ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
nedeľa 22.10.2017 | meniny má Sergej  
SprávySprávy

O cudzích jazykoch, kultúrnej gramotnosti a tiež adaptívnom učení

 Raabe   05.06.2017   0

Naše deti sa učia aj 10 rokov cudzí jazyk, napriek tomu nie sú schopné viesť jednoduchý pracovný pohovor v angličtine.

Naše deti vyrastajú v globalizovanej dobe, napriek tomu ich neučíme ako akceptovať a prijímať odlišné kultúry.

Shutterstock

 

Naše deti nútime v škole postupovať stále rovnakým tempom, napriek tomu, že jedno je priemerné, iné talentované, ďalšie má poruchy učenia.

Ako tieto problémy riešiť v praxi bežnej školy? Možné riešenia budú spoločne hľadať účastníci už 6. ročníka medzinárodnej odbornej konferencie Učiteľ nie je Google4, ktorá sa uskutoční v dňoch 15. – 16. júna 2017 v Hoteli SENEC**** v Senci.

Učiteľ nie je Google4

Konferenciu organizuje odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko. Odborným garantom tohtoročného podujatia je Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, spoluorganizátorom Veľvyslanectvo Írska v Bratislave. Pozvanie na konferenciu prijal aj John Halligan T.D., írsky minister pre odborné vzdelávanie, zručnosti a inovácie.

Zdroj: Raabe, 2016

 

„Na 6. ročník medzinárodnej odbornej konferencie pozývame všetkých, ktorým záleží na kvalitnom vzdelávaní budúcich generácií, ktorí vyhľadávajú nové odborné informácie podporené medzinárodnou skúsenosťou, ktorí túžia vniesť niečo nové do svojich tried a škôl,“ povedala Mgr. Mira Schrimpelová, konateľka RAABE Slovensko.

Podrobný program dvojdňového podujatia nájdete TU.

Cudzí jazyk nie je žiadna veda, môže sa ho naučiť každý, ale...

Podľa posledných zverejnených štatistík sa na slovenských základných školách jeden cudzí jazyk učilo 80,1 % žiakov, víťazila angličtina. Na druhom stupni sa učilo angličtinu 95,9 % študentov, 52,2 % sa venovalo nemčine a 21,2 % ruštine. Na druhej strane však z prvého európskeho prieskumu jazykových kompetencií vyplýva, že len 42 % žiakov dobre ovláda svoj prvý cudzí jazyk a iba 25 % ovláda svoj druhý cudzí jazyk.

„Tradičná gramaticko-prekladová metóda vyučovania cudzích jazykov predstavuje prístup, kde materinský jazyk zohráva dôležitú úlohu. Osvojené pojmy v materinskom jazyku slúžia ako pomôcka k vytváraniu nových pojmov = prekladov v cudzom jazyku.

Moderné prístupy vo vyučovaní cudzích jazykov však dokazujú, že oveľa efektívnejšie sa učí cudzí jazyk tak, ako sa ho učia deti, to znamená osvojením si  pojmov od začiatku v cieľovom jazyku," vysvetľuje klasický spôsob učenia sa cudzieho jazyka Mgr. Elena Kováčiková, PhD. z Pedagogickej fakulty na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre.

Zdroj: Raabe, 2016

 

 „V súčasnosti preferuje tzv. multi-senzoriálny prístup učenia sa cudzích jazykov, ktorý zapája do učenia viac zmyslov. Čím viac zmyslov je do učenia zapojených, tým je pamäťová stopa nových pojmov silnejšia a trvácnejšia," tvrdí Mgr. Elena Kováčiková, PhD., ktorá túto koncepciu učenia sa cudzieho jazyka predstaví aj účastníkom konferencie. 

Sylaby ku všetkým vzdelávacím aktivitám nájdete TU.

Ako deti pripraviť na spolužitie a dialóg s inými kultúrami?

„V globalizovanom svete dochádza k hodnotovým stretom neustále. Otázkou je, nakoľko sme pripravení a tiež schopní kultivovať svoj kultúrny kvocient, zvykať si na to, že ľudia z iných kultúr majú právo sláviť sviatky podľa seba, používať sebe vlastné mená označujúce ľudí a okolie inak než my.

Sme schopní prijať myšlienku, že v konfrontácii hodnôt odlišných kultúr možno neexistuje „objektívne správne riešenie a postupy"? Sme schopní vnímať iné kultúry ako možné obohatenie a nie ako hrozbu?“ zamýšľa sa PhDr. Dušan Ondrušek, PhD., tréner a facilitátor, ktorý má s výskumom altruizmu a riešením konfliktov bohaté medzinárodné skúsenosti.

Na konferencii povedie seminár s názvom Kultúrna gramotnosť, v ktorom spolu s učiteľmi bude hľadať odpovede na otázky ako napríklad:

S čím by sa deti mali stretnúť v školách, ako zabezpečiť zodpovedné a praktické súžitie s menšinami a inými kultúrami? Ako reagovať na deti, ktoré sa vysmievajú a ubližujú iným deťom, ktoré sa odlišujú? Ako v triede reagovať na poznámky, ktoré znevažujú iný výzor, jazyk, náboženstvo, či už ide o autentický názor alebo zrkadlenie toho, čo deti vidia a počujú doma alebo na ulici?

Zdroj: Raabe, 2016

 

Adaptívne učenie –  rešpektujme individualitu detí

Šedý priemer. Taká je, žiaľ, prax na slovenských školách. Kto vyniká v triede napríklad svojou aktivitou, je napomínaný s odvolaním sa na zvyšok triedy, ktorému sa musí učiteľ venovať. Kto zaostáva, je na tom ešte horšie.

Predstavte si však, že existuje riešenie. A účastníci konferencie Učiteľ nie je Google4 sa s ním zoznámia vôbec ako prví na Slovensku. Postarajú sa o to prednášajúci z Írska, ktorí slovenským učiteľom predstavia model tzv. adaptívneho učenia. Učenia, ktoré sa prispôsobuje každému žiakovi v triede – priemernému, talentovanému aj zaostávajúcemu. 

„Každý žiak má svoje tempo, ale každý dosiahne žiadaný cieľ a naučí sa. To všetko vďaka softvéru, ktorý vie, ako sa žiak učí, ako sa učia iní žiaci a podľa toho pripraví obsah pre jednotlivého žiaka na mieru – podľa jeho možností a schopností,“ prezrádza Conor Flynn, COO a spoluzakladateľ spoločnosti Adaptemy a spoločnosti EDTECH z Írska.

Rekordná účasť lektorov, pedagógov aj počet vzdelávacích aktivít

Dvojdňový odborný program tvorí spolu 43 vzdelávacích aktivít spolu s bohatým sprievodným programom: 6 hlavných referátov, 15 seminárov, 13 workshopov, 5 okrúhlych stolov, moderovaná diskusia, tréning, koučovacia zóna. Na podujatí tento rok vystúpi takmer 50 renomovaných lektorov z Nemecka, Írska, Švajčiarska, Indonézie, Česka a Slovenska. Konferencie sa zúčastní takmer 500 pedagógov všetkých typov škôl.

Profily všetkých lektorov si môžete pozrieť TU.

Záujemcovia sa môžu prihlasovať TU.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Tehotná na pracovnom pohovore
20.10.2017   0
Tehotenstvo nie je dôvod, aby vás vyradili z evidencie uchádzačov o zamestnanie. Ako absolvovať pohovor, keď ste tehotná? Musíte to budúcemu zamestnávateľovi oznámiť? Môže od vás vyžadovať potvrdenie o tom, že nie ste tehotná?
Gestóza tehotných
18.10.2017   0
Niektoré gestózy sú pre budúcu mamičku veľmi nebezpečné a treba si na ne dávať veľký pozor. Za nebezpečné gestózy pre matku a dieťa považujeme odborne nazývanú preeklampsiu a eklampsiu. Pacientky s eklampsiou by mali byť čo najrýchlejšie prijaté na jednotku intenzívnej starostlivosti.
SZČO a materská
17.10.2017   1
Má SZČO nárok na materské? Musí prerušiť alebo zrušiť živnosť, keď poberá materské? Aké sú podmienky nároku na materské? Ako sa vypočíta materské SZČO? Mám nárok na materské, ak mám podlžnosti na poistnom?
babetko
Pečená hruška (od 6 mesiacov)
21.10.2017   0
Aby ste predišli problémom s nafukovaním bruška, nepodávajte dieťaťu surové ovocie až do 8. mesiaca (okrem banánov a avokáda). Skúste to napríklad pečením.
Prečo dojčiť hneď po pôrode?
20.10.2017   9
Po pôrode sú hormóny mamičky, ale i dieťatka priamo naštartované na to, aby ste začali úspešne dojčiť. Ak vaše dieťatko nemalo možnosť prisať sa na prsník tesne po pôrode a prvé, čo do pusy dostane, je fľaša, môže sa stať, že potom mu bradavka „nebude stačiť“.
Súťaž o milé zásterky a termohrnčeky
20.10.2017   0
Hráte o 3x keramický termohrnček v provensálskom dizajne spolu s gazdinkovskou zásterou.
detské choroby
Imunita na školách
19.10.2017   0
Detské kolektívy sú doslova rajom na šírenie vírusov a infekcií. Preto je veľmi dôležité, aby ste vaše ratolesti zaopatrili ochranným štítom.
8 vecí, ktoré deťom poškodzujú imunitný systém
18.10.2017   0
Posledné výskumy potvrdili úzke prepojenie medzi psychikou, nervovým systémom a imunitou.
Bolesť končatín
15.10.2017   0
Nervózne prestupujem z nohy na nohu, zatiaľ čo môj štvorročný syn sa asi desať metrov za mnou vlečie slimačím tempom a tvári sa nešťastne: „Ale keď mňa bolia nožičky...“ Niekedy bolia nožičky účelovo, niekedy bolia večer po celodennom lietaní. Niekedy sa dieťa v noci zobudí a plače kvôli bolestiam. Vymýšľa si? Má atritídu? Nemôže to byť nádor? Rastie?
zvery
Blchy sa k vám môžu dostať spokojne aj od susedov
19.10.2017   0
Blchy prenášajú rôznorodé choroby a dokážu zamoriť celý byt či dom. Rozhodne neplatí tvrdenie, že mačacie a psie blchy na človeka neprejdú!
Zimovanie hadov
18.10.2017   0
Po poslednom kŕmení počkáme 2 týždne. Potom začíname pomaly hadovi znižovať dobu osvetlenia a teplotu. Toto by malo trvať ďalšie 2 týždne, aby sa had poriadne vyprázdnil. Pokiaľ by sme to urýchľovali môžeme hadovi ublížiť, hnijúce zvyšky potravy v tele hada počas hibernácie nie sú nič povzbudzujúce pre jeho organizmus.
Jazdenie na koni - začíname
12.10.2017   3
Kone sú fascinujúce zvieratá a jazdenie na nich o to viac. Nie je to ani tak náročné ale vyžaduje si to odvahu a správneho trénera. Ako na to? Skúsime vám poradiť. Ako vybrať ranč, trénera a koňa?