Drží vaše dieťa ceruzku správne?

Mária Kopčíková 0

Prvé roky v škole predstavujú pre deti vzrušujúce obdobie: konečne sa dostanú bližšie k písmenkám a číslam, krok za krokom sa približujú k svetu dospelých. Ešte predtým však musia „ovládnuť“ ceruzku a naučiť sa s ňou narábať.

Poviete si – akože narábať? Predsa chytím a píšem! Nuž tak si ju teda chyťte. Ako ju držíte?

Shutterstock

Správny úchop písadla

Ak ju držíte tzv. štipkovitým úchopom, prešli ste našim malým testom. Pokiaľ máte doma dietko staršie ako tri roky, zistite, či aj ono drží správne farbičku, keď tvorí svoje prvé umelecké diela.

Zhruba v 3. roku života by malo dieťa držať kresliaci nástroj týmto spôsobom: ceruzka leží na poslednom článku prostredník, zhora ju pridržiava bruško palca a ukazováka.

Ruka aj prsty sú uvoľnené, nezvierajú ceruzku kŕčovito, ukazovák nie je prehnutý. Ceruzka by mala presahovať kožnú riasu medzi palcom a ukazovákom.

U niektorých detí je tento úchop vyvodený skôr, u iných neskôr a veľmi dlho trvá, kým sa ručička uvoľní natoľko, aby malý umelec neurobil dieru do papiera, zakaždým keď troška pritlačí.

Prečítajte si aj: Vývin grafomotoriky od narodenia do 6 rokov

Uvoľnenosť ruky významnou mierou ovplyvňuje grafický výkon dieťaťa, jeho chuť kresliť a písať. Nadmerný tlak zvyčajne neumožňuje plynulosť pohybu ruky a tým aj plynulosť vedenia čiary.

Na začiatku kresebných pokusov dieťatka je tlak na podložku prirodzený, ale postupom času smerom k predškolskému obdobiu, by sa mal znižovať.

amoxicillin online US

Shutterstock

Význam pre školskú adaptáciu

Správne zvládnutie kreslenia a neskôr aj písania je jedným zo základných predpokladov pre úspešné absolvovanie školskej dochádzky. Nedostatočne rozvinutá hrubá a následne aj jemná motorika a nesprávne držanie písadla môžu pri nácviku písania v prvom ročníku ZŠ spôsobiť celý rad problémov.

Podľa PaedDr. Yvety Heyrovskej 60 – 80% práce detí v škole je o písaní. Deti píšte! A opisuje sa z tabule, píše sa do cvičných zošitov, píšu sa diktáty …

Správny štipkovitý úchop je základom „bezúnavového“ zdravého kreslenia a písania. Pokiaľ dieťa drží ceruzku (a neskôr aj pero) iným úchopom (napr. bruškami všetkých prstov, opretú o prostredník a zvrchu intenzívne tlačiac prostredníkom a ukazovákom …), pravdepodobne to bude jeho ruku veľmi vysilovať.

Okrem zvýšenej námahy, ktorou je ruka zaťažovaná, hrozí aj to, že bude pomalšia a neskôr dieťa môže mať problém napr. pri písaní diktátu, lebo jeho ruka „nebude stíhať“.  

Dr. Heyrovská uvádza aj ďalšie dôsledky, s ktorými sa stretáva vo svojej praxi: nepekný rukopis, ťažkopádne písmo, nechuť k maľovaniu, výbavnosť písmen (neschopnosť vizuálnej predstavy písmenka), psychosomatické problémy v dôsledku zlého držania pera (bolesti hlavy, pálenie očí, problémy s chrbticou).

U detí vyššieho veku (na druhom stupni ZŠ) sa často objavujú problémy s časovo limitovanými prácami (písomky, testy).

 

Že vám tie dôsledky prídu až skoro nereálne?

Verte, že nie sú. Skúsenosti špeciálnych pedagógov hovoria o narastajúcom počte detí s rôznymi problémami (až poruchami) učenia, pediatri by iste potvrdili veľa detí s „krivou“ chrbticou.

K osvojeniu správneho držania napomáhajú aj ergonomické pomôcky – trojhranné ceruzky, špeciálne ceruzky a perá, ktoré majú vytvarované zóny pre postavenie prstov.

Testovali sme školské pomôcky: Nielen atramentové, ale aj gumovacie perá

Správnej ergonómii písania by sa deti mali venovať už v materskej škole, mali by sa učiť správne držanie farbičiek a vhodné je, pokiaľ aj v škôlke majú správne pomôcky. To môžete ako rodičia overiť a spýtať sa na to pani učiteľky. A doma môžete zvážiť tiež kúpu sady takýchto farbičiek a porovnať si ten rozdiel.

U detičiek je vhodné začať trojhrannými ceruzkami, pričom platí pravidlo, že čím menšie dieťa, tým väčší priemer ceruzky potrebuje.

            Deti 3 – 4 ročné                     priemer  14 mm

            Deti 4 – 5 ročné                     priemer  12 mm

            Deti 5 – 6 ročné                     priemer   9 mm

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (7 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár