Vyšetrenie školskej zrelosti

PhDr. Kornélia Dibarborová 14

Obdobie od januára do júla býva v mnohých rodinách, kde majú predškoláka, poznačené takmer hamletovskou dilemou: Dať, či nedať… dieťa do prvej triedy?

V škôlke tvrdia, že je príliš hravé a nezapája sa do kolektívu, pri zápise do školy sa dozviete, že nepovedalo alebo nenakreslilo správne to či ono. A problém je na svete!

So zaručene dobrými radami nastúpia členovia rodiny, priatelia, známi a vy zrazu neviete, kde je sever….a stojíte pre zápisom!

Shutterstock

Úskalia zlého rozhodnutia

Rozhodnúť sa, čo bude pre dieťa najlepšie riešenie, nie je ľahké, lebo vstup do školy, či sa nám to páči alebo nie, často predznamená postoj dieťaťa k vzdelávaniu na dlhé roky.

Konečný verdikt ostáva na rodičoch a riešenie, ktoré sa na prvý pohľad zdá najjednoduchšie a najpohodlnejšie, nemusí byť to správne.

Ak sa zaškolenie odloží v snahe, aby sa dieťaťu „predĺžilo detstvo“ alebo aby „dozrelo“, napriek tomu, že je už na vstup do školy zrelé, vznikne riziko, že o rok bude dieťa „prezreté“.

Problémy z nudy

Za rok zbytočne strávený v škôlke sa mnohé deti naučia abecedu, začnú čítať, písať a v škole sa potom nudia. No a kto sa nudí, ten sa snaží zabaviť, vyrušuje ostatných a učiteľka s ním má problémy.

Nasledujú poznámky, pozvania rodičov do školy a následne odporučenie, aby bolo dieťa vyšetrené psychológom pre hyperaktivitu a poruchu pozornosti.

Tento scenár sa za dlhé roky mojej praxe opakuje, takže viem, že v novembri – decembri sa budem venovať „odloženým“ prváčikom, u ktorých v 90% zistím, že nemajú poruchu pozornosti, nie sú hyperaktívne, len sú mimoriadne inteligentné.

Rodicia v skole
Shutterstock

 

Keď naozaj nie sú pripravení

Opačných prípadov, kedy dôjde k zaškoleniu nezrelého dieťaťa, je podstatne menej, pretože zápis je istým sitom pripravenosti na vstup do školy. Ak ním dieťa neprejde, je odporučené na vyšetrenie buď do pedagogicko-psychologickej poradne alebo ku klinickému psychológovi (výber je na rodičoch).

Ak majú rodičia o záveroch z takéhoto vyšetrenia pochybnosti, majú právo si ich preveriť inde. Vždy je to lepšie ako dieťa zaškoliť a potom ho po dvoch mesiacoch „vrátiť“ do škôlky alebo ho naopak nezaškoliť a riskovať dôsledky, ktoré som spomenula vyššie.

Deti, ktoré na vstup do školy nie sú pripravené, mávajú problémy pri výučbe čítania, písania alebo matematiky. Sú „zaškatuľkované“ ako slabí žiaci a začnú si pestovať pocit menejcennosti: „Načo by som sa snažil, aj tak budem vždy najslabší, posledný…“.

Vyšetrenie školskej zrelosti pred zápisom nie je povinné a netreba naň odporučenie ani materskej školy, ani pediatra. Je len na rozhodnutí rodičov, či sa rozhodnú využiť túto možnosť ako jazýček na váhach svojho rozhodovania.

Dôvody vyšetrenia školskej zrelosti

K najčastejším dôvodom na predškolské psychologické vyšetrenie patrí:  

  • podozrenie na poruchu pozornosti a hyperaktivita,
  • sťažená adaptácia na cudzie prostredie a cudzích ľudí, výrazná citová pripútanosť (zväčša k matke), nesamostatnosť, hravosť,
  • hraničný dátum narodenia (jún, júl, august),
  • mimoriadne nadané deti narodené v septembri, októbri, novembri a decembri, ktorým „zle vychádzajú roky“ a hrozí im automatický odklad o 1 rok,
  • rozumové schopnosti na dolnej hranici normy alebo mentálna retardácia, kde je potrebné rozhodnúť, či dieťa ostane v MŠ, pôjde do nultého ročníka ZŠ alebo do špeciálnej ZŠ,
  • zdravotné a iné problémy, ako sú poruchy vývinu reči, slabozrakosť, nedoslýchavosť, nízky vzrast, vrodené vývinové chyby, nevyhranená lateralita (pravo-ľavorukosť), deti predčasne narodené alebo s nízkou pôrodnou hmotnosťou,
  • snaha rodičov pomocou vyšetrenia objektívne zhodnotiť danosti dieťaťa (v čom vyniká, v čom je slabšie) a pripraviť ho na vstup do školy,
  • požiadavka niektorých, najmä súkromných, špeciálnych a jazykových ZŠ, aby dieťa takéto vyšetrenie absolvovalo.

Ako vyšetrenie prebieha

Kompletné vyšetrenie  školskej zrelosti sa robí s každým dieťaťom individuálne, v dopoludňajších hodinách (v čase školského vyučovania), bez prítomnosti rodičov, aby psychológ okrem iného zistil, či je dieťa schopné ostať a pracovať s cudzou osobou (citová zrelosť).

Ambulancia je zariadená „civilne“, psychológ nie je v bielom plášti. Vyšetrenie je rozdelené na 2 dni.

1. deň:

  • Anamnéza s niektorým s rodičov (údaje okolo pôrodu, popôrodná adaptácia, raný vývin dieťaťa, prekonané závažné ochorenia, úrazy, operácie a pod.).
  • Test všeobecných rozumových schopností (cca 60 minút) – zisťuje pomocou úloh, ktoré sú pre dieťa zaujímavé (rôzne skladačky, doplňovanie nedokončených obrázkov, hádanky atď.) mentálny vek, IQ, pamäťové schopnosti (či má dieťa lepšiu zrakovú alebo sluchovú pamäť, logickú alebo mechanickú), zrakovo-motorickú koordináciu, pozornosť, logické myslenie, praktický úsudok, reakciu na časový stres a neúspech, osobné tempo, atď.

    2. d e ň:

    Testy zamerané na zistenie zrelosti na výučbu čítania, písania a matematiky (cca 30 min.).

2. d e ň:

  • Vyhodnotenie a interpretácia výsledkov rodičom, poradenstvo pri voľbe školy a mimoškolskej činnosti s podrobnou písomnou správou.

V akom veku prísť s dieťaťom

Predškolské psychologické vyšetrenie je možné uskutočniť od veku 5 rokov 0 mesiacov, preto je dôležité pri akýchkoľvek pochybnostiach nečakať do zápisu a urobiť ho skôr.

Pokiaľ sa u dieťaťa ukážu isté nedostatky alebo rezervy, je možné s ním cielene pracovať a pripraviť ho na zápis do ZŠ. U detí, ktoré mali nástup do školy odložený, by takéto vyšetrenie malo byť samozrejmosťou, aby sa získaný rok využil na stimuláciu.

Z roka na rok sa množia súkromné a alternatívne zamerané školy, v ktorých nie je práve nízke školné. Preto sa mnohí rodičia snažia ešte pred zápisom do takejto školy zistiť, či ju dieťa zvládne a či je preň vhodná. 

Dôležité postrehy od Dr. Dibarborovej

  • Ceny vyšetrenia u neštátnych psychológov vychádzajú z cenníka Komory psychológov, ktorá vydáva licencie na výkon povolania a je garantom odbornosti svojich členov. Každý neštátny psychológ má svoj cenník vychádzajúci z odporúčania Komory. Podľa toho, ktoré výkony je potrebné vykonať, sa určí cena vyšetrenia. Najlepšie teda je, vybrať si psychológa a opýtať sa ho na cenu vyšetrenia o ktoré máte záujem.
  • Vyšetrenie školskej zrelosti je zdarma, neprepláca ho poisťovňa, ale pedag. – psychol. poradne, ktoré nepatria pod zdravotníctvo. Objednať sa môžu samotní rodičia, telefónne číslo nájdu v zozname, na nete alebo si ho môžu vypýtať zo škôlky.
  • v škôlkach sa vyštrenia školskej zrelosti, ak naň dieťa prihlásite robí v máji
  • Waldorfská a Montesori pedagogika sú skvelým doplnokom k bežnému typu vzdelávania a to, že sa po revolúcii objavili školy s týmto zameraním znamenalo pre mnohé deti doslova záchranu. Tento typ škôl bežne rodičom podľa potreby odporúčam, ale tiež nie sú vhodné pre každé dieťa. Som za to, že ak rodič, alebo pedagód v MŠ „cíti“ možný problém, treba dieťa posúdiť INDIVIDUÁLNE.
  • odložiť dieťa s odvôvodnením, že dieťa ešte „dozreje“ nemá význam, ak nie je podložené objektívnym zistením nezrelosti. Ak aj je dieťa „hravé“, ale vie sa primerane sústrediť a zároveň je pripravené na výuku čítania, písania a matematiky, odklad nemá zmysel. Mnohé deti, hlavne tvorivé, ostávajú hravé aj v 12 rokoch (aj dlhšie). Práve preto nie som za automatické a hlavne bezdôvodné odkladanie zaškolenia.
  • V Bratislave existujú dve ZŠ zamerané na výuku detí s rôznymi dys… Jedna je na Jelenej ul., druhá v Petržalke na Vlasteneckom nám.(obe sú aj pre deti, ktoré vyžadujú logopedickú starostlivisť). Obe majú svojho školského psychológa. O školách podobného typu v iných mestách nemám prehľad. 

PhDr. Kornélia Dibarborová, detská klinická psychologička

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (16 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Tak toto bolo to najlepšie čo som kedy o zaškolení čítala. Veľmi pekne p. Dibarborovej ďakujem. Konečne som sa úplne zbavila pochybností, či bolo vhodné dať novembrovú dcéru do školy skôr. Veľkú pomoc mi dala vtedy učiteľka z MŠ, ktorá dcéru poznala a ma podporila, ale väčšina ma skôr odhovárala. Na zápis sme išli, i keď sa prvá psychologička vyjadrila, že dcéra je síce šikovná, ale ešte nezrelá. A že ona má 4ročnú dcéru a jej by niečo také neurobila (!). Nakoniec sme v júni išli ku inej psychologičke a tá nám dala dokonca odporúčanie ku nadaným deťom. Taká škola tu v okolí nie je, ale spokojná som zatiaľ i tak. Mimochodom ako aj pani psychologička v článku spomenula – dcéra je ten typ tvorivý a hravý – a neprechádza ju to, ani teraz keď má 8 rokov.

    Moje odporúčanie váhavcom – na zápis choďte každopádne aj v prípade pochybností a testy si zopakujte niekedy v júni, krátko pred školou. Nenastúpiť môžete, ale opačne to už nejde – bez zápisu vo februári vás už nezoberú.

  2. Tak toto bolo to najlepšie čo som kedy o zaškolení čítala. Veľmi pekne p. Dibarborovej ďakujem. Konečne som sa úplne zbavila pochybností, či bolo vhodné dať novembrovú dcéru do školy skôr. Veľkú pomoc mi dala vtedy učiteľka z MŠ, ktorá dcéru poznala a ma podporila, ale väčšina ma skôr odhovárala. Na zápis sme išli, i keď sa prvá psychologička vyjadrila, že dcéra je síce šikovná, ale ešte nezrelá. A že ona má 4ročnú dcéru a jej by niečo také neurobila (!). Nakoniec sme v júni išli ku inej psychologičke a tá nám dala dokonca odporúčanie ku nadaným deťom. Taká škola tu v okolí nie je, ale spokojná som zatiaľ i tak. Mimochodom ako aj pani psychologička v článku spomenula – dcéra je ten typ tvorivý a hravý – a neprechádza ju to, ani teraz keď má 8 rokov.

    Moje odporúčanie váhavcom – na zápis choďte každopádne aj v prípade pochybností a testy si zopakujte niekedy v júni, krátko pred školou. Nenastúpiť môžete, ale opačne to už nejde – bez zápisu vo februári vás už nezoberú.

  3. Chcem len podotknúť. že pani psychologička nespomenula to, že na predčasné zaškolenie i na odklad školskej dochádzky rodič musí mať odporúčanie od psychológov z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (kedysi sa volali pedagogicko-psychologická poradňa) a nie od neštátnych psychológov. Ak rodič vyhľadá sám iniciatívne psychológa a zaplatí mu za vyšetrenie, škola jeho správu nemôže podľa školského zákona akceptovať. To znamená, že rodič musí dať svoje dieťa opätovne vyšetriť.

    1. Ano, mas pravdu v tom, ze v CPPPaP by ti mali poradit. Mali by byt nezavisli od skol a skolok a pridrzat sa vysledkov testov. Ak zistia, ze dieta je nezrele, mali by mu odporucit odklad a to nielen preto, aby nebrzdilo druhe deti v triede, ale hlavne kvoli nemu, aby sa netrapilo a skolske neuspechy neprinasali aj citove zranenia. Bohuzial, mnoho deti sa k psychologom ani nedostane na vysetrenie skolskej zrelosti, lebo je to vec rodica. Ty pises, ze ste tieto testy absolvovali uz viackrat. No neviem, ci je to naozaj pre dieta zabava. Ist na vysetrenie k psychologicke, ktora rozhodne na zaklade vysledkov testov, ci moze ist do skoly alebo nie moze byt pre dieta aj poriadny stres. Ved ide o jeho vykon. Ak vam v skolke ucitelka odporucala skolu, tak zrejme tak urobila po dokladnej pedagogickej diagnostike a nie ste ten pripad, ze sa v skolke chcu zbavit dietata, ktore tam uz nechce spat a ma problem so spravanim. 2 subtesty podpriemerne stoja za to zvazovat, ci ide naozaj o zrele dieta. Skoly bezne prijmu aj nezrele deti a nemyslim si, ze beru za to zodpovednost. Su to skor dosledky ich rozhodnutia.
      Ak mas rad svoje dieta, chci pren len to najlepsie. Neuspokoj sa s informaciou od uciteliek zo skolky, ze je sikovne, ale chci vediet v ktorej oblasti, ci sa dokaze plne sustredit dlhsiu dobu, ci dokaze respektovat autoritu uciteliek, ci ma dobru grafomotoriku a tak. Rovnako sa pytaj psychologicky, v ktorej oblasti je to podpriemerne (pamat, pozornost, grafomotorika, ….), aby si ziskal realnejsi obraz o zrelosti, resp. nezrelosti svojho dietata. Spravu z vysetrenia skolskej zrelosti bezne CPPPaP nevydava, skor sa robi osobny pohovor. Spravu dava sukromny psycholog, ktory si to da aj zaplatit, ale papier od neho skola nemoze akceptovat. Ak mas poziadavaku, ze chces pisomnu spravu z vysetrenia, tak to oznam danej pani psychologicke a spravu by ti mala napisat. Mas na to pravo.
      Ak tvoje dieta ocakava, ze pojde do skoly, lebo o tom pocuvalo zo skolky, skoly, doma a potom prichadza rozhodnutie o nezaskoleni predcasne, treba sa s nim o tom porozpravat a spracovat to. Pocit zlyhania u deti moze byt velmi silny a navyse moze byt podporeny aj tym, ze sklamalo svojich rodicov. Prajem vela sil, rychle doriesenie a stastne dieta.

  4. Chcem len podotknúť. že pani psychologička nespomenula to, že na predčasné zaškolenie i na odklad školskej dochádzky rodič musí mať odporúčanie od psychológov z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (kedysi sa volali pedagogicko-psychologická poradňa) a nie od neštátnych psychológov. Ak rodič vyhľadá sám iniciatívne psychológa a zaplatí mu za vyšetrenie, škola jeho správu nemôže podľa školského zákona akceptovať. To znamená, že rodič musí dať svoje dieťa opätovne vyšetriť.

    1. Ano, mas pravdu v tom, ze v CPPPaP by ti mali poradit. Mali by byt nezavisli od skol a skolok a pridrzat sa vysledkov testov. Ak zistia, ze dieta je nezrele, mali by mu odporucit odklad a to nielen preto, aby nebrzdilo druhe deti v triede, ale hlavne kvoli nemu, aby sa netrapilo a skolske neuspechy neprinasali aj citove zranenia. Bohuzial, mnoho deti sa k psychologom ani nedostane na vysetrenie skolskej zrelosti, lebo je to vec rodica. Ty pises, ze ste tieto testy absolvovali uz viackrat. No neviem, ci je to naozaj pre dieta zabava. Ist na vysetrenie k psychologicke, ktora rozhodne na zaklade vysledkov testov, ci moze ist do skoly alebo nie moze byt pre dieta aj poriadny stres. Ved ide o jeho vykon. Ak vam v skolke ucitelka odporucala skolu, tak zrejme tak urobila po dokladnej pedagogickej diagnostike a nie ste ten pripad, ze sa v skolke chcu zbavit dietata, ktore tam uz nechce spat a ma problem so spravanim. 2 subtesty podpriemerne stoja za to zvazovat, ci ide naozaj o zrele dieta. Skoly bezne prijmu aj nezrele deti a nemyslim si, ze beru za to zodpovednost. Su to skor dosledky ich rozhodnutia.
      Ak mas rad svoje dieta, chci pren len to najlepsie. Neuspokoj sa s informaciou od uciteliek zo skolky, ze je sikovne, ale chci vediet v ktorej oblasti, ci sa dokaze plne sustredit dlhsiu dobu, ci dokaze respektovat autoritu uciteliek, ci ma dobru grafomotoriku a tak. Rovnako sa pytaj psychologicky, v ktorej oblasti je to podpriemerne (pamat, pozornost, grafomotorika, ….), aby si ziskal realnejsi obraz o zrelosti, resp. nezrelosti svojho dietata. Spravu z vysetrenia skolskej zrelosti bezne CPPPaP nevydava, skor sa robi osobny pohovor. Spravu dava sukromny psycholog, ktory si to da aj zaplatit, ale papier od neho skola nemoze akceptovat. Ak mas poziadavaku, ze chces pisomnu spravu z vysetrenia, tak to oznam danej pani psychologicke a spravu by ti mala napisat. Mas na to pravo.
      Ak tvoje dieta ocakava, ze pojde do skoly, lebo o tom pocuvalo zo skolky, skoly, doma a potom prichadza rozhodnutie o nezaskoleni predcasne, treba sa s nim o tom porozpravat a spracovat to. Pocit zlyhania u deti moze byt velmi silny a navyse moze byt podporeny aj tym, ze sklamalo svojich rodicov. Prajem vela sil, rychle doriesenie a stastne dieta.

  5. Nepoznate niekto centrum pedagogicko-psychologického poradenstva v BA, kde by mali radi deti a neuvazovali o predcasnom zaskoleni dietata sposobom, ze:

    „Vase dieta je sice sikovne, ale nie je uplne nadpriemerne. Keby malo 6 rokov, tak by mohlo ist do skoly… Ale kedze ma 5, musim ho odporucit a ak by bol problem, potom…“

     

    Pre psychologicku je totiz vyhodne dieta neodporucit, lebo za to ju nikto potahovat nebude (a nikto uz spatne neskuma ujmu, co sposobi). Nenesie ziadnu zodpovednost. Ak by ho naopak odporucila, tak moze mat v buducnosti teoreticky problem.

     

    Tato statom podporovana motivacia k alibizmu sa da zrejme prelomit jedine tym, ze by existovalo centrum, kde maju radi deti smile Ak take poznate, tak mi prosim dajte vediet.

     

    Dakujem pekne.

     

    P.S.1 Boli sme v centre v BA III.

    P.S.2 Dieta chceme dat do beznej skoly (nie pre nadane deti) a zapisom preslo bez problemov.

    P.S.2 Je to nase druhe dieta (prve je uz 2 roky skolak, nastastie je augustovy, takze nepotrebovali sme odporucanie). Takze tusime, ze co skola obnasa smile

    1. Peto, nemyslim si, ze je to o tom „mat rad deti“. O zapisoch si myslim, ze nimi prejde kazde dieta. Im ide o to, aby mali co najviac prijatych deti. Pri mojej dcere si nevsimli, ze ma zly uchop a problem sluchovej analyzy. Keby som nebola odborne podkuta, tak to ani netusim. Neupozornili ma na to ani ucitelky v skolke, musela som ich na to sama upozornit. Pri zapise mi pani ucitelka povedala (po mojom upozorneni na veci), ze sa to samo upravi. Ha-ha, chcem vidiet zafixovany zly uchop, ako sa sam napravi
      V BA ta na vysetrenie zoberu podla bydliska, niekedy sa da dohodnut aj inak. Pre BA V je CPPPaP na Hrobakovej, pre BA IV na Fedakovej, pre BA II na Drienovej a pre BA I na Brnianskej. Myslim, ze si musel byt na konzultacii po vysetreni dietata, kde ti mala pani psychologicka vysvetlit dovody, preco neodporuca zaskolenie a ty si to mal aj podpisat. Ak si nesuhlasil, tak si mal hned o tom diskutovat. Neviem si predstavit, ze by napisala do karty ako dovod vek , ked slo o predcasne zaskolenie. Ak po vysetreni skolskej zrelosti mala psychologicka argument len vek a vsetko bolo ok, tak je to skor o akomsi presvedceni nezaskolovat predcasne. Nepises, kedy bolo tvoje dieta vysetrovane, lebo ak ma psycholog opat pouzit ten isty test, potrebuje odstup, aby vedel zhodnotit, ci dieta dozrelo. Ak mas pochybnosti, ze psychologicka chce byt len alibisticka, chod za riaditelkou zariadenia, nech sa mrkne na to vysetrenie. Psycholog, ktory ma rad deti, urcite nechce casto testovat a stresovat, ci je zrele alebo nie na to, aby slo do skoly. Ak mas rad svoje dieta, myslim, ze ho tiez nebudes vlacit stale po psychologoch, kym nenajdes takeho, ktory potvrdi to, co si myslis. Ak je zrele dieta, tak to musi byt vidiet v tych testoch, co uz robilo.

      1. 0) dakujem za odpoved.
        1) praveze ho nechceme vlacit kade-tade (aj ked on berie testy viac-menej ako zabavu). uz na tychto testoch sme boli viackrat. problem je v celkovom riadeni ocakavani dietata – v skolke sa tvaria, ze ma ist do skoly, na zapise do skoly ho zoberu a potom mu zrazu niekto povie, ze ist nemoze… to samozrejme nahneva a my tento stav nechceme predlzovat (lebo sme rodicia a nie uradnici ako vsetci ostatni v tomto procese).
        2) samozrejme som diskutoval o nasich pohnutkach, ze preco ho dat do skoly. protiargument bol, ze nie je vysoko nadpriemerny (v niektorych testoch bol nadpriemerny a myslim v 2 podpriemerny). my si ani nemyslime, ze mame doma genia – ani to nebola nasa pohnutka, ze preco ho dat do skoly (opakoval som, ze chceme ist do standardnej skoly).
        3) cielom skoly je samozrejme mat co najviac ziakov, ale oni za svoje rozhodnutie nesu potom neskor zodpovednost – musia s tymito detmi v skole potom fungovat. zatial co my u psychologa sme nedostali ziadny formalny zapis z tychto testov! a moznost rozhodovat tu vobec nie je v sulade s nesenim zodpovednosti. je to dost zasadny rozdiel…
        4) problem je v celom principe tohto procesu. ulohou statu a statom poverenych psychologiciek NEMA BYT CHRANIT DETI PRED VLASTNYMI RODICMI. stat/skola ma mat moznost samozrejme zabranit, aby do skoly nesli nevyvinute deti (najma aby neblokovali ostatne deti v triede). ostatne uz je uloha rodicov – predstieranie, ze tu existuje nejaka nezavisla veda psychologia reprezentovana psychologickami v psychologickej poradni je trocha smiesna… ma to byt totiz naozaj PORADNA.

  6. Nepoznate niekto centrum pedagogicko-psychologického poradenstva v BA, kde by mali radi deti a neuvazovali o predcasnom zaskoleni dietata sposobom, ze:

    „Vase dieta je sice sikovne, ale nie je uplne nadpriemerne. Keby malo 6 rokov, tak by mohlo ist do skoly… Ale kedze ma 5, musim ho odporucit a ak by bol problem, potom…“

     

    Pre psychologicku je totiz vyhodne dieta neodporucit, lebo za to ju nikto potahovat nebude (a nikto uz spatne neskuma ujmu, co sposobi). Nenesie ziadnu zodpovednost. Ak by ho naopak odporucila, tak moze mat v buducnosti teoreticky problem.

     

    Tato statom podporovana motivacia k alibizmu sa da zrejme prelomit jedine tym, ze by existovalo centrum, kde maju radi deti smile Ak take poznate, tak mi prosim dajte vediet.

     

    Dakujem pekne.

     

    P.S.1 Boli sme v centre v BA III.

    P.S.2 Dieta chceme dat do beznej skoly (nie pre nadane deti) a zapisom preslo bez problemov.

    P.S.2 Je to nase druhe dieta (prve je uz 2 roky skolak, nastastie je augustovy, takze nepotrebovali sme odporucanie). Takze tusime, ze co skola obnasa smile

    1. Peto, nemyslim si, ze je to o tom „mat rad deti“. O zapisoch si myslim, ze nimi prejde kazde dieta. Im ide o to, aby mali co najviac prijatych deti. Pri mojej dcere si nevsimli, ze ma zly uchop a problem sluchovej analyzy. Keby som nebola odborne podkuta, tak to ani netusim. Neupozornili ma na to ani ucitelky v skolke, musela som ich na to sama upozornit. Pri zapise mi pani ucitelka povedala (po mojom upozorneni na veci), ze sa to samo upravi. Ha-ha, chcem vidiet zafixovany zly uchop, ako sa sam napravi
      V BA ta na vysetrenie zoberu podla bydliska, niekedy sa da dohodnut aj inak. Pre BA V je CPPPaP na Hrobakovej, pre BA IV na Fedakovej, pre BA II na Drienovej a pre BA I na Brnianskej. Myslim, ze si musel byt na konzultacii po vysetreni dietata, kde ti mala pani psychologicka vysvetlit dovody, preco neodporuca zaskolenie a ty si to mal aj podpisat. Ak si nesuhlasil, tak si mal hned o tom diskutovat. Neviem si predstavit, ze by napisala do karty ako dovod vek , ked slo o predcasne zaskolenie. Ak po vysetreni skolskej zrelosti mala psychologicka argument len vek a vsetko bolo ok, tak je to skor o akomsi presvedceni nezaskolovat predcasne. Nepises, kedy bolo tvoje dieta vysetrovane, lebo ak ma psycholog opat pouzit ten isty test, potrebuje odstup, aby vedel zhodnotit, ci dieta dozrelo. Ak mas pochybnosti, ze psychologicka chce byt len alibisticka, chod za riaditelkou zariadenia, nech sa mrkne na to vysetrenie. Psycholog, ktory ma rad deti, urcite nechce casto testovat a stresovat, ci je zrele alebo nie na to, aby slo do skoly. Ak mas rad svoje dieta, myslim, ze ho tiez nebudes vlacit stale po psychologoch, kym nenajdes takeho, ktory potvrdi to, co si myslis. Ak je zrele dieta, tak to musi byt vidiet v tych testoch, co uz robilo.

      1. 0) dakujem za odpoved.
        1) praveze ho nechceme vlacit kade-tade (aj ked on berie testy viac-menej ako zabavu). uz na tychto testoch sme boli viackrat. problem je v celkovom riadeni ocakavani dietata – v skolke sa tvaria, ze ma ist do skoly, na zapise do skoly ho zoberu a potom mu zrazu niekto povie, ze ist nemoze… to samozrejme nahneva a my tento stav nechceme predlzovat (lebo sme rodicia a nie uradnici ako vsetci ostatni v tomto procese).
        2) samozrejme som diskutoval o nasich pohnutkach, ze preco ho dat do skoly. protiargument bol, ze nie je vysoko nadpriemerny (v niektorych testoch bol nadpriemerny a myslim v 2 podpriemerny). my si ani nemyslime, ze mame doma genia – ani to nebola nasa pohnutka, ze preco ho dat do skoly (opakoval som, ze chceme ist do standardnej skoly).
        3) cielom skoly je samozrejme mat co najviac ziakov, ale oni za svoje rozhodnutie nesu potom neskor zodpovednost – musia s tymito detmi v skole potom fungovat. zatial co my u psychologa sme nedostali ziadny formalny zapis z tychto testov! a moznost rozhodovat tu vobec nie je v sulade s nesenim zodpovednosti. je to dost zasadny rozdiel…
        4) problem je v celom principe tohto procesu. ulohou statu a statom poverenych psychologiciek NEMA BYT CHRANIT DETI PRED VLASTNYMI RODICMI. stat/skola ma mat moznost samozrejme zabranit, aby do skoly nesli nevyvinute deti (najma aby neblokovali ostatne deti v triede). ostatne uz je uloha rodicov – predstieranie, ze tu existuje nejaka nezavisla veda psychologia reprezentovana psychologickami v psychologickej poradni je trocha smiesna… ma to byt totiz naozaj PORADNA.

  7. Musím se pridat k jance – také se mi líbil text p. dibarborové. zaškolení jsme řešili před pár lety s dcerou – narozená je na vánoce a po čtvrtém roce se sama od sebe začínala učit číst, počítat a najednou byla otázka jestli ji máme držet ještě dva roky ve školce nebo ji dát do školy v 5,5 letech. vyšetření dopadlo v pohodé i když jednoznačnou odpověd od psychologa jsme se nedočkali s tím že to si musíme rozhodnout sami. většina známých, rodina byli více-méně proti, nakonec malá ale nastoupila v 5,5 letech do školy a pravda je že ji zvládá dobre(teď už je v 6 tříďě ) – patří mezi nejlepší žáky. dávali jsme ji do normální ZŠ v blízkosti bydliště, tak aby si vytvořila sociální vazby, spíš než ji profilovat jako nějaké výjmečné dítě, na to je dost času později.

    Přijat zodpovědnost za to zaškolit/nezaškolit by méli v první řadě rodiče – ti znají své děti většinou nejlíp a ví kde jsou silné / slabé stránky. samozřejmě po konzultaci s odborníky. smile

  8. Musím se pridat k jance – také se mi líbil text p. dibarborové. zaškolení jsme řešili před pár lety s dcerou – narozená je na vánoce a po čtvrtém roce se sama od sebe začínala učit číst, počítat a najednou byla otázka jestli ji máme držet ještě dva roky ve školce nebo ji dát do školy v 5,5 letech. vyšetření dopadlo v pohodé i když jednoznačnou odpověd od psychologa jsme se nedočkali s tím že to si musíme rozhodnout sami. většina známých, rodina byli více-méně proti, nakonec malá ale nastoupila v 5,5 letech do školy a pravda je že ji zvládá dobre(teď už je v 6 tříďě ) – patří mezi nejlepší žáky. dávali jsme ji do normální ZŠ v blízkosti bydliště, tak aby si vytvořila sociální vazby, spíš než ji profilovat jako nějaké výjmečné dítě, na to je dost času později.

    Přijat zodpovědnost za to zaškolit/nezaškolit by méli v první řadě rodiče – ti znají své děti většinou nejlíp a ví kde jsou silné / slabé stránky. samozřejmě po konzultaci s odborníky. smile

Pridaj komentár