22.08.2011verzia pre tlač


Predmenštruačný syndróm

Autor: Mária Kohutiarová

foto: isifa.com

Celý mesiac sa máme vlastne fajn. Až na tých pár dní pred a počas „návštevných hodín“ nášho nového cyklu, presnejšie na čas, kedy sa hlási menštruácia a keď už je tu. Dá sa s týmto javom robiť niečo iné, ako ho vyslovene pretrpieť a v tom horšom prípade – keď si už nevieme rady – sa napchať nejakou tou tabletkou?

Keď sme mimo

Jednoducho, už pár dní pred tým, ako si nutne musíme vziať vložku, sme vyradené z normálneho stavu svojho „ja“. Predmenštruačný syndróm /PMS/ alebo tiež predmenštruačná tenzia /PMT/ má totiž viac podôb a každá žena prežíva niekoľko príznakov PMS naraz a aj tie sa môžu v rôznych cykloch obmieňať. PMS začína v poovulačnej fáze cyklu ženy, ťažšie stavy však môžu začať skôr a pretrvávať až do nasledujúceho cyklu.

Dr. Abraham, jeden z popredných amerických výskumníkov v oblasti nutričných aspektov PMS, rozdelil jeho príznaky do štyroch kategórií:

  • PMT-A (anxiety – úzkosť) – jeho príznakmi sú nervové napätie, podráždenosť, úzkosť,
  • PMT-H (hyperhydratácia) – toto dôverne poznáme cez priberanie na váhe, opuchnutím končatín, citlivosťou prsníkov a plynatosťou s pocitom nafúknutého brucha,
  • PMT-C (carbohydrate craving – túžba po uhľohydrátoch) – v tomto príznaku sú skryté nielen bolesti hlavy, ale predovšetkým všeobecne známa neodolateľná chuť na sladké, zvýšená chuť do jedla (po našom pažravosť), búšenie srdca, únava až závrate alebo mdloby,
  • PMT-D (depresia) – je to naše zmenené emočné prežívanie, videnie všetkého načierno, zábudlivosť, plačlivosť, precitlivenosť, zmätenosť a nespavosť.

Kde sa to vzalo?

Rôzne formy PMS majú niekoľko rôznych príčin a všetky z nich sa vzťahujú na nerovnováhu v strave a mikrozložkách výživy. Isté je, že tajomný chemický kolobeh, začínajúci sa našou stravou, ovplyvňuje aj túto časť nášho života.

Napríklad jednoduché zistenie: naša strava je založená na konzumácii živočíšnych tukov. Tieto tuky však obsahujú kyselinu arachidonovú. Vďaka nej dobre prosperuje prostaglandín F2alfa. On potláča funkciu žltého telieska, ktorý produkuje progesterón. Tým pádom nastáva v organizme nadvláda estrogénu a PMS je na svete.

To isté platí o nadmernom používaní mliečnych výrobkov, nedostatku magnézia, prebytku soli či cukru. Poznať celé okruhy fungovania, prepojenia a následkov stravy by zabralo množstvo strán. Pre nás je jednoduchšie vedieť, čo vylúčiť a čo nechať.

Takže: čo áno a čo nie?

Telu vždy niečo chýba a svojsky na to reaguje. Treba dať pozor na to, akú pomoc mu však poskytneme. Dobrou pomocou v prevencii proti PMSvitamíny skupiny B, zvlášť vitamín B6 – tento vitamín zvyšuje hladinu progesterónu a výrazne pomáha redukovať PMS.  Miesto tradičných živočíšnych tukov je potrebné nahradiť ich v strave potravinovou vlákninou, ktorá je súčasťou rastlinných pokrmov, teda ovocia a zeleniny. Odporúča sa konzumovať čo najviac v čerstvom stave.

Problém so zadržiavaní tekutín je spôsobený tým, že obličky zadržiavajú prebytočnú soľ a vodu – tu je pomocou opäť vitamín B6 a magnézium. Je potrebné zredukovať aj konzumáciu mliečnych výrobkov – ich nerovnovážny pomer vápnika k magnéziu 10 :1 zabraňujú vstrebávaniu magnézia a tým v pomoci obličkám pri odvodňovaní organizmu. Aj nadmerná konzumácia cukru spôsobí na jeden alebo dva dni zadržiavanie tekutín, to isté platí o nadmernom používaní soli.

Za problémami s bolesťami hlavy, chuťou na sladké a mdlobami je zvýšená spotreba rafinovaného cukru a rafinovaných uhľohydrátov, ktoré vyvolávajú hypoglykemické príznaky. V prevencii proti PMS je potrebné vrátiť sa k používaniu rastinných olejov, najmä je doporučovaný saflórový olej (je to olej z rastliny, ktorá sa volá požlt farbiarsky) opäť v spolupráci s magnéziom a vitamínmi B3, B6, C a zinkom. Hypoglykémiu a teda aj príznaky PMS-C zhoršuje aj príjem kofeínu – je preto potrebné vylúčiť všetky jeho zdroje – káva, čaj, čokoláda, kola. Vedeli ste napríklad, že práve aj tieto kofeínové „životabudiče“ majú na svedomí cysty? Osobitnou pomocou je aj konzumácia pupalkového oleja. Vitamín E určite pomôže pri riešení symptómov PMT-H, zvlášť napätia v prsníkoch, ale aj pri PMT-C a PMT-D.

Koľko a čo zjesť

Skúsiť riešiť PMS (a často krát aj bolestivú menštruáciu následne) prostredníctvom stravy je isto jednoduchšie riešenie, ako brať si tabletku, ktorá nerieši príčinu, iba zminimalizuje následok – teda bolesť či nepríjemný pocit. Aké sú teda odporúčania Dr. Abrahama v prevencii proti PMS/PMT?

  • obmedziť konzumáciu rafinovaného cukru (5 polievkových lyžíc na deň), soli (3 g na deň), červeného mäsa (90 g na deň), alkoholu (30 g na deň), kávy, čaju a čokolády,
  • obmedziť fajčenie,
  • obmedziť príjem bielkovín na 1 gram na kilogram telesnej váhy denne,
  • zdrojmi bielkovín majú byť prednostne ryby, hydina, celé obilniny a strukoviny, vyhýbať sa červenému mäsu a mliečnym výrobkom – tie zjesť max. v 2 porciách denne,
  • zvýšiť príjem komplexných uhľohydrátov /6O-70 % kalórií/,
  • zvýšiť príjem zelenej listovej zeleniny, strukovín,
  • zaradiť do jedálnička potraviny obsahujúce kyselinu cis-linolovú, ideálny je saflórový olej – stačia 1-2 polievkové lyžice nezohrievaného oleja do vášho šalátu denne,
  • nezabudnite, že váš ideálny príjem bielkovín v gramoch sa rovná vašej telesnej váhe v kg – ak vážite 57 kg, príjem bielkovín nemá presiahnuť 57 g na deň. (Pre kontrolu: pohár mlieka – 8 g, 120 g mäsa – 20 g, jedno vajce 6 g bielkovín).

Čo sa týka doplnenia stravy vitamínmi: ideálny na pokrytie potrieb organizmu a prevencii proti PMS/PMT je vitamínový prípravok OPTIVITE, ktorý obsahuje v ideálnom pomere všetky spomenuté vitamíny a bol zostavený priamo Dr. Abrahamom. Optimom je užívanie 6 tabliet denne, úľava sa mnohým ženám dostavila už v prvom cykle.

Na čo nezabudnúť: dôležitá je tiež rozumná telesná váha, pravidelné cvičenie, obmedzenie stresu a primeraný odpočinok. Pokiaľ vážne bojujete s PMS, uvažujte o vylúčení antikoncepcie, ktorá značne zhoršuje jeho príznaky – to isté platí, ak má žena podviazané vajíčkovody.

Pokiaľ po 2 – 3 cykloch nedôjde k náprave alebo aspoň čiastočnej úľave príznakov PMS, je potrebné hľadať symptómy PMS napr. v dysfunkcii štítnej žľazy alebo v nadmernom raste kvasiniek.

Zo skúseností s praktickým používaním nutričného programu  riešenia PMS je aj príbeh manželov, ktorým sa vďaka takémuto riešeniu PMS podarilo s doplnením užívania Optivite a vitamínov nielen vyriešiť PMS, ale šťastne po dva a pol roku – napriek dobrým výsledkom – konečne otehotnieť.

Zdroj: Marilyn Shannonnová: „Plodnosť, cykly, výživa"

Foto: isifa.com

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.0 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia