Mladý popularizátor fyziky: Aj keby som ju nemal rád, podlieham jej zákonom

Marcela Beňová 0

Michal Figura je mladý popularizátor fyziky, ktorý prostredníctvom zábavných a fascinujúcich experimentov predstavuje študentom tajomný svet fyzikálnych zákonov. 

Michal Figura

Na vystúpenia Kúzelnej fyziky, s ktorou precestoval už celé Slovensko, sa tešia deti, učitelia aj rodičia. Či sa ešte dnešní mladí dokážu nadchnúť, a aké kúzla sa vo fyzike dajú urobiť, to vám už prezradí v našom rozhovore.

Kedy sa vo vás prebudila láska ku fyzike?

Fyzika? Aj keby som ju nemal rád, podlieham jej zákonom. Tak som sa s ňou radšej skamarátil. Od detstva akosi hľadám odpovede na často jednoduché otázky. Najviac odpovedí mi zatiaľ dala práve fyzika. 

V škole však nepatrí k obľúbeným predmetom.

Je neobľúbená, pretože sa ju v rýchlosti musíme naučiť na vzorcoch a definíciách. Často nám chýba čas na hru, experiment. Poznám veľa učiteľov fyziky a tí, ktorí učia hľadať fyziku všade okolo nás, so žiakmi problém nemajú.

Samozrejme, že pri vete: „Ak sa magnet pohybuje v okolí vodiča, indikuje v ňom elektrický prúd, a ak vodičom tečie elektrický prúd…“, sa každý zľakne.

Ako by teda malo znieť správne vysvetlenie fyzikálneho zákona?

Talentovaní ľudia fyziku využívajú vo svoj prospech. Tu dávam ako príklad basketbal. Ak aj nemáte radi fyziku, ale máte radi basketbal, tak hráč rukami odváži loptu, očami odmeria výšku a vzdialenosť koša, mozog vezme pero a papier a začne počítať šikmý vrh. Ak sa hráč trafí, tak je to fyzika spojená s talentom.

Kde ešte takáto praktická fyzika funguje?

Praktické ukážky z fyziky by som mohol menovať veľmi dlho. Akýkoľvek šport je o fyzike. Môj obľúbený je biliard, kde ide hlavne o zákon uhla dopadu a odrazu.

Aj v programe Kúzelná fyzika 2 dokazujem, že fyzika je na každom kroku. Teda, že krok je len organizovaný pád. Posúvanie ťažiska a prekonávanie trenia.

Michal Figura

 

Keď preskočí fyzikálne iskra 

Ako sa z budúceho učiteľa fyziky stane jej popularizátor?

Ja som fyziku do siedmeho ročníka nemal rád. Potom doslova preskočila iskra a všetko šlo v jej prospech.

Ja som bol na ZŠ dosť živé dieťa a učiteľka fyziky bola staršia pani, ktorá na mňa nemala nervy. Tak ma často posielala do kabinetu. Tam som sa nudil. Raz som našiel pokazený van de graafov generátor.

Nebol veľmi pokazený, tak sa mi ho podarilo opraviť. Keď som ho roztočil, tak mi hodil iskru rovno do čela.

Učiteľka musela byť vyľakaná.

Bola nadšená, že generátor zase funguje. Tak som jej postupne opravil pár experimentov, a potom začala tie pomôcky na fyzike aj používať (teda skôr ja). Fyzika sa mi zapáčila. Ono s ňou vie byť celkom sranda, keď jej rozumiete. 

Fyzici vraj poznajú veľa vtipov.

Ja mám rád tento. Einstein, Newton a Pascal sa hrajú v na schovávačku. Einstein odpočítava a Pascal s Newtnom sa majú schovať. Newton si však sadne tesne za Einsteinom na zem a okolo seba nakreslí štvorec s hranou 1m. Keď Einstein dopočíta, otočí sa a skríkne: „Ha, Newton!“ Newton sa zasmeje a odpovie. „Newton na meter štvorcový je predsa Pascal!“

Aj ho vysvetlíte?

Pascal je jednotka tlaku a Newton jednotka sily. Tlak je vlastne vyjadrenie pôsobenia sily na plochu.

Teda jeden Newton pôsobiaci na plochu jedného metra sa rovná tlaku jeden Pascal. Tieto jednotky dostali mená podľa svojich „objaviteľov“, takže Einstein našiel Pascala, nie Newtona.

Michal Figura

Tvoria fyzici na Slovensku veľkú komunitu?

Fyzikov je na Slovensku celkom dosť. Kedysi som pracoval na ústave experimentálnej fyziky SAV v Košiciach, kde sú celé budovy super vedcov.

Tam sa prvý raz dostal k popularizácii fyziky s mojou bývalou vedúcou diplomovej práce a terajšou super kamarátkou Majkou Zentkovou. 

Vyskúšali ste si aj učenie?

Áno, počas praxe na VŠ. Ja osobne obdivujem učiteľov, či už na základnej alebo strednej škole. Sám viem, aký som bol žiak, a nerád by som mal takého na hodine.

Teraz, keď prídem na školu a robím predstavenie, stretávam sa s rôznymi študentmi. Avšak oproti učiteľom mám jednu výhodu. Na mojich vystúpeniach si žiaci myslia, že sa práve vyhli učeniu a majú voľno.

Preto dávajú pozor a ak sa nájde nejaký „extrovert“, čo má chuť dokazovať si, že je lepší ako učiteľ, tak ho ešte nejak použijem vo svoj prospech.

Nebývate na vystúpeniach nervózny?

Ja mám vyoperovanú hanbu. Hlas sa mi už dávno netrasie. Na začiatku, kým som sa bál, že nebudem vedieť odpovedať, som bol trochu nervózny. Nebolo to z trémy, skôr som sa bál, že budem ako politik, ktorý nebude vedieť vysvetliť hlúposť, ktorú práve hodil do publika. 

Ako vyzerá program Kúzelnej fyziky?

Ten priebeh je pre každú vekovú kategóriu iný. Malé decká chcú všetko vedieť a ide to v podstate samé. Pri starších deťoch (8. a 9. ročník) je to trochu ťažšie. Je potrebné ich najprv prvýkrát rozosmiať. Potom sa už atmosféra uvoľní. Tí starší vedia, že ich chcem niečo naučiť. Tak sa bránia. 

Na školu prídem o štyridsať minút skôr, porozkladám si pomôcky a ozvučenie. Potom mi učitelia nahrnú žiakov a ďalej to už ide podľa scenára Kúzelná fyzika 1 a Kúzelná fyzika 2 s občasným odklonením na základe otázok žiakov/publika.

Aké experimenty sa žiakom páčia najviac?

Je ich celkom dosť. Čas – presýpacie hodiny, medové hodiny, prelievacie hodiny. Potom newtonovská kvapalina (inteligentná plastelína), heronova fontána, magnetický mixér, magnetický vláčik, dúha, RGB mixér, retroreflektor, nekonečný optický tunel, odstredivý výťah, gyroskop.

Najviac sa deckám páči práve gyroskop a magnetický mixér. Pri tom mám zaručené wááááu.

Michal Figura

 

Keď počúvajú aj deviataci

Čím sú tieto experimenty zaujímavé?

Gyroskop je teleso, ktoré sa točí okolo vlastnej osi. A toto teleso sa snaží zotrvať v osi, v ktorej bolo roztočené. Magnetické vlaky sa už vo svete používajú, hlavne v Ázii. Sú to najrýchlejšie vlaky, lebo sa nedotýkajú zeme a nie je tam trenie. Jeden taký vlak mám.

Pri Kúzelnej fyzike 2 už počítam s tým, že decká majú nejaké zážitky s fyzikálnymi dejmi, a snažím sa ich hlavne prekvapiť.

Vedia sa dnešné deti ešte nadchnúť?

Decká sa rýchlo nadchnú, ale rovnako rýchlo aj „odchnú“. Preto idem na svojich vystúpeniach rýchlo a búcham experiment za experimentom. Niekto si povie, že to je možno veľa, a žiaci si nestihnú nič zapamätať.

Na to mám svoju výhovorku. Na Kúzelnej fyzike mi nejde o to, aby žiaci vedeli všetko a dokonale. Chcem im hlavne otvoriť oči, že fyzika je všade okolo nás, a ak sa študent nadchne za 45 minút viackrát ako raz, tak si možno sám začne hľadať viac  informácií neskôr.

Ak by som pol hodinu hovoril teóriu a potom dal jeden wau experiment, povedali by si, že to bola hodina nudy.

Ktoré vystúpenie vám ostalo v pamäti?

Keď som robil Kúzelnú fyziku ešte len krátko, bol som často strašne zúfalý z reakcií deviatakov. Nehlásili sa, menej sa smiali, ale vždy na konci bol potlesk. Vždy som si myslel, že ten potlesk bol len z povinnosti.

Až jedna učiteľka ma začala chváliť a povedala mi, že žiaci boli ohúrení. A ja: „Ohúrení? Veď sa nebavili.“ Jej odpoveď bola: „Od nich nečakajte smiech či hlásenie. Ale oni boli ticho! A dávali pozor! To som nevidela ešte ani na jednom vystúpení.“

Potvrdilo mi to už niekoľko učiteľov a žiakov. Počas vystúpenia nič a potom na tajňáka prišiel žiak ku mne a povedal, že niečo také zaujímavé ešte nevidel. Keď som sa opýtal, prečo sa nehlásil, povedal, že sa hanbil.  

Michal Figura

Čo si majú žiaci z Kúzelnej fyziky odniesť?

Že fyzika nie je strašiak. Že je všade okolo nás, že s ňou nevybabreme a že nie je len o vzorcoch a definíciách. Na stránke mám motto: Viem, že nenadchnem fyzikou všetkých, ale ak sa mi to podarí len u jedného, je misia splnená. 

Moje dieťa príde z vášho predstavenia nadšené s tým, že chce vedieť viac. Čo ďalej?

Už som mal také ohlasy. Rodičia mi nie sú veľmi vďační, lebo potom častejšie dostávajú otázky, ktoré nevedia vysvetliť. A tu vidím úžasnú nadväznosť na moderné školstvo.

Ak dieťa príde s tým, že miluje fyziku, stačí, že si sadne za počítač a pustí youtube. Tam je veľa zaujímavých experimentov s vysvetleniami, len treba vedieť hľadať.

Aké možnosti pre mladých nadšencov fyziky ponúka škola?

Občas majú deti šťastie, že majú dobrých učiteľov, ktorý robia na školách krúžky a zapájajú ich do súťaží.

Za všetkých spomeniem dve kamarátky. Lucka Dovalová z Badína, učiteľka chémie, a Janka Šišková z Kežmarku, ktorá síce učí na prvom stupni, no so žiakmi robí všemožné experimenty a súťaže. Tieto dve učiteľky (a nielen ony) by si zaslúžili pochvalu za svoju prácu s deťmi. 

Lucka má krúžok Mladý chemik, o ktorom si vedie aj webstránku, kde si decká môžu nájsť návody na experimentovanie. Janka má na facebooku skupinu Fun Science Kežmarok, kde tiež uplaoduje rôzne návody na experimenty.

Učíte množstvo detí, ale budúca fyzička vám rastie aj doma.

Mám štvorročnú dcéru Dorotku. Je to úžasné stvorenie, ktoré ma učí žiť správne.  Neveril som, koľko deti dokážu naučiť o nás samých. Zistil som, že správanie dieťaťa je len odrazom môjho správania k nej. Správam sa k nej tak, ako chcem, aby sa správala ona ku mne.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Marcela Beňová

články autora...

Pridaj komentár