Svoju značku vymysleli pri kočíkovaní. Dnes u nich nakupujú všetky slovenské mamičky

Marcela Beňová 0

Miriam a Lenka sú dve šikovné maminy, ktoré možno poznáte pod značkou Mile. Deti rady nosia ich tričká s nápaditou originálnou potlačou, mamičky zas milujú retro pančuchy, ktoré si pamätajú z detsva.

Zuzana Gavulová

Vianočná sezóna u Mile začala novými kúsami s lyžiarskou tematikou. Ako sa darí originálnej autorskej značke a prečo je taká obľúbená? To sa dozviete v našom rozhovore.

Značku Mile ste rozbehli počas materskej dovolenky, keď väčšina žien nemá čas vôbec na nič. Ako sa vám to podarilo?

Počas prvých mesiacov po pôrode sme krúžili okolo bratislavských jazier a mali nekonečne veľa času na rozhovory. Tie intuitívne skĺzli do toho, že by sme mohli niečo spoločne podniknúť.

Cítili sme, že máme rovnaké estetické cítenie, a ani jednej z nás nevyhovovala situácia s detským oblečením na trhu. Mali sme pocit, že by sme sa spoločne mohli do niečoho pustiť. Najskôr to bolo o tom, že sme si pokrývali to, čo nám v móde pre našich synov chýbalo.

Postupne sme zistili, že rovnako premýšľajú aj iné mamy. Na trhu bolo striktne rozdelené oblečenie pre chlapcov a dievčatá, stereotypne umiestnené obrázky, a na to sme mali iný názor. Všetko bolo pomalé, postupné a trvalo nám to nekonečne dlho.

Ako sa podniká dvom mamičkám bez predchádzajúcim skúseností v slovenských podmienkach?

Nemôžeme tvrdiť, že to bolo ľahké. No my sme mali sen a napĺňali sme si ho tak, ako sme v tej chvíli vedeli. Nemali sme biznis plány a ani plány na ďalší mesiac. Len sme túžili tvoriť.

Postupne sme zistili, že sme začali podnikať, a tomu sme museli prispôsobiť procesy.

Za značkou Mile dnes stojí celý tím. 

My dve sme zodpovedné za vizuálnu cestu Mile. Spoločne s našimi deťmi objavujeme nové témy detstva, ktoré túžime cez oblečenie stvárniť. Máme na starosti všetko a postupne delegujeme a hľadáme nadšencov, ktorých bude naša tvorba a značka baviť.

Už tri roky je s nami aj Lucka, ktorá je úžasná v konštrukcii strihov a je našou oporou. Máme však obrovské množstvo priateľov – ilustrátorov a grafických dizajnérov, ktorí s nami tvoria Mile veci a pomáhajú nám.

Absolútne podstatná je pre nás naša fotografka Zuzka Gavulová, ktorá je ochotná každú našu kolekciu nafotiť s nadšením, akoby bola prvá. Je ochotná s nami cestovať do nových lokácií a má až detskú radosť z našej tvorby. 

Zuzana Gavulová

Značka Mile začínala skromne u vás doma. Kam ste sa odvtedy posunuli?

Posunuli sme sa o pár ulíc ďalej. Momentálne sme na Račianskej ulici v Novej Cvernovke. Máme showroom, kde tvoríme a zákazníci môžu prísť a vidieť veci naživo. To je pre nás a náš splnený sen nesmierne dôležitá vec.

Posunuli sme sa aj v predstavách. Tento rok sme redizajnovali naše logo a spustili nový eshop. Túto zmenu sme mali dlho v hlave. Vyčistili sme si myšlienky a jasnejšie si stanovili cestu. 

Sú slovenské ženy ochotné investovať skôr do kvality ako do kvantity?

Áno. Je čoraz viac mám, ktorým nezáleží na kvantite, ale na kvalite, a chcú vnímať oblečenie nie ako kus textilu, ale ako predmet, ku ktorému majú úctu.

Vážia si, že ide o autorské potlače, prácu ilustrátorov, a že produkty šijú slovenské ruky. Vedia oceniť odkaz každej kolekcie a tešia sa na ďalšiu. To je pre nás obrovsky dôležitá vec a motor.

Sú pre značku Mile dôležité termíny ako udržateľnosť, slow fashion a životné prostredie?

Samozrejme. Aj keď sa všetko nedá hneď, našou víziou je ísť čoraz čistejším a udržateľným smerov. Neustále hľadáme nové materiály a záleží nám na každom kroku.

Pre nás je dôležité aj to, aby každý, kto s nami a pre nás tvorí či robí, cítil pri tvorbe radosť a malo to preňho zmysel. 

Čím je špecifický dizajn oblečenia Mile?

Pre Mile je typická tvorba kolekcií v témach, ktoré prináša detstvo našich detí. Majú síce už skoro 8 rokov, ale tvoríme tak, ako oni rastú. Každú tému im chceme priblížiť prostredníctvom módy.

Keď ich začal zaujímať vesmír, siahli sme po ňom, lebo sme im ho túžili priniesť aj na tričku. Milujeme hravé potlače, ktoré však bavia nekonečne dlho. Dizajn nie je infantilný a čoraz častejšie si naše veci obliekajú aj nemamy a netatovia s čistej nostalgie za detstvom.

My mamy milujeme príjemné materiály a originalitu. Čo nosia rady naše deti? 

Deti chcú všetko, čo má príbeh a je pútavé. Nemusí ísť o hodnoverne nakreslené ilustrácie. Majú rady kus tajomna a čosi, čo v nich spustí fantáziu. Milujú napríklad naše potlače – cesty, kedy tričko slúži aj ako hracia plocha, a na ceste hneď vidia auto, traktor…

Pri svojej tvorbe ste nezostali len pri oblečení pre deti. Čo máte pripravené pre mamičky?

Najskôr sme pre mamy a dospelákov nechceli tvoriť, nemali sme k tomu vzťah, a ani sme si neverili. Ale akosi nás dospeláci presvedčili a vliali nám obrovský kus dôvery a odvahy.

Čoraz radšej tvoríme aj pre nich, a to praktické a pohodlné modely. Ich radosť z niektorých našich produktov je niekedy až magická a rovnako intenzívna ako radosť dieťaťa. 

Zuzana Gavulová

Značka Mile je známa netradičnými farbami a vzormi. Ako do vašej dielne prichádzajú originálne látky, z ktorých šijete?

Gro našich látok sú látky autorské, nejde o metráž, ale o originály. Ilustrácie a dizajny tvoríme spolu s talentovanými ilustrátormi a grafickými dizajnérmi, s ktorými máme až priateľský vzťah a tvorba ich napĺňa tak ako nás. 

Ako dizajnérska značka musíte mať prehľad o móde. Čo sa bude u Mile nosiť túto sezónu?

Práve naopak, nemáme už prehľad. Vzniklo veľmi veľa značiek, nových príbehov a nestíhame ich sledovať. Nás trendy aj celkom obchádzajú a vždy tvoríme to, čím žijeme.

Tendencia je však pozerať sa na módu ako na tvorbu s hodnotou A to je krásne smerovanie, pretože textil nemusí byť na jedno použitie, môže tešiť generácie. 

Na čom sa teraz v Mile pracuje?

Momentálne na dokončení posledných krokov dvoch kolekcií. Ďalšie máme rozpracované a ďalšie zasa v hlave. Je toho toľko, čo túžime stihnúť vytvoriť!

Čo by ste poradili ženám, ktoré majú nápad a chuť začať pracovať na niečom vlastnom?

Možno to vyznie niekoľkokrát prežuté klišé. Najdôležitejšie je tvoriť niečo, čomu človek verí a má k tomu čistú lásku. Nielen programovo a bezemočne ísť po trendoch. Nekopírovať a hlavne priniesť niečo originálne a iné, ako tu bolo doteraz.

Nám zafungovalo, že sme boli a stále sme dve. Jedna druhú podržíme a sme si nesmierne dôležitými parťákmi v dobrom aj v zlom. Ak v čosi človek verí, robí to poctivo a chce zdolávať prekážky, čaká ho úspech v podobe sebarealizácie.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.

články autora...

Pridaj komentár