

Takže milí rodičia, pomôžme s novým predmetom školám a hlavne učiteľom radou aj pomocnou rukou.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (14 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Myslím si, že informatika na 1.stupni by vôbec nemala byť. Deti by sa mali viac venovať základným veciam ako je písanie, čítanie, počítanie, historia, zemepis a hlavne rozvíjať v nich pohybové aktivity, mali by dostávať viac informácii o základných spoločenských pravidlách, o morálke, o správaní sa k rodičom, priateľom, starším ľuďom, pedagogom a vôbec rozvíjať v nich empatiu k ostatným „spoluobyvateľom“. To čo sa učia na zákl. školách je veľakrát len „odfláknutá“ hodina etickej výchovy, niečo sa naučia, niečo obkecajú len za ZNAMKU v žiackej. Chcelo by to skutočne väčšiu osvetu, viac sa deťom venovať, ukazovať príklady pozitív a negatív v ich správaní…….Väčšina detí do 10 rokov nezvláda základné pravidlá slušnosti, nedokážu sa srdečne správať k ostatným, nepozdravia a nevedia sa prejaviť v spoločnosti ústretovo. Zvyčajne sa stretáme s deťmi, ktoré sa cestou domov zo školy hrajú s mobilmi, nadávajú si, jašia sa pri hrách bez pravidiel – len tak si robia zle, kopu, sáču sa, či vysmievajú vytypovaným jedincom. Je TO HROZNE, sledovať ich takto bezducho si krátiť voľné chvíle. Skutočne si vychovávame bezcitných a chladných nasledovníkov, tieto deti sa o nás niekedy postarajú???? Nestačí, že budú perfektní v informatike – to nestačí….

  2. Myslím si, že informatika na 1.stupni by vôbec nemala byť. Deti by sa mali viac venovať základným veciam ako je písanie, čítanie, počítanie, historia, zemepis a hlavne rozvíjať v nich pohybové aktivity, mali by dostávať viac informácii o základných spoločenských pravidlách, o morálke, o správaní sa k rodičom, priateľom, starším ľuďom, pedagogom a vôbec rozvíjať v nich empatiu k ostatným „spoluobyvateľom“. To čo sa učia na zákl. školách je veľakrát len „odfláknutá“ hodina etickej výchovy, niečo sa naučia, niečo obkecajú len za ZNAMKU v žiackej. Chcelo by to skutočne väčšiu osvetu, viac sa deťom venovať, ukazovať príklady pozitív a negatív v ich správaní…….Väčšina detí do 10 rokov nezvláda základné pravidlá slušnosti, nedokážu sa srdečne správať k ostatným, nepozdravia a nevedia sa prejaviť v spoločnosti ústretovo. Zvyčajne sa stretáme s deťmi, ktoré sa cestou domov zo školy hrajú s mobilmi, nadávajú si, jašia sa pri hrách bez pravidiel – len tak si robia zle, kopu, sáču sa, či vysmievajú vytypovaným jedincom. Je TO HROZNE, sledovať ich takto bezducho si krátiť voľné chvíle. Skutočne si vychovávame bezcitných a chladných nasledovníkov, tieto deti sa o nás niekedy postarajú???? Nestačí, že budú perfektní v informatike – to nestačí….

  3. Váš komentár

    Informatika patri k zivotu dnesnych deti asi tak ako TV k zivotu dopelakov. A co sa tyka tej slusnosti, pozdravenia, odzdravenia, najskor by sa to malo naucit a praktizovat velmi vela dospelakov, aby to mohli ucit svoje deti. A je hrozne vidiet dospelych, ako na ceste domov z prace sa pravidelne vymocia na miestach, kde sa ani nie tak davno, hravali deti na schovavacku. Mimochodom eticka vychova sa na skolach neznamkuje ani na vysvedceni.

  4. Váš komentár

    Informatika patri k zivotu dnesnych deti asi tak ako TV k zivotu dopelakov. A co sa tyka tej slusnosti, pozdravenia, odzdravenia, najskor by sa to malo naucit a praktizovat velmi vela dospelakov, aby to mohli ucit svoje deti. A je hrozne vidiet dospelych, ako na ceste domov z prace sa pravidelne vymocia na miestach, kde sa ani nie tak davno, hravali deti na schovavacku. Mimochodom eticka vychova sa na skolach neznamkuje ani na vysvedceni.

Pridaj komentár