Čo by urobili pre učiteľov, keby boli v parlamente

S.Hánová/ redakcia 0

Voľby sa blížia. Už ste rozhodnutí, komu dáte svoj hlas?

Oslovili sme politické strany s niekoľkými otázkami, ktoré naši čitatelia riešia vo svojich diskusiách pomerne často. V tomto článku vám ponúkame ich odpovede k téme školstva, ako by – okrem zvyšovania platov – mohli pomôcť učiteľom.

foto: iStock

 

Aké kroky či opatrenia plánujete pre učiteľom? 

(okrem zvýšenia platov) 

SIEŤ – odpovedá Zuzana Zimenová

#Sieť zvýši a zastabilizuje rozpočet školstva aspoň o 30% do roku 2020, čo sa vzťahuje aj na platy učiteľov.

Dôležitými pre učiteľov sú však aj podmienky pre výkon ich práce a možnosť sebarealizácie. Presadíme postavenie učiteľa ako profesionála s primeraným podporným servisom a otvoríme trh s učebnicami a učebnými materiálmi. V praxi to bude znamenať najmä:

  • Rozšírenie učiteľských tímov v školách o potrebných psychológov, špeciálnych pedagógov, asistentov, výchovných poradcov a sociálnych pracovníkov v podobe štandardu, nie výnimočného opatrenia.
  • Zabezpečenie základných, pravidelne aktualizovaných informačno-metodických balíčkov pre učiteľov s prakticky využiteľnou ponukou rôznorodých metodických materiálov, ako aj príkladov dobrej praxe a kontaktov, potrebných na rozvinutie vzájomnej spolupráce alebo získanie odbornej pomoci.
  • Vytvorenie siete terénnej odbornej podpory pre učiteľov, v rámci ktorej im rôzni odborníci (metodici, didaktici, špeciálni pedagógovia, psychológovia, mediátori a pod.) pomôžu pri riešení akútnych či dlhodobých problémov priamo v školskom prostredí, namiesto vo vzdialenom poradenskom centre. – Posilnenie transparentného riadenia, tímovej spolupráce a otvorenej komunikácie v školách v rámci všetkých zainteresovaných skupín (zriaďovatelia a manažmenty škôl, učiteľské tímy, odborní pracovníci, žiaci, rodičia) a nulová tolerancia mobbingu, bossingu, šikanovania a nedôstojného správania sa voči dospelým i deťom.
  • Koordinácia činnosti zameraných na vytvorenie a konsenzuálne prijatie profesijných štandardov učiteľského povolania, etického kódexu učiteľa a zmien v opisoch učiteľských študijných odborov na vysokých školách.
  • Zvýšenie platov učiteľov a zavedenie nároku na osobné príplatky, viazané na konkrétny výkon. Hodnotenie učiteľov musí zodpovedať reálne vykonanej práci nielen na vyučovaní, ale aj v rámci ďalších činností, spojených s procesom vzdelávania a tímovej spolupráce v rámci školského kolektívu.
  • Zníženie byrokratickej záťaže učiteľov.
  • Navýšenie normatívov o čiastku určenú na podporu profesionálneho rozvoja učiteľov a na nákup potrebných učebníc a učebných materiálov podľa výberu učiteľov. 

SNS – odpovedá Jaroslav Paška

Pretrvávajúce problémy s nevhodnou štruktúrou absolventov škôl a opakujúce sa protesty učiteľskej verejnosti naznačujú, že náš vzdelávací systém dnes potrebuje dôkladnejšiu inventúru, skvalitnenie pracovných podmienok a následné prispôsobenie jeho štruktúry reálnym potrebám spoločnosti.

K tomu bude musieť vláda otvoriť odbornú, vecnú diskusiu za účasti školských odborov, profesijných združení, zamestnávateľov, aj predstaviteľov samosprávy, aby sme čo najkratšom čase sformulovali aktualizované politiky pre jednotlivé stupne a odborné zamerania vzdelania.

Predpokladáme, že organizačné a štrukturálne úpravy systému sa premietnu aj do rozpočtových opatrení, tak v oblasti materiálneho, ako aj mzdového zabezpečenia škôl.

Preto sa zasadíme o zavedenie jednoduchého, transparentného a spravodlivého systému financovania škôl na základe ich kvality a vytvoríme efektívnejšiu školskú sieť. Prehodnotíme kreditový systém kontinuálneho vzdelávania a v spolupráci s vysokými školami a najnovšími poznatkami pedagogického výskumu ho na základe diskusie s pedagógmi upravíme. Zlepšíme kvalitu diagnostiky a zvýšime podporu špeciálnych pedagógov aj psychológov v oblasti špeciálneho školstva. Budeme sa usilovať o skutočné zlepšenie spoločenského postavenie učiteľov aj zodpovedajúcim finančným ohodnotením ich práce.

KDH – odpovedá hovorkyňa Nataša Žembová

Zvýšenie platov je nevyhnutnosť, ale nie je absolútnym riešením dnešného stavu. Učitelia potrebujú lepšie podmienky a dôstojné postavenie. Je nevyhnutné odstrániť nadmernú byrokraciu, zefektívniť systém ďalšieho vzdelávania /dva typy – viď. Program KDH/ a nastaviť chod ministerstva tak aby nepredstavoval pre učiteľa diktátora ale poradcu, ktorý je k dispozícii aby pomáhal učiteľovi, aj rodičom.

Je dôležité aby sa zmenilo zmýšľanie súčasných učiteľov od vševediacej nedotknuteľnej autority smerom k prirodzenej autorite, pozícii staršieho radcu-tútora, ktorý vo vzťahu dôvery vedie a sprevádza deti na ceste k poznaniu a v spolupráci s rodičmi pomáha dieťaťu pripraviť sa na reálny život. Ochrana učiteľa pred šikanovaním musí byť skutočná, nie iba zadefinovaním chránenej osoby v prijatom zákone, bez reálne aplikácie. V programe tiež máme zavedenie pozície učiteľa „špecialistu“, podľa stanovených kritérií,  s cieľom metodickej pomoci, tvorby obsahu vzdelávania, učebníc, testovania a podobne.

Chceme, aby sa vo výchovno-vzdelávacom procese cítili slobodne všetci jeho aktéri – princíp slobody a zodpovednosti. Je dôležité, aby učitelia mali možnosť modifikovať obsah a metodiku vo výchove a vzdelávaní, aby mali možnosť vybrať si vhodné učebnice a učebné pomôcky. Rovnako potrebujeme definovať minimálne hranice v podobe obsahových a výkonových štandardov.

SMK – odpovedá László A. Szabó

SMK je toho názoru, že školstvo bolo v posledných dvoch desaťročiach prioritou iba na úrovni politických deklarácií. Je najvyšší čas, aby sa stalo strategickou oblasťou aj v skutočnosti. Súčasťou tohto procesu má byť aj vytvorenie atraktívneho modelu kariérneho rastu učiteľov. Ich plat by mal výrazne prevyšovať priemernú mzdu v národnom hospodárstve, aby bol dostatočne motivujúci.

Okrem toho je však mimoriadne dôležité, aby sme pedagógom zabezpečili aj slobodu vyučovania a slobodu tvorby vzdelávacích programov. Vzdelávanie má byť zážitkom pre každého účastníka procesu a k tomu treba prispôsobiť všetky podmienky. Žiaci totiž v súčasnosti získavajú čoraz viac informácií a impulzov mimo školy, preto moderný obsah a inovácie (napr. e-knihy, rôzne SW a i.) treba zaviesť aj do formálneho vzdelávania. K tomu sa musí prispôsobiť aj príprava i ďalšie vzdelávanie učiteľov.

SMER – odpovedá minister školstva Juraj Draxler

K zlepšeniu postavenia učiteľov pomôže nielen zvýšenie platov, ale i zlepšenie technických podmienok na výučbu v školách či riešenie zlepšenia prípravy budúcich učiteľov a ich vzdelávanie počas výkonu praxe.

Jedným z najpotrebnejších  krokov  je zlepšiť prípravu budúcich učiteľov zavedením viacúrovňového systému cvičných škôl, ako ho navrhujú samotné pedagogické fakulty.

Potrebujeme tiež zlepšiť podporu učiteľov cez kontinuálne vzdelávanie – ministerstvo školstva pripravuje sériu koncepčných dokumentov, ktoré budú okrem iného riešiť aj štruktúru kontinuálneho vzdelávania, ako by mali byť zadefinované jednotlivé kategórie kontinuálneho vzdelávania, aká by mala byť periodicita, v ktorej učitelia majú chodiť na kurzy kontinuálneho vzdelávania, a či má alebo nemá byť naviazané na platový systém.

Minister školstva Juraj Draxler sa stotožňuje s tým, že platy učiteľov sú pod priemerom krajín OECD. Z hľadiska priťahovania mladých a perspektívnych ľudí do školstva by bolo účelné, aby rýchlejšie rástli učiteľom práve nástupné platy. 

K lepšiemu priebehu vyučovania a tým i väčšej pohode pedagóga prispieva i technické vybavenie učební a škôl. V predchádzajúcom programovom období, teda od roku 2007 až do minulého roku, sa investovalo 574 miliónov eur do opráv a rekonštrukcií školských budov v rámci europrojektov. Zo štrukturálnej pomoci EÚ sa tiež investovalo 160 miliónov eur do didaktického vybavenia, napríklad do dielní pre výučbu odborných predmetov. Ministerstvo navyše od roku 2012 investovalo 46 miliónov eur z vlastných zdrojov do opráv škôl. Spolu 10 miliónov eur vyčlenil rezort školstva v spolupráci s rezortom financií na výzvu zameranú na opravu a vybavenie telocviční.

V tejto chvíli školám najviac chýba vybavenie na predmet technika, ministerstvo tu v najbližšej dobe plánuje investovať rádovo desiatky miliónov eur zo štrukturálnej pomoci. Vyššie zdroje pôjdu do rekonštrukcií vysokoškolských internátov, kde strana Smer v prípade účasti vo vláde plánuje po voľbách rozbehnúť investičné projekty za 50 miliónov eur,  a to v rámci opatrení z tretieho sociálneho balíčka.  

Názor politikov na tému príspevku pri narodení dieťaťa? >> >>

OĽANO – odpovedá

Predovšetkým chceme zásadne znížiť byrokraciu, ktorá výrazne zaťažuje našich učiteľov. Okrem toho je potrebné stabilizovať, rezort pretože častá výmena ministrov spôsobuje nekoncepčnosť a chaos v riadení rezortu. Preveríme všetky nevýhodné zmluvy, cez ktoré odtekajú zdroje, ktoré majú slúžiť žiakom, študentom a učiteľom. Pomôcky pre výučbu žiakov za šialene premrštené ceny sú ilustráciou toho, ako sa plytvá prostriedkami z európskych fondov.

Ak chceme mať kvalitné vzdelávanie, musíme mať kvalitných a adekvátne zaplatených učiteľov. Škola by mala reflektovať spoločenské zmeny v spôsobe učenia, vo vyhľadávaní informácií. Platy učiteľov chceme navyšovať každý rok o 10 % počas celého volebného obdobia. Teda v súhrne by mali na konci volebného obdobia vyššie platy o takmer 50 %. Chceli by sme celkovo navýšiť financie pre školstvo. Regionálnemu školstvu nech idú peniaze priamo z ministerstva.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár