Reklama, lezieš mi na nervy

Mária Kohutiarová 2
foto: isifa

V poslednom čase mám pocit, že som sa ocitla v nesprávnej krajine v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Kade idem, vidím niečo, čo mi osobne a tiež ako rodičovi prekáža. Ak tipujete na reklamy vo všetkých veľkostiach a všade, máte 100 bodov.

Pred časom sme riešili aj na našich stránkach problém s „úžasnou“ reklamou na topánky, aj keď je pravda, že tých reklamných „skvostov“ oplývajúcich drzosťou a nedostatkom slušnosti či taktu je viac. Neviem, kto z normálnych ľudí má chuť strčiť si vaše… do ratanu či veriť, že orgie všetkého druhu typu Barrock sú povolené a dobré.  Nehovoriac už o sexuálnom diablovi a iných. A tento týždeň ma dorazil „Bodyček“, o ktorom stále premýšľam, čo to vlastne malo byť.

Frflala som nielen ja. Horšie je, že toto frflanie k ničomu nevedie, len k ďalšej drzosti a zvýšenému apetítu na podobné „kúsky“ reklamných firiem, kde sa už asi nadobro stratila invencia, vtip, hra so slovom a obrazom a to všetko tak, aby to ostalo v rámci normálnej slušnosti a my sme mohli aj na reklamu povedať: „O, jé – posnažili sa!“

Čo môžem urobiť?

Možno sa aj vy pýtate, čo môžete ako ľudia a rodičia urobiť a možno ste už aj vy unavení z toho, čo všetko musíte deťom vysvetľovať a aké obavy prežívate, čo s nimi to pozeranie všelijakých bezmedzností urobí.

Možnosti sú, i keď isto si zasluhujú opravné korekcie, často nie kozmetické, ale zásadné.

Prvou, o ktorej možno viac ľudí vie, je Rada pre reklamu. Aj keď je názov zaujímavý a ľudí pochytí nádej, že oni riešia problémy, ktoré nás teraz tlačia, omyl. Rada nie je štátny orgán, a len pri nahliadnutí do zoznamu jej členov je jasné, že z tohto mraku záchrana pršať nebude. Zúfalo mi v tom predlhom zozname chýba zástupca pedagógov, psychológov, normálnych právnikov a hlavne: rodičov. Predsa však má zmysel podať sťažnosť na akúkoľvek reklamu aj priamo tam, sú povinní sťažnosťou sa zaoberať a vydať k tomu vyhlásenie.

Žiaľ, ani vyjadrenie RPR o neetickosti neznamená, že kritizovaná reklama sa stiahne z povrchu zemského, žeby prišlo k nejakej finančnej sankcii, o tom už iba snívať: členovia Rady sa zariadia ako chcú, a nečlenovia to majú v paži. Z hľadiska RPR Neexistuje páka, ako toto zmeniť. Isté je, že je to pre zadávateľov reklamy veľmi nepríjemná záležitosť a že nie sú sťažnosťami nadšení – takže čím viac ich je, tým lepšie.

Ďalšou z možností je Rada pre vysielanie a rentrasmisiu. Je to štátny orgán, ktorý má „postrážiť“ audiovizuálne políčko slovenské.  Takže ak vás trápia reklamy v televízii či rozhlase, alebo aj celé relácie,  nenechajte si to pre seba. Tu je možnosť aj pokút, čo pre žiadnu TV či rozhlas nie je príjemné. Rada pre vysielanie a retransmisiu je miesto, kde by sme mali písať často – už len preto, že sme rodičia. V dobe internetu to nezaberie veľa času.

Ďalšou možnou pákou je Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá sa síce nenudí, ale má asi najväčšie možnosti čo do sankcií.

Ako zasiahnuť cieľ

Aké sú dobré rady pri podávaní sťažnosti? Ak sa chcete sťažovať, sťažujte sa priamo výrobcovi alebo zadávateľovi reklamy. Je dobré sťažnosť adresovať na dve dôležité pozície: na marketing a obchodného riaditeľa firmy alebo TV, reklamnej agentúry, obchodnej siete či zadávateľa reklamy. Okrem vyjadrenia názoru, prečo sa nám to či ono nepáči, treba jasne povedať, čo ich čaká, ak to nebudú riešiť a ako viete tento svoj zlý pocit a skúsenosti posunúť ďalej. Mať obavy o možnú stratu divákov a zákazníkov je silná zbraň… Buďte priami a pritom slušní, dajte si pozor na formuláciu viet a argumentov.

Proti čomu možno protestovať? Elektronické médiá (TV, rádio) – nevhodné programy v nesprávnom čase, reklamy, internet – nevhodné reklamy, tlačené periodiká – reklama, nepravdivé články, vonkajšia reklama – billboardy, výklady, potlač áut.

Nie pasívna ovca, ale agilný baran

To prvé a základné, čo nám treba, je prestať to riešiť doma pri pive a umývaní riadu a ozvať sa: pre kohokoľvek z onoho zoznamu je percento ľudí, sťažujúcich sa na nejaký produkt či reklamu, vzorkou celkového obyvateľstva – logicky teda čím viac ľudí sa ozve, tým je väčšia šanca, že to bude mať efekt.

K reklamám, reálnemu stavu kontroly a postihu, nápadom a iniciatívam sa budeme venovať aj ďalej – teraz však urobte prvý krok a napíšte sťažnosť na to, čo vás zlostí a s čím nesúhlasíte. Inak reklamné agentúry a zbytok tohto kolosu nenaučíme, kde sú hranice.

Povzbudenie na záver

Pozn. redakcie:. 4. mája sme dostali od našej čitateľky Michaely Vargovej mail, v ktorom nám napísala, že v súvislosti s reklamou, o ktorej sme na rodinke už písali a na ktorú bolo vľmi veľa negatívnych ohlasov, na jej podnet Rada pre reklamu vydala arbitrážny nález. V jeho závere môžeme čítať:

Na základe vyššie uvedeného Komisia hlasovaním rozhodla, že uvedená reklamná kampaň: „DANEA – Martin Machaj photography“ zadávateľa: AD Property, s.r.o., je v rozpore s ustanovením čl. 11 ods. 1 vo vzťahu k čl. 11 ods. 4 Etického kódexu reklamnej praxe a sťažnosti sťažovateľov sú opodstatnené.

V súlade s čl. V ods.2 písm.b) časť V. Rokovacieho poriadku sa zadávateľ  vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy, prípadne k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.

Toto rozhodnutie môže byť pre nás ostatných, ktorým sa niečo na nejakej reklame nepozdáva, povzbudzujúcim, že netreba mlčať.

foto: isifa

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (16 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kohutiarová

Stále predovšetkým manželka, 7x mama, človek pre druhých. Chcem aj prostredníctvom riadkov priniesť presvedčenie, že svet je úžasné miesto a mať deti a rodinu je to najlepšie, čo nám mohlo byť dané.

články autora...

Komentáre k článku

  1. Ahojte.

    Chcela by som pozbierať podpisy ako protest proti reklamam, ktore nerespektuju moralne hranice.

    Viete mi poradit kao presne postupovat?

    Dakujem.

  2. Linda, dnes spracovávam článok o presných postupoch a o možnostiach, ktoré máme, dotknem sa aj tohto, práve to s našou „antireklamnou“ skupinou preberáme.

Pridaj komentár