Kacírske pojednanie o Montessori

Agáta Zemanová 1

Už dlhšie ma šimrá v záhlaví taká kacírska myšlienka. Prečo sa u nás v posledných rokoch rozmnožilo monte?

Odvšadiaľ, v MC na nástenkách, na sociálnych sieťach, v príspevkoch mojich známych – odvšadiaľ na mňa bliká nejaké monte.

Príďte na monte dielničky!

Monte škôlka najlepšia na svete.

Monte hračky si príďte kúpiť/vymeniť/vyrobiť.

Montessori je móda, lákavý trend

Výchovná metóda Márie Montessori je založená na praktickom učení. Vyzdvihuje tvorivosť dieťaťa jeho schopnosť učiť sa samé, bez veľkej dopomoci dospelého, zato však s presne stanoveným materiálom.

Keď so svojim dielom Montessori začínala, venovala sa zanedbaným deťom z ulice alebo zo sociálne veľmi zlého prostredia. Kde je pochopiteľné, že deti nemali návyky, nemali pozornosť vlastných rodičov, nemali hračky – či lepšie vybavené domácnosti, kde by sa mohli učiť bežné veci, ako napr. ich rovesníci z priemernej rodiny napr. na vidieku.

Je teda pochopiteľné, že tam so svojím postupom zožala úspech a na deťoch bolo vidno úžasné pokroky.

Otázkou ostáva, či ňou navrhovaný spôsob výučby by mal taký efekt na „priemerné“ deti. Zástancovia tohto alternatívneho smeru výučby sa hrdia osobnosťami, ktoré navštevovali monte škôlky a školy a potom založili rôzne, celosvetovo známe firmy. Tieto osobnosti sa vyjadrujú v zmysle, že monte školstvo podporilo ich prirodzenú zvedavosť a tvorivosť.

Nuž – asi to nemuselo byť nutne monte systémom, ale učiteľom, na ktorého mali šťastie.

Monte hračky

Keď som si občas klikla na propagované monte hračky, rozmýšľala som, čo je na nich také skvelé a iné, oproti hračkách, s ktorými sa hrali moje deti. Nakoniec mi prišlo, že je to v zásade len materiál. Montessori chcela, aby jej hračky – materiál pre prácu detí, boli vyrobené z ľahko dostupných materiálov tej doby. Čo bolo drevo.

Skvelé, milujem drevené hračky, ich vôňu a štruktúru. Len teda v praktickom živote s dieťaťom sa napr. ten plast umýva a udržiava ľahšie. Či? Plus ceny dnes ponúkaných monte hračiek sa šplhajú do pomerne vysokých súm. Nemyslím si, že pani Montessori niekedy niečo také chcela…

Alebo nás niekto chce presvedčiť, že to čo máme bežne doma nestačí? Že bez nejakej super truper hračky naše dieťa nebude mať tie správne návyky?

Tiež pokiaľ som sa dočítala, Montessori sa pýtala, čo konkrétne deti potrebujú. Čo im chýba? Chudobné deti z ulice mali málo podnetov. Dnešné deti majú podnetov naopak až príliš. Potrebujú teda skutočne to isté čo deti pred 100 rokmi? Čo by im Mária ponúkala dnes?

Mária a jej vlastné dieťa

To, čo ma pri čítaní nejakého životopisu Márie Montessori iritovalo a zarážalo, bolo vybavené takmer vždy pár vetami. Jej vlastný syn, ktorého po narodení odložila k príbuzným, či známym na výchovu.

Nenosím jej topánky, neviem, čo žila a prečo sa tak rozhodla. Ale nepríde mi to v poriadku – tak milovala a venovala sa deťom po celom svete, a to vlastné? Viete si to predstaviť? Akú výchovu a aké podnety dostal on?

Montessori závisí na schopnostiach a poňatí učiteľa

To si nemyslím ja, ale v tomto duchu sa vyjadrujú autori rôznych prieskumov a výskumov o efektivite Montessori pedagogiky, či o porovnávaní školskej úspešnosti monte žiakov a „tých bežných“.

Jeden takýto výskum hovorí: „Montessori patrí k prístupom, ktoré majú technicky najzložitejšie inštrukcie, aké boli niekedy vymyslené. Aby ich prevedenie bolo korektné, vyžaduje to od učiteľa, aby dôkladne poznal vývinové teórie a aby bol schopný zmysluplne usporiadať sekvencie a aktivity, ktoré tvoria kurikulum Montessori.“

Ďalej sa odborníci zhodujú na tom, že montessori učitelia musia mať ako vedomosti, tak vôľu dôsledne aplikovať prístup v praxi. Čo si vyžaduje dôkladnú prípravu pedagógov na vysokej úrovni a starostlivo pripravené prostredie triedy. Myslíte si, že toto všetko majú naše monte škôlky či školy, ktorými je zaplavený náš malý slovenský trh? 

Rodičia, ktorí s monte zariadeniami spokojní neboli, dávajú do pozornosti svoje skúsenosti:

„Hoci bola trieda vybavená rôznymi materiálmi, deti ich vôbec nepoužívali. Väčšinu času trávili praktickou prácou – čistili topánky, sadili kvety, skladali oblečenie … Za to sme nemuseli platiť také sumy!“

„Deti si mohli vyberať, čo chceli robiť. Ja, keby som v škole mohla vynechať matiku, tak to asi urobím. Nepáčilo sa mi, že postupovali pomaly a niečo ich aj nedonútili urobiť.“

Čo môže byť v Montessori zariadeniach problém

Berte to ako inšpiráciu na zamyslenie, kým do takéhoto zariadenia dieťa dáte. 

Prečítajte si, čo môže byť vnímané ako riziko Montessori škôlok a škôl.

is.muni.cz, edweek.org, uglyamericaninafrica.blogspot.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (17 hlasov, priemerne: 3,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Konečne článok z druhej strany! Ďakujem! Konečne! Tiež mi to nekritické monte-blúznenie príde už pomaly trápne. Pričom naozaj záleží iba a len od učiteľa, čiže sa dostávame k tomu, čo vždy: všetko je o ľuďoch. Ani tri vagóny monte-hračiek a tri roky monte-kurzov nezabezpečia decku vhodné prostredie. Praxovala som v monte-škôlke aj normálnej škôlke. Pedagogiku M. Montessori som študovala spolu s ostatnými „alternatívnymi“ pedagogikami. Som presvedčená o tom, že všetko je o ľuďoch a o tom, čo majú v srdci. Nehovorím, že monte-škôlky/školy sú zlé, len nechápem, prečo sú tak velebené a uctievané.

Pridaj komentár