Ako pocvičiť sluchové vnímanie dieťatka

Raabe 0

Pre učenie sa dieťaťa je veľmi dôležité pochopenie skutočnosti, že slová sa skladajú z rôzne znejúcich hlások a že sa dajú rozdeliť na menšie jednotky. Túto skutočnosť si deti predškolského veku ešte plne neuvedomujú. Často nedokážu niektoré náročne slová ani správne zopakovať, nieto aby vedeli, z akých hlások či slabík sa takéto slovo skladá.

Sluchové vnímanie sa neskôr významne podieľa na procese čítania a písania. Dieťa s deficitom v sluchovom vnímaní je náchylné na vývin porúch učenia.

Najčastejšie chyby rodičov

Rodičia si často len ťažko pripúšťajú, že s ich dieťaťom nie je niečo v poriadku. Stáva sa, že sa spoliehajú na to, že veci sa vyriešia samy alebo že dieťa z toho vyrastie. Často, ak aj navštívia odborníka, vyhľadávajú ďalších len preto, aby im povedali, že je všetko v poriadku. Niektorým rodičom trvá dlho, kým sa zmieria s problémom a priznajú, že ich dieťatko je iné ako ostatné deti a že napríklad málo rozpráva, nevie sa naučiť básničky, nekreslí a pod.

Niekedy rodičia prechádzajú fázou sebaobviňovania, že niečo zanedbali, ale aj obviňovania okolia. Je to normálna reakcia pri zmierovaní sa s problémami. A sú aj takí rodičia, ktorí problémy svojich detí neprijmú nikdy. Prijatie problému znamená, že prijímam svoje dieťa také, aké je, formujem jeho zdravé sebavedomie a robím také opatrenia, ktoré mu pomôžu prekonať jeho problémy. Každé dieťa, aj dieťa s problémami, je predovšetkým neopakovateľná osobnosť.

Nepodceňujte zápaly ucha!

Toto ochorenie sa u detí predškolského veku vyskytuje pomerne často. Ak sa včas zachytí a lieči, nemusí sluchové vnímanie dieťaťa významne ovplyvniť. V prípade, že tento zápal je dlhodobý a neliečený, môže spôsobiť jeho významné narušenie. Zhoršuje sa hlavne kvalita spracovania sluchových podnetov: dieťa zachytáva len niektoré fragmenty slov, zvukov, mení sa kvalita zvukov.

Toto ochorenie môže dokonca spôsobiť narušenie rečového vývinu, rečových procesov, ale aj sluchovej diferenciácie. Deti trpiace častým zápalom stredného ucha sú často nachladnuté, dýchajú ústami, javia sa rozptýlené, stratené v priestore, ťažšie sa koncentrujú na sluchové podnety, majú tendenciu vyhýbať sa očnému kontaktu, reagujú pomalšie, na otázky odpovedajú nesúvisle. Môžu komunikovať obmedzene, nedokážu sledovať rozprávanie rozprávky, pokiaľ nemajú vizuálnu oporu (obrázky alebo film), majú problém naučiť sa poradie dní v týždni a pod. Majú problém aj s rečovou pamäťou a zle sa učia napríklad básničky spamäti a pod.

Čo by mal predškolák zvládať v súvislosti so sluchovým vnímaním?

  • Vedieť si zapamätať pesničku, básničku, dni v týždni, farby, tvary.
  • Vedieť zreprodukovať jednoduchý rytmus.
  • Vedieť rozdeliť slová na slabiky s tlieskaním alebo dupaním.
  • Vedieť diferencovať prvé písmeno slov — ak dokáže diferencovať aj posledné písmeno alebo urobiť analýzu krátkych slov, je to výborné.
  • Dokáže sa sústrediť na počúvanie rozprávky (5 — 10 minút), na základe počutého dokáže povedať, čo počul, prípadne dokáže odpovedať na otázky o texte.

Stiahnite si aktivity pre deti na podporu sluchového vnímania

Zdroj: Kuliferdo – pracovné zošity pre žiakov 1 . až 4. ročníka ZŠ so špecifickými poruchami učenia.

Spracované podľa: RAABE – Problémové dieťa v predprimárnom vzdelávaní, Problémy súvisiace so školskou spôsobilosťou, Mgr. Eva Mrenicová, Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Zvolen

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 4,50 z 5)
Loading...

Pridaj komentár