Dieťa a pohyb 2. – Školáci by mali cvičiť hodinu denne

Zuzana Pitońáková 0

Máte doma školáka? Viete koľko času by mal denne stráviť  aktívnym  pohybom? Šesťdesiat minút! Veľa? Málo? Takto to odporúča Americká Národná Asociácia pre Šport a telesnú výchovu.

Foto: Ingimage.com

Veľa sa píše a hovorí o tom, ako sa fyzická aktivita a šport vytráca zo života bežného školáka na úkor iných aktivít, ktoré sú skôr sedavého charakteru – učenie, televízia, počítač, ale aj čítanie.

To, aký význam má športovanie pre zdravie detí mnohí viete, a vy, ktorí si to chcete krátko a výstižne prečítať, to nájdete v článku Dieťa a pohyb 1.

Ale ako správne motivovať dieťa k športovaniu, obzvlášť také, ktoré nie je prirodzeným atlétom?

Vaše dieťa sa môže zdravo vyvíjať po fyzickej stránke, aj keď z neho nebude nikdy zberač medailí. Kľúčom k úspechu je nájsť aktivitu, ktorá vaše dieťa osloví.

Možností je veľa – od kolieskových korčulí, bicykla, tenisu až po stolný tenis. Ak dieťa objaví šport, ktorý je preň zábavný, bude ho robiť rado a často, bude sa zlepšovať a získa sebavedomie.

Naopak, ak ho budete tlačiť do aktivity, ktorá mu jednoducho nesedí, neočakávajte, že bude chcieť spolupracovať a môže sa končiť frustráciou dieťaťa.

Pre 6-8 ročných je najvhodnejšia všeobecná pohybová príprava

Školáci najnižších ročníkov by mali mať čo najširší záber aktivít, hier a športov. Dôležitý nieje ani tak SUPER výkon ako športové vyžitie – adrenalín, endorfíny, enkefalíny – proste zábava spolu s makačkou.

Zmes rôznorodých aktivít v škole, na krúžkoch a doma, pričom netreba zabúdať na voľný (neorganizovaný) čas, kedy sa dieťa môže slobodne rozhodnúť, čomu sa bude venovať.

V tomto veku by mali dominovať základné telesné zručnosti ako skákať, hádzať, kopať, chytať.

Potrvá ešte niekoľko rokov, kým bude dieťa vyzreté natoľko, aby vedelo tieto zručnosti kombinovať (ako sa to pri bežných športoch robí napr. pri basketbale – bežať, popritom driblovať, urobiť pár krokov (tuším max 3 –kľúdne ma opravte ak sa mýlim) a hodiť na kôš – a to všetko v plynulom pohybe).

Takže ak vaše dieťa prihlásite do nejakého športového krúžku, uistite sa, že vy i tréner máte realistické očakávania.

Foto: Ingimage.com

Ďalší rozmer je rozmer psychický – dieťa v tomto veku ešte len začína rozmýšľať „súťaživo“ a ani rozmer stratégie hry mu nieje veľmi vlastný.

Napriek tomu tímové a skupinové športy môžu naučiť vaše dieťa veľa i v tomto veku napr. o tímovej spolupráci, spolupatričnosti, fair-play, umení prehrávať a iných osobnostných rozmeroch, ktoré takýto druh športu rozvíja.

Ak vám môžem poradiť, u detí v tomto veku dajte prednosť aktivitám a športovým krúžkom, ktoré sú zamerané na základy pohybovej kultúry a športových zručností, ktoré rozvíjajú detský organizmus všestranne a harmonicky a nie jednostranne.

Pamätám si, že za mojich detských čias to boli v rámci školy „Pohybové hry“. Nie som žiadny športový lumen, ale pamätám si aký náskok v zručnostiach som mala oproti spolužiačkam, ktoré nešportovali a verte alebo nie, pre detskú hierarchiu, ktorú si deti prirodzene medzi sebou vytvárajú, to nebola nezanedbateľná vec.

Neviete, fungujú „Pohybovky“ na školách aj dnes?

Foto: Ingimage.com

9 – 12 roční už majú  dobrú koordináciu pohybov

Starší školáci by už mali mať dobre zvládnuté základné pohybové zručnosti, čo možu začať využívať v koordinácii a vzájomnom spájaní týchto zručností do ladného celku.

Deti v tomto veku taktiež dobre rozumejú pravidlám a vedia ich dodržiavať. Teraz je čas začať so špecializovanejšími športami, ktoré rozvíjajú telo viac-menej jednostranne.

Každopádne nech je to futbal, či tanec, ak to dieťa nebaví a je frustrované neúspechom, zvážte, či nieje čas skúsiť niečo iné.

Viem, ak dieťa silou mocou chce chodiť napr. na akvabely a po tretej hodine príde s tým, že tam už chodiť nechce! a nebude!, je na zváženie, či hneď odísť z bojiska.

Odporúča sa dohodnúť si vopred pravidlo: Či sa ti krúžok páčiť bude alebo nie, pol roka to zvládneš a potom sa uvidí.

Navyše, každá skúsenosť dieťaťu niečo dá, preto je dobré pomôcť mu, aby nemalo pocit zlyhania a nájsť i tam pozitíva, kde ich možno na prvý pohľad nevidieť (niekde ani na druhý).

Pomôžte dieťaťu nájsť to pravé „orechové“

Ak sa snažíte pomôcť nájsť dieťaťu vhodnú aktivitu, zvažujte vždy na pozadí jeho záujmov, schopností a telesnej stavby.

Väčšie dieťa sa môže hodiť na basketbal, kde je výška výhodou. Menšie dieťa môže uspieť na gymnastike a možno preň budú vhodnejšie netímové športy (kde by menší vzrast mohol byť hendikepom).

Tiež je dobré zvážiť temperament. Kľudné a jemné chlapča by sa nemuselo cítiť dobre na futbale, no karate by preň mohlo byť výzvou.

Naopak, temperamentné dievča by asi nemalo trpezlivosť a sebakontrolu, ktorá je dôležitá pri balete, ale taká hádzaná, kde je dôležitá obratnosť a rýchlosť by mohla byť výhrou.

Foto: Ingimage.com

Neprekrúžkovať!

Ešte jedna vec ma na záver napadá, bola tu síce spomenutá, ale len tak úchytkom a myslím, že stojí zato ju viac vypichnúť: Krúžky sú super a vďaka, že sú, ale neprekrúžkujme naše deti, nech majú čas aj sami na seba a svojich kamarátov a hlavne nech majú čas aj na nás.

Spoločné športovanie s rodičom patrí k tým najkrajším zážitkom dieťaťa.

Pre dnešok končíme! Budúci týždeň viac o škôlkároch.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár