Aj ja už pôjdem do školy (2.)-odklad

MikSa/redakcia 0

Testy školskej zrelosti pomáhajú určovať vhodný začiatok zaškoľovania detí a umožňujú, hoci len čiastočné, vyrovnanie vývinových nedostatkov v období pred začatím školskej dochádzky.

Testy selektujú najmä vývinovo oneskorené deti, t. j. deti s potenciálnymi problémami pri ich zaradení do školského výchovno-vzdelávacieho procesu.

Shutterstock

Existuje viacero štandardizovaných testov, ktoré pomáhajú psychológom utvoriť si celkovú orientáciu v rozumovom vývine dieťaťa; pozoruje sa aj správanie dieťaťa, jeho celkový postoj voči úlohám, spoločenské postoje, ktoré majú nemalý význam v proces adaptácie na školský život.

Testovanie sa zameriava na oblasti: porovnávanie a rozlišovanie predmetov, spôsobilosť zrakovej analýzy a syntézy, napodobňovanie vzorov a postrehovanie súborov, verbálne schopnosti, stupeň vývinu jemnej motoriky, porozumenie pojmu čísla, schopnosť vykonávať činnosti smerujúce k určitému cieľu, celková verbálna stránka (slovná zásoba, správna výslovnosť, spisovné vyjadrovanie a iné).

Vyšetrenia školskej zrelosti sa netreba obávať a nie je vhodné, kvôli nemu, dieťa stresovať či strémovať.

Príklad vyšetrenia školskej zrelosti (typy úloh):

  1. nakresliť ľudskú postavu, hodnotenie je odstupňované, postava musí mať hlavu, trup a končatiny,
  2. kresliť geometrické tvary (trojuholník, štvorec, srdce, kruh a pod.),
  3. odkresliť rôzne znaky, ako body na hracích kockách, štvorlístok, jednoduchšie i mierne zložitejšie napodobneniny písaných písmen alebo ich prvkov,
  4. schopnosť koncentrácie (Bourdonov test pozornosti: hľadanie jabĺčok obrátených stopkou určeným smerom v stanovenom časovom limite),
  5. orientačná a rozlišovacia schopnosť (meno, adresa bydliska, určenie obchodu, priestorové pojmy „hore“, „dolu“, „vpredu“, „vzadu“, „vpravo“, „vľavo“, orientácia v čase, číselná orientácia v prvej desiatke, základné farby),
  6. reprodukčná schopnosť (zopakovať dlhšiu vetu, číslo),
  7. rečové predpoklady (primeranú výslovnosť slabík a hlások, napr. slama, strecha, ryba, drevo, čučoriedka, mačička, žubrienka, lastovička, lavica a i.). Deti testovanie obvykle zaujíma, čo vyplýva z príťažlivej podoby testovacích metód.
  8. Testy „odhalia“ aj nadpriemerne schopné, nadané dieťa, ktoré môže zvládnuť náročnejšie osnovy a môže sa tak zaradiť do školy pre talentované deti.

    Pracovníci pedagogicko – psychologickej poradne každý rok prešetria testom školskú zrelosť detí v materských školách, ktoré do 31. augusta príslušného roku dovŕšia šesť rokov veku.

    Tí, ktorí chcú vedieť, či ich dieťa je zrelé a dobre pripravené do prvého ročníka, môžu požiadať o posúdenie pedagogicko – psychologickú poradňu.

    (Pozn. O poznatky z testovania sa s nami podelili psychologičky Dr. E. Gajdošová, Mgr. Eva Poláková)

    Ako „vyzerá“ nezrelosť

    Už vieme, aké vlastnosti má mať dieťa spôsobilé pre školskú dochádzku, ale ako rozpoznáme dieťa, ktoré ešte nie je dostatočne zrelé?

    Do zoznam typických prejavov nezrelosti patrí: oneskorený vývin reči, citová labilita, hravosť, nadmerná pohyblivosť, rýchla únava pozornosti, zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií, znížená práceschopnosť, nepozornosť, vyrušovanie, neschopnosť dokončiť prácu, odmietanie písať domáce úlohy, zvýšená únava, strach zo školy, musí vynakladať na učenie priveľa námahy, a pritom často zle prospieva, ťažkosti v prispôsobení sa kolektívu, nedostatky vo výchovnom prostredí a pôsobení, nedostatky v somatickom vývoji, neurotický povahový vývoj, ranné poškodenie (centrálnej nervovej sústavy) CNS, výrazne podpriemerný intelekt.

    Ako rodičia si musíme dať pozor, aby sme na dieťa priveľmi „netlačili“ a nevyvinuli v ňom rôzne neurotické prejavy ako plačlivosť, vzdor, ohrýzanie nechtov, ceruziek a podobne.

    Odklad ako nočná mora

    Niekdy je najlepším riešením pre dieťa odklad školskej dochádzky (alebo osobitné podmienky pre zaškolenie). Rodičia môžu mať problém ako správne zvládnuť túto situáciu, najmä ak boli pripravení na to, že dieťa dajú od septembra do školy.

    Z čoho majú strach? Z toho, čo všetko dieťa môže stratiť: kontakt s rovesníkmi, prestíž v skupine alebo rodine, sebadôveru a i. Najťažšie je prijať tieto okolnosti a presvedčiť samého seba, že dieťa týmto postupom niečo aj získa.

    Kto má právo žiadať o odklad

    „Ak dieťa po dovŕšení šiesteho roku veku nie je telesne alebo duševne primerane vyspelé a ak to navrhne rodič alebo iný zákonný zástupca, lekár alebo riaditeľka predškolského zariadenia, odloží sa mu začiatok povinnej školskej dochádzky o jeden školský rok.“

    Podľa nového Školský zákon umožňuje vydať riaditeľovi školy rozhodnutie o povolení odkladu plnenia povinnej školskej dochádzky o jeden rok na základe odporučenia všeobecného lekára pre deti a dorast a odporučenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. T.j. Rodič už nemá právo sám rozhodnúť o odložení školskej dochádzky bez odborného potvrdenia.

    Boj o deti

    Zvlášť malé dedinské základné školy potom doslova bojujú o každého prváčika, aby vôbec mohli výučbu v prvej triede začať. Podľa počtu detí je potom na rodičov zo strany škôl vyvíjaný „istý“ tlak, aby dieťa dali do školy v termíne bez ohľadu na to, či je dieťa pre školu zrelé (často aj v neprospech dieťaťa).

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 3,50 z 5)
Loading...

Pridaj komentár