Politická strana utočí na inklúziu detí

Marcela Beňová 0

Zvykli sme si, že politické strany v kampani útočia na svoju konkurenciu, migrantov či Rómov. Ako však reagovať, keď sa predvolebné heslá dotýkajú detí, a to dokonca tých najzraniteľnejších?

dennikn.cz

Zdravé školstvo bez inklúzie?

Minulý týždeň prebehla v Českej republike kauza, ktorá sa dotkla mnohých rodičov detí, ktorých sa inklúzia priamo týka. Politická strana SPD v rámci predvolebnej kampane nechala na autobusy umiestniť slogan Zdravé školství bez inkluze.

Problém vznikol vo chvíli, keď do práce prišiel jeden zo šoférov, ktorý má sám dve deti s diagnózou autizmu. Jeho dcéra je sama zaradená v programe inklúzie do bežnej školy.

Ako rodič upozornil svojich nadriadených na nevhodnosť reklamy. Dopravná spoločnosť ale text nepokladá za urážlivý, ani nemá pocit, že by mohol kohokoľvek urážať.

Napriek tomu, že – ako zdôraznil samotný vodič – každý deň vozia desiatky takýchto detí do školy. 

Komu naozaj škodí inklúzia?

Inklúzia je zameraná ne všetky deti, ktoré nejakým spôsobom potrebujú pomoc pri zaradení do bežného kolektívu.

Prečítajte si aj: Ľubica Noščáková: Máme nastavenú normu normálnosti a deti sa musia prispôsobiť

Využíva sa pri deťoch s fyzických či zmyslovým postihnutím, pri autistických deťoch, žiakoch s poruchou správania, učenia, ale aj pri deťoch azylantov.

Podľa zákona majú rodičia právo voliť si spádovú školu, pokiaľ má kapacity na prijatie dieťaťa. To na jednej strane umožňuje rodičom, aby si mohli vybrať čo najkvalitnejšiu školu, na druhej strane sa škola mení na spotrebný tovar.

Školy sa preto usilujú získať si žiakov a ich rodičov – programom, krúžkami, metódami, ale aj prestížou. Tú zvyšujú rebríčky hodnotenia, ako sa podarí deťom uspieť na celoštátnych testovaniach.

Práve tu môžu pôsobiť deti s inklúziou ako prekážka. Slabé výsledky na testoch jednotlivcov sa odrážajú na tom, ako škola uspeje, a koľko žiakov sa jej podarí vďaka dobrému hodnoteniu získať.

Ďalšou veľkou prekážkou pri inklúzii sú nepripravení učitelia. Keďže v minulosti boli slabšie deti bežne vylúčené zo štandardného vzdelávania, zostávajú žiaci s hendikepom na školách stále výnimkou. V príprave zaostávajú aj vysoké školy, pretože študentom chýba praktická skúsenosť s týmito žiakmi.

Inklúzia zvyšuje šancu na uplatnenie

Prečo podporovať inklúziu detí, aj keď má veľa nedostatkov? Najmä preto, lebo žiakov, ktorí ju potrebujú, pribúda.

Shutterstock

Inklúzia sa nedotýka len detí z okrajových skupín. Učitelia dnes hovoria, že na jednu štandardnú triedu spadajú až 4 deti, ktoré majú nejaký druh problému vyžadujúceho diagnostiku. Najčastejšie sú to problémy učenia či správania.

Stúpa aj počet aspergerov a detí s ľahkou formou autizmu, kedy majú rodičia najčastejšie záujem o zaradenie do bežnej triedy. Hlavným dôvodom je budúce uplatnenie dieťaťa.

Je vyššia pravdepodobnosť, že ak sa dieťa naučí fungovať v klasickom kolektíve, zvládne aj ďalšie štúdium, a jeho reálne šance na pracovné uplatnenie sa zvýšia. Pokiaľ sa takéto dieťa nebude môcť v budúcnosti pracovne zaradiť, stále existuje možnosť dôchodku alebo príspevku.

No pre štát je oveľa výhodnejšie umožniť dieťaťu vyštudovať a zamestnať sa, než vytvoriť skupinu osôb, ktoré sa o seba nebudú vedieť postarať.

Radšej bez diagnózy ako bez školy?

Problémom pri realizácii inklúzie je, že hoci nefunguje dostačujúco, nemožno s ňou počkať.

Prečítajte si aj: Čo musia prekonať rodičia „iných“ detí, aby mohli chodiť do školy

Deti totiž potrebujú vzdelávať v reálnom čase, a pretože diagnostikovaných žiakov pribúda, mali by pribúdať aj asistenti, odborníci a finančná pomoc pre školy. To sa však aktuálne u nás ani v Česku nedeje.

Rodičia týchto detí tak narážajú nielen na obmedzenia štátu, ale aj na predsudky iných rodičov, ktorí sa boja, ako priveľa detí s inklúziou naruší vyučovanie v triede. Kým vo väčšom meste sa rodič môže stále obrátiť na školu, ktorá mu vyjde v ústrety, v malom meste alebo na dedine túto šancu nemá.

V závere však hrozí, že rodičia, ktorí majú podozrenie na problém, radšej dieťa nedajú diagnostikovať, než by mu znemožnili nástup do bežnej školy.

“Bez papiera” totiž škola dieťa prijať musí, a vlastne si s ním musí nejako poradiť. Ako? To už je na nej. Naopak inklúzia otvára komunikácia medzi učiteľom, rodičom a špecialistom, aby mohli spoločne hľadať riešenie.

Práve preto treba snahu o vzdelávanie detí čo možno najviac podporovať, nie proces inkluzie odmietnuť ako neúspešný.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...
Author image

Marcela Beňová

články autora...

Pridaj komentár