Význam pre školskú adaptáciu
Správne zvládnutie kreslenia a neskôr aj písania je jedným zo základných predpokladov pre úspešné absolvovanie školskej dochádzky. Nedostatočne rozvinutá hrubá a následne aj jemná motorika a nesprávne držanie písadla môžu pri nácviku písania v prvom ročníku ZŠ spôsobiť celý rad problémov.
Podľa PaedDr. Yvety Heyrovskej 60 – 80% práce detí v škole je o písaní. Deti píšte! A opisuje sa z tabule, píše sa do cvičných zošitov, píšu sa diktáty ...
Správny štipkovitý úchop je základom „bezúnavového“ zdravého kreslenia a písania. Pokiaľ dieťa drží ceruzku (a neskôr aj pero) iným úchopom (napr. bruškami všetkých prstov, opretú o prostredník a zvrchu intenzívne tlačiac prostredníkom a ukazovákom ...), pravdepodobne to bude jeho ruku veľmi vysilovať.
Okrem zvýšenej námahy, ktorou je ruka zaťažovaná, hrozí aj to, že bude pomalšia a neskôr dieťa môže mať problém napr. pri písaní diktátu, lebo jeho ruka „nebude stíhať“.
Dr. Heyrovská uvádza aj ďalšie dôsledky, s ktorými sa stretáva vo svojej praxi: nepekný rukopis, ťažkopádne písmo, nechuť k maľovaniu, výbavnosť písmen (neschopnosť vizuálnej predstavy písmenka), psychosomatické problémy v dôsledku zlého držania pera (bolesti hlavy, pálenie očí, problémy s chrbticou).
U detí vyššieho veku (na druhom stupni ZŠ) sa často objavujú problémy s časovo limitovanými prácami (písomky, testy).