10 + 1 parameter pre dobrú školskú stoličku

Zuzana Špačková 1

Školáci strávia v škole neskutočne veľa hodín. Za lavicou, v sede, na jednom mieste. Stovky, tisícky hodín. Ich chrbtice dostávajú skutočne zabrať. Množstvo degeneratívnych ochorení detí a mládeže priviedlo ministerstvo zdravotníctva k zverejneniu vyhlášky, ktorá obsahuje aj požiadavky na školský nábytok.

Zdroj: ingimage.com

Požiadavky na nábytok pre prácu žiakov v sede

 Výška sedadla sa má rovnať dĺžke predkolenia zväčšenej o výšku nízkeho opätku (1 cm – 2 cm), t. j. chodidlá sa pri zadnom sedení bez námahy a celou plochou dotýkajú podlahy.

 Hĺbka sedacej plochy má podopierať najmenej 2/3 dĺžky stehna a pri zadnom sedení sa nesmie predný okraj sedadla dostať až do podkolennej jamky.

 Šírka sedacej plochy musí zodpovedať šírke sedu (panvy) zväčšenej o 5 cm až 6 cm pre odev a postupnú deformáciu mäkkých tkanív sedením.

 Vzhľadom na potrebnú stabilitu žiaka je potrebný sklon sedacej plochy smerom k operadlu o 2 až 3 stupne.

 Horná hrana operadla má podopierať chrbát vo vzdialenosti 4 cm až 5 cm pod dolnými uhlami lopatiek, dolná hrana operadla má byť 16 cm až 17 cm nad sedadlom.

Zdroj: ingimage.com

 Tvarovanie sedacej aj opornej plochy má kopírovať povrch tela.

 Pracovná plocha stola sa má nachádzať vo výške lakťov voľne spustených ramien sediaceho žiaka.

 Materiál sedadla a operadla nesmie byť pocitovo nepríjemný, studený a musí sa dať ľahko čistiť.

 Stolička (celý komplet školského sedacieho nábytku) musí mať potrebnú stabilitu.

 Najmenej namáhavé je sedenie v miernom predklone, vzpriamená poloha vyžaduje zvýšenú námahu.

 Odporúča sa funkčné striedanie polôh.

Zmena miesta má význam

Rozsadenie žiakov v učebniach školy v rámci vyučovania musí zohľadňovať ich telesnú výšku a zdravotný stav (napríklad poruchy zraku, sluchu). Pri inom ako obvyklom usporiadaní pracovných miest žiakov musia učitelia zabezpečiť striedanie detí na miestach z dôvodu zabránenia jednostrannému zaťaženiu svalových skupín ich tela. Platí to taktiež aj pri výučbe výpočtovej techniky.

Zdroj: ingimage.com

Pracovné miesto žiaka je potrebné priebežne sledovať aj vzhľadom k rastovej akcelerácii detí. Školský nábytok by mal byť primeraný a prispôsobený telesným parametrom žiaka. V prípade potreby treba zabezpečiť výmenu pracovného stola, resp. školskej lavice a stoličky.

Výšky lavíc a stoličiek pre jednotlivé skupiny žiakov a požiadavky na nábytok pre prácu žiakov v sede sú uvedené v prílohe k vyhláške Ministerstva zdravotníctva SR 527/2007. 

Zaujímajú vás tieto predpisy? Prečítajte si viac o parametroch školského nábytku.

Chronické ochorenia

Rodičia, ako aj učitelia, by mali dbať a upozorňovať žiakov na správny spôsob sedenia.

Ak deti nedodržiavajú vyššie spomenuté zásady, môžu sa unich prejaviť a rozvinúť rôzne chronické ochorenia.

Veď koľko detí do skoliózou, bolesťami chrbta či hlavy máme v našich školách? Ak sa problémy s chrbticou včas neliečia a neriešia, u dieťaťa môže dôjsť k vážnym poškodeniam zdravia. Nie je to len o samotnej chrbtici, ale aj o problémoch so srdcom – jeho nedostatočnej činnosti, či problémoch s dýchaním.

Zdroj: www.health.gov

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. všetci vieme, ake stoličky su v škole. Preto aspon domov na učenie sa som detom kupila kvalitne kancelarske detske rastuce stoličky

Pridaj komentár