Pracovníčka Sociálnej poisťovne: Pracujeme od rána do noci a padáme na hubu

Kristína Kováčiková 0

Zvoní mi telefón. Pár hodín po tom, čo vyšiel môj článok Kedy vyplatia ošetrovné, mi volá pracovníčka Sociálnej poisťovne, ktorej pridelili moju žiadosť. Hovorí mi, že je nekompletná, chýba jej druhá strana tlačiva, kde sa uvádza číslo účtu, na ktoré majú poslať dávku. Ale dvakrát má prvú stranu.

Ospravedlňujem sa, lebo o tejto chybe som nevedela. A zároveň jej ďakujem, že si popri tej kope roboty našla čas zavolať mi a overiť si to.

pixabay

Koľkí moji známi sa mi ozvali, že im stále neprišla OČR-ka a sami si museli telefonicky zisťovať, kde je problém, čo je s ich žiadosťou, prečo nemajú na konci apríla peniaze za marec…

Mám ja ale šťastie, vravím si.

Napadne mi, že si to môžeme uľahčiť a pýtam sa veľmi milej a ochotnej pracovníčky, či sú systémy v Sociálnej poisťovni prepojené, lebo poberám vdovský dôchodok a môj účet tam majú.

Áno, áno, vidí ho tam, povie mi. Ale aj tak mi nemôže poslať peniaze len tak, na základe môjho dobrého slova, musíme to dokomunikovať e-mailom. Pošle mi zašifrovaný dokument, ktorý si musím odheslovať.

Keď už sa hrabem v odoslaných e-mailoch, zistím, že nie som až taká mentálne zaostalá, ako som si pôvodne namýšľala. Prílohy sú odoslané všetky. Nič duplicitne. Každá strana „normálne.“

Takže chyba v prenose sa musela stať niekde inde – v systéme Sociálnej poisťovne. A vôbec to nie je divné, nenormálne.

Chyby sa predsa pri takejto záťaži – a nezvládaní Sociálnej poisťovne – musia zákonite stávať.

Nadľudské výkony v SP

Sociálna poisťovňa uvádza, že sa tento mesiac musela popasovať z viac ako 320 tisíc nemocenskými dávkami – bežnými aj pandemickými (bežne je to len okolo 190 tisíc dávok mesačne).

Vraj 92 % dávok už úspešne vyplatila, len asi 25 tisíc žiadostí je ešte na odstrel – boli doručené nekompletné, musia sa došetrovať údaje, dožiadavať doklady, opravovať písmenká v názvoch firiem a podobné kudrlinky.

A preťažení zamestnanci, ktorí majú na stole X-násobne viac žiadostí a rôzne druhy tlačív, ešte musia zdvíhať telefóny nahnevaným rodičom, ktorí im vyvolávajú, lebo je koniec apríla a peniaze za marec nikde.

Sociálna poisťovňa sa priam hrdí, že „takýto vysoký výkon dosiahla napriek tomu, že zhruba 20 % jej pracovníkov je tak ako v iných inštitúciách na dočasnej PN-ke alebo na OČR.“

Zároveň sa tým priznávajú k tomu, že hazardujú so zdravím svojich zamestnancov, namiesto toho, aby napríklad posilnili stavy a odbremenili ich od nadmernej záťaže.

Ako napísala jedna z pracovníčok poisťovne u nás v komentároch na FB:

„Prosím vás, neurážajte zamestnankyne Sociálnej poisťovne. Mnohé pracujeme od rána 5.30 do večera 19.30, a to každý deň. Máme tiež rodiny a iba jedno zdravie. Pracujem každý do večera, hoci mám doma dve 5-ročné dievčatá a verte mi, padáme všetky dole hubou. Keby ste videli tie kopy papierov, asi by ste hovorili inak.“

Ako Sociálna poisťovňa zvláda pandémiu?

Sociálna poisťovňa na začiatku zjednodušila zabehnuté postupy a odbremenila rodičov od vybavovania rôznych potvrdení.

Upozornila zároveň na svoju vlastnú byrokraciu, na to, aké zbytočné sú niektoré štandardy napríklad pri bežných chrípkových prázdninách – nestačí Sociálnej poisťovni dokladovať, že školu, do ktorej chodí dieťa, zavrel hygienik.

Hoci je vaše dieťa v čase chrípkových prázdnin zdravé, aj tak musíte ísť za pediatrom, aby dal pečiatku na tlačivo, na ktorom si žiadate ošetrovné. Jediná úľava spočíva v tom, že k pediatrovi nemusíte ťahať do čakárne plnej chorých detí počas chrípky aj to vaše zdravé dieťa.

Toto by sa malo po pandémii zmeniť, nie vrátiť sa naspäť.

Minimalizovanie chodenia po úradoch a možnosť posielať tlačivá on-line by takisto malo zostať bežnou normou.

Napríklad, keď si žiadate o materské, tlačivo na stiahnutie na stránke Sociálnej poisťovne ani nenájdete. Žene ho vypíše gynekológ na tehotenskej poradni. Otec dieťaťa si musí zájsť po tlačivo na pobočku.

Sociálna poisťovňa doteraz nebola na nepapierový život pripravená, nepracovala s online žiadosťami, a preto „systém“ v súčasnosti nezvláda. Testuje sa až za pochodu, keď je niekoľkonásobne vyšší nápor ako kedykoľvek predtým.

Keby všetko fungovalo „normálne,“ v systéme Sociálnej poisťovne by im už dávno svietilo číslo môjho účtu, ktoré používam pri ďalšej dávke, ale v súčasnosti to pôsobí skôr tak, že každá jedna dávka predstavuje iný vesmír. Bolo by krásne, keby sa niekedy tieto systémy blízkeho druhu stretli.

Sociálnu poisťovňu pandémia vyrušila z divných rutinných postupov a odhalila veľa jej nedostatkov. Na tie teraz doplácajú všetci – jej preťažení zamestnanci a nespokojní rodičia, ktorí sa musia na kolenách dožadovať svojich peňazí.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (37 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár