Výber školských pomôcok robí rodič. Dieťa je užívateľ. Pomôcky treba vybrať tak, aby bol užívateľ spokojný.

redakcia/TS 0

Výber školských pomôcok robí rodič. Dieťa je užívateľ. Pomôcky treba vybrať tak, aby bol užívateľ spokojný. Prvým argumentom by nemali byť  aplikácie s obľúbenými rozprávkovými postavičkami, ale funkčné parametre, ktoré by mali pero, farbičky, či obaly spĺňať.

Redakcia portálu  www.rodinka.sk testovala základné školské pomôcky, aby rodičom ponúkla  tipy a odporúčania k septembrovým nákupom.

Keď ide dieťa do školy po prvý raz, je to významný okamih pre celú rodinu. Kúpite školskú tašku, rozprávate sa doma, v čom to v škole bude iné, dieťa sa možno doma hrá na školu. Pre jeho úspešný štart v tejto novej etape je dôležité, aby bolo pozitívne motivované, osobnostne a sociálne pripravené, aby malo láskavého pedagóga a trpezlivých rodičov.

K pohode dieťaťa v škole môžu samozrejme prispieť aj pomôcky, s ktorými denne pracuje. Nehovoríme o produktoch, ktoré si vyberáte ako  značkové  alebo  „otapetované“ McQueenom či Barbie. Hovoríme o pomôckach funkčných, trvácnych a zmysluplných.

„Pohrali sme sa so základnými školskými  pomôckami, ktoré sme si vybrali u  nášho odborného partnera ŠEVT. Pozvali sme deti, aby si  pomôcky  vyskúšali  a  povedali nám svoj názor.  Ale  tiež rodičov,  ktorí už nejaké tie skúsnosti s výberom, nákupom i používaním školákmi majú.“  Hovorí detská psychologička a autorka projektu Mgr. Mária Kopčíková.

Z  prieskumu a otestovania pomôcok vzišlo niekoľko základných odporúčaní:

Nekupujte pomôcky narýchlo a príliš vopred

Existujú síce všeobecné zoznamy pomôcok, ale predsa len – počkajte na odporúčanie pedagóga, ktorý by vám mal dať zoznam pomôcok, s ktorými plánuje s deťmi počas šk. roka pracovať.

Uprednostnite ergonomické pomôcky

Odporúčania špeciálnych pedagógov a skúsenosti rodičov jednoznačne smerujú k používaniu ergonomických – teda trojhranných písacích a kresliacich pomôcok. Deťom, ktoré pri zaškolení na začiatku prvého ročníka nemusia mať dobrý úchop pera, či ceruzky, dokážu veľmi pomôcť. Nesprávne držanie písadla môže pri nácviku písania v prvom ročníku ZŠ spôsobiť celý rad problémov.  Medzi dôsledky nesprávneho úchopu patria okrem iného nepekný rukopis, ťažkopádne písmo, nechuť k maľovaniu, výbavnosť písmen (neschopnosť vizuálnej predstavy písmenka), psychosomatické problémy v dôsledku zlého držania pera (bolesti hlavy, pálenie očí, problémy s chrbticou). Ako rodičia pamätajte na to, že písaním vaše dieťa strávi prevažnú časť výučby v prvom ročníku. Preto by mu pomôcky mali „sadnúť do ruky“. Ergonomické pomôcky majú deti obvykle radi a rýchlo si na ne zvyknú.

Okrem ceny zohľadnite aj materiály

Z  prieskumu vyplýva, že je istejšie investovať na začiatku do cenovo drahších (ale zase nie do najdrahších) pomôcok, ktoré vám túto investíciu vrátia na dlhšej životnosti. Pomôcky, najmä perá, ktorých obal je vyrobený z obyčajného plastu, sa rýchlo polámu, nevydržia občasné akčné narábanie deťmi.  Naproti tomu trocha drahšie perá, ktorých obal je z robustnejšieho, ale pritom ľahkého a nekĺzavého materiálu, vydržia dlhšie. Niektorí rodičia sa posťažovali, že pero kupovali cca každý druhý mesiac. Nuž – naozaj treba zvážiť, či takto preinvestovaná celková suma nie je oveľa vyššia, ako jednorazový vyšší vklad.

Atramentové perá či rollery?

Už dávno neplatí, že deti sa učia písať atramentovými perami. Zvážte preto, ideálne dajte dieťaťu na vyskúšanie obe možnosti. Samo by sa malo rozhodnúť, s ktorým modelom sa mu bude písať lepšie. Niektoré deti sú frustrované, pokiaľ na začiatku svojej školskej dráhy neustále bojujú s rozmazávajúcim sa atramentom. Špecificky sa tento problém môže prejaviť u ľavákov. Rollery sú jednoduchšie na použitie, ale treba zistiť, akú hrubú stopu zanecháva hrot rollera – niektoré deti sa sťažovali na fakt, že stopa je príliš tenká, slabá a že im to vadí pri sledovaní textu.

Ceruzky a farbičky

Vyberajte podľa tvrdosti, v ergonomickej úprave (pre deti v 1.ročníku s priemerom 9 mm). Pri farbičkách a voskovkách si dávajte pozor na intenzitu, s akou farbia. Toto je závislé od množstva pigmentu, ktorý farbičky obsahujú. Pre dieťa môže byť naozaj veľkým problémom, že na to, aby dosiahlo požadovaný farebný efekt musí príliš tlačiť. Jednak sa mu rýchlo unaví ruka, jednak sa farbička pri takomto zaobchádzaní rýchlo zlomí. Deti nepotrebujú v škole sady farbičiek s viac než 12 kusmi – príliš široký výber farebnej škály ich môže pri práci rozptyľovať a takéto sady sú tiež neskladné v peračníku, resp. školskej taške. Odporúčanie zo strany detí i rodičov v  prieskume od www.rodinka.sk je, kupovať celofarebné farbičky – nie také, kde povrch všetkých farbičiek v sade je rovnaký a len hroty sú farebné. Pre deti je tak orientácia v peračníku jednoduchšia. 

Vodové a temperové farby

Pri vodových farbách je pre deti dôležité, či sú farebné kotúče dostatočne veľké, aby sa vedeli trafiť a farby sa im nemiešali. A mali by farbiť. Niektoré žiaľ farbia veľmi slabo a sme pri rovnakom probléme ako s málo intenzívnymi farbičkami. Neorientujte sa podľa toho, či je pri farbách priložený štetec. Obvykle nie je veľmi kvalitný a aj tak budete musieť kúpiť iný. Pri temperových farbách je dôležité napr. to, aký veľký je vrchnáčik a či si s ním hravo poradí malá detská rúčka. Príliš malé sa rýchlo vyšmyknú, zakotúľajú preč a farby rýchlo vysychajú. Na trhu sú aj temperové farby v praktických plastových tubách – pre deti sú jednoduchšie na použitie než tuby klasické. Sledujte tiež vyprateľnosť z textílií.

Obaly na zošity

Ak kúpite príliš tenké obaly, podobné igelitovému vrecku, vydržia vám príliš krátko. Deti ich obvykle poškodia pri bežnej manipulácií, ľahko sa pretrhnú, ak ich napr. v školskej taške „stretne“ pravítko. Obal by mal sedieť veľkosťou, zošit či učebnica sa nemá z neho „vyvliekať“. Preto radšej vezmite pracovný zošit so sebou do obchodu a obal kúpte na mieru. Pri kúpe obalov skontrolujte, ako pevne držia spoje na záložkách. Niektoré žiaľ nevydržia ani slabý ťah. Veľa detí si za záložku obalu zakladá napr. prečítané strany v šlabikári, preto spoje musia niečo vydržať. V teste boli vyskúšané aj obaly s možnosťou prispôsobenia rôznym rozmerom a hrúbkam zošitov pomocou variabilného lepenia jednej zakladacej strany. Záverečné konštatovanie  –  táto na pohľad atraktívna pomôcka nie je príliš funkčná. Zalepenie musí byť jednorazové, pri opakovanom použití lepiaca časť nedrží. Navyše pri tomto type obalu nie je možné vyššie uvedené zakladanie listov učebníc či zošitov.

Kúpa školských pomôcok je nemalou investíciou. Netreba však pomôcok kupovať zbytočne veľa. Oplatí sa kúpiť kvalitné pomôcky, s ktorými sa dieťaťu bude dobre pracovať a vydržia (v niektorých prípadoch) na obdobie prvých dvoch ročníkov v základnej škole.  

Zostáva nám vyriešiť už iba jeden problém – tendencia prváčikov  takmer všetko menšie ako školská taška sama – stratiť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (7 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...

Pridaj komentár