Každá lavica niečo skrýva …

Zuzana Špačková 0

Skúsme sa len tak zamyslieť… Čo robíme najčastejšie cez deň? Neuveríte, ale vo väčšine prípadov je to jedna činnosť. Sedenie. Sedíme všade a skoro stále. V práci, v škole, v dopravných prostriedkoch, pri jedle, pri televízii, v kine či divadle, v bare, v čakárni u lekára…. Jednoducho všade.

Dokonca aj deti, ktorým je živelný pohyb prirodzený, sa veľmi skoro začínajú do spoločnosti začleňovať ako sediaci – v rodine, škôlke či škole.

800 hodín sedenia v školskej lavici

Zhrbená chrbtica, vyložené nohy, hojdanie sa na stoličkách. To je bežný obraz školskej triedy. Možno to znie nereálne, ale ročne v škole deti presedia aj 800 školských hodín a za 9 rokov je to aj 7 000 hodín. Čo nie je veru málo. A keď sa k tomu ešte priráta aj čas po vyučovaní, ktorý presedia pri počítači, televízii alebo s „padmi“, či mobilmi v ruke…

Poškodenie chrbtice

Človek je svojim, odborne povedané – morfologickým a fyziologickým usporiadaním, stavaný pre pohyb. Pri dlhodobom sedení môže dôjsť k poškodeniu chrbtice. Najčastejšie dochádza k týmto nežiaducim defektom:

  • Preťaženie stavcov – platničky nevlastnia žiadny aktívny zásobovací systém a potrebujú pre výživu stále zaťažovanie a odľahčovanie chrbtice.
  • Statické zaťaženie chrbtového, ramenného a krčného svalstva.
  • Vznik guľatého chrbta. Vzniká v dôsledku netypického škodlivého držania tela s predkloneným  hrudníkom. Táto pohodlná poloha je najrozšírenejšia, pretože nevyžaduje žiadnu energiu. V tejto polohe však dochádza k oslabovaniu  brušného svalstva a k jednostrannému zaťažovaniu platničiek, ktorých predná časť je stále stlačovaná, zadná časť vyťahovaná a následkom je jednostranné opotrebovanie.
  • Oslabovanie a skracovanie väziva k chrbtici a stavcom.
  • Prerušenie lymfatickej a krvnej cirkulácie v nohách. Najmä nevhodná výška sedadla alebo zlé opretie nôh môže ovplyvniť prekrvenie dolných končatín.
  • Vážnym somatickým chorobným stavom v detstve je patologické zakrivenie chrbtice – skolióza.

Rozsádzanie žiakov v triede

V optimálnych podmienkach by sa mali rešpektovať nasledovné zásady pri rozsadzovaní žiakov:

  • vyššie deti by mali sedieť v zadných laviciach, ak u dieťaťa nie je potvrdená zraková alebo sluchová chyba;
  • deti s poruchami zraku, sluchu, resp. správania by mali sedieť v predných laviciach.
  • ľavorukí žiaci by mali sedieť pri okne, aby im svetlo dopadalo na pracovnú plochu, nakoľko si pri písaní tienia rukou.

Lavica nie je len doska

Okrem správneho rozsadenia žiakov v triede je dôležité aj to, na čom žiaci sedia. Z nevhodného sedenia je dieťa unavené, podráždené, nesústredené, psychicky vyčerpané…

Či chceme alebo nie, aj školská lavica je dôležitá pri správnom sedení a držaní tela. Správna lavica, či je jednomiestna alebo dvojmiestna, by:

  • mala byť stabilná,
  • mala byť dostatočne pevná na to, aby vydržala bežnú predpokladanú záťaž bez ujmy. Konštrukcie školských lavíc sú dimenzované na cca 90 kg.
  • mala byť bezpečná. Ideálne sú zaoblené rohy, ktoré tlmia nárazy. Najnovšie kusy školského nábytku už majú hrany opatrené ABS páskami, ktoré nezatrhávajú oblečenie a eliminujú možnosti poranenia.
  • sa nemala prehýbať a posúvať.

Dĺžka pracovnej dosky by mala vytvárať dostatočný priestor na písanie. Šírka zas umožniť uloženie potrebných pracovných pomôcok tak, aby sa žiaci vzájomne nerušili. Orientačná mierka predstavuje vzdialenosť lakťov pri položení ruky na ruku a končekov prstov na zápästie.

Tretí dôležitý rozmer pri laviciach je výška pracovnej dosky. Samozrejme, závisí od výšky dieťaťa. A keďže deti z roka na rok rastú, nemožno považovať školské lavice univerzálnej veľkosti za optimálne pre každý ročník. V prípade využitia tried viacerými ročníkmi predstavuje výškovo nastaviteľná školská lavica ideálny variant.

Úložné priestory v školskej lavici

Praktická školská lavica by mala byť vybavená aj vhodným priestorom na uskladnenie vecí, ktoré nemusia byť na lavici, no je vhodné mať ich po ruke. Úložné košíky, či poličky a háčiky na školské tašky určite eliminujú neustále vyberanie zo školskej tašky, ktoré vyrušuje nielen učiteľov ale aj samotného žiaka.

Košíky by mali byť ľahko umývateľné. Mali by byť aj priepustné, čo síce nevyhovuje žiakov, pretože sú vidno ťaháky alebo veci, čo učiteľ nemá vidieť. Ale priepustnosť je najmä z praktických dôvodov, aby v laviciach nezostávali napríklad zvyšky jedál a nápojov.

Školská lavica podľa predpisov

Od roku 2007 sa stoličky a stoly (lavice) pre školské zariadenia vyrábajú podľa normy STN EN 1729-1 (91 0846), ktorá zahŕňa aj funkčné rozmery a technické požiadavky nábytku.

Veľkosti školského nábytku podľa STN EN 1729-1

Kategória

Výška sedadla stoličky (v mm)

Výška dosky stola (v mm)

Výška detí (v cm)

Odporúčanie pre triedy

2

300

520

108-121

3

340

580

119-142,5

4

380

640

133-159

1.-2. ročník ZŠ

5

420

700

146-176,5

3.-5. ročník ZŠ

6

460

760

159-188

6.-9. ročník ZŠ

7

510

820

174-207

deti nad 180 cm

Napriek možnostiam na trhu, v mnohých školách ešte stále používajú stoličky, na ktorých sedávali často ešte rodičia dnešných školákov. Dôvodom sú peniaze. Žiaľ, zdravie našich detí si za peniaze nekúpime.

O akých cenách sa bavíme?

  • Set výškovo nastaviteľnej dvojlavice s úložnými košmi a dvoch nastaviteľných stoličiek stojí 110 – 169€.
  • Dvojlavica pevná bez úložného priestoru 78€.
  • Výškovo nastaviteľná  jednolavica s odkladacím priestorom 78€.
  • Stolička 36 – 49€.

Na vybavenie jednej triedy o počte 25 žiakov treba 1900 – 2300€. Väčšina firiem ponúka akciové sety a k tomu katedru a stoličku pre pedagóga za 2€, plus dopravu zadarmo.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (5 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár