Hry na podporu pozornosti

Raabe 0

Hra je pre deti prirodzená činnosť a pre deti s poruchami pozornosti je dôležité, aby pracovali čo najprirodzenejšie a v uvoľnenej atmosfére.

Každá hra má mať stanovený cieľ, čo ňou chceme dosiahnuť. Ešte pred jej hraním si premyslite, čo je vlastne vašim cieľom, prečo sa s deťmi chcete hrať práve túto hru. Potom ju treba mať organizačne pripravenú – teda všetky pomôcky.

Pravidlá hry treba ovládať a deťom ich jednoducho vysvetliť. Deti s poruchou pozornosti nebudú mať kapacitu vás počúvať nekonečne dlho – teda jasne a stručne zadefinujte pravidlá a postup hry. Buďte pripravení na to, že tieto deti budú na začiatku „prestupovať hranice“, nebudú sa vedieť do pravidiel vtesnať. Preto by ich nemalo byť veľmi veľa – pravidiel.

Vždy po hre by dieťa – deti mali mať priestor na reflexiu. Teda na to, aby povedali, ako sa počas hry cítili, ako sa im hralo, čo sa im páčilo – nepáčilo, ako sa im zvládali pravidlá.

Nasledujúcimi hrami môžete precvičovať pozornosť a sústredenie detí.

Spájanie čísel 

  • Na papier napíšte ľubovoľne porozhadzované čísla (napr. 1 — 20).
  • Úlohou dieťaťa je pospájať ich v číselnom rade bez toho, aby sa spojovacie čiary preťali alebo dotkli.
  • Čísla môžu spájať aj dve deti na striedačku – vedie ich to k spolupráci, resp. učia sa trpezlivosti, kým svoju časť úlohy dokončí ten druhý.

Indické preteky 

  • Indické ženy nosia džbány na hlave. Vyskúšajte si obmenu — nosiť na hlave knihu.
  • Spolu s dieťaťom si dajte knihu na hlavu a prejdite krížom cez miestnosť, potom si sadnite, postavte sa, prejdite cez nejakú prekážku.

Sluchové hádanky 

  • Dieťa sa otočí chrbtom a postupne zvoníme, klopkáme a pod. predmetmi, ktoré vydávajú nejaké zvuky (napr. kľúče, noviny, sklenený predmet.
  • Po každom zvuku dieťa háda, k čomu zvuk prináleží.
  • Pri reflexii dieťa môže hovoriť o tom, ako zvuky vznikajú, ktoré sú nám príjemné a ktoré vôbec nemáme radi.

Čo vidím, to si pamätám 

  • Na stôl rozložíme veci – podľa veku dieťaťa 5 – 15 predmetov (kocka od hry Človeče, postavička z Lega, figúrka z kinderka, malé autíčko, šiška zo stromu…)
  • Dieťa si ich prezrie, odíde za dvere alebo sa otočí.
  • Následne predmety buď premiestnime alebo vymeníme za iné.
  • Úlohou dieťaťa je rozpoznať a povedať rozdiely.

Hľadanie písmen 

  • V novinách alebo v časopise dieťa preškrtáva vopred zadané písmeno.
  • Pre kontrolu si na konci odseku napíše počet nájdených písmen.
  • Ťažšie je sústrediť sa naraz na dve alebo viac písmen. Takéto úlohy dávame vtedy, ak má dieťa zvládnuté hľadanie jedného písmena.

Čo ohmatám, to si pamätám

  • Na stôl rozložíme rôzne predmety a zakryjeme ich šatkou/látkou.
  • Úlohou je vložiť pod šatku len ruky a pomocou hmatu identifikovať a zapamätať si čo najviac predmetov.
  • Na „ohmatávanie“ vecí má dieťa  stanovený časový limit.
  • Po uplynutí času sa dieťa vráti na svoje miesto a snaží sa zapísať (ak je mladšie tak nakresliť alebo len povie) všetky predmety, ktoré si zapamätalo.
  • Táto hra sa dá využiť aj pri precvičovaní slovíčok na vyučovaní cudzieho jazyka, ak pod šatku ukryjete také veci, ktorých názvy sa dieťa práve učí alebo si ich potrebuje upevniť.

Spracované podľa: Vzdelávanie detí s poruchami učenia a pozornosti, Mgr. Magdaléna Labudová.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Pridaj komentár