ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
Pred/ŠkolákPoruchy učenia a pozornosti

Čo tolerovať a ako hodnotiť žiakov s nejakým dys ...

 Mária Kopčíková   30.04.2015   0

Žiaci, u ktorých sa objaví nejaká špeciálna potreba čo sa týka vzdelávania – či už je to porucha učenia alebo naopak nadanie pre určitú oblasť, si podľa našich platných predpisov zaslúžia upravené podmienky pre vzdelávanie i hodnotenie.

 

Dieťatko nemusí byť integrované – stačí, ak sa k jeho situácii vyjadrí odborník z CPPPaP a d isté odporúčania pre prácu so žiakom,  ohľadom na jeho problém. Reálne najčastejšie sa tieto úľavy vzťahujú na žiakov s poruchami učenia.

Dieťa so špeciálnymi potrebami a škola

Ako pracovať so žiakom s poruchami učenia v škole

Väčšina odborníkov – špeciálnych pedagógov sa vyjadrí v duchu, že každé dieťa je individuálne a nejestvuje jednoznačný návod, ako na to. Je to pravda, pretože deti môžu mať problémy v rôznych oblastiach. Tie treba špecifikovať, pomenovať a úpravy na vyučovaní, ako aj hodnotenie žiaka vztiahnuť k nim.

Odporúčanie špeciálneho pedagóga môže vyzerať napr. takto:

„Vzhľadom k zisteným diagnostickým záverom odporúčame – poskytnúť dlhší čas na vypracovanie, splnenie predkladaných úloh a ich spätnú kontrolu, zadanie by malo byť presne vysvetlené, čo sa od žiačky očakáva, pri písomných prácach umožniť používať pomocný papier. Ďalej odporúčame opätovné vracanie sa k už prebratým príkladom. Taktiež za dôležité považujeme venovať zvýšenú pozornosť rozboru chybovosti, odlíšiť chyby spôsobené nedostatočným zvládnutím učiva od chýb, ktoré vznikli nesprávnym zaznamenaním alebo prečítaním.

 

Vzhľadom na zvýšený počet chybovosti pri matematických úlohách, ktoré riešila bez vizuálnej opory, je vhodné nenútiť dieťa pracovať iba na základe sluchu. Konkrétne zadávať príklady buď predtlačené alebo umožniť jej skontrolovať si ich správne zapísanie.

Pri hodnotení úlohy odporúčame akceptovať správnosť postupu riešenia, tolerovať chyby z nepozornosti. Ďalej oceniť aj za snahu a vynaložené úsilie, poskytnúť podporu a povzbudenie.“

Možné úľavy a tolerancia pre žiakov s ŠVPU

Buďme úplne konkrétni, aby ste ako rodičia, ktorých dieťaťa sa môže daný problém týkať, vedeli, čo všetko sa dá. Vždy veľa záleží na pedagógovi, ktorý dieťa učí (alebo na pedagógoch) a na komunikácii medzi špeciálnych pedagógom, učiteľom a rodičmi dieťaťa.

  • dať dieťaťu zažiť pocit úspešnosti, oceňovať ho aj za snahu a malé pokroky,
  • dať pozor na to, aby aj ostatní pedagógovia boli informovaní o tom, aké odporúčania pre prácu so žiakom máte a ideálne postupovať jednotne,
  • u žiaka hodnotiť len to, čo stihol vypracovať, odlišovať chyby z nepozornosti od chýb spôsobených neznalosťou – nepochopením učiva,
  • vybrať pre žiaka pomôcky, ktoré mu pomôžu zvládať prejavy poruchy učenia – napr. tabuľku písmen, čítacie okienko ...),
  • nevystavovať deti situáciám, kedy je veľký predpoklad, že zlyhá - napr. diktáty u detí s dysortografiou, dlhé prepisovanie u detí s dysgrafiou, hlasné čítanie u žiakov s dyslexiou.

Ako to môže vyzerať v realite?

 

Písanie

  • je potrebné dbať na to, aby žiak používal vhodné písacie pomôcky a držal písadlo správne,
  • je vhodné využívať pomocné linajky,
  • nenútiť žiaka k dlhodobému dopisovaniu, prepisovaniu, má písať len to najdôležitejšie,
  • u žiakov s dysgrafiou nehodnotiť známkou úpravu.

Čítanie

  • je potrebné viesť žiakova k správnej technike čítania a tolerovať pomalé tempo čítania,
  • neporovnávať žiakov medzi sebou, ani dvoch či viacerých žiakov s tou istou poruchou,
  • žiak s dyslexiou nemá nahlas čítať pred celou triedou,
  • nechať žiakov používať pomôcky - čítacie okienko, záložky, farebné fólie,
  • zvlášť nacvičovať čítanie a výslovnosť náročnejších slov v texte,
  • neupozorňovať výrazne na chyby v čítaní slovami „zle“, „zase chyba“..., ale slovami „pozor“, „opatrne“...
  • text pre čítanie rozčleniť na odstavce, použiť väčšie písmo, obrázky ...
  • ak je žiak už vo vyššom ročníku a má čítať knihu napr. pre účely čitateľského denníka, mal by mať šancu využiť nahrávky primeranej časti zvoleného diela.

Diktáty

Obvykle nie sú vhodnou formou na overovanie vedomostí. Vhodnejšia je ústna forma, doplňovacie cvičenie, špeciálne programy pre slovenský jazyk na PC. Ak aj žiak s ŠVPU diktát píše, potom by ho mal mať vopred precvičený, mal by mať dlhší čas na kontrolu toho, čo napísal. Keď sa diktát spoločne kontroluje so žiakmi, mal by mať tento žiak pomerne veľký priestor na vyjadrenie – zistenie jeho skutočných znalostí.

Pri hodnotení diktátov by sa nemali chyby opravovať červenou – dieťa má tendenciu zapamätať si to, čo je červenou označené – teda chybný tvar. Hodnotiť by sa mal diktát slovne. Je vhodné zaviesť zvlášť zošit na evidenciu slov, kde žiak robil chyby.

Matematika

Tu sa môžu prejaviť problémy žiaka spôsobené samotnou dyskalkúliou, ale aj nižším intelektom. Zároveň zlyhávajú deti s dyslexiou – mám problém čítať, následne porozumieť úlohe a nakoniec ju vyriešiť.

  • takéto deti nie je vhodné skúšať napr. vo forme krátkych testov – päťminútoviek,
  • často treba overovať pochopenie zadania žiakom,
  • treba rešpektovať pomalšie tempo riešenia,
  • pri hodnotení by sa mala brať do úvahy správnosť jednotlivých krokov riešenia, nemali by sa hodnotiť chyby spôsobené poruchou - teda napr. zámena číslic, symbolov operácií (+ - ).

S použitím: statpedu.sk, konzultácie so špec. ped., skola-varin.sk.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Pôrod v Krompachoch bol neuveriteľný zážitok
21.03.2019   0
Prvotný šok pre mňa bol, keď sa ma nesmierne milá sestra spýtala, či už mám pripravený pôrodný plán, aby si ho so mnou primárka mohla prejsť, keď prídem na návštevu do pôrodnice. Všetci vieme, že na Slovensku sú pôrodné plány vnímané ako spísané výmysly premotivovaných biomatiek, ktoré sa silou – mocou snažia kafrať skúseným pôrodníkom do roboty. S malou dušičkou sme si pred pôrodom urobili rodinný výlet do Krompách. Vyhľadali sme ordináciu pani primárky, sadli sme si spolu k stolu a prechádzali moje papiere.
V Ružinovskej nemocnici bol skvelý personál, chýbala mi však podpora v dojčení
19.03.2019   2
V Ružinovskej nemocnici v Bratislave som rodila v máji minulého roku. Bolo to dobré, ale bolo by ešte čo vylepšovať. Hlavne v informovanosti sestier, čo sa dojčenia týka. Majú informácie staré 20 rokov. Ostatné veci boli fajn, ale pre tento problém by som sem rodiť druhý raz nešla.
Skoncujte s klišé dokonalej matky, ktorá musí byť nutne naplnená šťastím
18.03.2019   6
Depresia post-partum sa týka mnohých mamičiek a predovšetkým prvorodičiek. Takáto depresia sa dá rozdeliť do viacerých kategórií:
babetko
Pohodový ocko verzus ukričaná a nervózna mama
25.03.2019   0
Sťažovala sa mi kamoška. Vraj jej muž odmieta prebaľovať, kúpať a krémikovať zaparený zadok. Keď má synovi uvariť tekvicový prívarok, dá mu miesto neho Pribináčik. Odmieta ho šatkovať, vraj je to trápne. A keďže kočík kamoška z presvedčenia nekúpila, každodenné prechádzky ostali na ňu. U nás doma je to podobné. Muž sa síce varenia a plienok nezľakol, ale...
Troska v ogrcanom pyžame, ktorá si nestihla ráno umyť zuby. Vitajte na materskej
22.03.2019   0
Narodí sa vám dieťa a príde moment, keď si namiesto reklamy na materstvo budete pripadať ako troska v ogrckanom pyžame. Zavretá medzi štyrmi stenami. Len vy a dieťa.
Výrazy, ktoré by mali poznať najmenšie deti a uľahčia nám každodenný život
21.03.2019   0
Keď rozprávame s dieťaťom, pomenúvame veci a deje okolo neho, na základe ktorých si vytvára isté schémy, ako funguje svet.
detské choroby
Tuberkulóza
22.03.2019   1
Tuberkulóza, jej príznaky, prevencia, liečba.
Hnačka
12.03.2019   9
Hnačka je časté vylučovanie abnormálne riedkej alebo vodnatej stolice. Kým u dojčiat ide o závažný stav, u starších detí zvyčajne nebýva dôvodom na znepokojenie.
Akútna bronchitída – Akútny zápal priedušiek
08.03.2019   2
Vyskytuje sa v každom období detského veku. Maximum prípadov je v jesenných a zimných mesiacoch. Začína sa "nádchou."
zvery
Žiť zdravšie? Pomôže vám šteniatko alebo mačiatko!
19.03.2019   0
Zvierací člen rodiny sa za starostlivosť môže odmeniť aj pevným zdravím, dobrou náladou či lepším zamestnaním. Že v tom všetkom nemôže mať labky? Štúdie amerických, austrálskych a britských vedcov tvrdia, že áno.
Preč s alergiou alebo zvieratá v domácnosti
05.03.2019   0
Deťom, ktoré boli alergické na mačky a psy lekári odporúčali chovať škrečkov alebo iných hlodavcov.
Fretka nie je zvieratko pre každého
26.02.2019   2
Len máloktoré dieťa vie, že na konci vodítka, to malé, chlpaté a veselé zvieratko, je fretka. Väčšinou si aj od mnohých dospelých vypočujem, že venčím potkana, vydru, malého psa, krtka, mačku alebo iné zvieratko.