SprávySprávy

V zlom systéme sú uväznené tisícky detí

 Marcela Beňová   16.10.2019   0

Nástup do školy je obrovský míľnik pre deti aj pre rodičov. Kupujeme aktovku, zháňame papuče s obľúbenou princeznou a tešíme sa aj obávame prvých písmeniek a diktátov.

Predstavte si však na chvíľu, čo prežíva dieťa, ktoré sa na školu teší rovnako ako rovesníci, ale má jednu nevýhodu. Je trochu iné.

shutterstock

 

Možno má zdravotné postihnutie, možno potrebuje viac času na učenie, osobného asistenta, pomoc psychológa alebo sa nezaobíde bez logopéda. Šikovné dieťa, ktorému to myslí, ale má smolu.

Lebo škola nedokáže poskytnúť adekvátnu podporu školáčikovi ani rodičom. Chýba personál, odborný asistent a učiteľ v už tak preplnenej triede nemá priestor ani vedomosti o tom, ako pracovať so žiakom, ktorý vyžaduje iný prístup.

Namiesto balenia školskej tašky začína stres, smútok, sklamanie a neustále narážanie na obmedzenia a nezáujem štátu. A v takomto systéme sú uväznené tisícky detí.

Deti majú na vzdelávanie právo, napriek tomu sú doma

Na Slovensku máme dnes 14 000 deti do 7 rokov, ktoré sú zdravotne znevýhodnené a čoskoro príde čas, kedy nastúpia do školy. 5 000 z týchto detí by malo navštevovať materskú škôlku. Viac ako polovica z nich je však doma. Prečo?

Odpoveď je jednoduchá. Materské škôlky na ne nie sú pripravené. Chýbajú odborníci, vhodne riešené triedy, vzdelanie učiteľov. Až 23% materských škôl si z rôznych dôvodov takéto dieťa nemôžu dovoliť prijať.

shutterstock

 

Školy aj škôlky potrebujú predovšetkým dve veci - kvalitnejšiu prípravu pedagógov a lepšie financovanie, ktoré by umožnilo rozšíriť rady učiteľov o asistentov a špeciálnych pedagógov.

Štátu sa však nedarí reagovať na požiadavky škôl dostatočne rýchlo. Tento školský rok pridelilo Ministerstvo školstva jednotlivým školám 3 108 pedagogických asistentov.

Toto číslo však nepredstavuje ani polovicu potrebných asistentov, ktorí by pokryli vzdelávanie pre 15 000 znevýhodnených žiakov. Lepšie to nie je ani s odbornými zamestnancami na školách, ktorí zastrešujú len štvrtinu znevýhodnených žiakov.

Dieťa ako väzeň školského systému

Väčšina rodičov, ktorí nemajú možnosť nájsť pre dieťa vhodnú škôlku sa nakoniec musí vzdať jedného príjmu a situáciu riešia tak, že mama zostane doma. Rodina so znevýhodneným dieťaťom pritom financie potrebuje - či už na pomôcky alebo pri cestovaní za špecialistami, ktorí zvyčajne sídlia len v krajských mestách.

shutterstock

 

Škôlka by pre tieto deti bola pritom obrovskou výhodou, o čo skôr by sa mohli postupne pripravovať na školský systém, o to lepšie by prechod do základnej školy zvládli. Mnoho z nich však prichádza do prvého ročníka bez dostatočnej prípravy a stres pokračuje ďalej.

Učitelia na jeho vzdelávanie nie sú prichystaní a nezvládajú venovať sa zvlášť triede a zvlášť jednému dieťaťu s vlastným tempom. Chýbajú prispôsobené osnovy, spolupráca medzi školou, rodičom a odborníkmi a najmä osobní asistenti, ktorí by pomohli dieťaťu napredovať tak, ako to dokáže.

Dieťa je tak neraz hodené do školského systému a trápi sa ono, otec s mamou aj učiteľka. Niet divu, že nadšenie zo školskej tašky tak nakoniec vystrieda frustrácia zo zlyhania.

Školský systém, ktorý by mal pomôcť dieťaťu objaviť svoj potenciál a uplatnenie, sa tak stáva väzením. Nemôžeme byť preto prekvapení, že keď deti hodnotia spokojnosť a atmosféru na školách, tie slovenské končia ako posledné.

Škola inkluzionistov ako cesta k znevýhodneným deťom

Na pomoc učiteľom prvého a druhého stupňa, ktorí majú záujem naučiť sa o vzdelávaní detí so zdravotným znevýhodnením viac, vznikla Škola inkluzionistov.

shutterstock

 

Projekt aktuálne spolupracuje so 40 školami, ktorým ponúka supervíziu, vzdelávanie a finančný grant. Môžu sa doňho zapojiť všetky školy, ktoré majú záujem zlepšiť podmienky a pripraviť učiteľov na prácu s deťmi, ktoré vyžadujú osobitný prístup.

Okrem neho vzniklo aj nové Centrum inkluzívneho vzdelávania, ktoré má za úlohu pokryť vzdelávanie tých detí, ktoré sa do projektu Škola inkluzionistov nedostali.

So Školou inkluzionistov je spojený aj projekt Kto chýba. Ten venuje priestor rodičom aj učiteľom a prináša im zaujímavé informácie a novinky. Všetky tieto projekty majú za cieľ zapojiť konkrétnych učiteľov a pripraviť školu na príchod nového žiaka.

Pomáhajú prekonať adaptáciu, nastaviť vhodné osnovy, pochopiť prínos odlišného žiaka pre triedu. Učitelia majú možnosť naučiť sa, ako dieťa zapojiť do triedneho kolektívu, ako zvládnuť odlišné vzdelávanie a prostredníctvom grantov zafinancovať menšie projekty, ktoré si zapojené školy pripravia.

Hlavnou snahou týchto projektov je však predovšetkým odbúrať v školách predstavu, že zdravotne znevýhodnené dieťa je záťaž, a vnímať ho ako prínos a obohatenie.

Škola inkluzionistov spolu s projektom Kto chýba vznikla za pomoci Nadácie pre deti Slovensko a finančnej podpore získanej na Plese v Opere. Záštitu nad programom prevzala prezidentka Zuzana Čaputová.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
PODKÁST
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Najdivnejšie tehotenské povery
24.09.2021   0
„Nesmieš si kupovať kočík pred narodením bábätka.“ Jedného by až striaslo, ako mu môže niekto priať smrť bábätka len preto, že podľahne nákupnému ošiaľu.
Prečo v tehotenstve zvraciame
20.09.2021   0
Najčastejšie sa s nevolnosťou možno stretnúť od štvrtého týždňa po počatí do dvanásteho týždňa. Je to presne to obdobie, kedy hormón placenty HCG má svoju najvyššiu hladinu v organizme. Aj keď oficiálne potom už by mal byť pokoj, mnohé ženy pociťujú nevoľnosť po celých deväť mesiacov tehotenstva.
Dieťa a štátne občianstvo
13.09.2021   0
Aké občianstvo bude mať dieťa, ktoré sa narodí v zahraničí? Ako dieťa získa slovenské občianstvo? Ak je aspoň jeden z rodičov slovenský štátny občan, dieťa sa stáva slovenským občanom.
babetko
Gaštankovia. Postavičky a zvieratká z gaštanov
21.09.2021   0
Aj vy radi zbierate gaštany? Urobte si s deťmi ZOO s gaštanovými zvieratkami alebo príjemnú jesennú dekoráciu do Vašej obývačky.
Obdobie 4. – 6. mesiaca - najharmonickejšie v 1. roku bábätka
20.09.2021   0
Väčšina detí má už stabilizované vitálne funkcie ako sú trávenie, vylučovanie, ale aj vzťah k priestoru – ku gravitácii, a základné sociálne vzťahy, väzbu k rodičom a ostatným blízkym príbuzným.
Prečo hrozby vo výchove nefungujú
16.09.2021   0
„Okamžite prestaň lietať dookola a dupať, lebo Ťa odvediem do Tvojej izby!“„Ak ihneď neprestaneš pišťať, uvidíš, čo bude!“
detské choroby
Deti od 3 mesiacov a závažné príznaky covid-19: kedy volať 112
21.09.2021   0
Bábätko od 3 mesiacov - ktoré príznaky si treba všímať v súvislosti s covid-19? Kedy urýchlene ísť na urgentný príjem alebo volať 112?
Novorodenec a covid-19: závažné príznaky, kedy volať 112
21.09.2021   0
Aké príznaky covid-19 sa objavujú u najmenších detí? Červená znamená ihneď volať 112, oranžová znamená kontaktovať pediatra, zelená by sa mala dať zvládnuť bez akútneho zásahu lekára.
Cukrovka v detskom veku
20.09.2021   3
Detská cukrovka (diabetes mellitus) so sebou stále prináša strach z nepoznaného. No dnešná medicína, jej výskumy a skúsenosti lekárov pomáhajú rodičom a deťom vysporiadať sa s touto diagnózou a prekonať obavy z budúcnosti.
zvery
5 najčastejších mýtov o výcviku psov
20.09.2021   7
„Ak si chcete získať psí rešpekt, musíte ho fyzicky napomínať a byť dominantný.“
Čo sa psovi snívalo...
31.08.2021   0
Zdá sa vám, že váš pes v noci sníva? Je to možné? Má aj pes sny? Ak áno, tak čo sa mu vlastne sníva?
Ako (ne)mať zo psa tlsťocha 1
19.08.2021   1
Hoci labrador alebo mopslík s nadváhou sa môžu zdať veľmi milí, kilá navyše im dokážu spôsobovať zdravotné riziká a fyzické obmedzenia. Ako sa im dokážeme vyhnúť a čo robiť keď máme obézneho psa?