Slabé deti, slabé svaly: prečo dnešným prvákom robí problém písať rukou?

Anna Veselá 0

Opýtajte sa učiteliek prváčikov, koľko detí dnes nevie poriadne držať ceruzku. Koľko detí má „tuhú“ rúčku, ktorá sa hneď unaví.

Koľko detí nestíha tempo od začiatku, ešte len sa začnú nacvičovať prvé čiary, oblúky, lastovičky…ani po polroku ich neposlúchajú písmenká.

Shutterstock

Ceruzka a pero sú výzva

Písanie je pre mnohé deti naozaj veľký problém. Nezvládajú ťahy ceruzkou, či perom.

Aby to prváci dokázali, potrebujú mať v čase nástupu do školy vyvinutú jemnú aj hrubú motoriku – zjednodušene, kým sa posadia do lavíc, mali by mať pripravené všetky svaly na rukách, ktoré potrebujeme na písanie.

Ako svaly na rukách posilňujeme? Obyčajnými aktivitami – výtvarnými činnosťami, najmä kreslením, maľovaním, hraním sa v piesku, či s plastelínou, stavaním kociek, na preliezkach na ihrisku…

Slabé deti, slabé svaly

Rodičom sa dnes musí pripomínať, aby mysleli na to, že by bolo fajn občas prevádzkovať nejaké tie „edukačné“ aktivity s deťmi, keďže ich potomkovia trávia viac a viac času pri obrazovkách ako vonku na ihriskách.

V priamom prenose sa dívajú na to, ako deti s mobilmi a tabletmi v ruke zakrpatievajú – svaly na rukách, ktoré potrebujeme pri písaní, sa nevyvíjajú a slabnú, ako všetky svaly, ktoré sa nepoužívajú.

Problém s pozornosťou

Druhá vec, ktorú potrebujeme pri písaní, je schopnosť sústrediť sa. Dnešným deťom robí pozornosť problém. A zase to súvisí s časom, ktorý trávia pred obrazovkami.

Mozog dieťaťa je zvyknutý na vysoký stupeň stimulácie, ktorý im elektronika poskytuje. Ich zmyslové vnemy sú neustále atakované.

Aktivita ako je písanie, nie je pre mozog dostatočne stimulujúca. Preto s písaním zápasia. Ale tam sa nekončí.

Písanie totiž nie je izolovaná zručnosť. Súvisí s čítaním, s matematickým vnímaním. Rozhoduje o našich neskorších úspechoch či neúspechoch v škole.

Tipy na aktivity

Čo by ste mali robiť s deťmi, aby boli ich svaly dostatočne vyvinuté na zvládnutie písania:

Denne urobte nejakú papierovú/ceruzkovú aktivitu primeranú veku:

  • kreslite, maľujte, vyfarbujte,
  • vystrihujte, lepte,
  • modelujte, plastelínujte…

Choďte s nimi von:

  • bicyklujte, choďte na korčule,
  • skáčte – cez švihadlo, na „škôlku“, hrajte gumu, alebo skáčte len tak v gumákoch po mlákach,
  • vylezte na strom alebo zdolajte lezeckú stenu,
  • zahrajte si tenis, basketbal, futbal (hlavne im zaobstarajte hocijaké lopty a dohliadnite na to, aby ich vedeli chytať),
  • kreslite na chodník kriedami,
  • hrajte sa v piesku tak, že budete schovávať do neho predmety, ktoré treba hľadať,
  • hádžte spolu kamienky do vody (pokúste sa urobiť žabky),
  • choďte po múrikoch,
  • skúšajte stáť na jednej nohe,

Hrajte sa:

  • schovajte mince do plastelíny, aby ich deti našli a vložili naspäť do „prasiatka,“
  • nakrájajte plastelínu nožom,
  • vystrihujte s nožnicami do kartónu,
  • robte dierky s dierkovačom,
  • spravte si origami, papierové lietadlá, mozaiku, koláž,
  • vyrobte si modelovaciu hmotu, sliz…,
  • postavte si vežu zo všetkých kociek, čo máte doma,
  • navliekajte koráliky alebo cestovinové rúrky na špagát

Nechajte ich robiť domáce práce:

  • nech si ustelú posteľ,
  • poumývajú stôl (a použijú pri tom hubku, ktorú postláčajú),
  • tlačia nákupný vozík, nosia nákup,
  • vyložia umývačku riadu, preložia oblečenie z práčky do sušičky,
  • pomôžu pri varení (rezať, miešať, naberať),
  • polejú kvety,
  • pomôžu umyť auto,
  • popracujú v záhradke…

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (18 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Anna Veselá

články autora...

Pridaj komentár