Budú o budúcnosti svojich detí rozhodovať rodičia alebo politbyro?

Jana Žitňanská 10

Rodičia,  ktorým nie je ľahostajná budúcnosť ich detí, by mali zvýšiť pozornosť. Minister školstva Čaplovič sa totiž s pozoruhodnou razantnosťou pustil do

zmien v slovenskom školstve.

Jeden z prvých návrhov smeruje k likvidácii stredných neverejných (súkromných a cirkevných) škôl.

Podľa návrhu ministra bude samospráva (VÚC) rozhodovať, koľko tried a skoľkými žiakmi v ktorej škole na jej území vznikne. A to nielen v školách, ktorých je zriaďovateľom, ale aj v cirkevných a súkromných. Keďže slovenské školstvo funguje na princípe „so žiakom na školu prichádzajú peniaze“, a na stredných školách je dnes dvojnásobok miest oproti reálnemu počtu deviatakov, motivácia ministerstva je zrejmá. Umožní samospráve napĺňať vlastné školy, aj keby o ne inak nikto nemal záujem, a ak nejakí žiaci zvýšia, „láskavo“ ich prenechá konkurenčnej súkromnej alebo cirkevnej škole.

Minister sa netají ani ambíciou poslať do výroby viac absolventov. Hoci štatistiky to nijako nedokazujú, minister má utkvelú predstavu, že máme priveľa gymnazistov. A že viac žiakov treba nasmerovať do stredných odborných škôl (ktoré, mimochodom, produkujú v priemere viac nezamestnaných absolventov než gymnáziá).

Podľa predstáv nového ministra navyše na gymnáziu bude mocť študovať len žiak, ktorý na druhom stupni základnej školy bude mať priemer do 2,0. Vo výhode preto budú študenti benevolentných učiteľov s nízkymi nárokmi, a teda spravidla lepšími známkami. A opäť sa vráti stres, naháňanie známok, protekcia…

Po 20 rokoch slobody už sme zabudli, aké to bolo, keď o osude našich detí nerozhodovali ich schopnosti, úsilie a slobodná vôľa, ale súdruhovia z politbyra s guľatou pečiatkou a schopnosťou nenechať sa vyrušiť faktami a zdravým rozumom. Už po pár týždňoch sa zdá, že staré spôsoby sa vracajú. Budú opäť realitou? Záleží aj od toho, či budeme odovzdane mlčať, alebo budeme za dobrú budúcnosť našich detí bojovať.

Jana Žitňanská
matka 3 maloletých detí (a poslankyňa NRSR)

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (26 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. A dnes o budúcnosti svojich detí rozhodujú rodičia ?

    Možno o vzdelaní alebo type vzdelania, ale rozhodne dnes tažko predvídať, aká bude budúcnosť tých detí.

    Prekvapujúce je, že to pochopil Lipšic , ktorý odchadza z KDH ale p žitnanská z KDH nie.

    lipsic.blog.sme.sk/c/299702/Sen-pre-Slovensko.html

    No a skutočne na trochu hlbšiu diskusiu je, či bude v budúcnosti vzdelanie takým socialnym výťahom, ako bolo , trocha kacírske myšlienky na túto tému predviedol Keller a ono nie bezdôvodne, ten graf ako vysokoškolské vzdelanie už nepomaha najsť pracu v USA je mementom ac.blog.sme.sk/c/299681/Koniec-americkeho-sna.html

    1. Takže napr cirkevné choraly spevy v chramoch
      Bach mozart haydn atď dane do populárnejšej formy a detto aj ľudové choraly.
      Napr evanjelium Mária muzikál spieva tam Paľo habera
      Je spojené rôzne kultúry do dneska
      To jest iná kultúra subkultura v krajskom šate rockovom sate
      To sú tam predsa vzletne slova
      A tak isto keltská hudba a ine
      Nemylit si pojmy

  2. ved je to svata pravda- MAME PRIVELA Gymnazistov! nic nevvedia robit po skonceni skoly a uz aj absolventov VS je vela- univerzity by sa mali tiez redkuvovat! ved maju nerealne ocakavania od zamestnania a nastupnych platov!

    takze rusit gymnazia a rusit vysoke skoly!!!!! a presne tak- posielat ludi studovat odborne predmety a profesie!

    1. Preco by sa gymnazia mali rusit ked poskytuju kvalitnejsie vzdelanie? Je to jasne mal by si obchod, daky slaby, kde nik nechce nakupovat, a oproti by bol dobry, kvalitny. A potom by prisiel dakto z vlady, a povedal by ze za to ze mas sitny obchod moze ten odnaproti. Tato logika je zvratena

  3. v principe sa neda suhlasit…

     

    kedze ide o sukromne skoly, co vyplyva uz z pomenovania, tak by mali byt financovane zo sukromnych penazi a nie statnych, lebo tym sa stavaju statnymi, preto to nebude diskriminacia…

     

    co sa tyka gymnazii, tak prieme 2,0 fakt nie je likvidacny… ked sme my boli deti, tak to bolo 1,2 a tam by sa to malo dat… potom by bolo po protekciach, ktore su dnes… dnes su tam ziaci aj s priemerom nad 3… Gympel ma byt skola – medziclanok na vysku… a kto prosto nevie, tomu vybavuju rodicia… je takych prikladom neurekom, kde napr. na sukromnych gymploch upravuju znamky, lebo inak by prisli o sponzoring od rodicov… co by znamenalo prepustanie atd… cize tie kroky nie su zle, len ich treba vidiet trosku so suvislostami…

     

    tie niekto nechce vidiet, lebo by si musel priznat, ze je to pravda… a gymple chrlia porovnatelne nezamestnanych ako ine skoly…lebo kto sa nedostane na vysku (aj protekcne) tak konci so vseobecnym vzdelanim, kde ked nevie jazyk, tak uz nevie vobec nic…

  4. Absolutne suhlasim so zmenami, ktore chce pan Caplovic urobit. Ucila som 7 rokov na ZS – statnej a poznam problematiku skol aj sukromnych. Je totalne nespravodlive porovnavat skolu, ktora je plne zavisla od statnych dotacii so skolou, ktorej rozny darcovia a spolocnosti prispievaju financne alebo materialne, ci dokonca sami studenti dokazu produkovat pre skolu zisk… Vsetky moznosti by sa mali zohladnit tak, aby studium bolo na kazdej urovni take odborne a kvalitne ako ma kazda skola v nazve a je jej cielom.

    Rovnako som presvedcena, ze gymnazii je na dnesny pocet deti nadstandard na ukor kvality.

  5. Komentár prvej diskutujúcej pani je fascinujúci a plne vystihujúci slovenskú mentalitu keď zdochla koza mne, nech zdochne aj susedovi – miesto toho, aby chcela viac zdrojov aj ona, tak radšej nech nemajú ani súkromné školy. ďalší postreh k tejto debate – v prvom rade treba povedať, že ani na Slovensku dnes nemáme štátne školy okrem špeciálnych. Naše bežné školy sú OBECNÉ. je veľká chyba, že sa súkromné školy na Slovensku volajú súkromné, lebo toto pomenovanie si hneď každý spojí s drahými privátnymi školami v anglicku. ale tam tie školy fungujú úplne mimo systému, ministerstvo tam neposiela kontroly a za kvalitu si samozrejme nechajú zaplatiť. u nás to v podstate ani nie je možné, lebo máme povinnú školskú dochádzku. slovenské súkromné školy sú skôr školy „komunitné“, ktoré plne podliehajú štátnej regulácii. len minimálne množstvo „súkromných“ škôl tu funguje ako podnikateľské subjekty produkujúce zisk.

  6. Nuz,aj pre bubu aj pre Milana mam par slov,malo priestoru,ale mnoho skusenosti priamo spoza katedry. Pravdu ma tak trochu kazdy, ale uvedomme si kvalitu vzdelavania v sucasnosti a v dobach minulych. Ja som produkt ciastocne socialistickych skol, aj porevolucnych. Jazyky som sa naucila, no ozaj nie od ucitelov,od tych len co-to. Ale dali mi aspon zaklad. Dnesne deti o to malo stoja. Postoje k skole a uceniu si ale koduju mimo skoly, ako aj v nej. Ako matka budemmojmu synovi vstepovat lasku k poznavaniu, akoukolvek metodou, nie podla mody. No a na rodicoch stoji minimalne polovica celeho problemu, vedte svoje deti k realnym cielom v buducnosti,nie vsetci musime byt pravnici, treba sa na seba pozerat realisticky. Ja som vystudovala za ucitelku a som nou. Nemeliem sa do remesla inym, ak nemusim kvoli financiam. Musim uzivit rodinu. No spytala som sa ziacky konciacej zakladku, ci druhacky na strednej, cim by asi chceli byt. Ani napad. Tak kedy to budu vediet? O com sa s rodinou a priatelmi bavite, mili mladi ludia? O somarinach nepodstatnych pre kohokolvek? Skoly potrebuju kvalitnych a motivovanych ucitelov a rodicia otvorit oci a zapojit zdravy rozum. Pocuvat sa navzajom, my decka, oni nas a rodic radu ucitela. Potom sa riesenia budu v praxi aj same tvorit. No pan minister Caplovic zalostne nevie ako a co ozaj jeho obor potrebuje. Chcem sa ho spytat, kolko realnych ucitelov z praxe, teraz pracujucich v skolach, mu pomaha cele to reformovanie pretavit? Nie su to nahodou iba uradnici? Pytajte sa nas, nie svojich poradcov. Oni nie su za katedrou, a nemaju na uctoch nase smiesne vyplaty. No ucitel ma pred sebou osudy celej skupiny mladych ludi, a ak zlyhava, otvara cestu neskutocne zlym vplyvom okolia. Kde su tie casy, ked ucitel bol niekto? Disciplina absentuje, pravomoc ucitela zalostne tiez, autorita je smiesna zalezitost pre nase ratolesti, radost z ucenia? – zakryju ju haldy domacich uloh. Ucim deti, ktore nemaju detstvo. Nemaju volno na zbieranie kvetov, lepenie obrazkov, ci na spev s kamaratkami kdesi vonku na luke, … jaby som chcela ucit mladych ludi jazyky, aby mali kridla v zivote po skole, kamkolvek zaletia, budu mat lepsie moznosti sa dalej vzdelavat a zamestnavat, je jedno, ci ako pekari, casnici, alebo lekari. Uplne jedno. Ale z platu neuzivim svoju rodinu. A z postoja tych studentov mam husiu kozu, nie usmev na tvari ked rano idem do prace. Mam sa bat, ze mi raz ublizia? Mam ostat v radoch ucitelov, a zivorit s dlhmi? Nuz, pan minister, nezavidenia hodna pozicia, ale so spravnymi ludmi a triezvymi krokmi verim, ze sa to da spravit, i ked nie za tyzden.

    1. xenia, vystihla si pravé úskalia ktorým musia čeliť študenti i rodičia, ktorým samozrejme ide o to aby sa ich deti mali v živote dobre.
      … No v článku ma zaujal jeden protiklad, ak by sa zrušili dotácie školám v závislosti od počtu študentov a zaviedlo by sa akési sito, podľa ktorého by sa na gymnázium dostali len žiaci do priemeru „2“, tak by tu začalo dáke prospechárstvo a do gymnázii by postupili tí „hlúpejší“?????? To snáď pani Žitnanská nemyslela vážne. Veď teraz už študujú aj žiaci, ktorí by sa dakedy za svoj prospech dostali len na dáku učnovku. Lebo práve teraz je to o peniazoch, nie o tom čo ktoré dieťa má v hlave. Každé pravidlo sa dá obísť cez peniaze, potom ako máme svoje deti viesť k tomu aby boli usilovné, pracovité, aktívne, keď je jedno ako sa učí, veď na vysokú školu sa dnes dostane aj žiak s priemerom 3 a viac…. No a v budúcnosti sa stávajú z nich „prihlúpli“ – prepáčte za výraz a arogantní šéfovia. A pravdou je, že dakedy bol učiteľ „pánom“ učiteľom, ktorého si deti i rodičia vážili. Dnes detičky bohatých rodičov a ani ich rodičia nemajú úctu k nikomu a k ničomu, okrem toho kto ich dotuje. Je to smutné lebo teraz naše stredné a vysoké školy doslova chrlia svojich študentov a tí očakávajú, že tu vonku na nich bude hneď čakať super platené miesto, no a najlepšie kde budú len rozkazovať. V lepšom prípade sa aspoň oblečú do oblekov a stanú sa z nich obchodní zástupci či finanční poradcovia. …No už je ich veľa ….

    2. xenia, vystihla si pravé úskalia ktorým musia čeliť študenti i rodičia, ktorým samozrejme ide o to aby sa ich deti mali v živote dobre.
      … No v článku ma zaujal jeden protiklad, ak by sa zrušili dotácie školám v závislosti od počtu študentov a zaviedlo by sa akési sito, podľa ktorého by sa na gymnázium dostali len žiaci do priemeru „2“, tak by tu začalo dáke prospechárstvo a do gymnázii by postupili tí „hlúpejší“?????? To snáď pani Žitnanská nemyslela vážne. Veď teraz už študujú aj žiaci, ktorí by sa dakedy za svoj prospech dostali len na dáku učnovku. Lebo práve teraz je to o peniazoch, nie o tom čo ktoré dieťa má v hlave. Každé pravidlo sa dá obísť cez peniaze, potom ako máme svoje deti viesť k tomu aby boli usilovné, pracovité, aktívne, keď je jedno ako sa učí, veď na vysokú školu sa dnes dostane aj žiak s priemerom 3 a viac…. No a v budúcnosti sa stávajú z nich „prihlúpli“ – prepáčte za výraz a arogantní šéfovia. A pravdou je, že dakedy bol učiteľ „pánom“ učiteľom, ktorého si deti i rodičia vážili. Dnes detičky bohatých rodičov a ani ich rodičia nemajú úctu k nikomu a k ničomu, okrem toho kto ich dotuje. Je to smutné lebo teraz naše stredné a vysoké školy doslova chrlia svojich študentov a tí očakávajú, že tu vonku na nich bude hneď čakať super platené miesto, no a najlepšie kde budú len rozkazovať. V lepšom prípade sa aspoň oblečú do oblekov a stanú sa z nich obchodní zástupci či finanční poradcovia. …No už je ich veľa ….

Pridaj komentár