Pred/ŠkolákŠkolák

Samé sa pobalí do školy, naučí sa a uprace si stôl. Dokážeme to naučiť každé dieťa?

 PaedDr. Katarína Winterová   11.09.2020   0

Všetci by sme chceli zvládnuť zmenu režimu a návrat do školských lavíc hladko. Aby september nebol mesiacom veľkých „drám.“ Od detí očakávame, že sa naučia baliť si svoje školské veci, nebudú zabúdať na domáce úlohy a už vôbec nie školské tašky.  

Sociálnu pedagogičku Katarínu Winterovú, ktorá vedie výchovné poradenstvo www.mamedeti.sk, sme oslovili s témou, ako pomôcť deťom na začiatku školského roka, aby si osvojili a zautomatizovali svoje školské povinnosti.

Čo môžeme od detí čakať, vzhľadom na ich vek, aký prístup zvoliť (pripomínať alebo nechať dieťa, nech sa poučí na vlastnej chybe), ako by mala vyzerať „primeraná“ angažovanosť rodiča.

 

Čo všeobecne napomáha k osvojeniu si školských povinností (domáce úlohy, zbaliť si tašku, atď)?

To je asi túžba každého rodiča, aby sa jeho školopovinné dieťa samo pobalilo do školy, aby si zastrúhalo farbičky, naučilo sa všetko čo má a ešte si aj upratalo pracovný stôl. Niektoré deti sa k takémuto „ideálu“ naozaj približujú. Ako je to možné?

Aj vy dokážete naučiť dieťa, aby sa pripravilo dňa na druhý školský deň bez toho, aby ste na neho dohliadali a kontrolovali. Základom sú dve veci: ČAS a SYSTEMATICKOSŤ.

Čas

  • malý prváčik sa ešte neorientuje v čase, a tak po príchode domov zo školy netuší, koľko má času na prípravu a koľko na hranie. Je to, rodičia, vlastne vaša úloha, aby ste zmenežovali čas svojho dieťaťa a dbali na to, aby malo dostatok času na všetky povinnosti.
  • Aby to však bolo v kľude, tak si doprajte dlhšiu časovú rezervu. Myslite na to, že váš čerstvý školák (ale aj druhák) potrebuje viac času na všetky povinnosti a dokáže sa sústrediť kratší čas. Všetko je pre neho nové a ešte sa len orientuje vo svojich povinnostiach. Nevie odhadnúť (a možno ani vy nie), koľko času mu zaberie, než si prečíta rozvrh hodín a pobalí si šlabikár.
  • Ak budete vy a aj dieťa v strese rýchlo chystať veci, nevyhnete sa plaču a únave zo strany školáka a akurát mu ta znepríjemnite domácu prípravu. Preto si radšej rezervujte viac ako menej času.

Systematickosť

  • aby si dieťa osvojilo správne školské návyky, potrebuje systém a presné hranice čo kedy robiť. Ako som už spomínala, dieťa v malom veku je viac menej odkázané na váš time management.
  • Potrebuje sa naučiť a zautomatizovať rutinné školské povinnosti. Ich pravidelnosťou sa skráti čas, ktorý bude potrebovať na ich vykonanie.
  • Odporúčam vám, aby ste na dieťa netlačili – ani na tempo práce, ani na výsledok v škole. Nechajte ho ísť vlastným tempom a povzbudzujte ho v tom čo robí.
  • Ak k tomu zavediete zvyky-rutinu, kedy sa učí, kedy sa balia učebnice do školy a kedy sa hrá, vykročíte tým správnym smerom, aby sa domáca príprava nestala stresom a plačom.

 

Čo ak máme doma „roztržité“ dieťa. Pripomínať alebo nechať, nech sa učí z vlastných chýb?

Detská roztržitosť do istej miery patrí k deťom. Postupne, ako deti rastú by však mali byť schopné mať svoju roztržitosť do určitej miery pod kontrolou.

Ak aj vy patríte k roztržitým ľuďom viete, že táto vlastnosť je už tak trochu charakterovou a naozaj ťažko sa s ňou pracuje. Roztržitosť ľudí sprevádza v rôznej miere počas celého života.

Ak teda máte doma roztržité dieťa, pomôcť vám môže niekoľko tipov:

  • Všetko nachystané. Áno, platí to aj pre väčšie deti. Mať všetko od oblečenia, topánok, desiaty v chladničke, školských pomôcok nachystané už večer pred novým dňom. Jedine tak zvýšite šancu, že sa na nič nezabudne a nič sa nebude hľadať.
  • Kontrolujte informácie zo školy a školské povinnosti. Rozmýšľate, že vaše dieťa je už veľké na to, aby ste pozerali cez internet jeho úlohy a školské povinnosti? Zároveň ho chcete viesť k zodpovednosti a k tomu, aby si nieslo následky samo? Zároveň viete, že už dostal toľko poznámok a aj tak si znova a znova zabudne učebnice, zabudne peračník... čo teda s ním?
    • Pokojne kontrolujte tieto informácie, pokyny a úlohy zo strany školy a len sem – tam sa opýtajte svojej ratolesti, či má zbalenú tú obľúbenú knihu, ktorú si majú zobrať na druhý deň.
    • Takto máte pod kontrolou čo treba a zároveň nechávate dieťaťu priestor na to, aby si samé splnilo svoje povinnosti.
    • Informáciu, že má niečo urobiť, či doniesť totiž dostane v škole od pedagóga a nie od vás ako ochraňujúceho rodiča, ktorý kontroluje dieťa, či nezabudlo.
  • Pripomienky. Voľakedy, ak ľudia nechceli na niečo zabudnúť, urobili si na vreckovke uzlík. Dnes si už nikto nerobí uzlíky, ale pekne si píšeme pripomienky do mobilu. Pri roztržitom dieťati môžete vyskúšať aj takúto formu pomoci. Veďte ho, aby si na veľký papier písalo všetko čo má urobiť a po splnení si tejto povinnosti ju vyškrtlo zo zoznamu. U nás toto funguje asi najlepšie zo všetkého. Mať svoje povinnosti priamo pred očami na písacom stole.
  • Zmierte sa s tým. Aj keď roztržitosť niekedy naozaj dobre preskúša rodičovskú trpezlivosť, prijmite ju ako súčasť života. Vaše dieťa možno nikdy nebude na 100% pripravené do školy, možno si bude naozaj často niečo zabúdať. Ale nebojujte a nedávajte si ako hlavného nepriateľa, ktorého musíte poraziť, práve detskú roztržitosť. Veďte svoje dieťa, aby sa s tým popasovalo, pomáhajte mu v tom, ale nenechajte sa nahnevať, ak si sem tam zabudne aj tú školskú tašku.

 

Do akého veku sa učiť s dieťaťom a kontrolovať mu úlohy?

Odpoveď na túto otázku pozná každý rodič sám. Rozumiem, že rodičia cítia zodpovednosť za vedomosti svojho dieťaťa, a tak hľadajú, kedy je ten správny čas nechať ho len tak, aby sa samo učilo a dokedy dohliadať na písanie úloh a preskúšavanie.

Je to však veľmi individuálne a záleží to nielen od dieťaťa, ale aj od povahy rodiča. Niektorým rodičom od prvej, druhej triedy vyhovuje, že dieťa nechajú, nech sa samo pripravuje do školy. Iní zas majú dobrý pocit, že dieťa kontrolujú dlhší čas.

Okrem vnútorného nastavenia rodič – dieťa – škola, odporúčam, aby sa rodič pozrel na to, ako sa dieťaťu darí v škole, aký má prospech. Ak má výsledky, s ktorými ste spokojní, tak viete, že systém máte dobre nastavený. Ak však okrem poznámok, čo dieťa nemá a čo si zabudlo, sa častejšie objavujú aj horšie známky, je to pre vás jasný signál, že niečo nefunguje.

Práve tu máte priestor na rozhovor s pedagógom a s dieťaťom. Bez výčitiek sa pýtajte, prečo sa mu v škole nedarí, s čím potrebuje poradiť, ako by ste mu mohli pomôcť.

Uvidíte, že možno bude stačiť, ak sa len sem – tam zapojíte do domáceho učenia, ak dieťa bude cítiť váš záujem a ponúknutú pomoc. Starším deťom nezabudnite pripomínať, že ak niečo nevedia, ak si nie sú istí alebo potrebujú poradiť, ste tam pre nich a radi pomôžete.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 1 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

PaedDr. Katarína Winterová

Sociálny pedagóg, matka troch detí. Jej rodina je pre ňu motiváciou a inšpiráciou, nebáť sa nových vecí. Založila a vedie výchovné poradenstvo www.mamedeti.sk. Píše články, v ktorých sa venuje hodnotám a vzťahom v rodine.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Ako bolia kontrakcie?
23.06.2021   0
Čo sú kontrakcie, ako sa prejavujú a ako veľmi bolia? Ako odlíšiť pravé kontrakcie od falošných, pri akom intervale ísť do pôrodnice? Pomáha kontrakcie predýchať?
Opuchy nôh v tehotenstve
22.06.2021   6
Opuchy nôh postihujú asi 75% tehotných, zvyčajne po 20. týždni tehotenstva. Zhoršujú sa hlavne na večer a cez noc by mali vymiznúť. Aké sú príčiny opuchov a ako ich zmierniť?
3D animácie pôrodu (video)
18.06.2021   0
Ako prebieha pôrod? Čo sa počas kontrakcií deje s bábätkom? Nasledujúce video veľmi názorne zobrazuje priebeh prvej i druhej doby pôrodnej.
babetko
Utopiť sa dá aj v záhradnom bazéne. Na toto treba dať pozor
23.06.2021   0
Voda deti láka, sú v nej obvykle radi. No v okolí bazénu ich nikdy nenechávajte bez dozoru. Aké riziká hrozia?
Vodné hry pre deti
23.06.2021   0
Hry s vodou deti milujú. Okrem osvieženia hry s vodou poskytujú veľa príležitostí na trénovanie ohybnosti, koordinácie pohybov, kooperácie s kamarátmi ...
Začíname papať: Kedy? Čo? Tabuľky po mesiacoch.
22.06.2021   9
Ako zavádzať príkrmy? Kedy s nimi začať? Ako postupovať? Ak hľadáte tabuľku, s akými príkrmami začať podľa veku bábätka, urobíte si prehľad od 6. mesiaca po prvý rok bábätka.
detské choroby
Suché a sekundárne utopenie – aké ich sprevádzajú príznaky
23.06.2021   0
Čo je suché alebo sekundárne utopenie? Nenastane vo vode, ale až neskôr. Aké sú príznaky? Čo robiť pri suchom topení a ako podať prvú pomoc?
Fontanela: prečo ju bábätká majú a kedy zrastie
18.06.2021   0
Všetky bábätká prichádzajú na svet s vankúšikom nad čelom. Je to takzvaná veľká fontanela, ktorá je veľmi dôležitá pre zdravý vývoj novorodenca.
Príznaky dehydratácie
07.06.2021   0
Príznaky dehydratácie: suché sliznice ( pery, jazyk, dutina ústna, málo slín) tmavý, koncentrovaný moč nemočenie 6-8 hodín ( 3-4 hodiny dojčatá do pol roka) chýbanie sĺz,...
zvery
Kastrovaný králik
11.06.2021   0
Aký význam má u zajaca ako domáceho maznáčika kastrácia resp. sterilizácia? Má tento zdanlivo bolestivý úkon u zajacov nejaký vplyv na kvalitu života?
Ako dlho si pamätajú mačky
28.05.2021   0
Pamätajú si mačky svojich majiteľov aj po rokoch odlúčenia? Aká je pamäť mačiek? Majú nejaké spomienky?
Ako nakŕmiť malé mačiatko
17.05.2021   1
Ocitli ste sa v situácii, že sa máte postarať o mačiatko-novorodenca? Nemusí to byť jednoduché. Ako nakŕmiť takúto "mini micu"?