ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Rodinka
inzercia

20.08.2008verzia pre tlač


Popôrodná depresia a „baby blues“

Autor: Mgr. Lucia Čopíková

Mnoho žien nevie, že po narodení dieťaťa sa môže objaviť popôrodná depresia a obviňujú seba, partnera alebo dieťa za to, ako sa cítia.

Foto: Ingimage.com

„Baby blues“

je najmiernejšia a najčastejšia afektívna porucha. Zažíva ju 80% matiek! Objavuje sa na tretí až desiaty deň po pôrode.

Symptómy zahŕňajú plačlivosť, úzkosť, výkyvy nálad a podráždenosť. „Blues“ je spôsobené kombináciou hormonálnych zmien, vyčerpania po pôrode, prežívaním silných emócií spojených s týmito udalosťami a vôbec s vyrovnaním, že sme sa nenávratne stali rodičmi.

Ak má žena dostatok odpočinku, porozumenia a opory v najbližších, „blues“ rýchlo pominie.

Postnatálna (popôrodná) depresia

postihuje 15% matiek.

Postnatálna psychóza

sa rozvinie u 0,1 – 0,2% matiek a je najzávažnejšou afektívnou poruchou. Zvyčajne sa objaví po 3-4 týždňoch po pôrode. Žena si neuvedomuje, že je chorá, nakoľko realitu vníma skreslene.

Symptómy zahŕňajú nápadne povznesenú náladu alebo depresiu, alebo výkyvy z jednej nálady do druhej, bizarné myšlienky, nespavosť a neadekvátne správanie sa voči dieťaťu. Matka sa musí ihneď liečiť v nemocnici, inak môže ohrozovať na živote seba i dieťa.

Všetky tieto poruchy sú záležitosti, za ktoré by sme sa nemali hanbiť. Patria medzi mnohé komplikácie, s ktorými sa stretávame počas tehotenstva a pôrodu.

Niektoré matky sa snažia dostať z toho samé, ale neuvedomujú si, že nad svojimi emóciami majú len malú kontrolu. Preto je veľmi dôležité pre nastávajúcich rodičov vedieť rozpoznať symptómy týchto ochorení a čo najrýchlejšie vyhľadať pomoc.

Čím skôr sa matka začne liečiť, tým skôr sa zotaví. Poďme si povedať niečo bližšie o depresiách v tomto období.

Postnatálna (popôrodná) depresia

Mnoho žien nevie, že po narodení dieťaťa sa môže objaviť popôrodná depresia a obviňujú seba, partnera alebo dieťa za to, ako sa cítia.

U všetkých matiek je normálne, keď sú úzkostlivé, unavené a cítia sa „na dne“, hlavne počas „baby blues“, ale popôrodná depresia je niečo, čo trvá dlhšie a ťažšie sa dá stručne a jednoznačne opísať.

Každá matka popôrodnú depresiu prežíva ináč, ale väčšinou uvádzajú pocity úzkosti a smútku, ktoré trvajú dlhšie než dva týždne. Tieto pocity sa objavujú náhle alebo postupne počas prvého roka dieťaťa.

Príznaky sa môžu vyskytovať od mierneho smútku až po paralyzujúcu depresiu a znemožňujú žene normálne fungovať v dennom živote.

Ďalšie symptómy popôrodnej depresie:

  • celková strata radosti z vecí, ktoré predtým prinášali potešenie, ako aj problém tešiť sa z vlastného dieťaťa,
  • nepokojný spánok, budenie sa zo spánku, ktoré nie je spôsobené dieťaťom,
  • poruchy chuti do jedla,
  • plačlivosť,
  • pocit neschopnosti vyrovnať sa s bežnými problémami,
  • podráždenosť,
  • úzkosť,
  • bolesť,
  • strach z osamelosti alebo strach zo spoločnosti iných ľudí,
  • strata koncentrácie a poruchy pamäti,
  • strata sebadôvery a sebaúcty,
  • chorobné alebo nutkavé myšlienky s úmyslom sebapoškodenia až samovraždy.

Zapamätajte si:

  • Predpôrodná a popôrodná depresia nie sú veci, za ktoré sa musíme hanbiť a môžu sa stať ktorejkoľvek žene v reprodukčnom veku.

  • Obe depresie môžu byť mierneho, stredného alebo ťažkého stupňa.
  • Vyskytujú sa vo všetkých kultúrach a socio - ekonomických vrstvách.
  • Nie je to novodobá záležitosť, len každá generácia ich volala inak. Pred 50. rokmi by sme povedali, že išlo o „nervové zrútenie“.
  • Môžu nastať po potrate, po narodení mŕtveho dieťaťa, po normálnom pôrode alebo cisárskom reze. Hlavným faktorom je tu tehotenstvo.
  • Prvotné príznaky sa dajú rozpoznať a vie byť poskytnutá efektívna pomoc.
  • S primeranou podporou a profesionálnou pomocou sa matka môže uzdraviť. Uzdravenie sa deje postupne, je poznačené striedaním sa dobrých a zlých dní.

Pomoc pri uzdravení

Akceptujte depresiu

Ak sa necítite tak, ako ste si predstavovali a očakávali počas tehotenstva alebo po pôrode, je veľmi dôležité, aby ste si to priznali a vyhľadali pomoc. To znamená, že o tom začnete hovoriť s niekým, komu dôverujete.

Lekárske vyšetrenie

Nakoľko je depresia medicínskou záležitosťou, vyhľadajte svojho obvodného lekára. Ten Vás odporučí k psychológovi alebo psychiatrovi. Liečba antidepresívami spojená so psychologickým poradenstvom a terapiou je efektívny spôsob, ako zvládnuť svoj stav. Oboje je potrebné, pretože antidepresíva nie vždy vyliečia aj príčinu depresie, pomáhajú však urýchliť uzdravovací proces. Žiaľ, ešte stále u nás pretrvávajú mylné predstavy o antidepresívach a ženy ich odmietajú brať, pretože sa boja vedľajších účinkov. Antidepresíva nezmenia osobnosť človeka; účinkujú na chemické procesy v mozgu, ktoré ovplyvňujú depresiu a úzkosť. Antidepresíva nie sú návykové a niektoré sa môžu užívať aj počas tehotenstva alebo dojčenia.

Psychologické poradenstvo - psychoterapia

Psychologické poradenstvo a pomoc Vám pomôže porozumieť, čo prispelo, resp. čo zapríčinilo popôrodnú depresiu a ako prijať a prispôsobiť sa úlohe matky. Pri akomkoľvek stupni depresie, najmä dlhotrvajúcej, je veľmi dôležité, aby ste zistili všetky faktory, ktoré k nej viedli (napr. nerealistické očakávania o materstve, rigidné myslenie, zneužívanie v detstve,...), aby ste zabránili vzniku depresie pri budúcom tehotenstve. Takisto je veľmi dôležité, aby ste sa naučili stratégie, ako efektívne zvládnuť svoje problémy.

Úprava životného štýlu

Aj keď sa zdá byť ťažké robiť zmeny vo Vašom každodennom živote, aj malé úpravy Vám môžu pomôcť. Odpočinúť si, keď dieťa spí (namiesto upratovania), v kľude sa naobedovať, ráno sa osprchovať, to všetko Vám pomôže vrátiť sa do normálu, aj keď sa na to necítite. Choďte na krátku prechádzku – či už s dieťaťom v kočíku alebo sama. Doprajte si čas len pre seba. Pre Vaše zdravie je dôležitá Vaša strava – aby obsahovala málo nasýtených tukov, rafinovaného cukru a kofeínu, zato veľa ovocia, zeleniny a vlákniny. Každý príjem alkoholu a voľnopredajných liekov môže ovplyvniť Váš stav. Ďalším efektívnym spôsobom liečby depresie je cvičenie, relaxácia a meditácia. Každodenné cvičenie zvýši hladinu pozitívnych neurotransmiterov a uvoľnení endorfíny, ktoré podporia Vašu dobrú náladu.

Staňte sa takou matkou, akou chcete byť

Mnohé činnosti, ktoré matka postihnutá popôrodnou depresiou robí, sú rovnaké pre všetky matky – kŕmenie dieťaťa, tíšenie, uspávanie. Časť uzdravenia zahŕňa zvýšenie Vášho sebavedomia, čo sa týka starostlivosti o dieťa – potvrdenia, že to robíte dobre a správne. Že ste schopná a dobrá mama. Mnohým matkám pomáha, ak naďalej dojčia alebo spia s dieťaťom v posteli. Kontakt pokožky na pokožku (skin-to-skin) pozitívne vplýva na vzťah k dieťaťu. Spanie s dieťaťom sa však neodporúča, ak matka berie lieky, po ktorých hlboko zaspí. Nikdy nezaspite s dieťaťom sa stoličke alebo na gauči!

Podpora

Najdôležitejšími faktormi v uzdravení je podpora a trpezlivosť Vašich najbližších. Všetky ženy s depresiou potrebujú emočnú podporu rodiny a priateľov. Utiahnutie sa do seba vyzerá jednoduchšie, ale práve izolácia zhoršuje Vaše pocity. Patriť do podpornej skupiny dojčiacich matiek, chodiť do materského centra, spoznať matky, ktoré prežili popôrodnú depresiu, to všetko Vám môže pomôcť.

Do budúcnosti

Ak plánujete ďalšie tehotenstvo, konzultujte ho s Vaším lekárom, nakoľko je tu riziko, že sa depresia znovu vráti. Väčšina lekárov odporúča ženám, aby vysadili lieky minimálne rok pred ďalším otehotnením.

        NA ZÁVER:

        • pravidelne sa s niekým rozprávajte o svojich pocitoch,
        • povedzte o svojich pocitoch lekárovi,
        • požiadajte a akceptujte praktickú pomoc od partnera a rodiny,
        • vyhľadajte podporu v rámci rodiny, priateľov, laktačných poradkýň 
        • pravidelne si aspoň na chvíľu oddýchnite od rodičovskej roly,
        • vymedzte si čas na seba a robte niečo, čo Vám prináša radosť,
        • stretávajte sa s ostatnými mamičkami,
        • cvičte! Cvičenie 3x týždenne, ktoré zvýši Váš tep na 30 minút má podobný účinok na mozog ako užívanie nízkych dávok antidepresív,
        • nezabúdajte na zdravú životosprávu. Vynechajte kofeín a znížte príjem cukru,
        • v prípade potreby zvážte liečbu v nemocnici.

        NEZABUDNITE:

        Depresia sa dá liečiť. Nie ste na ňu sama. Aj Vy sa môžete tešiť z Vášho dieťaťa a materstva!

        Spracované podľa:

        www.breastfeeding.asn.au/bfinfo/pnd.html

        parenting.ivillage.com/pregnancy/pemotions/0,,hbmm,00.html

        pregnancyandbaby.com/pregnancy/baby/Breaking-the-silence-on-prenatal-depression-116.htm

        Hodnotenie

        Odosielam Váš hlas...
        Hodnotenie: 2.9 z 5. Celkom 9 hlas(ov).
        Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

        inzercia

        Komentáre

        Moňa napísané 16.05.2011 10:55 answer email

        Ak najdem clanok tak ho tu pridam. V tom clanku sa pise, ze dieta vyliecilo matku z poporodnej depresie, uzkym kontaktom koza na kozu, a nosenim v satke.

        Pre tie matky ktore nemaju viac prsnikov ci ruk. Zabezpecte si satku. V satke mozte dieta nosit a aj zavarat, ci varit pre seba obed.

         

        Vo vacsine poporodnych depresii, by sme nasli, ze prvotnou pricinou poporodnej depresie, je prave porod, a prve hodiny po porode, kedy neboli naplnene citove potreby matky spoznania sa s dietatom! Samoprisatie, prve dve hodiny po porode s dietatom, staly rooming. Matka sa citi, akoby jej nieco chybalo, ci dokonca smuti za dietatkom, akoby jej zomrelo! Kontakt s dietatom vam pomoze! Kontakt koza na kozu! Polezat si s dietatom dlhodobo v tomto uzkom kontakte, ktory vam ukradli!!!

        Lesná žienka napísané 09.05.2011 10:25 answer email

        Citujem článok "Odpočinúť si, keď dieťa spí (namiesto upratovania), v kľude sa naobedovať, ráno sa osprchovať, to všetko Vám pomôže vrátiť sa do normálu, aj keď sa na to necítite. ... Pre Vaše zdravie je dôležitá Vaša strava – aby obsahovala málo nasýtených tukov, rafinovaného cukru a kofeínu, zato veľa ovocia, zeleniny a vlákniny. "

         

        Prosím Vás a kto mi navarí tú fantastickú stravu ? A kedy sa osprchujem ked okrem dojcenia aj dokrmujem a potom ked bábatko spí tak sterilizujem flase alebo varím pre seba?

         

        A ešte čosi - povedzte mi, ktorý psychiater mi predpíše antidepresíva počas dojčenia a hneď sa k nemu objednám!

        austin napísané 09.05.2011 10:58 answer email

        Ahoj Lesna zienka:

        k strave: idealne navarit pred porodom, ale ked sa nestihlo, odporucam uvarit velky kotol vyvaru (neviem ci len zelenina, alebo aj masoveho), dat zamrazit po malych dvojdecakoch, zakupit slize, ryzu, cervenu lupanu sosovicu, pohanku, pseno, mrazenu zeleninu, pazitku a petrzlen do kochlika. A potom uz len system hod ma do hrnca za 15 min uvarena husta poliebka. Mozno nie je bozske jedno a to iste furt (preto tolko roznych ingredienci, nech sa to strieda), ale nasyti. Samozrejme nieco obdobne sa da spravit aj spreddusenim masa. Viem, ze stadelman dava recept na ryzove gule, ktore su tieez velmi syte...

        - ad lieky: ak treba, v ruzinove je psychiatricka, co ma skusenost s kombinaciou liekov a dojcenia, je skupina psychofarmak, tkora sa da a skupina, ktora uz je s dojcenim nezlucitelna

        -ad false - kamoska mala parny sterilizator do mikrovlnky, bolo to za 10 min hotove aj s pripravou

        - suplementor by to neulahcil?

        -drzim palec!

        Vierka napísané 06.04.2011 08:22 answer email

        Ja prežívam popôrodnú depresiu. Veľmi ma prekvapila, lebo po prvom a druhom dieťatku som také pocity nemala a teraz po vytúženom treťom dieťatku a o pár rôčkov neskôr, kedy sú už aj skúsenosti väčšie a človek vyzretejší, tak tým prechádzam. Každý deň musím plakať a rozbehne to vlastne vlna radosti, ked sa nakloním nad dcérku a ona sa na mňa usmeje. A ja sa neviem krotiť, roním slzu za slzou.

        Oporu v manželovi nemám, ten si myslí, že som nenormálna ked tak často plačem. Uplne sa ma stráni. Kedže je od rána do večera v práci, tak som na všetko sama a večer, ked sme konečne všetci spolu doma, tak to u mňa vyvrcholí.

        Mám pocit, že už nevládzem.

        Čo mám robiť?

        Miska napísané 18.09.2008 10:00 answer email

        Toto je vyborny clanok!! Ked sa mi narodila prva dcerka, prezivala som nieco taketo, ale vtedy ma akosi nenapadlo, ze by to mohlo byt nieco vazne. Myslela som si,ze su to hormonalne zmeny a je to normalne. Presla som tym bez liecby,ale trvalo to dost dlho a musela som sa dost ovladat. Ale pomoholo mi dost manzel, ktory sa nasmu babatku vela venoval a snazil sa, aby ju utisoval vacsinou on a ja som len krmila a robila ine veci, takze sme to spolu zvladli. Teraz cakame druhe babatko,ale urcite si tym uz nechcem prejst ako prvykrat, takze tento clanok mi dal dobre rady a tentokrat, ak sa stane to iste, urcite pojdem lekarke. Dakujem

        Erika napísané 12.05.2008 23:04 answer email

        Ano, je to skutocne tazke. A vsetko co pises je pravda. Ale aj tak, ak o tom clovek vie, odrazu to ide akosi lahsie a skutocne je mozne to zladit a najst v tom rytmus. Ten samozrejme nie je nemenny a postupne s vyvojom dietata sa tiez meni. Nejde o vojensky rezim ale o usilie nenechat sa ustavicne "rozhojdavat". Myslim, ze prilis casto dietatu nukame prsnik (a dostavame sa tak do zacarovaneho kruhu) aj vo chvilach kedy ma celkom inu potrebu ale kedze prsnik prijme a upokoji sa, nepatrame uz dalej. Mne napriklad dost dlho trvalo nez som prisla na to, ze dcerka mala po narodeni strach z volneho priestoru a jednoducho potrebovala tuho objat. Plakala a plakala a jasne, ze som bola stastna jak blcha ked mi stichla na prsniku (niekedy aj po hodine). Ale ked mi to doslo, ze vlastne dojcenim nahradzam nieco celkom ine, bola som uz uplne v koncoch. A ten rytmus nam pomohol vsetkym - bola som viac v pohode ja, mala aj manzel. A sestru to zachranilo pred katastrofou ked sa uz skutocne schylovalo k najhorsiemu - tiez dojcila vzdy ked si maly zapytal - uplne hala-bala. Takmer sa uz prepracovala k psychoze. Ale jedna skusena porodna asistentka je poradila prave toto. Tak ja len preto...

        fajn napísané 12.05.2008 10:54 answer email

        Ospravedlnujem sa za ostrejsi ton, nechcela som Ta urazit. Myslela som to ironicky. Stale nechapem ako sa da dosiahnut nejaky rytmus, lebo taka hojdacka tu je stale: na jednej strane ponuka mlieka (determinovana prolaktinom, spankom a stimulaciou dojcenim). Cize ponuka nie je rovnomerna. Na druhej tu je dopyt po mlieku (determinuju ho rastove skoky, ale aj to ako vydatne dsa napilo pri predoslom dojceni), atakze aj ten je premenlivy. A v kazdej dojcenskej poradni pisu ze treba dojcit podla potrieb dietata, nenechat ho vyrevat, ako aj to ze ked ma matka malo mlieka treba prikladat pit castejsie.

        Erika napísané 10.05.2008 13:04 answer email

        ...ten prispevok je odo mna, zabudla som vyplnit meno

        napísané 10.05.2008 13:03 answer email

        ad. fajn - celkom tomu nerozumiem co chces povedat. Kazdopadna podla budika rozhodne dojcit netreba - ale ked budes 2 dni dojcit po dvoch hodkach (a k tomu 2-3x v noci) a potom dlasie 2 dni kazde 3-4 hodiny a k tomu v noci a potom zase napr. po jednej hodine pretoze dieta place a myslis ze je hladne - tak sa s najvacsou pravdepodobnostou prepracujes prave k tej depke. Pisala som o tom, ze si treba najst rytmus a nie byt otrokom dojcenia podla stopiek! Rytmus znamena aj to, ze ak ti dieta prespi v noci bez mlieka, tak ho v noci prosto nedojcis. Ale nie, ze ho raz nakrmis 2x za noc a potom ti zase prespi, tak nic. Myslim, ze si ma zle pochopila. No najmä si po mne poriadne vybehla! A pri tom to mnohym (vratane mna) pomohlo.

        fajn napísané 10.05.2008 01:16 answer email

        Erika, to znie uplne profesionalne co pises o hormonoch. Normalne som ti uverila. Zeby to bolo take jednoduche? Tak budem krmit babo podla budika, kazde tri hodiny ho budit a potom vygrgavat, prezlekat ogrcane dupacky... Od tej radosti ze nedostanem poporodnu depku tak ani mi nebude chybat spanok :-))) A na ostatne zalezitosti okolo deti a domacnosti si najmem sluzobnictvo a ja budem len kojit. Waw, to si uz na depku alebo nervove zrutenie anio nespomeniem ;-)

        Erika napísané 09.05.2008 13:44 answer email

        No hlavne je mozne tymto tazkostiam predchadzat pravidelnym dojcenim: Pretoze nepravidlene dojcenie ma na rozvoji poporodnych baby blues a psychoz nemaly podiel. Nepravidlena tvorba hormonov, rozkyve aj hladinu mentalneho stavu. Ak sa vsak zena pokusi najst v dojceni rytmus, vdaka pravidelnemu vyplavovaniu prolaktinu sa ustali aj jej psychicky stav. Najviac "zruteni" sa dostavi pri tzv. rastovych skokoch dietata (zvycajne 6 tyzdnov, 3 mesiace veku) kedy ma dietatko odrazu väcsie naroky a hormonalna hladina sa opät rozkyve.

        smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


        Poslať odkaz priateľovi

        inzercia