SprávySprávy

V zlom systéme sú uväznené tisícky detí

 Marcela Beňová   16.10.2019   0

Nástup do školy je obrovský míľnik pre deti aj pre rodičov. Kupujeme aktovku, zháňame papuče s obľúbenou princeznou a tešíme sa aj obávame prvých písmeniek a diktátov.

Predstavte si však na chvíľu, čo prežíva dieťa, ktoré sa na školu teší rovnako ako rovesníci, ale má jednu nevýhodu. Je trochu iné.

shutterstock

 

Možno má zdravotné postihnutie, možno potrebuje viac času na učenie, osobného asistenta, pomoc psychológa alebo sa nezaobíde bez logopéda. Šikovné dieťa, ktorému to myslí, ale má smolu.

Lebo škola nedokáže poskytnúť adekvátnu podporu školáčikovi ani rodičom. Chýba personál, odborný asistent a učiteľ v už tak preplnenej triede nemá priestor ani vedomosti o tom, ako pracovať so žiakom, ktorý vyžaduje iný prístup.

Namiesto balenia školskej tašky začína stres, smútok, sklamanie a neustále narážanie na obmedzenia a nezáujem štátu. A v takomto systéme sú uväznené tisícky detí.

Deti majú na vzdelávanie právo, napriek tomu sú doma

Na Slovensku máme dnes 14 000 deti do 7 rokov, ktoré sú zdravotne znevýhodnené a čoskoro príde čas, kedy nastúpia do školy. 5 000 z týchto detí by malo navštevovať materskú škôlku. Viac ako polovica z nich je však doma. Prečo?

Odpoveď je jednoduchá. Materské škôlky na ne nie sú pripravené. Chýbajú odborníci, vhodne riešené triedy, vzdelanie učiteľov. Až 23% materských škôl si z rôznych dôvodov takéto dieťa nemôžu dovoliť prijať.

shutterstock

 

Školy aj škôlky potrebujú predovšetkým dve veci - kvalitnejšiu prípravu pedagógov a lepšie financovanie, ktoré by umožnilo rozšíriť rady učiteľov o asistentov a špeciálnych pedagógov.

Štátu sa však nedarí reagovať na požiadavky škôl dostatočne rýchlo. Tento školský rok pridelilo Ministerstvo školstva jednotlivým školám 3 108 pedagogických asistentov.

Toto číslo však nepredstavuje ani polovicu potrebných asistentov, ktorí by pokryli vzdelávanie pre 15 000 znevýhodnených žiakov. Lepšie to nie je ani s odbornými zamestnancami na školách, ktorí zastrešujú len štvrtinu znevýhodnených žiakov.

Dieťa ako väzeň školského systému

Väčšina rodičov, ktorí nemajú možnosť nájsť pre dieťa vhodnú škôlku sa nakoniec musí vzdať jedného príjmu a situáciu riešia tak, že mama zostane doma. Rodina so znevýhodneným dieťaťom pritom financie potrebuje - či už na pomôcky alebo pri cestovaní za špecialistami, ktorí zvyčajne sídlia len v krajských mestách.

shutterstock

 

Škôlka by pre tieto deti bola pritom obrovskou výhodou, o čo skôr by sa mohli postupne pripravovať na školský systém, o to lepšie by prechod do základnej školy zvládli. Mnoho z nich však prichádza do prvého ročníka bez dostatočnej prípravy a stres pokračuje ďalej.

Učitelia na jeho vzdelávanie nie sú prichystaní a nezvládajú venovať sa zvlášť triede a zvlášť jednému dieťaťu s vlastným tempom. Chýbajú prispôsobené osnovy, spolupráca medzi školou, rodičom a odborníkmi a najmä osobní asistenti, ktorí by pomohli dieťaťu napredovať tak, ako to dokáže.

Dieťa je tak neraz hodené do školského systému a trápi sa ono, otec s mamou aj učiteľka. Niet divu, že nadšenie zo školskej tašky tak nakoniec vystrieda frustrácia zo zlyhania.

Školský systém, ktorý by mal pomôcť dieťaťu objaviť svoj potenciál a uplatnenie, sa tak stáva väzením. Nemôžeme byť preto prekvapení, že keď deti hodnotia spokojnosť a atmosféru na školách, tie slovenské končia ako posledné.

Škola inkluzionistov ako cesta k znevýhodneným deťom

Na pomoc učiteľom prvého a druhého stupňa, ktorí majú záujem naučiť sa o vzdelávaní detí so zdravotným znevýhodnením viac, vznikla Škola inkluzionistov.

shutterstock

 

Projekt aktuálne spolupracuje so 40 školami, ktorým ponúka supervíziu, vzdelávanie a finančný grant. Môžu sa doňho zapojiť všetky školy, ktoré majú záujem zlepšiť podmienky a pripraviť učiteľov na prácu s deťmi, ktoré vyžadujú osobitný prístup.

Okrem neho vzniklo aj nové Centrum inkluzívneho vzdelávania, ktoré má za úlohu pokryť vzdelávanie tých detí, ktoré sa do projektu Škola inkluzionistov nedostali.

So Školou inkluzionistov je spojený aj projekt Kto chýba. Ten venuje priestor rodičom aj učiteľom a prináša im zaujímavé informácie a novinky. Všetky tieto projekty majú za cieľ zapojiť konkrétnych učiteľov a pripraviť školu na príchod nového žiaka.

Pomáhajú prekonať adaptáciu, nastaviť vhodné osnovy, pochopiť prínos odlišného žiaka pre triedu. Učitelia majú možnosť naučiť sa, ako dieťa zapojiť do triedneho kolektívu, ako zvládnuť odlišné vzdelávanie a prostredníctvom grantov zafinancovať menšie projekty, ktoré si zapojené školy pripravia.

Hlavnou snahou týchto projektov je však predovšetkým odbúrať v školách predstavu, že zdravotne znevýhodnené dieťa je záťaž, a vnímať ho ako prínos a obohatenie.

Škola inkluzionistov spolu s projektom Kto chýba vznikla za pomoci Nadácie pre deti Slovensko a finančnej podpore získanej na Plese v Opere. Záštitu nad programom prevzala prezidentka Zuzana Čaputová.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Kuváda - keď je tehotný aj muž
24.02.2021   0
Tehotná žena priťahuje pozornosť okolia a je zahrňovaná ochranou a starostlivosťou. Muž po jej boku však môže tiež prežívať nevoľnosť i bolesti.
Hormonálne ródeo v tele ženy po pôrode
20.02.2021   0
Telo a myseľ ženy musia po pôrode podstúpiť doslova prevrat. Fyziologické a psychologické zmeny ju tak ovplyvňujú niekedy aj celý ďalší rok.
Pôrody včera
19.02.2021   0
Nedávno som sa dostala k neuveriteľným informáciám o pôrodoch kedysi aj dnes v tradičných národoch... a som rada, že som rada.
babetko
Stratení v preklade: povieme deťom A, počujú B
23.02.2021   0
Selektívna hluchota je od istého veku veľmi rozšírený vírus medzi našimi deťmi. Poviete A, počujú B.
Odkedy mám deti, nie som to ja
22.02.2021   3
Strácam sa medzi formičkami na piesok, plienkami a domácimi výživami, ktoré varím z nekonečnej materskej lásky. Ako inak by som dokázali zavárať v horúcich dňoch jablká a namiesto opaľovania na balkóne vyrábať domáce džemy? Najmä keď som sa ešte pred pár rokmi živila avokádom a čínskou kapustou, aby som sa zmestila do šiat číslo 36?
5 príkrmov pre bábätká ideálnych na zimu
20.02.2021   0
Aj v tomto ročnom období môžeme nájsť suroviny plné výživných látok, vďaka ktorým dokážeme vykúzliť bábätkám plnohodnotný jedálniček.
detské choroby
Cvičenia na ploché nohy pre deti: 15 hravých tipov
23.02.2021   0
Vhodnou terapiou sú jednoduché cvičenia na spevnenie klenby. Určite sa medzi nimi nájdu aj také, pri ktorých sa deti zabavia.
Bolesť končatín
17.02.2021   0
Nervózne prestupujem z nohy na nohu, zatiaľ čo môj štvorročný syn sa asi desať metrov za mnou vlečie slimačím tempom a tvári sa nešťastne: „Ale keď mňa bolia nožičky...“ Niekedy bolia nožičky účelovo, niekedy bolia večer po celodennom lietaní. Niekedy sa dieťa v noci zobudí a plače kvôli bolestiam. Vymýšľa si? Má atritídu? Nemôže to byť nádor? Rastie?
Viete, aké dôsledky môže mať odmietnutie hospitalizácie dieťaťa?
16.02.2021   1
Ak rodič odmietne liečbu či hospitalizáciu dieťaťa, prechádza naňho zodpovednosť za zdravotný stav dieťaťa, ako i všetky právne dôsledky pri ďalších komplikáciách.
zvery
Najčastejšie chyby pri výcviku psa, ktoré robíme takmer všetci
22.02.2021   0
Ak raz budete na psa kričať „K nohe,“ druhýkrát „Poď sem“, či „Kde sa túlaš!“ nebude vám rozumieť.
Vodná korytnačka v zime
16.02.2021   0
Zabudnite na malé plastové bazéniky s plastovou palmičkou, ktoré neudržia teplotu a po niekoľkých mesiacoch neudržia ani samotnú korytnačku. Zabudnite aj na stolné lampičky, ktorými chcete nahradiť správne svetlo.