Prvá trieda – nie vždy ľahko a plynule (matematika)

Mária Kopčíková 0

V predchádzajúcich článkoch o možných problémoch prváčikov sme sa venovali písaniučítaniu. Matematika nám ostala nakoniec – pretože k dobrému učeniu sa matematiky dieťa potrebuje ako písanie, tak čítanie. Je pomerne dôležité „ošetriť“ prípadné problémy s chápaním matematických súvislostí u prváčika, pretože sú to pre dieťa nevyhnutné základy, na ktorých bude v neskoršom období stavať.

O čom je matematika v prvom ročníku

V 1. ročníku deti musia zvládnuť numeráciu (zápis, čítanie a pochopenie pojmu číslo) v obore do 20. Ďalej sa venujú počtovým výkonom v obore do 20 – teda sčitovaniu, odčitovaniu. Dostanú sa tiež k riešeniu nerovníc a slovným úlohám. Zároveň musia vedieť rozlišovať geometrické tvary. Zdá sa vám to málo?

Nuž, verte, že to nie je málo – a na to, aby dieťa do budúcna nemalo problémy, je potrebné, aby práve tento základ ovládalo perfektne. A vrátim sa späť k čítaniu a písaniu – ako je dôležité pri matematike – dieťa sa učí písať číslice, kresliť geometrické tvary. Teda je dôležité, aby práca jeho ruky a písanie boli OK. Tiež pri riešení slovných úloh je potrebné, aby si dieťa dokázalo prečítať zadanie a porozumelo mu.

Prváčikovia na matematike musia:

  • určovať počty osôb, predmetov, počítaním po jednom do 20
  • utvárať, vyznačovať, oddeľovať skupiny predmetov
  • naučiť sa písať čísla 0 – 20
  • porovnávať čísla znakmi >, <, =
  • vedieť usporiadať skupinu predmetov, rozlíšiť v usporiadaní prvý a posledný, pochopiť vzťahy pred, hneď pred, za, hneď za (napr. vymenuj tri čísla, ktoré sa nachádzajú za číslo 3 – odpoveď môže byť napr. 5, 7, 9, alebo 4,5,6 …; povedz číslo, ktoré sa nachádza hneď za číslom 3 – odpoveď je „4“.)
  • riešiť slovné úlohy charakterizované vzťahmi rovnako, viac, menej (Janko mal 3 jabĺčka. Anička mala o 2 viacej. Koľko jabĺčok mala Anička?)

Problémy, ktoré sa môžu objaviť

O slabých výsledkoch v matematike, resp. o podozrení na prípadnú poruchu učenia je v prvej triede predčasné hovoriť. Slabšie výsledky môžu byť spôsobené aj nepozornosťou, neschopnosťou sústrediť sa. Chybne opísané číslo z tabule, zlé znamienko – a celý príklad je zle.

Na druhej strane nezrelosť malého žiaka má za následok, že nemusí stačiť tempu výuky, nové poznatky ho stoja veľa úsilia a nemá z celého učenia radosť. Niekedy nemusia byť dieťaťu úplne jasné výrazy plus a mínus, niekedy aj rovná sa, viac než. Preto je vhodné využiť každú príležitosť, aby si dieťa precvičovalo používanie a utvrdilo pochopenie týchto pojmov preto musíme stále opakovať aj už naučené pojmy (číselné symboly, spočítavanie atď.).

Ako s dieťatko doma pracovať na matematike

Nuž – tak ako pri precvičovaní čítania a písania, tak aj matematiku by bolo fajn „trénovať“ cez hru. Čo je zase náročné pre rodiča, vymyslieť motiváciu pre dieťatko – najmä pokiaľ ono samo vníma, že s tou učebnicou sa mu až tak nedarí a tie číselká sa mu pred očkami vždy pomotajú … Takže skôr, než vytiahnete pracovné listy, ktorých je na internete celkom dosť, skúste sa hrať – len tak obyčajne. Prípadne sa vy dospelí zahrajte na žiaka a dieťa na pani učiteľku.

  • Hrajte sa Človeče, nehnevaj sa – dieťa fixuje počty guľôčok na kocke, musí spočítať, koľko políčok poskočí dopredu – takže všetky takéto stolové hry, kde dieťa musí rátať, sú fajn.
  • Skúste pohľadať domino, také klasické, ktoré má tiež na sebe bodky – aj tie bude musieť dieťa spočítať.
  • Zahrajte sa na obchod – dieťa nech je predavač a vy si pýtajte vždy nejaký počet kusov z niečoho, napr. 5 zelených legových kociek, 7 listov papiera, 2 knižky … a na záver nákupu môžete spoločne všetko spočítať. Ak máte doma tabuľu – veľa detí ich má, na písanie s kriedami, či fixami (a ak nemáte, tak si nejakú provizórnu vyrobte z kartónu) – môže si dieťa na ňu urobiť zápis príkladu. Samozrejme to nenazveme príkladom, ale účtenkou z obchodu 🙂
  • Myslím, myslím na číslo – dajte dieťaťu hádanku: myslím na číslo, ktoré je o 2 väčšie než 3 a o 3 menšie než 8.
  • Vezmite si vrecko s cukríkmi, celými orechmi, gaštanmi, malými loptičkami a rozdávajte ich bábikám či plyšákom. Pýtajte sa kto má koľko čoho, kto má viac, najviac, menej, najmenej …
  • Vymyslite si rozprávky, kde v príbehu budú spomínané matematické operácie: Išli Maťko s Kubkom na pašu a hnali ovce. Mali ich 8. Prišla búrka a ovce sa rozpŕchli, 6 ich ušlo. Koľko oviec ostalo na paši? … a postupne pokračujte s príbehom. Je fajn, pokiaľ je to príbeh dieťaťu známy a vy môžete použiť knižku alebo obrázky, ktoré máte doma.
  • Rátať môžete i v kuchyni: „Koľko knedlí potrebujeme zohriať, ak tato zje 4, mama 2 a deti spolu 2?“
  • Precvičujte aj geometrické tvary. Rozlišujte rovinné (kruh, štvorec, obdĺžnik, trojuholník) a priestorové (valec, kocka, kváder). Isto doma nájdete stavebnicu – poproste dieťa, aby roztriedilo jej časti, podľa tvarov, farieb, počtu …

Pracovné listy

Ak je vaše dieťatko nastavené tak, že rado vypĺňa rôzne pracovné listy, môžete využiť tie, ktoré nájdete na internete, alebo kúpiť nejaký dobrý pracovný zošit. Ak pri práci dieťa používa svoje prsty, počítadlo, predkreslenú číselnú os alebo si na papier píše bodky, nebrzdite ho. To všetko mu pomáha upevniť základy.

Pokiaľ by ste chceli kupovať pracovný zošit – je ich na trhu veľa – treba si dobre pozrieť obsah a zistiť, čo všetko daný materiál ponúka. Mne sa  páčil pracovný zošit z dielne vydavateľstva Orbic Pictus, a to tento.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (12 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár