ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Rodinka
inzercia

22.10.2010verzia pre tlač


Hovoríme s dietaťom po anglicky

Autor: British Council, Mária Kopčíková

V sérií článkov vám prinášame informácie o projekte British Council, ktorý nesie názov Global English for Europe. Venovali sme sa základným faktom o tom, ako sa malé deti učia angličtinu ako ďalší jazyk a v nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na úlohu nás rodičov pri výuke našich detí.

Podpora rodičov

Deti potrebujú cítiť, že robia pokrok. Potrebujú povzbudzovanie a chválu za dobré výkony, pretože akýkoľvek úspech motivuje. Rodičia sú v ideálnom postavení, keď môžu svoje deti motivovať a tak im pomáhať v učení, dokonca aj keď samy ovládajú iba základy angličtiny a učia sa spoločne so svojimi deťmi.

Rodičia si často robia starosti kvôli svojmu prízvuku v angličtine. Malé deti však majú pozoruhodnú schopnosť meniť svoj prízvuk tak, aby zodpovedal angličtine, ktorú počujú dookola. Malé deti potrebujú mať pocit, že „vedia hovoriť po anglicky“ a že „sa im angličtina páči“. Podpora ich rodičov im môže pomôcť tento pocit získať už od prvých lekcií.

Prečo je pomoc rodičov najlepšia?

  • môžu na svoje deti sústrediť, tráviť s nimi určitý čas osamote a zaradiť lekcie angličtiny kdekoľvek do denného programu tak, aby to vyhovovalo im aj deťom.
  • môžu usmerňovať dĺžku jednotlivých lekcií a vyberať také činnosti, ktoré najlepšie vyhovujú konkrétnym záujmom a schopnosti sústredenia sa ich dieťaťa.
  • môžu do výučby angličtiny vniesť viac zábavy, keď pracujú s jedným alebo dvomi detičkami a nie s celou triedou.

Čo je „rodičovština“?

„Rodičovština“ je špecifická forma ústneho prejavu, ktorý je prispôsobený jazyku malých detí, ktorá umožňuje viesť s dieťaťom dialóg a posúvať ho k ďalšiemu zvládnutiu jazyka. Rodičia, ktorí hovoria vľúdnejším a jednoduchším jazykom, sa nevedomky stávajú sprievodcami svojich detí počas určitej činnosti keď:

  • priebežne komentujú (nahlas) čo sa deje: „Let‘s put it here“. „There“. „Look. I‘ve put it on the table“. „Which one do you like?“ (pauza) „Oh, I like this one“. „The red one“.
  • reagujú na to, čo dieťa povedalo a nadväzujú na to: Dieťa: „Yellow“, Rodič: „You like the yellow one.“ „Here it is.“ „Here‘s the yellow one.“ Let‘s see. Yellow, red and here‘s the brown one.“ „I like the brown one, do you?“ (pauza).
  • hovoria pomalšie a zdôrazňujú nové slová prirodzene, bez toho aby menili melódiu reči. „Which rhyme shall we say today?“ „You choose.“ (pauza umožňujúca dieťaťu aby si vybralo).
  • k uľahčeniu porozumenia používajú aj rôzne výrazy tváre a gestá a udržujú očný kontakt.

Používanie angličtiny

Používaním jednoduchej angličtiny a častým opakovaním pomáhajú rodičia svojmu dieťaťu aby začalo premýšľať v angličtine pri činnostiach, pri ktorých sa cíti iste. Malé deti chcú hovoriť po anglicky:

  • o sebe a o tom čo majú rady: „I like, I dont like...yuk
  • o tom čo urobili: „I went to, I saw..., I ate...“
  • o tom ako sa ony samy alebo iní ľudia cítili: „I am sad, she‘s cross...“

Keď si deti potrebujú precvičiť školskú angličtinu, používajte frázy ako „What‘s your name?“, „How old are you?“, „What is this?“ a „That‘s a pencil.“. Rodičia môžu z takého opakovania urobiť zábavu tak, že použijú hračku, ktorá hovorí iba po anglicky, kladú jej otázky a predstierajú, že odpovedá.

Keď sa deti zdokonaľujú v ústnom prejave, môže sa stať, že občas v anglickej fráze použijú slovo v materinskom jazyku, napr. „He is eating a (....), pretože správny anglický výraz ešte nepoznajú. Keď dospelý príslušnú frázu zopakuje iba v angličtine, dieťa si anglický výraz môže zapamätať. „He‘s eating a plum.“ „A plum.“

Lekcie angličtiny

Jednotlivé domáce „lekcie“ angličtiny môžu trvať do zhruba desiatich minút a môžu sa konať raz alebo dvakrát denne. V priebehu lekcií sa musí rodič na dieťa sústrediť a nedať sa ničím rozptyľovať. Potom sa malé deti naučia mať tieto stretnutia s angličtinou rady.

Prechádzanie z materinského jazyka do angličtiny im môže pripadať obtiažne, preto je dôležité navodiť atmosféru: „In three minutes we are going to have our English time.“

Kedy prekladať

Deti rozumejú omnoho viac, než čo sú schopné v angličtine povedať. Pokiaľ sa súčasne predstavuje nový jazyk ako aj nová téma, niekedy môže byť nevyhnutné použiť aj rýchly preklad prenesený šeptom a vzápätí nasledovaný znovu angličtinou.

Pokiaľ sa preklad použije viackrát ako raz a opakuje sa aj v nasledujúcich lekciách, dieťa by si mohlo zvyknúť čakať na preklad, namiesto toho, aby používalo svoje vlastné spôsoby porozumenia angličtiny.

Povzbudzovanie a chvála

Malé deti túžia po pochvale rodičov. Potrebujú sa cítiť dobre, potrebujú vedieť, že v angličtine robia pokroky. „That‘s good.“, „I like that.“, „Well done!

Deti potrebujú podporu rodičov najviac, keď sa angličtinu začínajú učiť. Ako náhle sú schopné hovoriť, recitovať riekanky a ako náhle si pamätajú nejaké rozprávky, podpora už nemusí byť tak intenzívna.

Viac informácií nájdete na: www.britishcouncil.org/parents .

Ak hľadáte námety ako sa hrať s deťmi a pomáhať im rozvíjať angličtinu, zaujímavé úlohy a hry nájdete na: http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia