ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
sobota 19.08.2017 | meniny má Lýdia  
ZdravieZdravie

Koľko piť, aby sme sa neotrávili vodou

 Ela Košická   19.05.2017   0

V niektorých reklamných, populárnych i odborne sa tváriacich textoch sa dá dočítať, že každý by mal denne vypiť najmenej 2 až 3 alebo dokonca 3 až 4 litre vody (tekutiny).

Toto je ale pre väčšinu populácie nesprávne a neadekvátne nadsadené odporúčanie, ktoré možno platí „v špičkách,“ ako sú extrémne teplé dni alebo veľká fyzická záťaž, ale nie v bežnom živote.

Shutterstock

 

Každý človek má iné potreby tekutín

Potreba tekutín je prísne individuálna záležitosť, ktorá závisí na množstve vonkajších a vnútorných faktorov, odvíja sa od telesnej hmotnosti, veku a pohlavia, zloženia a množstva stravy (obsah vody, soli, bielkovín, kalórií), telesnej aktivite, teplote a vlhkosti prostredia vrátane prúdenia vzduchu, druhu oblečenia a teplote tela, aktuálnom zdravotnom stave, zavodnení organizmu atď.

Koľko je optimum?

Každý človek má svoju optimálnu potrebu voľných tekutín, ktorá sa časom mení.

Táto potreba sa môže pohybovať od menej ako 1 liter za deň - u človeka so sedavým zamestnaním, ktorý konzumuje prevažne jedlo z varených obilnín, strukoviny a zeleniny s nízkym obsahom soli - až po niekoľko litrov za deň - u človeka, ktorý konzumuje príliš slanú a sladkú stravu s malým obsahom tekutín a vysokým obsahom energie a fyzicky intenzívne pracuje, športuje, alebo sa pohybuje v teplom prostredí.

U druhej kategórie môže denná spotreba presiahnuť aj 5 litrov. Každý si musí nájsť (či nachádzať) svoje optimálne množstvo tekutín.

Shutterstock

 

Keď cítime smäd, už je neskoro

Na potrebu pitia môže upozorniť smäd, ale je dobré vedieť, že smäd nie je včasnou známkou potreby vody, pretože sa objavuje až v okamihu 1-2% dehydratácie čiže straty vody na úrovni 1-2% telesnej hmotnosti.

Pocit smädu sa ďalej znižuje vo vyššom veku. Na druhej strane zvýšený pocit smädu môže byť i príznakom niektorých chorôb (napr. cukrovka) a existuje tzv. návykový smäd, ktorý nemusí byť známkou potreby tekutín.

Vyššie riziko dehydratácie je u malých detí, ktoré majú malý objem telesnej vody a bežná denná strata predstavuje jeho značný podiel a u starých ľudí, u ktorých sa objem telesnej vody znižuje, zhoršuje sa schopnosť obličiek vstrebávať spätne vodu a pocit smädu býva oslabený. Preto je treba príjem tekutín u starých ľudí aktívne kontrolovať.

Shutterstock

 

Varovné príznaky, že pijeme málo alebo veľa

Príznakom dlhšie trvajúceho a výrazného nedostatku tekutín je vedľa pocitu smädu tiež:

sucho v ústach, suché pery a jazyk, malé množstvo tmavo žltého moču, tendencia k zápche, čkanie pri jedle, tlak v okolí žalúdka, pálenie „žáhy“ alebo suchá pokožka.

Naopak príznaky nadbytku tekutín sú:

časté močenie (zvlášť v noci), potenie v normálnych teplotných podmienkach, vlhké ruky či nohy, bolestivosť bodu vzadu uprostred lýtka (pri stisku prstom).

Môžeme piť aj príliš veľa?

I keď nedostatok tekutín sa spája s viacerými rizikami, je nutné povedať, že ani ich stály nadbytok – teda pitie výrazne vyššieho množstva tekutín ako telo potrebuje – nie je pre organizmus zdravý. Dochádza tým k preťaženiu obličiek a srdca, čo môže postupne viesť k oslabovaniu ich funkcií.

Vypitie väčšieho objemu v krátkom čase, napr. niekoľko hodín po sebe viac ako 1 liter/hod., môže spôsobiť akútny stav známy ako „otrava vodou“. Jeho podstatou je nízky obsah sodíka v sére a prejavuje sa podľa vážnosti zvracaním, ochabnutosťou a bolením hlavy až po kŕče, môže spôsobiť aj smrť.

Čo je dobré si zapamätať?

Je nutné piť v priebehu celého dňa, a to už od rána (šálka čaju či kávy nestačí uhradiť nočnú stratu vody). Človek nie je ťava, aby sa napil jeden krát denne do zásoby. Je potrebné regulovať spotrebu tekutín podľa aktuálnej záťaže a potreby.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Tehotenska abeceda Poh - Popô
18.08.2017   0
Dnes začneme pekne zostra a povieme si niečo o pohlaví. Ale tiež o polohách plodu a psychózach.
Sex v tehotenstve
16.08.2017   0
Všetkých nastávajúcich rodičov trápi otázka, či sa môžu milovať, a ak áno, tak dokedy je to vhodné, či neublížia stykom svojmu dieťatku...
Cukrovka v tehotenstve
14.08.2017   0
Kedy je vyššia pravdepodobnosť, že sa rozvinie? Ako sa zisťuje? Prinášame rozhovor s diabetologičkou.
babetko
Quinoa a jogurt z bobuľovín (od 10. mesiacov)
19.08.2017   3
Vedeli ste, že quinoa obsahuje 2x viac vlákniny ako väčšina oblilnín? Vyskúšajte túto ovocnú kašu.
Prečo plače
18.08.2017   0
Plač je pre dieťatko nástrojom reči rovnako ako pre nás "jazyk". Rôzne veci vyjadrujeme rôznym spôsobom, a tak i malé dieťa vyjadruje odlišné potreby odlišnými druhmi plaču.
Prvé dni nie sú ako z knihy o deťoch
17.08.2017   6
Myslela som, že som dokonale pripravená. Mala som predsa múdre knižky. „Deti neplačú bez dôvodu. Buď sú hladné, potrebujú prebaliť, pomazliť alebo sa nudia.“ Alebo „Bábätko spí minimálne 16 hodín denne.“ Špeciálne túto vetu zrejme Adelka zle pochopila.
detske choroby
Juvenilná idiopatická artritída
19.08.2017   0
Je vyliečiteľná? Dostane sa moje dieťa z toho? Aké môže mať choroba následky?
Ako fungujú lieky proti Bolesti
18.08.2017   0
Pre tých, ktorí sa radi pýtajú Ako? a Prečo?... pre tých, ktorí chcú vedieť viac.
Leukémia (rakovina krvi)
17.08.2017   0
Leukémia patrí v našej krajine k najčastejšiemu zhubnému ochoreniu detského veku. Tvorí asi 35 percent všetkých nádorových ochorení u detí. Aké sú varovné signály a možné príznaky?
auto
Rodinka TEST: Džípovú matku zahráte aj s Dusterom
18.08.2017   1
Ak potebujete auto čo jazdí, nekomplikuje, a zahráte v ňom aj " džípovú matku", toto môže byť ono.
Bezpečne v aute: Dieťa na prednom sedadle
16.08.2017   19
Môžem voziť dieťa na prednom sedadle? Je to bezpečné? Musí byť pripútané v autosedačke? Ako vypnúť airbag spolujazdca?
Aký je rozdiel medzi autom a kabelkou?
11.08.2017   8
Minule som povzbudzovala ostýchavé vodičky, že auto je len taká väčšia kabelka. Upratovať ho treba až v štádiu, keď sa už deti lepia k autosedačkám a kufor nestačí pohrkať, aby ste našli, čo potrebujete. Má to však svoje limity.