Udržateľnosť nie je módny trend, ale prirodzený návrat k hodnotám

pr 0

Planéta B neexistuje a je na každom z nás, či tento fakt budeme ignorovať, alebo sa budeme snažiť našu planétu zachovať v čo najlepšom stave. Tak či onak, téma okolo trvalej udržateľnosti nie je len nejakým módnym trendom, ale prirodzeným návratom k hodnotám.

foto: dm, pohlad do uličky domácnosť

Trvalú udržateľnosť má dm zakotvenú vo svojej stratégii dlhodobo, pretože už pred mnohými rokmi bolo zastúpenie ekologických produktov v jej sortimente veľmi silné a v porovnaní s ich ekonomickými ukazovateľmi, teda odpredajom, mali tieto produkty relatívne veľký priestor, aj keď v tom čase o ne nebol až taký veľký záujem. Ten je teraz z roka na rok stále silnejší a predaj ekologických značiek rastie podstatne rýchlejšie ako iné kategórie výrobkov. dm sa teda už mnohé roky líši od iných práve ponukou zelenej alternatívy k bežným výrobkom.

Ak sa chceme ako zákazníci svojím nákupom čo najviac k tomuto udržateľnému správaniu priblížiť, znamená to, že by sme mali začať tým, že budeme kupovať ekologické alternatívy k výrobkom, ktoré bežne nakupujeme. A jednorazové výrobky začneme nahradzovať tými, ktoré môžeme využiť viackrát. Zjednodušene povedané – svojím udržateľným nákupom meniť konvenčné výrobky za udržateľné. Základom nášho rozhodovania sa pri kúpe eko výrobku je však uvedomenie si, prečo vlastne tieto eko výrobky chceme. Či je to zmena celkového životného postoja, minimálna ekologická stopa, pozitívny vplyv na životné prostredie alebo všetko vymenované.

Certifikát ako orientácia pre zákazníka

Na orientáciu v tom, čo je a čo nie je eko, nám môže poslúžiť etiketa. Vedieť ju čítať si však vyžaduje istú mieru zainvolvovanosti a obety vlastného času, keď je nevyhnutné si veci naštudovať, venovať čas prečítaniu si zloženia výrobku a nájsť pre seba vyhovujúci produkt. Najjednoduchším spôsobom na orientáciu zostáva preto certifikát.

Kvalitné aj bez certifikátu

Sortiment dm obsahuje aj eko výrobky, ktoré certifikát nemajú a napriek tomu sú kvalitné a ich zloženie spĺňa podstatné ekologické atribúty. Známou je napríklad iniciatíva dm značky Denkmit, kde mnohé výrobky síce certifikované nie sú, no napriek tomu sa ich výrobca snaží transformovať tak, aby aj bez certifikátu boli ohľaduplné k životnému prostrediu. Rozdiel medzi výrobkami s certifikátom je práve v tom, že daný certifikát deklaruje, ako prísne alebo benevolentne spĺňa certifikovaný výrobok jeho kritériá. V konečnom dôsledku však aj tak rozhodne zákazník, či ho daný výrobok zaujme a či v sortimente aj ostane.

Eko na úkor komfortu

Keď chceme ísť v domácnosti eko smerom, musíme sa nastaviť na náročnejší proces, a to hneď v niekoľkých ohľadoch. Ekologické prostriedky sú vyrobené na báze prírodných zdrojov a kvalitnejších surovín, nie sú v nich syntetické zložky, ktoré sa vyrábajú masovo v továrňach. Teda aj tie samotné zložky sú nákladnejšie, a rovnako aj proces výroby. Ale to patrí k udržateľnosti. V súčasnosti sa však cena eko výrobkov mnohokrát dostáva už na porovnateľnú úroveň s klasickými konvenčnými výrobkami. Na čo sa však treba pripraviť, je väčšia náročnosť, čo sa týka času a komfortu. A v tomto momente to už závisí od nás, či a kde sme a kde nie sme ochotní sa tomu prispôsobiť.

Zero waste na vzostupe

Veľmi zaujímavým trendom v dm je aj zero waste, ktorý má síce stále málo verných fanúšikov, ale intenzívne rastie. Ide tu o nahrádzanie štandardných výrobkov tými, pri ktorých sa minimalizuje odpad a sú na viacnásobné použitie. Typickým príkladom sú slamky alebo mikroténové vrecúška, ktoré je možné nahradiť ich eko variantmi. V podnikaní v oblasti drogérie má však zero waste svoje limity, pretože každý výrobok musí mať – či už z hygienických dôvodov, alebo z nejakých iných aspektov, napríklad prepravných – svoj obal. Ten má svoju funkciu a netreba sa naň pozerať negatívne. Výrobok chráni a tým zákazníkovi slúži. Je však podstatné, aby toho obalu nebolo veľa, aby bol z čo najekologickejšieho materiálu a aby bol jeho priestor čo najlepšie využitý.  

Plniace stanice v obľube

Pred viac než rokom bola v dm zavedená aj nová ekologická služba, a to plniace stanice na pracie a čistiace prostriedky, ktorá bola zákazníkmi prijatá veľmi pozitívne. Jej cieľom bolo urobiť významný krok, ktorý prispeje k znižovaniu spotreby plastov. Opakovaným použitím nádob totiž možno ušetriť až do 60 percent plastového odpadu. Aktuálne je služba dostupná v desiatich predajniach – zastúpenie má každé krajské mesto a Poprad. V týchto filiálkach si možno naplniť dva druhy pracieho prostriedku a dva druhy prípravku na ručné umývanie riadu značky Planet Pure.

Durabag namiesto igelitky

Od februára tohto roka je v ponuke tašiek dm novinka – ekologická viacúčelová taška Durabag, ktorá nahrádza pôvodné jednorazové plastové tašky. Je vyrobená z nového typu recyklovaného plastu, ktorý aj napriek tomu, že je drahší ako pôvodný „igelitový“, stále plní funkciu tašky v prípade neočakávaného nákupu alebo pre prípad, ak si ju zákazník zabudne na nákup v dm priniesť. Obsahuje dvojitú vrstvu materiálu, preto je pevnejšia, a zároveň sa oproti jednorazovej plastovej taške dá opakovane použiť až tisíckrát. Je vyrobená z trvalo udržateľných materiálov a spĺňa najvyššie výrobné štandardy, v rámci ktorých sa pri jej výrobe vyprodukuje v porovnaní s pôvodnou plastovou taškou až o 60 % menej CO2.

Tašky len z recyklovateľných materiálov

Aktuálne má dm v ponuke päť rôznych alternatív, a to tašky Durabag, recyklované papierové tašky, trvácne permanentné tašky, fair trade tašky z biobavlny, všetky disponujúce certifikátom Modrý anjel alebo GOTS (Global Organic Textile Standard), ako aj pôvodné igelitové tašky, ktorých dopredaj sa odhaduje na leto 2020. Aktuálne pracuje aj na zaradení ďalších dvoch alternatív do sortimentu, a to skladateľných nylonových tašiek a špeciálnej tašky z celulózy. Všetky tašky, ktoré ponúka, sú vyrobené z recyklovaných materiálov, sú recyklovateľné a s výnimkou papierovej a igelitovej tašky si ich môže zákazník v prípade poškodenia kedykoľvek zadarmo vymeniť za nové. 

Podrobnejší rozhovor na túto tému s Máriou Šimonovičovou, sortimentnou manažérkou dm drogerie markt, nájdete na : https://www.activebeauty.sk/sk/udrzatelnost-nie-je-modny-trend-ale-prirodzeny-navrat-k-hodnotam/ 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...