Nápad, ktorý roztočil šijacie stroje
Myšlienka Dorka bags prináša ako komunitný projekt ženám v núdzi príležitosť zarobiť si prácou priamo v prostredí, kde žijú aj ich deti, pomáha zmysluplne využívať odpadový materiál a v neposlednom rade podporuje aj šírenie sociálnej a ekologickej osvety. „Dorka bags je spojením eventovej agentúry Creative Pro Košice, centra Dorka v Košiciach a organizácie Úsmev ako dar,” vymenúva Martin Cvik, ktorý je ako jeden z pracovníkov centra Dorka v priamom kontakte miestnymi ženami - matkami. Pozná ich potreby, komunikuje s nimi a zabezpečuje chod šijacej dielne, v ktorej sa rodia originálne tašky.
Keď sa reklama mení na užitočnú tašku
Základným materiálom na výrobu tašiek je tzv. banerovina a meshovina z veľkoplošných reklám, ktoré putujú do centra Dorka zo spriatelených firiem a agentúr. Tento PVC materiál, ktorý je tretím najpoužívanejším plastom na zemi, končí po uplynutí reklamných kampaní zvyčajne v odpade. Pod rukami žien z centra Dorka sa však jeho osud mení na niečo užitočné. „Keďže každý baner je na pohľad iný, každá takto ušitá taška rozpráva svoj unikátny vizuálny príbeh. Čo je však dôležitejšie, za každou taškou sa ukrýva individuálna životná cesta ženy, ktorej ruky ju ušili,“ vysvetľuje Martin Cvik. Tašky majú praktickú veľkosť, takže sa hodia na bežné nosenie do mesta, na nákup aj na pláž.
Práca, ktorá teší
Tašky z centier Dorka majú čoraz viac priaznivcov. Dôležité je však, ako na projekt reagujú ženy, bez ktorých by neexistovali. „Ženám sa táto aktivita veľmi páči, sú rady, že môžu robiť niečo zmysluplné a niečo, čo pomôže aj im samým. Práca je kreatívna a flexibilná, môžu ju vykonávať hocikedy, keď majú čas, a neochudobňujú pri tom svoje deti o čas strávený s nimi. Ženy šijú tašky väčšinou po večeroch alebo po práci. Za pol hodiny vedia vyrobiť celú tašku,“ vysvetľuje Martin Cvik a dodáva: „Z 15 žien, ktoré sa doposiaľ do projektu zapojili, boli asi štyri vyučené krajčírky, ostatné sa to museli poctivo učiť, ale vždy sa im to podarilo úspešne zvládnuť.“