Comenia Script v slovenských školách

eva/ redakcia 6

Na Slovensku bolo zaškolených takmer 100 učiteľov, ktorí učia alebo plánujú učiť písať deti Comenia Scriptom.

Garantom tohoto „nového písma“ na Slovensku je Andrea Cinegová, ktorá pôsobí na Cirkevnej základnej škole Narnia deviaty rok. S deťmi pracuje 15 rokov. Pracovala s predškolákmi aj so školopovinnými deťmi. Všímala si s akými ťažkosťami sa deti v súvislosti s písaním a učením písania stretávajú.

V Čechách pred štyrmi rokmi začali detí písať na niektorých školách novým písmom Comenia Script, ktorého autorkou je Radana Lencová. Oslovila preto autorku a dohodli sa na spolupráci. Vedenie školy Narnia bolo novému písmu veľmi naklonené a preto začali vyučovať nové písmo predminulý rok. Andrea Cinegová naďalej úzko spolupracuje s autorkou, od ktorej dostala poverenie na šírenie písma Comenia Script na Slovensku.

Položila som jej niekoľko otázok, ktoré by možno zaujímali aj vás. 

 

Cirkevná základná škola Narnia, kde pôsobíte,  sa rozhodla zapojiť medzi školy, ktoré už písmo používajú.

Prečo ste hľadali “ niečo iné“ ? 

Jedným z dôvodov bolo to, ako píšu deti vo vyšších ročníkoch. V prvom ročníku sa deti učia krásne, no náročné tvaryNásledne však musia za čo najkratší čas napísať čo najviac textu. Či ide o písanie poznámok alebo o napísanie vlastných myšlienok.

Upúšťajú od  úhľadného písania, hľadajú kompromis medzi tlačeným a písaným písmom.  Častokrát text po deťoch učitelia ťažko prečítajú.  Niekedy sa stane, že ani deti po sebe nevedia písmo prečítať. 

To bol dôvod, prečo Narnia začala predminulý školský rok vyučovať písmo Comenia Script. I pre potreby deti so špecifickými poruchami učenia. V každom ročníku má škola deti s ŠPU.  Niektoré deti i vo vyšších ročníkov v spolupráci so špeciálnou pedagogičkou prechádzajú na CS.  Uľahčuje im to písanie, učenie jednotlivých predmetov  a celkové fungovanie v škole.  Pri prezretí písanky matematiky našich siedmakov sme zistili, že z 22 detí používalo 18 detí tlačené písmo.

 

Môže sa dnes pre Comenia Script rozhodnúť ktorákoľvek škola na Slovensku ? 

V Štátnom vzdelávacom programe je uvedené, že deti je potrebné naučiť písať písaným písmom. Písané písmo je každé písmo, ktoré je napísané rukou. 

Súčasné písmo prešlo v Československu v roku 1932 reformou. Odvtedy v šesťdesiatych rokoch  prešlo drobnými úpravami ako zúženie niektorých písmen. Rozdelenie na písané a tlačené bolo z dôvodu, že tlačené sa podobá na písmo používané v tlačiarni. Comenia Script je písané nespojené písmo, čiže je to písmo, ktorým môžeme učiť deti písať.

Má písmo vplyv na osobnosť dieťaťa?

K písmu CS sa vyjadrovalo i pri samotnom zavádzaní mnoho grafológov.  Detskí  psychológovia a grafológovia  pracujú s aktuálnym písmom, ktorým píšu jednotlivé deti. Pri svojich analýzach zistili, že deti sa prispôsobia každej forme písaného písma a teda aj písanému písmu Comenia Script.

Na detskú psychiku má písmo CS pozitívny vplyv, pretože je jednoduché a priamo ušité na potreby detí. Na Narnii sa opierame o skúsenosti z prvého roka výučby CS , vidíme, že písmo deťom prospieva. 

Nemá to predsa len nejaký háčik? Napríklad podpis. V písanej podobe je unikátny. Nepodpisujú sa deti pri písaní Comenia Scriptom rovnako?

V rukopise každého pisára sa odráža jeho charakter, povahové črty, temperament a osobnosť. Predminulý rok pri návšteve školy na ZŠ Kodaňskej v Prahe boli deti vyzvané, aby sa podpísali. Každý podpis bol úplne iný. I naše pani učiteľky spoznali písmo svojich detí v triede bez toho, aby vedeli o koho písanku sa jedná. Každé písmo je charakteristické pre každé dieťa. Napriek tomu je vidieť, že sa jedná o písmo Comenia Script. 

Rozvíjanie jemnej motoriky. Toto slovné spojenie nás naháňa vo všetkých edukatívnych článkoch pre rodičov. Od veku batoliat, cez hry u škôlkárov, po nácviky písaného písania u školákov. Neprídu deti o ňu?

Deti vzhľadom na jednoduchosť písma CS majú omnoho viac času na iné tvorivé aktivity. Písmo CS rozvíja motoriku detí. Ak strihajú, skladajú, lepia, modelujú a čokoľvek, čo s cvičením ruky súvisí, majú rúčky rozcvičené dostatočne.

Pred samotným písaním v škole s prvákmi robíme rôzne cviky na hrubý i jemnú motoriku, cvičíme s celými rukami, lakťami, zápästím i prstami. Naši prváci i druháci píšuci CS sú deti, ktoré sú veľmi kreatívne, tvorivé a majú radosť z písania a píšu veľmi pekne. Pri klasickom písme sa deti učia kudrlinky, slučky a rôzne spoje, ktoré v neskoršom veku vypúšťajú zo svojho písomného prejavu.

Tým, že dávame deťom priestor na tvorivosť, zdokonaľujú sa v jemnej motorike a zároveň  podporujeme ich vlastný potenciál.

Čo ak príde dieťa z inej školy, kde sa Comenia Script nepoužíval alebo prestúpi do školy, kde sa písmo neučí?

Dieťa pri prestupe z inej školy môže ostať pri klasickom písanom písme. CS má v ponuke a môže sa rozhodnúť, ktoré písmo mu viac vyhovuje.

V triede na ZŠ Kodaňskej bolo i dievčatko, ktoré pristúpilo do triedy v 2.ročníku. Pristúpila zo školy, kde sa učili písať bežným písmom. Po zadaní úlohy sa spýtala, či má úlohu písať „jej“ klasickým písmo  alebo Comenia Scriptom. Ovládala obe písma, pretože fungovala v triede, ktorá písala CS.

Znamená, že stačilo aby sa pohybovala v prostredí, kde sa vyučovalo CS a ovládala aj tento druh písma. Ak príde dieťa do školy, kde sa učia písať klasickým písmom,  je dôležité, aby škola akceptovala Comenia Script, čiže dieťa píšuce CS.

Ako hodnotíte Comenia Skript po prvom roku jeho „života“ na vašej škole?

V prvom roku výuky písma organizovala škola seminár o CS pre rodičov i pre záujemcov o CS. Dôležitý bol pre nás i názor rodičov a detí.  Pýtali sme sa na názor pri učení písaní CS i rodičov, ktorí mali dieťa v prvom i vo vyššom ročníku. 

Všetci opýtaní písmo CS privítali, vedeli porovnať rozdiel pri príprave úloh. Oceňovali, že nemusia s deťmi prepisovať písanky. Že nácvik písania je omnoho jednoduchší a deti píšu s radosťou. Tešili sa, že sa nemusia učiť písať s kudrlinkami a rôznymi slučkami. Pri nich sa trápili hlavne deti, ktoré ešte nemali dostatočne rozpísanú ruku.

Zvlášť sa deti musia učiť písať rôzne spoje, ako napríklad ob, ol, or,vr ap., ktoré deti a ani dospelí tak často nepoužívajú a preto sa im ťažko vybavujú. V triedach častokrát visia samostatne, aby ich deti videli, pretože sú náročné.

Mnohí dospelí si ich často pletú. Rovnako i písanie veľkých písmen. Napríklad písmenko G,Q, F, H,Y. Väčšina dospelých používa pri písaní veľkých písmen tlačené tvary, pretože sú jednoduchšie. Rovnako i deti vo vyšších ročníkoch.

Na úradoch sa väčšinou vyžaduje vypisovanie údajov paličkovým písmom z dôvodu čitateľnosti. Stretávame sa i s otázkou  rodičov a starých rodičov, či deti budú vedieť po nich prečítať text. Deti sa učia čítať písaný text. Pracujú s jednotlivými písmenkami, individuálne či v skupinkách. Vizuálne s ním pracujú a čítajú ho. V novinách, šlabikároch a samotných knihách je množstvo rôznych fontov písmen a deti ich dokážu prečítať.  Ak je text napísaný čitateľne, deti ho vedia prečítať.

Niektoré tvary sú rozlíšené len veľkosťou, napr. S,s, čo je pre deti výborné z hľadiska jednoduchosti. Vzhľadom na dôkladný nácvik v prvom ročníku (s pomocnými  linajkami a kvetinkami) sa deti naučia rovnomernému písaniu.

V druhom a treťom ročníku sa v písaní zdokonaľujú. Naberajú na rýchlosti a rovnomernosti a čitateľnosti.  Veľké písmená sú dostatočne veľké a malé písmenká sú jednotné a viditeľne rozdielne. Na konci školského roka sme videli napísané odkazy od deti prvákov. Písali už bez pomocných čiar. Písmo bolo veľmi úhľadné a príjemne sa čítalo. A boli to ich vlastné myšlienky, nie prepis textu či diktát. I deti si písmo veľmi pochvaľovali, píšu ho s radosťou, a to je pre nás – učiteľov, rodičov a hlavne pre deti najdôležitejšie.

V súčasnosti v spolupráci s Indíciou organizujeme školenia pre záujemcov o výučbu písma CS. Riaditelia a učitelia, ktorí majú záujem o výuku písma Comenia Script, prejdú školením a záverečným testom. Následne získajú Certifikát o absolvovaní školenia a môžu písmo vyučovať na svojej škole.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Aj ked som doteraz pisala klasickym pisanym pismom, len obcas velkymi tlacenymi, toto by sa mi pozdavalo kvoli detom, aby to mali trosku jednoduchsie.

  2. Hlupost, chodili sme do skoly a vsetko sme zvladli. Deti su dnes lenive, pohodlne. Mozno im nalepit na ruky klavesnice, chodacikom, vid text z clanku „………Deti vzhľadom na jednoduchosť písma CS majú omnoho viac času na iné tvorivé aktivity. Písmo CS rozvíja motoriku detí. Ak strihajú, skladajú, lepia, modelujú a čokoľvek, čo s cvičením ruky súvisí, majú rúčky rozcvičené dostatočne…………..“

    1. Zvladali sme. Ale neucili sme sa pisat tak, ako sa ucili pisat nasi rodicia – take tie kudrlinkove J,I, G, 2,… Zaroven to ich – na nase pomery narocnejsie – pismo bolo urcite jednoduchsie ako napriklad taky svabach, ze?
      Doba sa meni, aj deti, aj pismo… Co takto vediet si aj z tej doby, aj z tych deti vziat to dobre?

  3. Máme 4 deti. Z toho 2 píšu klasickým spojitým písmom a 2 nespojitým. V jednom prípade Comeniou, v druhom niečo podobné. Tie deti, ktoré píšu spojitým, si po sebe nevedia prečítať. Nehovoriac o čase strávenom nad trénovaním písmen.

     

     

    Že sú dnešné deti lenivé, môže povedať iba hlupák. To znie ako, my sme boli lepší. Doba je iná, aj deti sú iné. Mnohé v rôznych zručnostiach predbiehaju svojich rodičov a tí si potom ventiluju frustracie schovani za internet.

     

    Staci sa pozriet na ine krajiny. Ktore mozu, postupne rusia vsetko zbytocne vo vzdelavani a zaoberaju sa dolezitejsimi vecami. Mali by sme zacat aj my, ak nechceme zostat na konci rebrickov.

  4. Samé negatívne članky.

    Spojene a CS-navzjom sa nebudú vedieť deti prečítať.

     

    Každá generácia vychadza z tej predošlej a na zaklade nej stavia

    a vymýšľa.Nevážite si čo tu bolo dlhé roky predtým.

    Za tejto dob a moje dieťa učilo aj kudrlinkaté aj tlačené boli dva druy kníh.Skoro všetky deti tejto doby.To vedia.

    Čo robíte s tým počítačom ked je starý?Niekto vám vyrobí iné veci,

    čo potrebujete preživot.A my sa tu naťahujeme pre uplne z toho všetkého za menej podstatnú vecIdeme veľkým tempom

    Aj negatívna reklama je reklama.Pre niekoho

    .

  5. Samé negatívne članky.

    Spojene a CS-navzjom sa nebudú vedieť deti prečítať.

     

    Každá generácia vychadza z tej predošlej a na zaklade nej stavia

    a vymýšľa.Nevážite si čo tu bolo dlhé roky predtým.

    Za tejto dob a moje dieťa učilo aj kudrlinkaté aj tlačené boli dva druy kníh.Skoro všetky deti tejto doby.To vedia.

    Čo robíte s tým počítačom ked je starý?Niekto vám vyrobí iné veci,

    čo potrebujete preživot.A my sa tu naťahujeme pre uplne z toho všetkého za menej podstatnú vecIdeme veľkým tempom

    Aj negatívna reklama je reklama.Pre niekoho

    .

Pridaj komentár