Dať do školy skôr?

Mária Kohutiarová 4

Hoci u nás sa vo veľkom uplatňuje skôr iná varianta – a do odloženie školskej dochádzky, rovnako však existujú deti, ktoré majú s vývojom očividne naponáhlo a do školy idú skôr.

Je jasné, že takýchto detí je málo a rozhodnutie pre skorší nástup do školy je značne individuálny, veľmi závisí od dieťaťa aj rodiny. 

Aká je po polroku školy skúsenosť mamy Gabiky a malej veľkej školáčky Rebeky, sme sa opýtali online – možno to aj vám pomôže rozhodnúť sa.

Koľko rokov mala vaša slečna, keď nastúpila do školy?

Rebeka mala 5 rokov, ale len jeden mesiac jej chýbal do 6tich.

Čo bolo hlavným impulzom pre tento netypický krok?

Najmä fakt, že Rebeka sama začala vyhľadávať a učiť sa písmenká, číslice – ich písanie aj čítanie, už dosť skoro, vo veku cca 4,5 roka. A tento jej hlad po nových a nových vedomostiach a zručnostiach stále narastal.

Čo vás čakalo pred týmto krokom? 

Rozhovor s jej učiteľkami v škôlke, ktoré ju pozorovali v nedomácom prostredí a nezaujate, aby sme sa konfrontovali.  Snažili sme sa s manželom odhadnúť pomer medzi intelektom a pocitovým prežívaním dcérky (je citlivejšia a dlhšie jej trvá, kým nadviaže kontakt a zapadne do kolektívu).

Absolvovali sme jednodňový program pre rodičov Chystáme sa byť rodičmi prváka, vedený psychológom a následne sme absolvovali s dcérkou návštevu u psychologičky, ktorá s ňou urobila pohovor a testy školskej zrelosti. Na základe výsledkov nám odporučila dcérku umiestniť do školy v skoršom termíne.

Keďže sme stále, vzhľadom na dcérkine povahové črty váhali, ponúkla nám psychologička ešte jednu návštevu u nej s odstupom troch mesiacov. Bol to výborný nápad, lebo sme sa tak mohli presvedčiť, či nejde len o akési krátke obdobie „hladu“ po nových informáciách,  a či celkový vývoj pokračuje. Jej napredovanie sa potvrdilo, tak sme nakoniec dcérku do školy zapísali.

Porovnajte vzťahy s deťmi a učiteľkami v škôlke a ako v škole… Je to teraz lepšie? 

Nemám pocit, že by bol výrazný rozdiel medzi vzťahmi s deťmi v škôlke a v škole. Zohľadňujúc jej povahové danosti, myslím, že zapadla a dokonca si už aj našla bližšie kamarátky. Čo sa týka pani učiteľky, myslím, že tá „školská“ jej viac vyhovuje, má k nej bližší vzťah, ale to môže byť otázka osobných sympatií či antipatií.

Zvláda povinnosti školákov?

Myslím, že absolútne bez problémov. Aj výsledky tomu nasvedčujú.

Aké sú pozitíva a negatíva z vášho osobného pohľadu a skúsenosti po pol roku školy?

Negatíva nevnímam. Výrazné pozitívum je, že dcérka sa po odchode zo škôlky a po nástupe do školy evidentne ukľudnila. Čosi, čo jej v škôlke nesedelo a nech už to bolo okrem násilného takmer dvojhodinového odpočinku v postieľke čokoľvek, vymizlo a dcérka funguje s väčším vnútorným pokojom. Verím, že psychika veľmi dokáže ovplyvniť somatickú stránku človeka a aj tu vidíme zmenu: oproti škôlkarskemu obdobiu býva len zriedkakedy chorá.

Šli by ste do toho znovu?

Jednoznačne áno.

Za rozhovor ďakuje Mária Kohutiarová

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kohutiarová

články autora...

Komentáre k článku

  1. my mame uplne opacnu skusenost. Na zaklade vyborny psychologickych testov a odporucani sme dali dieta tsne 6 rocne do skoly, a nemali sme to robit. V polovice druheho rocnika mi bolo jasne ze toto je vek, kedy je moj syn konecne zrely do skoly. Nemal problem s inteligenciou, ale so socialnym prisposobenim sa “ sediet na zadku “ cele doobedie… Uz by som taku chybu nikdy neurobila.

  2. my mame uplne opacnu skusenost. Na zaklade vyborny psychologickych testov a odporucani sme dali dieta tsne 6 rocne do skoly, a nemali sme to robit. V polovice druheho rocnika mi bolo jasne ze toto je vek, kedy je moj syn konecne zrely do skoly. Nemal problem s inteligenciou, ale so socialnym prisposobenim sa “ sediet na zadku “ cele doobedie… Uz by som taku chybu nikdy neurobila.

  3. Je to skutočne veľmi individuálne – ale možno je dobré pre niekoho vedieť, že je aj toto cesta. Nemyslím si však, že je to cesta hromadného výskytu… Čo sa týka tvojho príbehu, Erika, my máme doma presne taký istý kus: nášho tretieho. Tiež šiel do školy neskôr- z môjho rozhodnutia, hoci bol šikovný, samostatný… ale nehralo mi v ňom to, čo sa nazýval zrelosť. A ozaj som tak ako ty skonštatovala takto v januári – TEraz by si mohol ísť do školy… Pravdou ale je, že ani v triede, kde je, to nie je pravé orechové, lebo inteligenčne je nad nimi a to nerobí dobrú krv vo vzťahoch medzi deťmi, a to sa NIKDY doma neučí…

  4. Je to skutočne veľmi individuálne – ale možno je dobré pre niekoho vedieť, že je aj toto cesta. Nemyslím si však, že je to cesta hromadného výskytu… Čo sa týka tvojho príbehu, Erika, my máme doma presne taký istý kus: nášho tretieho. Tiež šiel do školy neskôr- z môjho rozhodnutia, hoci bol šikovný, samostatný… ale nehralo mi v ňom to, čo sa nazýval zrelosť. A ozaj som tak ako ty skonštatovala takto v januári – TEraz by si mohol ísť do školy… Pravdou ale je, že ani v triede, kde je, to nie je pravé orechové, lebo inteligenčne je nad nimi a to nerobí dobrú krv vo vzťahoch medzi deťmi, a to sa NIKDY doma neučí…

Pridaj komentár