90 % prípadov melanómov sa dá liečiť – staňte sa „skincheckerom“!

0

Počet prípadov melanómu kože narastá. Nová štúdia odhaľuje, že 52 % svetovej populácie si nikdy nenechalo prezrieť materské znamienka dermatológom.

La Roche-Posay vyzýva ľudí, aby si skontrolovali svoje materské znamienka pomocou medzinárodnej osvetovej kampane SKINCHECKER.

Pokiaľ je rakovina kože diagnostikovaná včas, až 90 % prípadov melanómov sa dá liečiť. Ľudia však majú rôzne postoje k ochrane svojej kože. Rôzne vnímajú nutnosť niečo ako prevenciu robiť.

Postoje k slnečnej expozícii a prevencii rakoviny kože v 23 krajinách

Potvrdila to aj štúdia agentúry Ipsos a značky La Roche-Posay. Až 88% opýtaných si je vedomých rizika vzniku rakoviny kože pri vystavovaní sa slnku bez ochrany. Avšak iba 1 z 2 opýtaných navštívil dermatológa za účelom screeningu materských znamienok a 1 zo 4 opýtaných osôb si na tele znamienka nekontrolovala nikdy.

Preto La Roche-Posay spúšťa novú kampaň zaoberajúcu sa problematikou prevencie rakoviny kože a vyzýva každého jednotlivca, aby v procese screeningu hral aktívnu úlohu – bližšie si všímal nielen svoje materské znamienka, ale aj znamienka svojich blízkych.

Slnko je známe svojím paradoxným pôsobením. Na jednej strane veríme, že nám dodáva energiu a že vďaka opáleniu vyzeráme zdravo, na druhej strane je rozšírené vedomie, že so slnečnou expozíciou sú spojené riziká. 88 % z nás si uvedomuje nebezpečenstvo slnka, pokiaľ sme mu vystavení bez ochrany.  

Medzi uvedomením si rizík a prevenciou existuje jasná korelácia – skutočne platí, čím informovanejší sme, tým viac sa pred slnkom chránime. Avšak návyky prevencie sú stále nedostatočné. Dokazuje to vzrastajúci počet prípadov melanómu kože. Zatiaľ čo 8 z 10 ľudí sa pred slnkom chráni, 4 z 10 ľudí nepomyslia na to, aby sa chránili pred slnkom mimo obdobia dovolenky.

Znepokojujúci je nedostatok dermatologickej starostlivosti, ktorú ľudia vyhľadávajú, aby boli včas odhalené prvotné známky rakoviny kože, často viditeľné voľným okom. Celosvetovo si iba 1 z 3 ľudí nechá aspoň raz ročne skontrolovať materské znamienka a viac než polovica populácie nikdy nepovedala svojim blízkym, aby si nechali urobiť screening.

Svetoví šampióni vo fotoprotekcii – ochrane proti slnečnému žiareniu

Štúdia vykonaná v 23 krajinách odhaľuje niektorých prekvapivých šampiónov vo fotoprotekcii,  ale poukazuje aj na krajiny, ktoré v tomto smere zaostávajú.

Pri otázkach ohľadne návykov súvisiacich s fotoprotekciou 34 % Grékov tvrdilo, že sa chráni celoročne, bez ohľadu na ročné obdobie. V tesnom závese sa umiestnilo Čile (33 %) a Austrália (32 %). Je tiež veľmi zaujímavé, že práve ľudia z týchto troch krajín sa najviac snažia zostať v tieni ak svieti slnko. Na opačnom konci spektra sa umiestnilo Belgicko, Dánsko a Rusko, kde sa pred slnkom celoročne chráni iba 6 % populácie.

Zdroj: skinchecker.sk

Aj keď nejde o krajiny s najväčším slnečným svitom, v Írsku, Taliansku a Portugalsku 69 % ľudí tvrdí, že si v prípade slnečnej expozície na tvár aplikuje ochranný krém. Mexičania, ktorí by sa v tomto mali vyznať lepšie, pretože sú často vystavení slnečným lúčom, naopak ochranný krém aplikujú iba v 35 %. Porážajú ich iba  Rusi, ktorí krém použijú iba v 19 %.

Celosvetovo 87 % rodičov s deťmi vo veku pod 12 rokov tvrdí, že deti natierajú ochranným prípravkom vždy, keď sú vystavené slnku.

Kto ako kontroluje svoju kožu

Zatiaľ čo Austrália a Južná Amerika sú dvomi najslnečnejšími regiónmi sveta, zdá sa, že Európania svoju kožu kontrolujú oveľa viacej. Medzi krajiny, kde si ľudia nechávajú pravidelne kontrolovať znamienka (raz ročne) najčastejšie, patria Nemecko (24%), Rakúsko (23%) a Taliansko (20%).  Naopak vo Fínsku je to iba 1 % obyvateľov.

„Melanóm patrí medzi najzávažnejšie formy rakoviny, ale pokiaľ je diagnostikovaný včas, je takmer vždy liečiteľný, hovorí Prof.Guiseppe Argenziano, MD a  Prezident medzinárodnej dermatoskopickej spoločnosti. „Je preto viac než dôležité vykonávať pravidelné samovyšetrenia znamienok, sledovať všetky zmeny veľkosti u tých existujúcich a zaznamenať výskyt znamienok nových. Boj proti rakovine kože začína doma.  Čím viac ľudí bude sledovať svoju kožu a kožu svojich blízkych, tým viac ľudí navštívi dermatológov včas a my budeme schopní pomôcť.”

Iní prístup k ochrane pred slniečkom majú ženy a iný muži, a tak isto aj mladí ľudia

Muži všeobecne preferujú chrániť sa zahalením do oblečenia – trička s dlhým rukávom, použitím klobúka či čapice, ženy radšej siahnu po ochrannom kréme. Iba 1 z troch mužov sa natiera nejakým krémom, kým u žien sú to 2 z 3.

Hoci uvádzaná štúdia ukazuje, že miera informovanosti o rizikách rakoviny kože je veľmi vysoká, zdá sa, že ženy sú informované o niečo lepšie. 78 % žien verí, že miera slnečnej expozície v priebehu detstva je spojená s rizikami rakoviny kože, u opýtaných mužov je to 71 %. Podobne 90 % žien uznáva, že riziko vzniku rakoviny kože je spojené s nedostatkom ochrany pred slnkom, u mužov je to 85 %.

Tínedžeri medzi 15. a 19. rokom sú vo svojom prístupe k ochrane pred slnkom najbezstarostnejší. Je to znepokojujúce, pretože k 80 % porušeniam kože dochádza pred 18. rokom života. Ak svieti slnko, iba 46 % mladých vyhľadá tieň. Tínedžeri nie sú príliš dôverčiví ani k slnečným doplnkom: táto skupina nosí slnečné okuliare (46 %) a pokrývky hlavy (26 %) najmenej.

Kampaň La Roche-Posay

La Roche-Posay, popredná dermokozmetická značka, spúšťa „Skinchecker“, novú osvetovú kampaň, ktorej cieľom je vzdelať a informovať širokú verejnosť o význame osobnej aktivity každého jednotlivca pri včasnom rozpoznaní rakoviny kože.

Rakovina kože je jediným typom rakoviny, ktorá je viditeľná voľným okom. Kampaň je dôsledkom frustrácie spôsobenej nárastom diagnostikovaných prípadov rakoviny kože. Rakovina kože sa totiž stala 9. najčastejším typom rakoviny v Európe so 100 000 novo diagnostikovanými prípadmi iba za rok 2012.

La Roche-Posay chce dnes do boja angažovať viac ľudí, nie však individuálne, ale kolektívne. Cieľom kampane je vytvoriť akýsi sociálny stimul a podporiť propagáciu a zdieľanie jednoduchého a jasného odkazu: každý sa môže v tomto boji stať ambasádorom.

Jednoduché ako ABCDE

Osvetová kampaň bude prevádzkovaná na lokálnej internetovej stránke značky. Aby sa informácie dostali k čo najväčšiemu počtu ľudí a poučili ich, prináša značka stručný a zapamätateľný obsah. La Roche-Posay prichádza s jednoduchou mnemotechnickou pomôckou ABCDE, navrhnutou a široko podporovanou dermatológmi z celého sveta, a ponúka Skincheckerom päťbodovú metódu, ako rýchlo identifikovať potenciálny problém.

Kampaň je navrhnutá tak, aby bolo všetko čo možno najjednoduchšie: jedným kliknutím si stiahnete metódu ABCDE, jedným kliknutím ju môžete zdieľať s priateľmi alebo blízkymi a povzbudiť ich, aby sa pridali a tiež sa stali Skincheckermi.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár