Bude písomka, priprav si ťahák!

Ing. Eva Pekariková 10

Žiaci chodia do školy, počúvajú rôzne informácie, učia sa a naberajú vedomosti, ktoré doposiaľ nemali. Čítajú z učebníc, zapisujú si poznámky do zošita, vypracúvajú referáty a protokoly rozličnej obtiažnosti, zakladajú pokusy a vyhodnocujú výsledky, vo vyšších ročníkoch robia aj náročné laboratórne práce. Za všetky svoje aktivity sú učiteľmi hodnotení, veď pri nich preukazujú svoje znalosti a nadobudnuté zručnosti.

Písomky,školské úlohy, testy, písomné práce, kontrolné práce, bleskovky, známkované rozcvičky, odpovede pred tabuľou – to všetko sú spôsoby a možnosti, ako učiteľ preveruje vedomosti žiakov. Niekomu viac vyhovuje odpovedať slovne, inému sa zas viac pozdáva odpovedať písomne. Z písomných prác majú žiaci zrejme najväčšie obavy, lebo výsledky písomných prác sú archivované a záväzné. Pre výslednú známku na vysvedčení sú viac určujúce než známky z iných (nepovinných) aktivít.

Termíny rozhodujúcich písomných prác učiteľ oznamuje dostatočne včas pred ich konaním. Učitelia sa držia pravidla, že v jeden deň žiaci jednej triedy nepíšu viac ako dve písomné práce. Písaniu školskej úlohy, písomnej práce, testu vždy predchádza všeobecné i podrobné opakovanie učiva, z ktorého budú otázky. Žiaci majú možnosť nie len si zopakovať a utvrdiť svoje vedomosti, no i pýtať sa a nechať si znova vysvetliť nejasnosti v učive bez toho, aby mal učiteľ výhrady voči otázkam (samozrejme mali by súvisieť s preskúšavanou témou).

V škole na vyučovaní sa príprava na písomku nekončí. Každý žiak by sa mal poriadne pripraviť aj doma v rámci opakovania. Výsledky z písomky totiž neodrážajú len schopnosti učiteľa učivo vysvetliť, ale aj schopnosti žiaka učivo pochopiť.

„Koho pristihnem pri opisovaní, odovzdá prácu a končí!“

Takto alebo podobne vopred upozorňuje každý učiteľ svojich žiakov pred začatím písania. Žiaci sú totiž vynaliezaví a je len prirodzené, že sa snažia pomôcť si k dosiahnutiu čo najlepších výsledkov, často aj nepoctivou cestou. Nie je jedno, či sa rozhodnú opisovať od spolužiaka, ktorého považujú za múdrejšieho, alebo použijú vlastnoručne pripravený ťahák. Kto len opisuje, slepo dôveruje a v konečnom dôsledku môže vybabrať sám so sebou – aj ten najmúdrejší v triede je človek omylný a hoci nechtiac, môže urobiť chybu.

„Vieš, že zajtra píšete písomku. Máš už ťahák?“ Takto sa ma zvykla pýtať moja mama – učiteľka. Vždy som ju mala za priateľku a ona mňa zasa za múdru a šikovnú, nemuseli sme si to vysvetľovať. Aj príprava ťaháka je príprava na písomku. keďže dobrý ťahák by mal byť najmä nenápadný a mal by obsahovať podstatné informácie. Žiak vlastne číta celé učivo s tým, že intenzívne premýšľa, čo si do ťaháku poznačí. Možno si ani neuvedomuje, že takýmto spôsobom si ukladá dôležité informácie aj do mozgu :). Napokon mnohé ťaháky zostanú nepoužité, lebo žiak napokon zistí, že vie a ťahák ani nepotrebuje.

Na záver len tak zalistujem v pamäti a spomeniem zopár typov ťahákov. Samozrejme, doba sa mení a možnosti žiakov zrejme tiež. Tie najjednoduchšie ťaháky som si písala najprv na dlaň – to bolo ťažké niečo také pred učiteľom zatajiť. Pokročilejšia verzia bolo písanie na bočnú stranu prstov, lenže na to bolo málo miesta. Dievčatá, čo sme nosili sukne, sme si písali ťaháky pod silonky na lýtka, len potom to vyzeralo zvyšok dňa divne  počmáranými nohami.

Ďalšia jednoduchá, no zároveň ľahko odhaliteľná finta bolo napísať si výcuc z učiva priamo na lavicu. Učitelia nás preto preventívne pred písomkou presádzali na iné miesta. Podobne to bolo aj s polkruhovými papierovými ťahákmi pod lavicou. Ťahák bol totiž pripevnený na spodnej strane dosky lavice a podľa potreby sa vytáčal von.

Medzi tzv. mobilné ťaháky patrili obľúbené gumičkové zvitky alebo papieriky v obaloch kalkulačiek. Niekto používal aj tzv. bomby – doma vypracované odpovede na možné otázky. Proti tomu sa učitelia bránili tak, že rozdávali podpísané alebo inak označené vlastné papiere.

Žiaci sú stále vynaliezaví a učitelia musia byť v strehu. Nikto verejne nepovie: „Bude písomka, chystajte si ťaháky.“ No každá príprava ťaháku je zároveň užitočná príprava na skúšku, na písomku.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Ja som zdokonalovala svoju techniku ťahákov nielen na gymli, ale aj na výške a tie mám odložené dodnes – sú to také malé knižočka alebo kartičky, kde je to najdôležitejšie. Za tie roky som si vypracovala kartičkový systém a aj keď som sa stráááášne bála použiť ťahák priamo na hodine, nosila som kartičky pri sebe a učila som sa z nich trebárs aj v MHD.

    No a potom som sa ocitla na druhej strane katedry a tri roky som učila biológiu. Ak som našla niekomu ťahák, dostal z písomky 5, ale ak mal dobrý VLASTNÝ ťahák dostal aj 1, čo sa bohužiaľ nestávalo často, pretože bežne fungovalo, že jeden žiak napísal učivo na počítači, zmenšil písmo a vytlačil pre celú triedu.

    Ale občas sa našli aj vynaliezaví žiaci – raz som niekomu nechtiac zbalila pero oblepené ťahákom tak dokonale, že pri bežnom používaní človeka ani nenapadlo, že to nie je potlač výrobcu. Keď som hľadala majiteľa, nikto sa k nemu nehlásil a až oveľa neskôr som zistila prečo smile .

  2. Ja som zdokonalovala svoju techniku ťahákov nielen na gymli, ale aj na výške a tie mám odložené dodnes – sú to také malé knižočka alebo kartičky, kde je to najdôležitejšie. Za tie roky som si vypracovala kartičkový systém a aj keď som sa stráááášne bála použiť ťahák priamo na hodine, nosila som kartičky pri sebe a učila som sa z nich trebárs aj v MHD.

    No a potom som sa ocitla na druhej strane katedry a tri roky som učila biológiu. Ak som našla niekomu ťahák, dostal z písomky 5, ale ak mal dobrý VLASTNÝ ťahák dostal aj 1, čo sa bohužiaľ nestávalo často, pretože bežne fungovalo, že jeden žiak napísal učivo na počítači, zmenšil písmo a vytlačil pre celú triedu.

    Ale občas sa našli aj vynaliezaví žiaci – raz som niekomu nechtiac zbalila pero oblepené ťahákom tak dokonale, že pri bežnom používaní človeka ani nenapadlo, že to nie je potlač výrobcu. Keď som hľadala majiteľa, nikto sa k nemu nehlásil a až oveľa neskôr som zistila prečo smile .

  3. Ja si teraz na výšku vyrábam ťaháky, ale ani raz ich nepoužijem, lebo sa bojím vytiahnúť ich. Asi by som sa od hamby prepadla, keby ma nachytali Redface . Ale aspoň psychicky mi to pomáha zwinker

  4. Ja si teraz na výšku vyrábam ťaháky, ale ani raz ich nepoužijem, lebo sa bojím vytiahnúť ich. Asi by som sa od hamby prepadla, keby ma nachytali Redface . Ale aspoň psychicky mi to pomáha zwinker

  5. Ako učiteľ schvaľujem ťaháky a súhlasím s ich používaním. Žiaci pri ich príprave sa predsa učia. Musia si naštudovať látku, aby si vedeli vybrať tie najdoležitejšie veci.

  6. Ako učiteľ schvaľujem ťaháky a súhlasím s ich používaním. Žiaci pri ich príprave sa predsa učia. Musia si naštudovať látku, aby si vedeli vybrať tie najdoležitejšie veci.

Pridaj komentár