Pomáhajú škôlkarovi pracovné zošity?

Raabe, redakcia 0

Pracovné zošity pre škôlkarov. Téma, ktorá rozdeľuje rodičov medzi tých, ktorí vidia ich význam a tých, ktorí ich považujú za „vyhodené“ peniaze.

Je používanie pracovných zošitov výmysel modernej doby?

ingimage

Doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD., liečebná pedagogička, si myslí opak: „Aj v minulosti sa používali pracovné zošity, len ich tlačená forma nebola taká známa a propagovaná. Deti si rozcvičovali ruku na voľný hárok papiera, kreslili na tabuľu či kriedami na chodník. V podstate išlo o priestor, ktorý však nebol ničím limitovaný, ani ohraničený. V súčasnej dobe sú pracovné zošity akýmsi mikropriestorom, ktorý má napomáhať deťom pripraviť sa na formát zošitov v prvom ročníku základnej školy.“

Význam pracovných listov spočíva najmä v ich mnohostrannom využití. Pracovný list má široké využitie, čo vytvára priestor na jeho použitie ako prostriedku pedagogickej diagnostiky, ako prostriedku sebahodnotenia a hodnotenia dieťaťa, ako portfólia a nepochybne aj ako prostriedku rozvoja kompetencií dieťaťa.

Pracovný list spĺňa požiadavku aj ako veľmi účelná a vhodná učebná pomôcka, a v neposlednom rade ako možná organizačná forma edukácie dieťaťa.

Ako môžu dieťaťu pracovné zošity pomôcť?

Mgr. Martina Böhmová, učiteľka v materskej škole v Ľubochni, si myslí, že „pracovné zošity pomáhajú deťom v rozvoji ich poznatkov, zručností, sú však aj veľmi dobrým diagnostickým nástrojom pre rodičov, ktorí ich používajú na domácu prípravu dieťaťa.“

ingimage

„Jednoznačne sa dá povedať, že pracovný zošit v akejkoľvek podobe má význam v podpore a rozvíjaní dieťaťa. Nie je to len o písaní, ale aj o rozvoji poznania, vzájomnej komunikácie, trpezlivosti a pozornosti,“ vyjadruje sa na margo používania pracovných zošitov Barbora Kováčová a pokračuje: „pracovné zošity sú v podstate predprípravou na školu, postupne učia deti koncentrovať sa na úlohu, ktorá sa vykonáva v sediacej polohe a pomerne dlhší čas ako bolo zvyknuté v materskej škole.“

„Ak má niektoré dieťa s určitým zadaním problém, pomocou pracovných zošitov sa dá tento nedostatok dostatočne skoro zistiť a pracovať na jeho odstránení,“ vysvetľuje Böhmová.

Ako by sa s pracovnými zošitmi malo pracovať

Hodnotenie pôsobí a zasahuje najcitlivejšiu oblasť dieťaťa – jeho sebavedomie, z toho hľadiska je dôležité podporovať a motivovať dieťa k úspešnému zvládnutiu daných úloh v pracovných listoch, pričom treba dopriať dieťaťu, aby: 

  • pracovalo podľa svojich schopností a daností,
  • pracovalo podľa vlastného tempa (riešenie úloh prostredníctvom pracovných listov sa nemá realizovať v určenom čase, nemá mať charakter súťaže a pod.),
  • mohlo priebežne kontrolovať vlastný úspech a konfrontovať prípadný neúspech,
  • malo dostatok času a priestoru na odstránenie prípadného omylu a pod.
ingimage

Samotní pedagógovia považujú za veľmi dôležité, aby cvičenia v pracovných listoch a zošitoch boli zostavené tak, aby prinášali deťom radosť, zábavu, hru, aby podporovali záujmy a zvedavosť dieťaťa.

Aktuálne pracovné zošity musia byť v súlade s predprimárnym vzdelávaním

Od septembra 2016 prišlo k zmenám v predprimárnom vzdelávaní v materských školách. Po novom sa kladie väčší dôraz na prácu s textom a vyučovanie bude viac experimentálne a technicky orientované.

Pracovné zošity, s ktorými deti pracujú v škôlkach, by mali byť teda jednak v súlade s tým, čo sa od nich bude očakávať a vyžadovať v škole, ale zároveň grafické spracovanie a celý obsah pracovného zošita by mal byť pre ne zaujímavý.

Pracovné zošity si v škôlkach vyberajú sami – buď samotné učiteľky (majú na výber z viacerých vydavateľstiev a rozhodujú sa podľa obsahu), prípadne pracovné zošity vyberá vedenie škôlky (kritériá by mali byť tiež vopred jasné, nemala by to byť len najnižšia cena alebo provízia od vydavateľstva).

Rodičia by mali byť vždy na začiatku šk. roka oboznámení s materiálmi, s ktorými ich deti budú počas roka pracovať.

ingimage

V kníhkupectvách a v internetových obchodoch nájdete množstvo pracovných zošitov, prípadne sád pracovných listov.

Napr. aj pracovné zošity Škôlkar, ktoré sú prispôsobené novým zmenám, čo znamená, že obsahujú aktivity na dosiahnutie nových cieľov vzdelávania. Aktivity pre škôlkarov vo veku 5-6 rokov sú rozdelené do siedmich zošitov podľa oblastí predprimárneho vzdelávania. 

Prečítajte si aj: 9 signálov, ktoré už v predškolskom veku naznačujú problémy s učením

Zošity Škôlkar sú vytvorené odborníkmi, ktorí k cvičeniam vypracovali aj voľne dostupné metodické návody. Využitie metodických návodov zabezpečuje, že dieťaťu bude zadanie úlohy správne vysvetlené, či už pedagógom alebo rodičom. 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 2,30 z 5)
Loading...

Pridaj komentár