Zrkadlenie na pracovnom trhu II.

Mgr. Mária Rippová 0

Dnes sa pozrieme na to, ako sa čo najlepšie pripraviť na pracovný pohovor a ako ho dobre zvládnuť.

Šťastie praje pripraveným,

prehnaná príprava však spôsobí vo väčšine prípadov zmätok. Stále platí primeranosť Vašej snahy.

Pripravte sa doma, naštudujte si čo najviac informácií o firme i pozícii, otázka prečo by ste chceli pracovať práve v danej spoločnosti na tej a tej pozícii sa zaručene objaví. A potom odpoveď „zabudla som na akú pozíciu som reagovala, viete ja už reagujem na všetko kde netreba angličtinu…“, prípadne „nemala som čas sa na to pozrieť“ nebude veľmi vo Váš prospech (čudovali by ste sa, ale stále asi 10% uchádzačov práve s týmto konštatovaním príde na stretnutie!).

Orientačne si doma pripravte odpovede na najčastejšie používané „pohovorové“ otázky. Tie nájdete napr. aj na najznámejšom slovenskom portáli venovanom profesiám.

Vezmite si so sebou pre istotu Váš životopis, poznámkový blok, pero, Vašu prípravu (vytlačená pozícia, informácie o firme a otázky)

Nemeškajte! O čom sa menej hovorí, ale v praxi sa s tým často stretávame – nechoďte ani príliš zavčasu. Pravdepodobne má firma presne zorganizovaných uchádzačov – zväčša na jeden deň a ak prídete o hodinu skôr, možno Vás nebudú mať kam usadiť, možno im narušíte pri Vašej najlepšej vôli celý harmonogram. Neberte na pohovor mamu, tetu, babku ani dedka (áno, aj to sa u dospelákov občas pritrafí). Ak chcete mať istotu že firmu nájdete, cestu si „nacvičte“ deň vopred. Aj v tejto fáze sa Vám môže hodiť v úvode spomínaná tabuľka so správou výberových konaní (pri každej ponuke treba mať meno kontaktnej osoby a samozrejme číslo) – ak budete meškať, zavolajte a ospravedlňte sa!

Na vzhľade záleží. Na pohovor netreba ísť rovno od kaderníčky a v svadobnom kostýme. Ako sa pri Vás bude cítiť personalista alebo konzultant (to je tiež len človek, možno práve priletel na pohovor od chorého dieťaťa…myslite na to, pomôže Vám to.). Vzhľad na druhej strane netreba podceniť, úprava a primerané oblečenie zohráva úlohu.

Prirodzenosť sa vypláca, jemná dávka make-upu, upravené vlasy…

Aby sme neostali len pri úprave zovňajšku a formalitách,

pár slov o vystupovaní a vnútornom svete:

  • Uvoľnené, prirodzené, priateľské správanie je to, čo z Vás môže vyžarovať a zlomí bariéry, často posunie predstavy a požiadavky.
  • VYŽAROVANIE je to, čo si skúsený konzultant všíma. Prejavte nadšenie a skutočný záujem (nie nasilu samozrejme a nie nadlimitne!)
  • Ak ste stressman, pomôže žuvačka na cestu, prípadne fyzická aktivita pred (prejsť sa po parku, pobehnúť, nezabúdajte na deodorant J). Zhlboka sa nadýchnuť, žuvačku nechať vonku 🙂 „Zájsť na pohárik“ neodporúčame, zažili sme takého uchádzača a nebolo to veľmi konštruktívne. Ak milo poviete, že máte trému už to samo o sebe pomôže a uvoľní atmosféru.
  • Istú dávku stresu by mal Váš partner v komunikácii chápať, každopádne primeraná dávka stresu burcuje Váš mozog a to by sa mohlo v danej situácii hodiť.
  • Neberte danú pozíciu a firmu ako jedinú a poslednú možnosť! Toto by mohlo zmierniť prípadné prejavy stresu.
  • To čo sa skutočne nevypláca je nehovoriť úplnú pravdu. Motivácia môže byť rôzna (keď poviem, že mám tri malé deti nevezmú ma nikde, keď napíšem do CV dátum narodenia budem sa im zdať stará a podobne) – týchto myšlienok sa zbavte ako prvých. Ak sa vo výberovom procese preukáže, že ste neboli úprimní a čestní, vráti sa to ako bumerang a bohužiaľ mnohonásobne! Predstavte si, že niečo podstatné zatajíte, firma sa pre Vás rozhodne, zamlčané skutočnosti sa ukážu v „papieroch“, ktoré odovzdáte pri nástupe a Vaše zamestnanie sa skončí skôr ako sa začalo. Samozrejme že istá dávka diplomacie, opatrnosti, voľby slov sa povoľuje.
  • Berte človeka, ktorý s Vami robí pohovor ako zrkadlo, uvidíte že to funguje. Ako pri iných druhoch komunikácie, aj tu sa inštinktívne prejaví kopírovanie mimiky, napodobňovanie správania. Na usmiateho človeka sa  neusmeje asi len SKALA. Ak tam prídete skormútený/á, prestrašený/á, vyplašený/á – čakajte podobný zmätok (i keď profesionál Vám ho neukáže, bude ho mať vnútri) na druhej strane stola (ak sa práve nestretnete s vrcholne empaticným človekom na druhej strane stola, s čím radšej nepočítajte). Vedieť o sebe, v čom som dobrý, vedieť o svojich limitoch je najlepšia devíza s akou sa do procesu pustíte.
  • Ak ste prišli na pohovor a oproti Vám sedia 2, 3 alebo viac osôb – venujte každému z nich pozornosť (ak ste dostali vizitky, tak najväčšiu pozornosť venujte v hierarchii spoločnosti najdôležitejšej osobe).
  • Možno sa znenazdajky ocitnete na skupinovom pohovore, nebojte sa primerane prejaviť, neberte ostatných účastníkov ako konkurenciu (neriešte v hlave, kto to miesto určite dostane,to by Vám veľmi nepomohlo), kooperujte …
  • Všímajte si prostredie a ľudí – predstavte si, že v tomto prostredí budete tráviť veľa času. Ak už v tejto fáze cítite niečo čudné, podozrivé, veľmi nepríjemné – berte svoje pocity do úvahy.

Buďte v celom procese sami za seba! Verte tomu, že tak ako každý byt skôr či neskôr nájde kupcu, tak každý pripravený, cieľavedomý a trpezlivý človek, so snahou nájsť si prácu skôr či neskôr dosiahne úspech! Možno ani netušíte, ale ak si neviete poradiť, zaseknete sa v ktoromkoľvek bode – je Vám k dispozícii odborník.

Autorka pracuje ako pracovný a organizačný psychológ v spoločnosti Jobpoint.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár