V kuchyniJesť zdravo

Éčka v potravinách. Ktoré sú potrebné a ktoré nám škodia?

 Marcela Beňová   24.01.2019   0

Éčka na obaloch potravín sú ošemetná vec. Vo väčšine mamičiek, ktoré preferujú zdravú stravu, vyvolávajú obavy.

Aj tí, čo za sebou nemajú chemickú školu, tušia, že by tam byť nemali, a že s éčkami potravina nie je úplne bio.

Ako je to však naozaj? Ktoré éčka sú nezdravé a ktorým len krivdíme?

shutterstock

 

Viac než 300 druhov

Mnoho ľudí sa nesprávne domnieva, že písmeno E označuje emulgátory v potravinách. Nie je to však pravda.

E je znak pre rôzne druhy pridaných prírodných aditív. Tie majú zabezpečiť výraznejšiu farbu, chuť či vôňu, predĺžiť trvanlivosť potraviny a regulovať príchuť či hustotu.

V rámci legislatívy Európskej únie sa v potravinárstve používa viac než 300 aditív, ktoré v rôznych kombináciách nájdete v takmer všetkých technologicky upravených potravinách.

Kým v niektorých potravinách sa nenachádzajú takmer nijaké, iné sú nimi doslova prešpikované. Platí, že čím viac sa do úpravy potravín zasahuje, tým viac aditív sa v nich nachádza.

 

Ktoré éčka sú v poriadku?

Nie všetky éčka sú škodlivé či nebezpečné. Mnoho z nich pochádza z prírody a sú overeným prostriedkom napríklad na predĺženie životnosti potraviny.

Niektoré aditíva pochádzajú z prírody, z rastlín, ovocia, zeleniny alebo majú živočíšny pôvod.

Neškodný je napríklad kurkumín, ktorý sa označuje ako E 100. Jeho úlohou je vylepšiť farbu výrobkov a v potravinárstve nahrádza drahší šafran. Keď ho teda uvidíte na fľaške worcesterskej či karí omáčky a horčice, viete, že obľúbenú pochúťku nemusíte vracať späť do regála. 

Pod značkou E 150 nájdete obľúbený karamel, ktorý patrí medzi najčastejšie používané farbivá v potravinách. Nachádza sa takmer všade, v pive, kofeínových a alkoholických nápojoch, sušienkach a octe.

V potravinách veľmi často nájdete aj kyselinu askorbovú, ktorá sa označuje ako E 300. Jej hlavným zdrojom je ovocie. Využíva sa predovšetkým v ovocných džúsoch, ale napríklad aj v múke, kde slúži ako prírodný konzervant.

Podobnú úlohu má aj kyselina sorbová, E 200, ktorú nájdete v syroch, kečupe či želatíne. Môže mať prírodný zdroj, čoraz častejšie sa však využíva aj jej syntetická podoba.

shutterstock


Na čo si dávať pozor?

Množstvo niektorých aditív si však musíte v kuchyni ustrážiť. Napríklad umelé sladidlá, ktoré sa pri môžu prejaviť v podobe rôznych chorôb.

Mnohí lekári sa domnievajú, že stoja aj za niektorými druhmi rakoviny. Umelé sladidlá sa nachádzajú v light výrobkoch a energetických nápojoch, kde nahrádzajú prírodný cukor.

Jedným z tých, na ktoré by ste si mali dať pozor, je E 954, teda sacharín, ktorý sa používa v limonádach, žuvačkách, alebo majonéze, ale napríklad aj v zubných pastách.

Možno vás (nie práve príjemne) prekvapí, že sa synteticky vyrába z toluénu. Sacharín sa spája s množstvom ochorení a alergickými reakciami.

Nášmu zdraviu neprospievajú ani rôzne zahusťovadlá, stabilizátory a emulgátory. Ich úlohou je spojiť a udržať pokope také látky, kde je potrebná pomoc chémie, napríklad tuk a vodu masle.

Nachádzajú sa v jogurtoch, marmeládach, zmrzline či v dresingu. Kým niektoré, ktoré pochádzajú z ovocia, zeleniny a morských rias sú neškodné, látky ako E 430 či 480 sú škodlivé, a v niektorých krajinách dokonca zakázané. 

Pozor na siričnany a dusičnany

Tieto konzervačné látky sa starajú o to, aby potraviny v našej chladničke a špajze nenapadli plesne, huby a baktérie. Pridávajú sa do pečiva, sladkostí, piva, alkoholických nápojov a instantných polievok. 

Okrem bolestí hlavy, žalúdka a alergií môžu byť príčinou rôznych chorôb. Sú to tiež potencionálne karcinogény a ich príjem vo vyššej miere môže byť škodlivý.

Napríklad E 220, oxid siričitý, je jedovatý, no napriek tomu sa pri úprave potravín využíva, a to predovšetkým ako bielidlo proti zhnednutiu potravín.

Ako sa vyhnúť zbytočným chemikáliám? 

Dnes sa už vo veľkom hovorí o súvislostiach medzi stravou a alergiami, detskou hyperaktivitou či civilizačnými ochoreniami.

Ako však nakupovať bežné potraviny bez toho, aby sme sa obávali, čo dávame do nákupného košíka? Máme aj inú možnosť ako chodiť medzi regálmi s mobilom v ruke a kontrolovať zloženie? 

Najviac konzervantov sa nachádza v sladkostiach, sladených nápojoch, v potravinách s pridaným cukrom, ale aj v mnohých mrazených výrobkoch. Preto je lepšie nakupovať čerstvé produkty, napríklad ryby, než tie mrazené.

Rovnako aj ovocie a zelenina, ktoré do našich obchodov precestovali stovky či tisícky kilometrov, nie sú pre zdravie ideálne. Preto uprednostnite lokálne produkty, najlepšie tie, ktoré dorastú vo vašej záhrade. 

Ako sa vyhnúť zbytočným éčkam v potravinách teda nie je žiadne tajomstvo. Zostáva už len odolať všetkým keksíkom, džúsom a dobrotám, ktoré nás lákajú v regáloch supermarketov.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.2 z 5. Celkom 5 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Lepšie tehotenstvo s hudbou (a čo počúvať)
01.03.2021   0
Ako môže počúvanie hudby prospieť nenarodeným deťom a ich matkám, a ktorá hudba sa najlepšie hodí počas tehotenstva.
Zamlknutý potrat - Missed abortion
27.02.2021   24
Šla som z poradne a pred nemocnicou som stretla kamarátku. Plakala. Práve jej na ultrazvuku v ranom štádiu tehotenstva oznámili, že jej dieťaťu, na ktoré sa už veľmi tešila a malo sa narodiť ako prvé, nebije srdiečko. Má prísť na hospitalizáciu... Aj jej sa to stalo, aj mnohým ďalším. Len sa o tom tak veľmi nehovorí.
Kuváda - keď je tehotný aj muž
24.02.2021   0
Tehotná žena priťahuje pozornosť okolia a je zahrňovaná ochranou a starostlivosťou. Muž po jej boku však môže tiež prežívať nevoľnosť i bolesti.
babetko
Ako uvariť prvú mrkvu (1)
01.03.2021   0
Najjednoduchší postup na svete na uvarenie prvého zeleninového príkrmu. S krásnymi fotografiami od Jany Babjak Veselskej.
Súťaž: Čo sa dá robiť cez jarné prázdniny v lockdowne?
01.03.2021   0
Súťažte o 20 eurovú poukážku na nákup v dm.
Bio matky len zbytočne "príliš riešia". Alebo ?
28.02.2021   0
Sú bio potraviny skutočne len módny trend, výstrelok, úchylka, manier bohatých ľudí ? A máme sa pozerať na výživu detí inak?
detské choroby
7 tipov pri suchom dráždivom kašli
01.03.2021   0
Čo používate na suchý dráždivý kašeľ? Čo funguje? Ponúkam pozbierané nápady, ak sa v tomto počasí niečo podobné u vás doma objaví.
Porucha spôsobená nedostatkom prírody
27.02.2021   0
Čo je to „nature- deficit disorder“? Tento termín objavil, či zaviedol Richard Louv. Hovorí, že spôsobuje široké spektrum psychických i fyzických problémov, ktoré deti majú.
Cvičenia na ploché nohy pre deti: 15 hravých tipov
23.02.2021   0
Vhodnou terapiou sú jednoduché cvičenia na spevnenie klenby. Určite sa medzi nimi nájdu aj také, pri ktorých sa deti zabavia.
zvery
Najčastejšie chyby pri výcviku psa, ktoré robíme takmer všetci
22.02.2021   0
Ak raz budete na psa kričať „K nohe,“ druhýkrát „Poď sem“, či „Kde sa túlaš!“ nebude vám rozumieť.
Vodná korytnačka v zime
16.02.2021   0
Zabudnite na malé plastové bazéniky s plastovou palmičkou, ktoré neudržia teplotu a po niekoľkých mesiacoch neudržia ani samotnú korytnačku. Zabudnite aj na stolné lampičky, ktorými chcete nahradiť správne svetlo.