Vedia deti používať mobil? 2.

MikSa 0

Správne používanie mobilných telefónov patrí v súčasnosti k veľmi dôležitým otázkam domácej výchovy, žiaľ ešte si to len veľmi málo rodičov uvedomuje. Ak rodičovi na dieťati záleží, nestačí dnes dať svojmu dieťaťu do ruky mobil k jeho šiestim narodeninám so slovami „… a nestrať ho, nech ti ho nikto neukradne a pozor na účty.“ Toto by bolo to najmenej, čo by sme pre dieťa v tomto smere mohli urobiť.

Mobilné telefóny sú z hľadiska duševného a psychického zdravia a vývoja pre deti a mládež omnoho nebezpečnejšie než prístroj samotný a jeho škodlivé účinky elektromagnetického žiarenia ako sme ich opisovali v prvej časti článku. Problémy s tým súvisiace už nadobudli také rozmery, že (miesto rodičov?) mnohé štáty vo svete a už aj Európska Komisia sa otázkou bezpečného mobilného telefonovania u detí a mládeže začínajú urýchlene zaoberať.

Ministerstvo školstva od tohoto školského roku zakázalo u nás používať mobilné telefóny na vyučovaní (Jednou z prvých krajín, ktoré vydalo rovnaký zákaz bolo Grécko, a to po tragickej a šokujúcej skúsenosti zneužitia mobilných telefónov žiakmi). Deti si mobily do školy môžu doniesť, ale použiť ich smú len v opodstatnených prípadoch a so súhlasom učiteľa. Nie je celkom jasné, ako tento predpis a jeho dodržiavanie uplatnia školy (a žiaci a rodičia najmä!) v praxi a aký postih bude mať jeho porušenie (to si musí stanoviť každá škola). Dôvodom zákazu nebolo len časté narušovanie vyučovacieho procesu zvonením mobilných telefónov, čo je samozrejme pre vyučujúceho ako aj pre študentov veľmi rušivý a rozptyľujúci moment, ale omnoho závažnejšie činy, ktoré sa najmä v školskom prostredí vyhrocovali: šikanovanie cez telefón, používanie mobilov ako ťaháky (bluetooth spojenie), tajné fotenie a kamerovanie učiteľov a žiakov cez telefón, nahrávanie násilných a pochybných videí, zneužívanie tiesňových volaní, telefónne hranie hier mobilom a iné duševné, morálne ba niekedy aj fyzické zdravie ohrozujúce skutočnosti.

Samozrejme, mobil (okrem toho že predstavuje aj spomínané riziká) je pre rodičov nesmiernou pomocou. Vďaka nemu môžu byť s dieťaťom v neustálom v kontakte, majú pocit bezpečia (kontroly?), že keby dačo, cinknem…. Pre deti a mládež je dôležitý skôr sociálny rozmer – kontakt s priateľmi, prijatie do skupiny, pretože mobil začleňuje do kolektívu. Pozitíva a vymoženosti, ktoré mobily prinášajú sa nedajú poprieť, teda otázkou dnes už nie je, či dať dieťaťu mobil (raz k tomu určite príde), ale kedy mu ho dať, na čo a ako mu ho dať. Bude ho používať ako telefón alebo len ako hračku, zábavku? Dobre všetci vieme, že mobily dnes už nie sú určené vyslovene len na telefonovanie, ale predstavujú obrovský kolos zábavného mobilného biznisu a v tom sú deti a mladiství najviac osloviteľní a zraniteľní.

Čo hovorí prieskum (TNS AISA Slovakia)

  • Až 60 % detí na Slovensku vo veku 8 – 15 rokov používa mobilný telefón.
  • Priemerný vek, kedy deti dostávajú svoj prvý mobilný telefón, je 10 rokov, pričom až 9 z 10 detí získa mobilný telefón ako darček, najmä od rodičov.
  • Pre deti mobilný telefón v súčasnosti predstavuje slobodu, prináša im pocit istoty a bezpečia a je pre nich jedným z najdôležitejších zdrojov zábavy.
  • Obľube sa teší používanie mobilov na tajné fotografovanie spolužiakov, či učiteľov počas telocviku ako aj posielanie si agresívnych obrázkov a videí.
  • Až 4 z 10 detí vo vekovej skupine 12 – 15 rokov dostalo už niekedy SMS s vulgárnym obsahom. Takmer polovica detí nepovažuje neslušné SMS alebo obrázky za niečo, s čím by sa mali zverovať rodičom.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár