Preštrajkujeme sa k lepšiemu školstvu?

Jana Žitňanská 4

Už druhý týždeň zapĺňajú správy informácie o štrajkujúcich učiteľoch.

V posledných dňoch sa k nim pridali aj študenti. A ešte predtým rodičia, starí rodičia alebo jednoducho tí, ktorým vzdelávanie na našich školách nie je ľahostajné, ktorí sa podpisujú pod petíciu za lepšie školstvo. https://www.sukromneskoly.sk/ .

Zdá sa, že vzdelávanie sa konečne stáva témou tém.

Rovnako ako učitelia a ich odborári, aj študenti a signatári petície sú presvedčení, že školstvu by sa malo dostať viac pozornosti a peňazí. A nielen na platy učiteľov, ktoré sú objektívne veľmi nízke. Na budovy, telocvične, pomôcky, knižnice. 

Kvalite školstva jednorázová injekcia nepomôže.

Tu je potrebné po vzore úspešných krajín kontinuálne dávať viac peňazí. Zároveň si však treba uvedomiť, že len peniaze všetko nevyriešia. Tak ako sa hovorí, že za všetkým hľadaj ženu, v prípade školstva platí, „za kvalitným vzdelávaním hľadaj kvalitného učiteľa“.

A práve príprava budúcich učiteľov je dnes oblasť, ktorej sa žiaľ venuje veľmi malá pozornosť. Študenti pedagogických smerov sa už roky učia to isté, hoci doba sa mení veľmi rýchlo. Dnes už učiteľ v triede nie je ako v minulosti „studnicou vedomostí“, ktorej môže konkurovať akurát tak farár. Vzhľadom na dostupnosť informácií si dnes aj dieťa na základnej škole o konkrétnej veci alebo udalosti vie „vygoogliť“ viac než sa učiteľ stihne za svoju kariéru naučiť.  Pedagogické fakulty stále pre mnohých slúžia len ako ľahká cesta k titulu. Preto potrebujeme, aby sa školy pripravujúce budúcich učiteľov stali elitnými školami s elitnými vyučujúcimi.

Viac ako platy ich trápia podmienky a atmosféra

Čoraz viac detí má špecifické potreby a učiteľ, hodený do triedy s rôznorodými problémami bez adekvátnej podpory a pomoci, nemá šancu si dať rady. Potrebujeme pre učiteľov zabezpečiť zmysluplné kontinuálne vzdelávanie,  dostatočný počet asistentov a fungujúcu sieť odborníkov pripravených pomáhať v rôznych (najmä krízových) situáciách.

V rôznych anketách sa učitelia už roky vyjadrujú, že viac ako platy ich trápia podmienky a atmosféra, v ktorých pracujú. Množstvo nezmyselnej a duplicitnej byrokracie, nekompetentní nadriadení, stále sa meniace „pravidlá hry“.  A toto nie je o peniazoch. Je to o skutočnom pochopení dennodenných starostí učiteľa.  A je to aj o dôvere, že pre naše deti chcú učitelia rovnako ako my rodičia len to najlepšie. Pripraviť ich na život.

Memorandum by malo byť úplne jednoduché

Memorandum medzi učiteľmi a vládou by preto malo byť úplne jednoduché a jednoznačné: je potrebné zaplatiť učiteľov tak, že nebudú nútení hľadať si ďalšie zamestnanie. Nastaviť podmienky tak, že o povolanie učiteľa bude podstatne vyšší záujem, že tých lepších zaplatíme lepšie, že pre toto povolanie vyberieme tých najlepších, ktorým nebude problém dať definitívu po piatich rokoch učenia a nie v 55 rokoch pre všetkých ako sa uvažuje dnes.

A memorandum by malo obsahovať ešte jednu podstatnú vetu, a síce, že im dôverujeme.

 

Jana Žitňanská

poslankyňa NRSR, podpredsedníčka hnutia Nová väčšina

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (11 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Zakladna otázka pani poslankyna, dobre sa ti číta, ale ZA ČO to chcete spraviť? Snívať vieme každy. Kde uberiete? Reálne návrhy ak smiem prosiť!

  2. Milá Imho a zvyšok rodičov,

    otázka nie je: „Za čo to chcete spraviť?“

    Otázka je: „Hľadali sme vôbec? Snažili sme sa dostatočne? Prečo zavádzame verejnosť výpočtom priemerného platu učiteľa, ktorý nie je taký? Prečo zavádzame verejnosť vpočtom, že na jedného učiteľa máme málo žiakov oproti EU? A podobne.“

    Viet napríklad, že vrámci EU sa do priemeru platu nerátajú riaditelia, zástupcovia škôl a napríklad docenti a iní pracovníci? A tak náš výpočet platu nie je vlastne porovnateľný s EU? Viete napríklad, že počet detí v Bratislave a vo väčších mestách je aj o 100% väčší na jedného učiteľa ako EU hovoríM eďže my sme do toho zarátali aj malotriedky a hlavne špeciálne školy, kde je 5-6-10 detí ne jedného učiteľa a dokonca sme do priemeru zarátali zase aj zástupcov škôl a riaditeľov, ktorých EU nepočíta do tohoto priemeru?

    A ešte raz.

    Milí rodičia,

    každý rok pred začiatkom školskéhoroka čítm vo fóre otázky a sťažnosti“ koľko peňazí musíme vraziť do pomôcok,triedneho fondu, pre školu peňazí. Áno, je to tak,učitelia nás prosia o pomoc. Myslíte, že im je jednoduché Vám to povedať? Tiež nie.

    Milí rodičia, vidíte, čo všetko vašim deťom v škole chýba a vy ste mali? Napríklad. Nedali ste náhodou svoje dieťa do tej istej školy, do ktorej ste chodili aj Vy? Všimnite si, že sú tam ešte tie isté WC, tie isté kachličky, možno dokonca en istý fľak,čo ste tam niekde v kúte urobili? Nesedí náhodou vaše dieťa dokonca ešte v tej istej lavici,kde ste sa zospodu podpísali? Alebo vám ich už vymenili ako okná, ktoré bežne sa menia v novembri alebo decembri – na čo máme prázdniny?

    Vy nekupujete svojim deťom do školy farebné kriedy, aby učiteľka a deti mali čím písať? edávate do školy kopírovacie papiere, aby mala učiteľka na čo vytlačiť príklady či cvičenia,ktoré pre vaše deti vymyslí,lebo učebníc niet?

    …………………………………………………..

  3. Silvia,

    ja nepolemizujem s tym, ze je zásadny problem v nedofinancovani skolstva, vsak ho uz roky financujem. Od skolky, cez sponzorske dary, nepocitane brigadnickych hodin, prispevky do zrps, ktore su v nasej skole hooodne vysoke plus sa skladame na vsetko od sava, aj po tie spominane kachlicky na wc.

    Lenze ja zaroven aj platim dane a tiez hoodne velke, cize som tak nejak zdanena dvakrat.

    Preto ma na tomto clanku stve, ze hovori len o tom, ze ucitelom a skolam treba pridat (suhlasim), mne tam chyba take to B. Nebudeme minat na voľby a dva roky, nebudeme kupovat nefunkcny softwer a rok….

  4. Máš pravdu, to naozaj chýba – myslím, že sme sa zhodli na tom, že nedostatočne peniaze hľadali – najmä u seba oni sami.

    Žiaľ mňa tiež mrzí aj to zavádzanie verejnosti.

Pridaj komentár