Čo by na to povedal Ján Ámos

Michaela Vargová 4

Konečne koniec školského roka. Riešili sme známky, krúžky, správanie, vzťahy. Bojovali pri učení a písaní úloh. Hľadali motiváciu, zalamovali rukami, chodili na koberec, ale dúfajme – aj sa tešili z úspechov.

Čo by na to povedal Ján Ámos

Ako inak. Je to stres pre naše deti  aj pre nás  rodičov, ktorí im chceme pomôcť. Tiež pre učiteľov, ktorí sa snažia každý podľa svojich možností. A ja na konci tohoto školského roka rozmýšľam, čo by na to asi povedal Jan Amos.

Do 6 rokov majú byť deti doma

Bol to práve Komenský, kto ako prvý definoval pojmy školský rok, školské prázdniny a školský týždeň. Snažil sa o zavedenie školského systému ako takého. Tvrdil, že do šiestich rokov majú byť deti vychovávané doma. Dokonca napísal pre rodičov malých detí aj príručku Informatórium školy materskej. Materské školy poznáme aj dnes, akurát deti sú v nich, žiaľ, bez matiek.

V období od 6 – 12 rokov mali chlapci aj dievčatá chodiť do školy obecnej,

ktorá mala byť v každom meste a dedine. Učilo sa v nej písanie, čítanie, počítanie, ale aj reálie o prírode a spoločnosti, spev, ručné práce a náboženstvo. Áno, aj toto je niečo ako náš prvý stupeň. Akurát Komenského školský systém navrhoval vyučovanie v obecných školách dve hodiny dopoludnia a dve popoludní. Že málo? Keď sa pozerám na preplnený rozvrh našich najmenších, k tomu popoludňajšie aktivity v družine, krúžky a domáce úlohy, tak to sa mi zase zdá, naopak, priveľa.

zdroj: geocaching.com

Väčšie deti a mládež mali ďalej pokračovať v mestách na latinských školách a následne na akadémiách a univerzitách.

Tým však svoje vzdelávanie človek nemá ukončiť. Má sa aj ďalej zdokonaľovať vo všetkom, čo zlepší jeho ľudskú prirodzenosť. Má cestovať a študovať cudzie jazyky, aby porozumel aj svojim susedom. Má sa učiť, rozvíjať a vzdelávať sa po celý svoj život.

Na vzdelanie má nárok každé dieťa

Sympatický na tomto múdrom mužovi bol práve samotný vzťah k mladým ľuďom a deťom. Tvrdil, že na vzdelanie má nárok každé dieťa, či je bohaté alebo chudobné, či je bystré alebo menej nadané.

Rozlišoval tiež povahové vlastnosti žiakov – niektorým učenie robí radosť, iní sú leniví, alebo dokonca vzdorovití. Každého považoval za vzdelávateľného aspoň do určitej miery. No vzdelanie úzko prepájal s výchovou. Pri vyučovaní nemá ísť len o získavanie vedomostí, ale aj o formovanie charakteru človeka. Odmietal telesné tresty za nevedomosť, no v prípade porušenia kázne ich za určitých okolností pripúšťal.

Výchovu videl Komenský v troch paralelných rovnocenných líniách. Jednou je už spomínané vzdelanie, človek má spoznávať svet. Druhou je mravnosť a kázeň, teda človek by sa mal naučiť ovládať seba samého. A treťou je nábožnosť, snaha povzniesť sa k Bohu, keďže tento život je len príprava na život večný.

Ľúbezné miesto – ŠKOLA

Aby deti chodili do školy rady, má by byť pre ne miestom ľúbezným, príjemným na pohľad zvonka aj zvnútra. Od učiteľov vyžadoval Komenský vzdelanie, metodickú pripravenosť a zároveň prívetivosť, chápavosť, lásku k deťom aj svojej práci. Prikláňal sa k tomu, že výučba má byť názorná a aktívna, aby žiak získal priamu skúsenosť a poznatky vedel využiť v praxi.

Má byť tiež pravidelná, systematická, učivo má na seba nadväzovať jednak v časovom slede a zároveň medzi jednotlivými predmetmi. Deťom sa majú vedomosti podávať primerane ich veku a individuálnym schopnostiam.

Známe sú Komenského myšlienky o tom, že opakovanie je matkou múdrosti a že žiak má byť súčasne učiteľom. Kto učí druhých, vzdeláva aj sám seba. Opakovaním a vysvetľovaním potvrdzujeme pojmy v sebe a tiež dostávame príležitosť hlbšie preniknúť do veci. Žiaci by mali preto po výklade učiteľa zopakovať to, čo im on povedal a snažiť sa látku ďalej vysvetliť spolužiakom, ktorí ju ešte nepochopili. Tak by postupne malo byť preberané učivo jasné a zreteľné každému. Tiež známa škola hrou je Komenského ideou. Učenie má byť zábavné, treba ho občas niečím „prisladiť“, či okoreniť nejakým žartom, aby nebolo len vážne, ale priateľské a príjemné.

Netreba však všetko nechávať len na školu. Rodičia majú tiež svoj diel na zdarnom zvládaní učenia sa svojich detí. Svoje ratolesti majú viesť k zdravej životospráve, primerane striedať prácu s odpočinkom, dbať na hygienu, dostatok spánku a vhodnú stravu.

Komenského myšlienky a jeho práca boli pred štyrmi storočiami určite pokrokové. Dnes už pre nás nie sú neznáme, ale zažiť ich do praxe nie je ani ľahké, ani samozrejmé. Každopádne sú stále inšpiratívne.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (21 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Michaela Vargová

články autora...

Komentáre k článku

  1. Zobrali ste si od nas komentujúcich inšpiráciu.

    Venoval sa najviac svojej praci,nemal čas na iné-o ostatné sa starali a zabezpečovali jeho manželky ktoré mal.Používal Zmierlivý,diplomatický slovník-pri vybavovaní svojich vecí. Tak sa rozhodoval.

    Myslím že by si žiakov ktorým to nejde zobral k sebe domov aby ich to naučil. Pomáhali tam aj. Je jasné že sa to presne skopírovať od neho nedá-boli iné časy.

    Zmierlivo sa snažil dohovarať tým čo pochybili v niečom,aj dospelým.

    Rolleyes Big Grins

    Mame v dejinach plno príkladov.

    Všetci sa snažia ako možu.

  2. Česi a Slovaci sa navzajom poznajú aj rečovo možu si použivať svoju reč lebo si rozumeju.

    Ked pride niekto kto nevie reč z roznych krajín.aj tí sa dohovoria.

  3. Skuste niečo o gejši-ale tej čo robí spoločníka pri kulture-vedia hrat na nejaký hudn nastroj-a majú vzdelané,sú ako iné dievčatá.

     

    Dobre viete popisovať Mr. Green

  4. Gejša-filozofický spoločník,najprv to boli chlapci-mali výchovu,

    ovladala koncverzáciu,ovládala umenie, hry na hudobný nastroj-

    Sprevádzala spoločnosť pri nejakých spol. udalostiach.

    Nespravne pochopený termín-Vyjadrovala kultúru v zemi za morom.

    Jan Amos komensky-

    Keby spolužiak vysvetloval neustále látku tým čo to nepochopili,

    nikde by sa nedostal, nestačil by robiť svoje veci.

    Vtedy bola pomala doba iný systém Mr. Green

Pridaj komentár