Home office ako za trest alebo v Sociálnej poisťovni nám povedali, že nedostaneme OČR-ku

Kristína Kováčiková 1

Keď sa v marci prijímali opatrenia, ktoré mali obmedziť mobilitu ľudí, rozhodlo sa aj o povinnom home office všade tam, kde nie je treba fyzicky chodiť do práce.

Ak rodič musel byť prítomný na pracovisku, zobrali mu dieťa do školy, či do škôlky. No ak mohol pracovať z domu, dieťa mu spravidla do školy nevzali, až na výnimky, keď napríklad riaditeľ školy alebo zriaďovateľ otvoril triedu pre všetky deti – v takom prípade nemal rodič nárok na ošetrovné.

Niektorí rodičia však zistili, že im ošetrovné nebude priznané, lebo môžu pracovať z domu.

Shutterstock

Pracovníčky SP zaujímalo, či zvyknem bežne pracovať na home office

Mne, aj viacerým mamičkám pracovníčky Sociálnej poisťovne tvrdili, že nemáme nárok na OČR, ak pracujeme z domu,“ hovorí mama Katka, ktorá si telefonicky overovala na príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne, či môže počítať s ošetrovným za marec, keďže zariadenie, ktoré navštevuje jej dieťa, bolo zatvorené, resp. otvorené iba pre rodičov s prezenčným výkonom práce.

Podotýkam, že sme samozrejme uviedli, že v dané dni nebudeme mať príjem zo zamestnania a nahlasujeme účtovníčke OČR. S touto vetou nás odbili, aj keď sme vedeli, že nemôžeme mať príjem a zároveň aj dávku ošetrovné.

Odbili nás

Prišlo mi to buď ako zavádzanie, alebo neznalosť tejto pracovníčky, keď mi doslova citovala zátvorku z ich oznamu „nárok na pandemické ošetrovné teda nemajú rodičia, ktorí vykonávajú prácu formou domáckej práce, čiže formou home office,“  a to napriek môjmu vysvetľovaniu, že počas obdobia poberania dávky samozrejme nebudeme pracovať.

Aj iní rodičia mali skúsenosť, že sa nás vyslovene pýtali, ako dlho pracujeme na home office, či tak pracujeme bežne aj cez rok alebo len teraz v krízovej situácii.“

Dôvod, prečo si len jednoducho nepodala za daný mesiac čestné vyhlásenie, v ktorom by uviedla, ktoré dni pracovala (a poberala mzdu) a ktoré sa starala o dieťa (nepoberala mzdu)?

Potrebovala som sa zariadiť v práci. Nevedela som, ako potom v práci zdôvodním neprítomnosť, keby mi následne prišlo negatívne rozhodnutie, že mi nepriznávajú ošetrovné. Už nemám žiadnu dovolenku,“ vysvetľuje Katka, prečo si potrebovala overiť podmienky nároku na ošetrovné s kompetentnou úradníčkou, ktorá by mala na starosti jej žiadosť podľa priezviska.

Ako to naozaj bolo a je s ošetrovným?

Ak dieťa patrí do skupiny, pre ktorú je zariadenie zatvorené, nárok na OČR rodičom vzniká. Zároveň platí, že ak si chcú ošetrovné čerpať, nesmú popritom pracovať (z domu). Čiže buď pracujú na home office alebo si čerpajú OČR (čo treba oznámiť zamestnávateľovi). Dávka totiž slúži ako náhrada príjmu,“ upozornila už v marci Zuzana Dvoráková, hovorkyňa Sociálnej poisťovne.

Teraz pre portál rodinka.sk potvrdila, že podmienky pre poberanie pandemického ošetrovného sa v tomto nemenili – ani za predošlý mesiac.

Ošetrovné je náhradou príjmu v čase, keď sa rodič stará o dieťa. Čiže počas tejto starostlivosti je vylúčené poberanie príjmu za prácu. To platí bez ohľadu na to, či rodič pracuje priamo na pracovisku alebo pracuje z domu (home office).

Ak teda rodič pracuje, podľa zákona nemôže poberať ošetrovné. V prípade, že má záujem poberať ošetrovné (za predpokladu splnenia podmienok nároku na ošetrovné), musí rodič prácu (či už z domu alebo na pracovisku) prerušiť a starať sa o dieťa.

Rovnako platilo a platí, že ak je škola pre moje dieťa otvorená, ako rodič nemám nárok na ošetrovné.“

Čo teda má robiť rodič, ktorý sa potrebuje zariadiť v práci a chce sa poradiť, či mu vznikne nárok na dávku?

Sociálna poisťovňa má podľa zákona na rozhodnutie 60 dní, ale spravidla je to výrazne skôr – menej ako tridsať dní. Poistencovi, ktorý má dávku priznanú, sa ju snaží Sociálna poisťovňa vyplatiť čo najskôr, čiže poistenci často dostanú dávku skôr, ako im je doručené samotné rozhodnutie o nej.

V prípade akýchkoľvek nejasnosti by však klient mal kontaktovať svoju pobočku Sociálnej poisťovne, prípadne Informačno-poradenské centrum. Sociálna poisťovňa sa usiluje informovať klientov, radiť im v otázkach nárokov na dávky i v tom, ako majú postupovať vo svojej konkrétnej životnej situácii (v súvislosti so sociálnym poistením),“ radí Dvoráková.

Pokiaľ máte opakovane skúsenosť so zamietavým postojom na Vašej pobočke, skúste sa obrátiť e-mailom alebo telefonicky na spomínané Informačno-poradenské centrum, kde sa môžete poradiť s ďalšími odborníkmi. Nenechajte sa odbiť…

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

Pridaj komentár