Pôjde vaše dieťa do školy?

Mária Kopčíková 0

Zápisy do škôl prebiehajú v apríli a v tom čase by už deti mali mať za sebou screeningové vyšetrenie školskej zrelosti.

Pokiaľ sa na nejaký problém príde v tomto období, stále ostáva niekoľko mesiacov, počas ktorých by bolo dobré robiť s dieťaťom stimulačný program (podľa typu problému).

Shutterstock

Myslím, že je celkom fajn mať ako rodič trocha v „merku“, čo by dieťa malo vedieť, aby zaškolenie bolo bezproblémové, aj trochu skôr, než v máji budúceho roku.

Pomaličky, postupne sa s deťmi veľa vecí dá natrénovať, ak im ponúkneme zodpovedajúce podnety a venujeme malý kúsok zo dňa takejto hravej príprave.

15 vecí, ktoré má dieťa zvládnuť pred nástupom do školy >> >>

 

Telesný vývin

K tejto stránke sa vyjadruje obvodný pediater dieťaťa. Hodnotí zdravotný stav dieťaťa, jeho motoriku, vplyv prípadných telesných alebo chronických ochorení na školskú spôsobilosť (postihnutia, alergie, astma, imuno deficity …)

Mal by zvážiť zaškolenie detí s výraznejšími rizikovými faktormi, ktoré sa objavili počas gravidity, pri a po pôrode, u detí predčasne narodených, s nízkou pôrodnou hmotnosťou, najmä ak sa následne objavovali problémy v rozvoji motoriky a reči (môžu sa objaviť problémy s koncentráciou pozornosti, prípadne poruchy učenia).

Poznávacie (kognitívne) funkcie

Pre zvládnutie trivia (písanie, čítanie počítanie) je dôležitá dostatočná a rovnomerná úroveň rozvoja poznávacích schopností.

Niektoré deti môžu po veku 4-5 rokov poznať písmená, majú bohatú slovnú zásobu, ale ich grafomotorika je pozadu. Potom treba oblasť, v ktorej dieťa nie je až také dobré, rozvíjať.

Viac o kognitívnych funkciách a ich rozvíjaní u detí >> >>

 

Práceschopnosť – pracovné predpoklady, návyky

Aby dieťa dokázalo využívať pri vyučovaní svoje danosti a schopnosti, musí mať o učenie záujem. Tiež je dôležitá zámerná koncentrácia pozornosti na úlohu a vedomie, že úlohu treba dokončiť.

V predškolskom veku sa deti vedia pomerne dlho sústrediť na hru, ktorú si vybrali sami. Aj takéto dieťa sa pri aktivite, ktorá si vyžaduje zámernú koncentráciu (pri úlohe, ktorú sme mu dali my alebo pni učiteľka v škôlke) rýchlo unaví, stráca záujem, odbieha. Treba ho preto povzbudzovať a postupne sa snažiť čas, ktorý dieťa zvládne venovať zadanej úlohe, predlžovať.

Shutterstock

Emocionálne – sociálna zrelosť

Je pomerne náročné vyjadriť obsah tohto kritéria. Každé dieťa je iné a to, ako dokáže v škole fungovať, závisí nielen na jeho dispozíciách, ale aj na tom, ako pani učiteľka porozumie jeho povahe, potrebám a možnostiam.

Od dieťaťa sa očakáva primeraná miera emocionálnej stability – teda napr. nevybuchne pri každom neúspechu, nie je extrémne úzkostné.

Dôležitá je aj sociálna vyspelosť – dieťa dokáže vydržať dlhší čas bez rodiny, byť v inom prostredí – k tomuto veľmi dobre slúži skúsenosť s materskou školou. Ak dieťa do škôlky nechodí, je potrebné zabezpečiť takúto skúsenosť pre dieťa v rámci iných súvislostí.

Pokiaľ máte doma dieťatko opatrnejšie, ktoré nerado ide do kontaktu s inými deťmi, je dobré dať mu na to viacej príležitostí, ale v bezpečnom prostredí – u kamarátov, známych, v detskom kútiku …

Je veľmi dôležité, aby dieťa išlo do školy dobre pripravené, ale neznamená to, že teraz máte započať ročný prípravný maratón. Dieťa sa má hrať a cez hru získať vedomosti, trénovať zručnosti.

Takže príjemné hranie sa s vašimi predškoláčikmi.

Spracované podľa: Bednářová, Šmardová: Školní zralost

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (13 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár