Nové prístupy k vyučovaniu matematiky

Roman Baranovič 11
Foto: isifa.com

V predchádzajúcom článku sme vám priniesli rozhovor s autorom učebníc PaedDr. Jánom Žabkom a pozreli sme sa na to, ako sa dá učiť matematika v 21. storočí.

Pozrime sa na tieto ukážky očami rôzneho prístup k vyučovaniu matematiky

V prvej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec.

V druhej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec a vysvetlí, PREČO je to tak.

V tretej ukážke učiteľ kladie žiakom otázky, prípadne usmerňuje ich odpovede, a deti sami OBJAVIA, AKO sa počíta daná vec. Okrem toho sa pokúsia vlastným jazykom aj sformulovať, PREČO je to tak.

Je vidieť, že v prvej ukážke učiteľ učí „egyptskú“ matematiku.

Na rozdiel od druhej a tretej, kde je priestor venovaný aj vysvetleniu, prečo je to tak, teda „gréckej“ matematike.

Aj medzi druhou a treťou ukážkou je však zásadný rozdiel: kým v druhej učiteľ vysvetľuje žiakom, ako a prečo veci fungujú, v tretej dáva deťom priestor, aby na to postupne a svojim vlastným tempom prichádzali sami.

Inými slovami by sa dalo povedať, že v prvých dvoch ukážkach sa učiteľ snažil preniesť do hláv žiakov hotový poznatok, ktorý bol v jeho hlave. Takéto učenie sa volá transmisívne (prenos = transmisia).

V tretej ukážke učiteľ kládol žiakom otázky a snažil sa docieliť, aby poznatok v ich hlave vznikol, ideálne tak, ako to každému z nich vyhovuje (Janko – záporné čísla, Anička – červené čísla). Takéto učenie sa volá konštruktivistické.

Otázky na zamyslenie sa:

Ako učili v škole vás: transmisívne či konštruktivisticky? Aké sú podľa vás výhody a aké nevýhody týchto spôsobov?

Matematika reálneho života

Okrem transmisívneho alebo konštruktivistického vyučovania je dôležitý aj další aspekt, ktorý môže rozhodnúť o tom, ako sa v dospelosti na matematiku pozeráme – či je to niečo užitočné ale je to len akademické cvičenie. Pozrime sa na jednu situáciu z reálneho života, v ktorej potrebujeme matematiku. Potrebujeme vydláždiť kúpeľnu o určitých rozmeroch. Koľko balení dlaždíc potrebujeme?

Táto úloha sa v učebnici môže objaviť aj v takejto podobe: „Koľko m2 dlaždíc treba na pokrytie podlahy kúpeľne, ktorá má tvar obdĺžnika s rozmermi 4 m a 25 dm? Dlaždice sa predávajú na štvorcové metre balené v škatuliach po 1 m2.“

Riešenie je takéto:

a = 4 m

b = 25 dm = 2,5 m

S = a . b = 4 . 2,5 = 10 m2.

10 m2 : 1 m2 = 10

Budeme potrebovať 10 balení.

Takéto zadanie bolo v učebniciach, ktoré sa používali do roku 2009.

Ak sa vám ale na nej zdá všeličo čudné, uvažujete správne.

Táto úloha učí deti úplne nesprávny postup, ako si vypočítať počet balení dlaždíc. Sú zanedbané medzery medzi dlaždicami, odpad, ktorý vznikne pri dláždení, vôbec nie je jasné, či sa v reálnom obchode skutočne dlaždice predávajú v baleniach presne po 1 m2, ani nehovoriac o tom, že máloktorá kúpeľňa je presný obdĺžnik a celkom iste sa jej rozmery nezvyknú udávať jeden v metroch a druhý v decimetroch.

Deti, ktoré uvažujú, musia považovať (a aj považujú) takúto úlohu za smiešnu (v lepšom prípade), alebo za hlúpu. Ak ju učiteľ preberal, tak sa ju naučili, ale mysleli si svoje. Takáto úloha sa chápala ako aplikačná. Realita však výrazne zjednodušovala.

V našich nových učebniciach je tiež úloha o dlaždiciach, avšak so skutočnými reálnymi rozmermi kúpeľne a skutočnými – v obchode overenými rozmermi dlaždíc. V tejto úlohe sa počíta aj s rezaním dlaždíc a s medzerami, ktoré sa nechávajú medzi dlaždicami. Takáto reálna úloha zo života je, samozrejme, náročnejšia, ako nereálna úloha s peknými číslami. Ale ukazuje dôležitú vec, na ktorú sa často zabúda: matematika je užitočná v bežnom živote a veľa poznatkov vzniklo na základe potreby niečo vypočítať. Zároveň takúto úlohu nechápeme tak, že ju má zvládnuť každý žiak, ale každý žiak sa má s takou úlohou stretnúť.

Jedným z dôvodov, prečo mnohí ľudia neobľubujú matematiku, môže byť jej prezentovanie ako predmetu, ktorý nesúvisí s bežným životom alebo (v tom horšom prípade) ako predmetu, ktorý učí vecí dokonca inak, ako fungujú v skutočnosti.

Na záver

Co si myslíte o názoroch autora učebníc? Vyjadrite sa v komentároch k článku a Ján Žabka sa  bude snažiť na ne reagovať. Určite mu to pomôže písať lepšie učebnice a lepšie vysvetliť svoje názory.

Ak vás zaujímajú názory Jána Žabku na vyučovanie matematiky a písanie učebníc, môžete ho ďalej sledovať na jeho blogu https://janzabka.blog.sme.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Pan ucitel, zostala som vcera v soku. Zistila som, ze moj 10 rocny syn cez prazdniny uplne zabudol malu nasobilku. Uplne vazne uvazuje niekolko minut nad tym, kolko je 3×4…. chvilu som aj ja uvazovala, ci nemal cez prazdniny nejaky uraz hlavy.

    Uz ste sa s tym stretlli? Na vysvedceni mal doteraz vzdy same jednotky.

    1. Dobrý deň.
      Dajte tomu ešte čas. Nech si preopakuje spoje, teda napr. pri 3 x 4 nech si spočíta, koľko je 4 + 4 + 4. Verím, že po pár opakovaniach a po pár dňoch si pospomína.
      Dajte potom vedieť, ako to dopadlo.

  2. Dobrý deň.

    Dajte tomu ešte čas. Nech si preopakuje spoje, teda napr. pri 3 x 4 nech si spočíta, koľko je 4 + 4 + 4. Verím, že po pár opakovaniach a po pár dňoch si pospomína.

    Dajte potom vedieť, ako to dopadlo.

  3. Nuž pán Žabka, tak ja na hodine som už dokonca aj varila syr. Proste sme prepočítavali recept z 10 litrov mlieka na 2 litre, ale sme ho aj fyzicky urobili a po štyroch dňoch po písomke dokonca deti zjedli ešte aj šalát ako desiatu. Kuknite si fotky: http://www.dobrenapady.info/userphotogallery.php

    Vtedy boli šiestaci a robili sme to na deň mlieka.

    Potom sme robili všeličo – modelovali telesá z kartonu, polystyrenu a pod. Na konci siedmej triedy sme si pomer zopakovali na receptoch na výrobu parfémov. Po desiatich dňoch výroby sme stáčali v labáku a dva dni sme vetrali, lebo vznikli dva ružové bulharské parfémy alebo parfémy z francúzska z obdobia baroka.

    Môžete prísť pozrieť aj na informatiku, kde robíme podobne.

    Roman pozdravujem. Verím, že sa skoro zase stretneme.

  4. Matematiku som mala vždy rada aj keď počas mojich žiackych čias som mala šťastie len na „Klasických“ učiteľov. Ozajstne matematicky MYSLIEŤ ma naučili až na vysokej škole smile. A možno práve preto ja učím deti myslieť už na ZŠ.

     

    Učím v triede kde žiaci o úlohách diskutujú, nazerajú spolužiakom do zošita, pomáhajú si navzájom, zasmejú sa dokonca si aj vynadajú do blbcov ak urobia banálnu chybu … teda MYSLIA. A v takejto triede je radosť učiť a Vaše učebnice sú pre nich motivujúce.

    ALE!!!

    Učím aj v triede kde si toto nemôžem dovoliť. Tam majú žiaci problém splniť jednoduché zadanie. Proste sa tam takto nejako zišli „antimatematické deti“. A pri nich som rada ak sa naučia aspoň najzákladnejší základ. A práve pre takéto deti mi v učebniciach chýba viac príkladov na precvičovanie, nejaká banka úloh alebo povedzme zbierka možno aj s gradovanými úlohami, aby bolo niečo pre slabých aj veľmi šikovných žiakov.

    Nie je niečo takéto v pláne?

    1. Dobrý večer. Neviem presne, akých starých žiakov máte. Pre 2. stupeň okrem učebníc matematiky píšem aj zbierku úloh Matematický trenažér. Už z názvu je jasné, že by mali spĺňať to, o čom píšete. Momentálne sú napísané 5., 8. a 9. ročník. V pláne je dokončiť 9. ročník a napísať ešte 6. a 7. ročník. Verím, že pomôžu. Objednať sa dajú tu: zosity.skoly.org.
      Všetko dobré.

  5. „V prvej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec.

    V druhej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec a vysvetlí, PREČO je to tak.

    V tretej ukážke učiteľ kladie žiakom otázky, prípadne usmerňuje ich odpovede, a deti sami OBJAVIA, AKO sa počíta daná vec. Okrem toho sa pokúsia vlastným jazykom aj sformulovať, PREČO je to tak.“

     

    No tak to je riadny objav! Od vysokej školy tak učím. Ved aj nam vzdy vtlkali do hlavy, ze to si clovek najlepsie zapamata, na co sam pride.

    1. To je super, že tak učíte.
      Je netvrdím, že to je objav.
      Veľa učiteľov učí prvým alebo druhým spôsobom, preto som to napísal. Spravil som tak niečo zlé?

  6. Ďakujem za to, že mi hovoríte z duše.

    Patrila som v matematike medzi hlboký podpriemer už od 1. roč. zš, napriek tomu, že vo všetkých ostatných predmetoch som excelovala. Na strednej škole som mala obrovské problémy, vedela som vypočítať len to, čomu som naozaj rozumela, a teda to, čo som aj vedela samostatne vysvetliť inému človeku. Toho bolo žalostne málo, čo bol pre mňa demotivujúce.

     

    To všetko ovplyvnilo negatívne aj môj výber vysokej školy, keďže práve tie odbory, ktoré ma zaujímali, mali ako podmienku prijatia prijímačky z matematiky.

     

    Môjho zvedavého prváčika, ktorý sa o všetko zaujíma, učím myslieť (nielen) v matematike. Zatiaľ tento predmet miluje. Chcem sa poďakovať za to, že už aj na slovenských školách existuje grécky prístup v matematike. Už sa teším na druhý stupeň, dúfam, že aj môj syn bude používať vaše učebnice a ja si popri tom konečne po dvadsiatich rokoch doplním základné resty!

Pridaj komentár