07.06.2006verzia pre tlač


Svoje dieťa do školy nedám

Autor: Sylvia Poláková

Deti do skoly nedam

Aj na Slovensku sú ľudia, ktorí sa napriek ústave, prikazujúcej povinnú školskú dochádzku, rozhodli svoje deti do škôl nedať. Buď im nevyhovuje ich kvalita, alebo majú najbližšiu školu príliš ďaleko. A tak, hoci ich deti už dovŕšili zákonom stanovený vek šesť rokov, do školy nenastúpili a ostávajú doma.

 

Recept na to ako učiť deti doma je jednoduchý. Stačí sa dohodnúť s riaditeľom školy, že ich dieťa do školy papierovo chodí, hoci ho v skutočnosti učia doma. Alebo je možné prihlásiť ho do školy v Čechách, kde je domáce vzdelávanie povolené. V oboch prípadoch musia potom splniť už len jednu podmienku - priviesť dieťa do školy niekoľkokrát do roka na preskúšanie, či vo vzdelávaní nezaostáva za svojimi rovesníkmi.

 

Ivan B. z lazov na Orave si zvolil prvú možnosť. "Nemám dôveru ku škole, ktorá je k nám najbližšie. A druhá škola je od nás vzdialená 50 kilometrov. Pre Sandru by to znamenalo dvadsať minút peši na najbližšiu zastávku, potom hodinu autobusom do mesta, a tam by sa ešte musela presúvať MHD do školy. Pre šesťročné dieťa je takáto cesta nepredstaviteľná," hovorí.

 

Premýšľali nad tým, že by Sandru prihlásili do českej školy, kde by si mohli vybaviť domáce vzdelávanie. "Ale nakoniec sa nám podarilo dohodnúť s riaditeľom jednej základnej školy v okrese, že dcérku zaregistruje ako žiačku v škole, hoci tam v skutočnosti chodiť nebude. To je ešte lepšie, pretože táto škola je od nás len 50 kilometrov," hovorí Ivan B.

 

Sandra je prváčka, takže doma sa učí šiesty mesiac. Pri výučbe sa striedajú obaja rodičia, raz mama, inokedy otec. Pridržiavajú sa aj učebníc, ale len kvôli tomu, aby približne vedeli, čo by ich dcérka už mala vedieť.

 

Pravidelne sa učeniu venujú asi dve hodiny denne, a naučené potom už len precvičujú v praxi. "Ráno mávame hodinku - dve. Kedysi sme sa chceli učeniu venovať tri hodiny , ísť natvrdo, ale Sandru to nebavilo, bola znechutená. Dnes je to veľmi rozdielne, robíme to tak, aby sa každý deň niečo naučila. Nehovoríme, že dnes sa neučí, lebo je nedeľa. Keď niekam ideme, tak napríklad počítame kroky. Život prináša plno možností ako sa učiť, nepotrebujeme umelé sedenia za stolom," hovorí Sandrina mama.

 

Na zasvätenie školáčky do tajov čítania a písania si trúfli, hoci ani jeden z rodičov nemá učiteľské vzdelanie, dokonca ani vysokoškolské. A hoci majú zmiešané pocity z toho, že vlastne obchádzajú zákon o povinnej školskej dochádzke, cítia, že sa rozhodli správne. "Nemali sme inú možnosť. Nemáme si z čoho vyberať, a najbližšia škola nám nevyhovuje," hovorí Ivan B.

 

Nepremýšľajú nad tým, že by sa kvôli možnosti vybrať si školu presťahovali naspäť do mesta. "Život na samote sa nám páči čím ďalej tým viac. Žijeme tu v jednej komunite, rozumieme si, je to výborné."

 

Obaja rodičia dodávajú, že sú nespokojní so školským systémom ako takým, takže zrejme ani v iných mestách by nevedeli pre svoje deti nájsť lepšiu školu. "Určite sa nájdu aj výborné školy, ale nie je ich veľa. Možno keby bola blízko waldorfská škola, alebo niečo také ako Škola u Filipa v Banskej Bystrici, uvažovali by sme nad tým, že by sme tam Sandru prihlásili. Ale nie je, a tak učiť ju doma bolo to najlepšie, čo sme mohli urobiť," myslí si Ivan B.

 

Čo bude ďalej, nevedia. Nevadilo by im, ak by ich dcérka postupovala podľa waldorfského vzdelávania a začala sa učiť čítať až v druhej triede. "Ale to by podľa učebných osnov bežnej základnej školy prepadla, a potom by nám domáce vzdelávanie zatrhli. Takže sa snažíme, aby vedela toľko ako jej rovesníci na základných školách," uzatvárajú rodičia.

 

Čo im prinesie budúcnosť, je otázne. Sandrini rodičia totiž nechcú, aby ani druhý stupeň nezačala na najbližšej škole. A či im dovolia domáce vzdelávanie aj na druhom stupni, tiež nevedia. "Uvidíme, ako sa to vyvinie. Rozmýšľame aj o tom, že by sme v našej komunite otvorili vlastnú školu. Veď detí je tu dosť," uzatvárajú obaja.

 

 

 

Zdroj: www.extra-prerodicov.sk

 

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

silvia napísané 23.04.2011 22:37 answer email

Ja som dokonca dostala návrh učiť si dieťa doma sama v špeciálno-pedagogickej poradni - aj by mi to pomohli presadiť. Lenže som živiteľom rodiny a neviem to skĺbiť.

Ja domácemu učeniu fandím. A potom na testy každý štvrťrok. Niečo podobné je v Austrálii na odľahlých územiach. Ale tam majú - myslím- dva či tri výukové televízne kanály.

Miranda napísané 13.06.2006 19:08 answer email

Myslím, že úroveň ZŠ je dosť pod kritiku, sama som dala dcérku na dosť dobrú školu v Bratislave, ale keď sa nám zdalo, že nenapreduje tak, ako by podľa nás mohla, nechala som ju pár dní doma a učila ju - keď mi na to vyšiel čas (nemám pevný pracovný čas, takže to išlo), teraz to už radšej neriskujem, ale na 1 stupni to fungovalo. Celkovo je systém vzdelávania zlý, deti sa neučia systematicky, o výuke jazykov ani nehovorím - metodiky, podľa ktorých sa učí dnes, boli zastaralé ešte pred 20 rokmi. Škola je hlavne o tom, že dieťa získava kontakty s deťmi v jeho veku, že príde do kolektívu. Inak, učiť vlastné dieťa je fakt dosť ťažké, už len vybudovať si u neho autoritu je dosť tvrdé, u "cudzích" detí to ide akosi samo, no keď nie je iná možnosť, alebo školy v okolí nevyhovujú, dá sa to. Držím palce:-))

JaNa napísané 09.06.2006 17:28 answer email

Pre mna je to novinka, nevedela som, ze v Cechach je to legalne. je to zaujimavy poznatok, nikto nemusi byt otrokom skoly a ucitelov, ak im nedoveruje. V skolach na Slov., hlavne statnych sa toho musi vela zmenit. Stale su uprednostnovane naucne predmety pred vychovnymi/oblast mozgu lava-nasa prastara matka/. Pri zlegalizovani tohto sposobu by som uvitala aj moznost ucit taketo deti, kt. nechcu, alebo im nevyhovuje .... sposob chodit do skoly. Legalna moznost kvalifikovaneho ucitela ucit v domacom prostredi.

Stanuske napísané 09.06.2006 15:19 answer email

Stanuska- budes sa cudovat, ale mam nejaku tu prax. A ucila som aj v triedach, kde bolo 35 ziakov aj v triedach, kde boli 4 ziaci. A poviem ti, ze ucit 4 je vacsia fuska ako ucit 35. Ak to , ale niekto neskusil, tak to nevie porovnat. Ak ucis individualne- musis byt pripravena na 200% ak ucis frontalne tak ti staci 100%. Pretoze pri velkom pocte treba drzat disciplinu , pri malom pocte ta ziaci "vycicaju" viacej psychicky aj odborne. Vies mnoho lekarov - tazko znasa porod vlastneho dietata alebo si ho nedokazu odrodit - to su veci, ktore suviasia s s povolaniami, kde treba davat nieco viac . Neviem aka som ucitelka- zrejme pre niekoho dobra, pre niekoho zla. A aka som matka to ukaze cas. A tie nervy ak si si vsimla boli v uvodzovkach. Tak preco zbytocne vyryvas. Ale ja im fandim, ako som napisala. Ale skola nie je o uciteloch, ale aj o kamaratoch. Mnohe deti potrebuju kolektiv- lebo ich potiahne dopredu- mozu sutazit-maju s kym. Ale pre niektore je sutazenie demotivujuce a stresujuce a potrebuju individualny pristup- takze ostava len dufat, ze ich dieta spada do tejto kategorie.

najJulinka napísané 09.06.2006 08:44 answer email

Ono je to cele o tom, že čo komu vyhovuje a o tom, že u nás systém nie je dobrý. Škola ma mnohé výhody, ale aj mnohé nevýhody. A osobne si myslím, že záleží na konkrétných ľudí - učiteľov (učiteliek). Ja ešte deti nemám, ale naviac sa obávam škôlky a školy. Keď vidím tie "bacharky" u nás v škôlkach, tak fakt neviem. Synovec žije vo Viedni. Bola som s ním aj v škôlke. Keď som videla jeho učiteľky, aj keď som im nerozumela ani slovo kludne by som im deti zverila. Deti tam do škôlky chodia od 2 rokov. Keď majú plienky, tak to vôbec nevadí. Musí len mamina priniesť plienky aké používa a dať ich k prebalovaciemu pultu. Dokonca môj synovec si zmyslel, že zadok po kaki sa neutiera vlhčenou utierkou, ale sa musí umyť vodou (tak ako doma) a tak pani učiteľky len pridali mu uteráčik, aby si neutieral zadok do toho istého, čo ruky. Nemali problém mu ten zadok umyť, keď bol tak zvyknutý. Pani učiteľky robili to za čo ich platili - starali sa o deti a nie popijali kávičku a klebetili. A nie je to o platoch - je to o prístupe a systéme. Mne keď niekto dá deti nastarosť, tak sa starám tak o svoje - a nie som sviňa len preto, že mi za to zaplatia na moj vkus málo alebo resp. nič. Robím dobrovoľníčku pri deťoch a robím to preto, lebo ma to baví a chcem aby deti boli spokojné a mám tie deti rada (aj keď sú neposlušné). Aj ja som bola dieťa a bolo ma všade dosť :-).

nana12 napísané 08.06.2006 11:07 answer email

Moja dcerka chodi do statnej skoly. Je na prvom stupni.Prvej triedu(ktorej som sa najviac obavala) zvladla bez problemov. Teraz ako druhacka ma inu p.ucitelku a je to uplne o niecom inom. Dieta chodi vystresovane, latku, ktoru mala pochopit v skole jej vysvetlujem doma, musim sa jej omnoho viac venovat ako v prvom rocniku. A ked sa rozpravame s inymi rodicmi, tak maju tie iste pocity a nazory. Najprv som si myslela, ze je problem v mojej dcerke. Ale nahoda zapricinila, ze dcerka nemohla ist pre prechladnutie do skoly v prirode a chodila do inej triedy. A tam bola vychvalena, aka je sikovna a co vsetko vie. Chodila tam omnoho radsej, ako do svojej povodnej triedy. Takze na zaver: ani navstevovanie skoly nezaruci Vasim detom spravny pristup k vedomostiam, ani k nim samotnym. Ja by som nezatracovala domace vzdelavanie deti, bez stresov, memorovania zbytocnosti a podobne.

marlene napísané 08.06.2006 09:41 answer email

chcela by som len napisat ako sa problem vzdialenych skol riesi u nas.rano je specialny minibus pre deti ,ktory pre nich pride priamo do domu a dovezie ich ku skole a poobede ich zase dovezie domov.existuje nieco take na slovensku?

mary napísané 08.06.2006 08:45 answer email

no tiez mam z toho zmiesane pocity. najviac zaujimava je pre mna veta ze si zalozia sukromnu skolu. rodicia bez ped. vzdelania. svoje dieta bych do nej urcite nedala. ale mam taky pocit,ze vsetci by zvladli pracu ucitela. a este niekto spomenul nekvalifikovanych ucitelov, podla toho rodicia z lazov su urcite ti najkvalifikovanejsi. chapem poznaju svoje dieta a ked sa mu venuju je to pekne. ale z coho ziju?teda som pochopila ze sa mu venuju raz jedne raz druhy tak mozno na striedacku pracuju. dobre je ze sa to aspon kontroluje na tych testoch. ale svoje dieta by som neucila doma. bala by som sa ci by bolo schopne sa zaradit medzi deti na strednej skole . deti potrebuju konkurenciu, aby ich to hnalo dopredu. a v kolektive sa lahsie uci.aj my sme sa na internate ucievali spolu. jeden vedel to druhy to a raz pocut je lepsie nez patkrat si to precitat z knihy

Stanuška napísané 07.06.2006 20:01 answer email

Rebeka,

píšeš "nemam "nervy " ucit vlastne dieta".Aká si potom učiteľka a aj matka? A tí učitelia, ktorí tvoje dieťa učia, majú mať nervy učiť tvoje dieťa? A aká si k ostatným deťom v škole? Máš nervy ich učiť?

Karkulka napísané 07.06.2006 19:46 answer email

Držím palce tým, ktorí sa rozhodli pre domáce vzdelávanie svojich detí. Určite si treba ale uvedomiť svoje možnosti.

Pri klasickom vzdelávaní sa dieťa môže stretnúť s množstvom nekvalitných a nekvalifikovaných učiteľov a o toto by malo prísť? Je trápne, keď učiteľka je o pár lekcií z cudzieho jazyka pred žiakmi a hádajte, akí žiaci jej vadia viac- tí, čo niečo z toho jazyka /vďaka súkr. hodinám/ vedia viac alebo tí, čo vedia menej?

Som za legalizáciu domáceho vzdelávania a aj za jeho kontrolu, aby sa to nevymklo z rúk.

No v prvom rade si myslím, že treba zreformovať obsah a aj rozsah učiva.Deti by mali byť vzdelávané pre život /napr. kde a ako hľadať informácie, čo robiť, keď chcem kúpiť, predať byt, čo robiť po skončení školy- aké úrady musím navštíviť, čo robiť, keď sa mi rozpadá vzťah..../ ale my zbytočne už na ZŠ "tlačíme" do žiakov "encyklopédiu" s minimálnym praktickým využitím.

Je mi smutno z toho, ako sa ľudia, ktorí sú trochu iní ako priemer, stávajú ľahkým terčom urážok obmedzencov, neschopných sa na veci pozrieť komplexnejšie a kriticky. Prečo aj. Veď v škole ich to nik nenaučil a doma tiež nie.

Karkulka napísané 07.06.2006 19:42 answer email

Držím palce tým, ktorí sa rozhodli pre domáce vzdelávanie svojich detí. Určite si treba ale uvedomiť svoje možnosti.

Pri klasickom vzdelávaní sa dieťa môže stretnúť s množstvom nekvalitných a nekvalifikovaných učiteľov a o toto by malo prísť? Je trápne, keď učiteľka je o pár lekcií z cudzieho jazyka pred žiakmi a hádajte, akí žiaci jej vadia viac- tí, čo niečo z toho jazyka /vďaka súkr. hodinám/ vedia viac alebo tí, čo vedia menej?

Som za legalizáciu domáceho vzdelávania a aj za jeho kontrolu, aby sa to nevymklo z rúk.

No v prvom rade si myslím, že treba zreformovať obsah a aj rozsah učiva.Deti by mali byť vzdelávané pre život /napr. kde a ako hľadať informácie, čo robiť, keď chcem kúpiť, predať byt, čo robiť po skončení školy- aké úrady musím navštíviť, čo robiť, keď sa mi rozpadá vzťah..../ ale my zbytočne už na ZŠ "tlačíme" do žiakov "encyklopédiu" s minimálnym praktickým využitím.

skola-dokoncenie napísané 07.06.2006 18:48 answer email

Niektorym detom, aj ked je to mozno mensina, naozaj vyhovuje iny sposob ziskavania poznatkov. Nemyslim si, ze uvedeni rodicia su cudaci a ze zo svojho dietata vychovaju cudacku. Aj na "lazoch" ziju vzdelani ludia, ludia, ktori maju prehlad o moznostiach vzdelavania. Mozno len maju ine priority v zivote ako vacsina z nas. Nie je to vsak dovod na ich odsudzovanie a ani posudzovanie.

Mam susedu, ktora svoje 3 deti nedala do skoly, je s nimi doma a funguje na "domacom vyucovani" uz 8 rokov. Deti kazdorocne chodia robit testy ci splnaju uroven rocnika a vzdy patria vysledkami medzi najlepsie pripravene deti. To co sa ucia casto ak sa da aj doma zrealizuju, pozoruju, spolu vyhladavaju v kniznici, idu pozorovat hviezdy, ci hladat rastliny k jazeru vtedy ked je to aktualne ( co je v beznej skole obmedzene) Jej deti su velmi slusne, inteligentne, pokojne a vyrovnane. Ked ich porovnam s detmi susedov, ktore chodia do statnej skoly, tak tieto doma vzdelavane deti maju sirsi rozhlad. Tak ako vsetky ostatne ine deti, ktore doobedie presedia v skolach, jej deti poobedia travia v sportovych, vytvarnych kruzkoch, ci sa hraju s ostatnymi detmi vonku poobede. Takze nemyslim si, zeby boli obmedzene v kontakte s inymi detmi. Je len na rodicovi ake podmienky svojmu dietatu vytvori. Domace vzdelavanie (DV) vsak nie je pre kazde dieta vhodne, vsetky aspekty by mali byt dobre zvazene. Rozumne vedene domace vvzdelavanie ma dobre vysledky.

ksichta napísané 07.06.2006 18:29 answer email

Zaujímavé. V niektorých veciach však musím súhlasiť s Rebekou. Možno systém domáceho učenia nie je až taký nekvalitný, rozmýšľam však nad tým, či dieťaťu nebudú chýbať rovesníci, zážitky zo školy, výlety a tak. A teiž rozmýšľam, či to nie je náročné aj pre rodičov. Predsa len, vieme ako je to niekedy ťažké nadupať do dieťaťa aspoň úlohy. tiež by ma zaujímalo, ako vyučujú malú cudzí jazyk v prápade, že ho nepoznajú. Myslím, že vo väčšine škôl sa cudzí jazyk začína učiť v tretej triede a neskôr sa už len nadväzuje. Myslím, že by bola škoda nevyužiť vek, kedy sa deti najlepšie učia. Určite je domáce vyučovanie možnou alternatívou, v prípade veľkých vzdialeností, ale aj mne sa zdá trošku riskantnou. Namiesto násilného udržiavania škôl kam chodí málo detí a ich kvalita klesá by sa mohlo investovať do zberných školských autobusov, ktoré by bezpečne odviezli aj menšie deti priamo pred školu a späť. A tak by aj deti zo vziadenejších dedín pokojne mohli cestovať do škôl v mestách a nemuseli by byť odkázané na malotriedky v dedinách.

Adika napísané 07.06.2006 18:21 answer email

No, mne to skôr pripadá zase ako PR na nejakú súkromnú školu U Filipa v Banskej Bystrici - zaujímavé, že na Orave tak poznajú školy v BB! Inak mi to pripadá článok o ničom, ešte k tomu navádzajúci na protizákonné konanie - veľmi sa čudujem riaditeľovi tej ZŠ, že na to pristúpil. Aj ke´d som za domáce vzdelávanie ako alterantívu, nemôžem súhlasiť s jeho používaním nelegálnym spôsobom.

Adika napísané 07.06.2006 18:18 answer email

No, mne to skôr pripadá zase ako PR na nejakú súkromnú školu U Filipa v Banskej Bystrici - zaujímavé, že na Orave tak poznajú školy v BB! Inak mi to pripadá článok o ničom, ešte k tomu navádzajúci na protizákonné konanie - veľmi sa čudujem riaditeľovi tej ZŠ, že na to pristúpil. Aj ke´d som za domáce vzdelávanie ako alterantívu, nemôžem súhlasiť s jeho používaním nelegálnym spôsobom.

Mirrka napísané 07.06.2006 18:17 answer email

Ja len poznámku. Nechýbajú tomu dieťaťu vzťahy s inými deťmi? Veď donekonečna nemôže sedieť doma na samote. Aj keby mala súrodencov nie je to ono. Ako sa naučí vychádzať s ľudmi? Komunikovať? Veď dieťa potrebuje aj porovnávať seba s ostatnými, niečo aj odpozorovať od rovnako starých detí, poznať pocit kamarátstva ale aj sklamania, vedieť riešiť konflikty. Neviem to celkom odbre pochopiť ako môže dieťa vyrastať takto izolovane. Asi keby som bývala na samote by som sa o to viac snažila o pravidelný kontakt s ľuďmi keď už nie pre seba tak pre dieťa určite.

dagmar1/zuza napísané 07.06.2006 18:12 answer email

Projektove vyucovanie je dobra vec, ale jeho kontinualne pouzivanie podla mna vedie k povrchnym znalostiach. Okrem toho, u exaktnejsich vied sa len tazko daju pokryt dolezite aspekty, lebo deti v podstate maju na vyber na akej odbornej urovni projekt vypracuju. Je to podla mna dost hypokriticky pristup ku vzdelavaniu zo strany pedagogov, a vyhodne pre akademicky lenive deti. A hladanie materialov ani nehovorim. Moja dcera je 'projektova' ziacka, ale poviem ti , niekedy by som ju radsej videla ako sa uci niektore veci naspamat na test. Ak sa naucis nepravidelne slovesa na par tazkych previerok, je to nacely zivot. Ak ich mas objavovat postupne v kontexte, aj ta to prestane bavit. Myslim si, ze urcite materialisticke fakty je lepsie sa naucit. Vsetkeho vela skodi.

dagmar1/zuza napísané 07.06.2006 18:12 answer email

Projektove vyucovanie je dobra vec, ale jeho kontinualne pouzivanie podla mna vedie k povrchnym znalostiach. Okrem toho, u exaktnejsich vied sa len tazko daju pokryt dolezite aspekty, lebo deti v podstate maju na vyber na akej odbornej urovni projekt vypracuju. Je to podla mna dost hypokriticky pristup ku vzdelavaniu zo strany pedagogov, a vyhodne pre akademicky lenive deti. A hladanie materialov ani nehovorim. Moja dcera je 'projektova' ziacka, ale poviem ti , niekedy by som ju radsej videla ako sa uci niektore veci naspamat na test. Ak sa naucis nepravidelne slovesa na par tazkych previerok, je to nacely zivot. Ak ich mas objavovat postupne v kontexte, aj ta to prestane bavit. Myslim si, ze urcite materialisticke fakty je lepsie sa naucit. Vsetkeho vela skodi.

dagmar1/zuzana napísané 07.06.2006 18:05 answer email

Projektove vyucovanie je dobra vec, ale jeho kontinualne pouzivanie podla mna vedie k povrchnym znalostiach. Okrem toho, u exaktnejsich vied sa len tazko daju pokryt dolezite aspekty, lebo deti v podstate maju na vyber na akej odbornej urovni projekt vypracuju. Je to podla mna dost hypokriticky pristup ku vzdelavaniu zo strany pedagogov, a vyhodne pre akademicky lenive deti. A hladanie materialov ani nehovorim. Moja dcera je 'projektova' ziacka, ale poviem ti , niekedy by som ju radsej videla ako sa uci niektore veci naspamat na test. Ak sa naucis nepravidelne slovesa na par tazkych previerok, je to nacely zivot. Ak ich mas objavovat postupne v kontexte, aj ta to prestane bavit. Myslim si, ze urcite materialisticke fakty je lepsie sa naucit. Vsetkeho vela skodi.

dagmar1/zuzana napísané 07.06.2006 18:05 answer email

Projektove vyucovanie je dobra vec, ale jeho kontinualne pouzivanie podla mna vedie k povrchnym znalostiach. Okrem toho, u exaktnejsich vied sa len tazko daju pokryt dolezite aspekty, lebo deti v podstate maju na vyber na akej odbornej urovni projekt vypracuju. Je to podla mna dost hypokriticky pristup ku vzdelavaniu zo strany pedagogov, a vyhodne pre akademicky lenive deti. A hladanie materialov ani nehovorim. Moja dcera je 'projektova' ziacka, ale poviem ti , niekedy by som ju radsej videla ako sa uci niektore veci naspamat na test. Ak sa naucis nepravidelne slovesa na par tazkych previerok, je to nacely zivot. Ak ich mas objavovat postupne v kontexte, aj ta to prestane bavit. Myslim si, ze urcite materialisticke fakty je lepsie sa naucit. Vsetkeho vela skodi.

Katka napísané 07.06.2006 15:42 answer email

Zaujala ma veta:

"Ivan B. z lazov na Orave si zvolil prvú možnosť. "Nemám dôveru ku škole, ktorá je k nám najbližšie. A druhá škola je od nás vzdialená 50 kilometrov.""

Neviem si predstavit tie lazy na Orave, od ktorych je druha najblizsia skola vzialena 50 km. Hlavne ked trebars vzdialenost z Kralovian do Bobrova (dedina pri Polskej hranici) je zhruba 45 km. Fakt by ma zaujimalo kde to byvaju.

skola napísané 07.06.2006 15:23 answer email

Studie, ktore porovnavali vysledky domaceho vzdelavania s kolektivnym vzdelavanim v skolach ukazali, ze domace vzdelavanie je kvalitnejsie a deti doma vzdelavane dosahovali priblizne o 25 az 30 % lepsie vysledky ako deti zo skol. Su psychicky stabilnejsie a pokojnejsie, nie su stresiovane. Deti vzdelavane doma nie su ochudobnene ani po komunikacnej stranke. Su skutocne situacie, kedy je domace vzdelavanie vzhladom na situaciu, psychiku a vek ci zdravotny stav dietata , ako aj dostupnost skoly lepsim riesenim ako kolektivne vzdelavanie za kazdu cenu. Zlegalizovat domace vzdelavanie neznamena, ze zo skol zmiznu deti. V skutocnosti ide o male percento deti, v usa 1%, v Rakusku 0.04% r. 1995. A aj ked je to male percento neznamena to, ze by rodicia nemali mat na vyber ako svoje dieta nechaju ci budu vzdelavat. Maju pravo rozhodnut sa ci dieta bude vzdelavane v statnej skole,ci bude vzdelavane alternativnym sposobom, ci doma.

Pre SARAH: ako ucitelka som sa dostala k praci o alternativnych vyucovacich systemoch v casoch ked to este verejnosti u nas tamer nic nepovedalo. Po niekolkych rokoch ( a po par rokoch praxe na statnej skole v SR) som sa v zahranici dostala do kontaktu s takymto sposobom vyucovania.

rebeka napísané 07.06.2006 14:58 answer email

Ja som ucitelka. A poviem vam, ze prave preto, ze nemate pedagogicke vzdelanie, mate odvahu ucit vase dieta doma. Ja poviem otvorene nemam "nervy " ucit vlastne dieta- je tam citovy vztah, nedokazem byt objektivna, priliz ho poznam a to nie je vzdy dobre. Videla som kolegyne, ktore si dali vlastne deti do triedy a potom take, ktore davali svoje deti na inu skolu. Hovori sa , ze obuvnikove deti chodia bose. U mna toto porekadlo plati. Je velmi tazke ucit vlastne dieta a robit si pritom vlastnu pracu doma. Ako to stihate? Ja som momentalne na materskej a moje druhe dieta potrebuje viac starostlivosti a dovolim si povedat- ze nestiham. A to este nie su zlozite veci. (ucime sa mama, tata.. )V skole je dolezity kolektiv , kamarati, deti tam ziskavaju ine zrucnosti,- ale samozrejme aj ine nazory ako doma. Mozu tam vzniknut potom iste nedorozumenia- ak vy chcete zit nestandartnym sposobom zivota. Mozno prave preto ste sa tak rozhodli. Napriek tomu vam s tym drzim palce a informujte ako to prebieha. Viem, ze v niektorych krajinach to tak funguje- ale ja by som mala pocit, ze dieta ochudobnujem o rovesnikov buducich, kamaratov, znamych. Vy ste sa rozhodli zit na samote, ale vase dieta by malo mat moznost sa tiez rozhodnut. Ci skola ano , alebo nie. A ak mu nepriblizite svet rovesnikov a skolskych rokov v mladom veku, tak potom si moze tazsie zvykat v tom dospelejsom veku.

rebeka napísané 07.06.2006 14:58 answer email

Ja som ucitelka. A poviem vam, ze prave preto, ze nemate pedagogicke vzdelanie, mate odvahu ucit vase dieta doma. Ja poviem otvorene nemam "nervy " ucit vlastne dieta- je tam citovy vztah, nedokazem byt objektivna, priliz ho poznam a to nie je vzdy dobre. Videla som kolegyne, ktore si dali vlastne deti do triedy a potom take, ktore davali svoje deti na inu skolu. Hovori sa , ze obuvnikove deti chodia bose. U mna toto porekadlo plati. Je velmi tazke ucit vlastne dieta a robit si pritom vlastnu pracu doma. Ako to stihate? Ja som momentalne na materskej a moje druhe dieta potrebuje viac starostlivosti a dovolim si povedat- ze nestiham. A to este nie su zlozite veci. (ucime sa mama, tata.. )V skole je dolezity kolektiv , kamarati, deti tam ziskavaju ine zrucnosti,- ale samozrejme aj ine nazory ako doma. Mozu tam vzniknut potom iste nedorozumenia- ak vy chcete zit nestandartnym sposobom zivota. Mozno prave preto ste sa tak rozhodli. Napriek tomu vam s tym drzim palce a informujte ako to prebieha. Viem, ze v niektorych krajinach to tak funguje- ale ja by som mala pocit, ze dieta ochudobnujem o rovesnikov buducich, kamaratov, znamych. Vy ste sa rozhodli zit na samote, ale vase dieta by malo mat moznost sa tiez rozhodnut. Ci skola ano , alebo nie. A ak mu nepriblizite svet rovesnikov a skolskych rokov v mladom veku, tak potom si moze tazsie zvykat v tom dospelejsom veku.

zuzana napísané 07.06.2006 14:47 answer email

Ja som videla reportaz v televizii, neviem ci to bolo o tejto rodine, ale mna to zaujalo uz vtedy. Napriek tomu, ze som ucitelka(stredna skola), nie som vobec zastancom sucasneho systemu v nasom skolstve, ako je memorovanie, ucenie sa veci naspamat, pretoze ziaci to aj tak nevedia nijako vyuzit, pripadne naucenu vec pouzit prakticky pri rieseni problemov v inom predmete. Som za projektove vyucovanie, to znamena, rozne temy, venovanie sa im dlhsi cas, v triedach by mali byt male skupinky deti, ucit sa na zemi, na koberci, moct sa poprechadzat, postavit, urcite by deti s vacsou chutou chodili do skoly, viac by sa naucili, ale to je zatial u nas bohuzial aj o peniazoch. Ked je malo ziakov na ZS, tak nie aby ich nechali v triede po 15, ale bum, podme zlucit triedy, nech je v kazdej aspon 30 ziakov. Tam nie je priestor pre individualitu dietata, tam nie je priestor pre realizaciu a uz vobec nie pre experimentovanie a nejake projektove vyucovanie, pripadne hravou a zaujimavou formou. Ja mam predmet, pri ktorom mam v triede max. 12 ziakov, viem o com hovorim. Tak nam zostava iba dufat, ze sa v tomto smere nieco casom pohne. Viem, ze existuju skoly , resp. triedy pre nadane deti, kde ich je malicko v skupine, vyucuje sa tam sposobom, ktory sa mi velmi pozdava, tak ja osobne len dufam, ze moje dieta bude mat to stastie a zaradi sa do takejto triedy.

mm napísané 07.06.2006 14:36 answer email

Ale, ale Sarah, ake ostre slova !

A kolko gramatickych chyb v texte ! Toto je vysledok skveleho vzdelania, ktore si ziskala v tradicnej skole?

Ja tychto rodicov dost obdivujem, ze sa na to dali. U nas nie je lahke vyslapavat si netradicnu cestu, nech sa to tyka cohokolvek. Tiez ich obdivujem, ze su ochotni sa takto venovat svojim detom. Myslim, ze minimalne prvy stupen zakladnej skoly je mozne obsiahnut aj domacim ucenim, v prostredi, ktore je pre dieta prirodzene.

Drzim vam palce.

kvak napísané 07.06.2006 14:00 answer email

dobre vediet, ze to takto relativne lahko ide. sice mame este 2-3 roky cas, ale tiez verim, ze na to, aby sa dieta naucilo co treba (hoci aj v sulade s osnovami) netreba nevyhnutne sediet pol dna v lavici kazdy den. bezny zivot ponuka denne milion prilezitosti vysvetlit co-to z fyziky, chemie, biologie, zemepisu, atd. no len sa rodicom musi trochu chciet, a mat na to jednak cas, nejake vlastne vedomosti, trpezlivost a aspon intuitivne "pedagogicke zrucnosti". zaujimave.

kopela napísané 07.06.2006 12:02 answer email

Sarah, preco hned take ostre slova??

Ja chcem za tento clanok podakovat, velmi ma zaujal, najma preto, ze som netusila, ze takato moznost u nas existuje. Podla mna takato forma vzdelania je pre niektore deti dokonca najvhodnejsia.

Sarah napísané 07.06.2006 10:32 answer email

ak ste vy čudaci nerobte čudačku aj z vašej dcery aj ja vodim dceru denne do školy vzdialenej cca 40km!!! . Prečo jej nedoprajete vzdelanie ktore jej patrí,ako sa takto nezodpovedne môžete spravať k vášmu dieťaťu,ak sa vam nepáčia tunajšie školy,žite v zahraničí ,len jej preboha doprajte riadne vzdelanie !!!Podľa mňa ste nezodpovedný,keď som čitala članok o vas ,dvíhal sa mi adrenalín v krvi ,to vy ste rozhodli o jej osude a je to vo vašich rukách,tak sa riadne zamyslite ,než zničíte život vašej dcery!!!

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia