V kuchyniJesť zdravo

Oplatí sa vymeniť obyčajné mlieko za rastlinné?

 Marcela Beňová   04.04.2019   0

Nielen medzi deťmi, ale aj medzi dospelými je čoraz rozšírenejšia intolerancia laktózy. Tá spôsobuje, že organizmus ťažšie znáša mliečny cukor, čo so sebou prináša rôzne nepríjemnosti.

Mnoho ľudí si intoleranciu laktózy mýli s alergiou na kravské mlieko. Intolerancia laktózy sa prejavuje predovšetkým tráviacimi ťažkosťami, ktoré sa objavia do pol hodiny po tom, ako organizmus príde do kontaktu s mliekom.

Shutterstock

 

Sú riešením rastlinné mlieka?

Rastlinné mlieka nie sú v gastronómii novinkou, vyskytujú sa odnepamäti. S tým bežným "mliekom" však nemajú takmer nič spoločné.

Rastlinné mlieko, ale aj syr či jogurt nesie svoj názov naozaj len preto, že je konzistenciou podobný tomu živočíšneho pôvodu.

Marketingu okolo rastlinných mliek veľmi pomáha aj samotné balenie, ktoré pripomína krabicu od bežného mlieka.

Trendy: lebo zdravšie

Zákazníci, ktorí po rastlinných mliekach siahnu, sa tak rozhodnú z dvoch dôvodov. Buď sa na odporúčanie lekára vyhýbajú laktóze, alebo to robia v rámci trendu zdravej výživy.

Rastlinné mlieka sú veľmi obľúbené u vegetariánov a vegánov, ale aj u žien, ktoré sa rozhodnú variť svojím deťom zdravšie. Ako to však s rastlinnými mliekami je?

 

Mlieko verzus rastlinný nápoj

Kým v minulosti sa pediatri zhodli na názore, že mlieko je pre vývin organizmu dôležitý, dnes už to tak nie je.

Naopak, ozýva sa čoraz viac hlasov, ktoré upozorňujú na to, že v čase, keď „vyrastieme z detských nohavíc“ už náš organizmus pitie mlieka.

Hľadajú sa zdroje vápnika

Mlieko naďalej zostáva bohatým zdrojom vápnika. To však aj množstvo iných potravín, a vedci sa zhodnú na tom, že rovnako dobre, možno dokonca ešte lepšie, poslúžia ľuďom hodnotné látky získané z rastlinných produktov. Rastlinné mlieko alebo rastlinný nápoj je jednou z nich.

Existuje veľa druhov potravín, z ktorých si rastlinné mlieko môžeme vyrobiť. Niektoré z nich poskytujú naozaj hodnotné látky, s inými je to slabšie.

Sójové mlieko

Medzi najzdravšie rastlinné nápoje určite patrí sójové mlieko, ktoré množstvom vápnika presahuje aj bežné mlieko.

Pritom však obsahuje, len polovičnú dávku jeho kalórií, a pokiaľ ide o cholesterol, nenájdete v sójovom mlieku žiadny.

Shutterstock

 

Rastlinné mlieko je zdravé, nie však nevyhnutné

Rastlinné mlieka sú obohatené o veľké množstvo vitamínov, napríklad dôležitý vitamín D, A či B.

Okrem sójového nájdete na trhu aj mandľové, ryžové, kokosové a slnečnicové, vyrába sa však aj z pistácií, chia semienok, quinoe, tekvice, dokonca aj zo zemiakov.

Pripravuje sa rôznymi spôsobmi, niektoré zvládnete dokonca aj doma. Prečítajte si viac v článku: Rastlinné mlieka, ako ich vyrobiť doma.

Musíme ich mať v jedálničku?

A ako je to s jeho nevyhnutnou prítomnosťou v našej chladničke? Aj keď rastlinné mlieko môže byť dôležitým a zdravým produktom, doplní nášmu telu vitamíny a dodá potrebnú výživu, pokiaľ mu neprídete na chuť, kupovať ho nemusíte.

Treba povedať, že rovnako ako výrobcovia, aj jeho výživová hodnota sa líši od jednej krabice k druhej.

Stačí sa pozrieť napríklad na obľúbené mandľové mlieko:

  • Samotné mandle sú pre organizmus veľmi prospešnou potravinou. Avšak v mandľovom mlieku z reťazca nájdete takmer minimum vápnika, rovnako aj iných dôležitých látok.
  • Ide tiež o produkt, ktorý dodá energiu – a tú je potrebné následne spáliť pri pohybe. Takže pokiaľ pravidelne nešportujete, potrebnú dávku vitamínov v ľahko stráviteľnej forme dodáte organizmu aj inou cestou.

Okrem toho je treba podotknúť, že do mnohých rastlinných mliek z obchodov sa vitamíny pridávajú umelo.

Shutterstock

 

Základom zostáva ovocie a zelenina

Ak sa obávate, že by vám predsa chýbal vápnik, nájdite si medzi potravinami tie, ktoré vám ho doplnia:

  • Výbornou, a pritom dostupnou a lacnou potravinou, je napríklad čínska kapusta. Stačí pol šálky denne a organizmus dostane svoju dennú dávku vápnika.
  • Výborné sú aj orechy, mandle, pomaranč, brokolica, figy, rebarbora alebo biela fazuľa. Pri strukovinách je treba podotknúť, že sú skvelým spôsobom, ako dopĺňať vitamíny aj v prípade, že sa vyhýbate konzumácii mäsa.
  • Pokiaľ chcete do svojho jedálnička zaradiť potraviny s väčším množstvom bielkovín, môžete zas siahnuť po tuniakovi, lososovi, arašidovom masle alebo hrášku.

Čo do rannej kávy?

Samozrejme, všetky mamičky kávičkárky trápi, aký bezlaktózový nápoj si nalejú do rannej kávy. Rastlinný nápoj si jednoducho vyrobíte aj doma.

Najjednoduchšie je mandľové mlieko. Stačí, ak 250 gramov mandlí namočíte cez noc do vody. Ráno mandle premyjete, pridáte liter čistej vody, štipku soli a dohladka rozmixujete. Mlieko prepasírujete cez tenkú tkaninu a uskladníte v chladničke, kde vydrží 3 až 5 dní.

Prečítajte si ostatné recepty aj s videom.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.7 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Kuváda - keď je tehotný aj muž
24.02.2021   0
Tehotná žena priťahuje pozornosť okolia a je zahrňovaná ochranou a starostlivosťou. Muž po jej boku však môže tiež prežívať nevoľnosť i bolesti.
Hormonálne ródeo v tele ženy po pôrode
20.02.2021   0
Telo a myseľ ženy musia po pôrode podstúpiť doslova prevrat. Fyziologické a psychologické zmeny ju tak ovplyvňujú niekedy aj celý ďalší rok.
Pôrody včera
19.02.2021   0
Nedávno som sa dostala k neuveriteľným informáciám o pôrodoch kedysi aj dnes v tradičných národoch... a som rada, že som rada.
babetko
Stratení v preklade: povieme deťom A, počujú B
23.02.2021   0
Selektívna hluchota je od istého veku veľmi rozšírený vírus medzi našimi deťmi. Poviete A, počujú B.
Odkedy mám deti, nie som to ja
22.02.2021   3
Strácam sa medzi formičkami na piesok, plienkami a domácimi výživami, ktoré varím z nekonečnej materskej lásky. Ako inak by som dokázali zavárať v horúcich dňoch jablká a namiesto opaľovania na balkóne vyrábať domáce džemy? Najmä keď som sa ešte pred pár rokmi živila avokádom a čínskou kapustou, aby som sa zmestila do šiat číslo 36?
5 príkrmov pre bábätká ideálnych na zimu
20.02.2021   0
Aj v tomto ročnom období môžeme nájsť suroviny plné výživných látok, vďaka ktorým dokážeme vykúzliť bábätkám plnohodnotný jedálniček.
detské choroby
Cvičenia na ploché nohy pre deti: 15 hravých tipov
23.02.2021   0
Vhodnou terapiou sú jednoduché cvičenia na spevnenie klenby. Určite sa medzi nimi nájdu aj také, pri ktorých sa deti zabavia.
Bolesť končatín
17.02.2021   0
Nervózne prestupujem z nohy na nohu, zatiaľ čo môj štvorročný syn sa asi desať metrov za mnou vlečie slimačím tempom a tvári sa nešťastne: „Ale keď mňa bolia nožičky...“ Niekedy bolia nožičky účelovo, niekedy bolia večer po celodennom lietaní. Niekedy sa dieťa v noci zobudí a plače kvôli bolestiam. Vymýšľa si? Má atritídu? Nemôže to byť nádor? Rastie?
Viete, aké dôsledky môže mať odmietnutie hospitalizácie dieťaťa?
16.02.2021   1
Ak rodič odmietne liečbu či hospitalizáciu dieťaťa, prechádza naňho zodpovednosť za zdravotný stav dieťaťa, ako i všetky právne dôsledky pri ďalších komplikáciách.
zvery
Najčastejšie chyby pri výcviku psa, ktoré robíme takmer všetci
22.02.2021   0
Ak raz budete na psa kričať „K nohe,“ druhýkrát „Poď sem“, či „Kde sa túlaš!“ nebude vám rozumieť.
Vodná korytnačka v zime
16.02.2021   0
Zabudnite na malé plastové bazéniky s plastovou palmičkou, ktoré neudržia teplotu a po niekoľkých mesiacoch neudržia ani samotnú korytnačku. Zabudnite aj na stolné lampičky, ktorými chcete nahradiť správne svetlo.