Zrušené poplatky u lekárov

Mária Kopčková 8

Tí, ktorí kritizovali vyberanie „výpalného“ u lekárov a poplatky za všakovaké služby, sa môžu tešiť. 12. februára 2015 bola našimi zákonodarcami schválená novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Účinnosť nadobudla 1. 4. 2015.

Tak boli zrušené niektoré poplatky u lekárov. Niektorých zrušených poplatkov sa netýka presne tento dátum – napr. poplatky za prednostné vyšetrenie môžu lekári vyberať do 1. 6. 2015.

Sú poplatky naozaj komplikácia pre ľudí?

Alebo komplikáciou pre nás (a priestorom na hľadanie iných chodníčkov) bude práve nemožnosť uhradiť si akýsi nadštandard … Keď som naposledy sedela s dcérou 4,5 hodiny v čakárni stomatochirurgickej kliniky, kde sme do poslednej polhodiny pred vyšetrením nevedeli, či nás vôbec vezmú – lebo sme si už ráno o 7:10 akosi nestihli zobrať magickú kartičku s poradovým číslom (nuž nestihli, pretože sme ráno o 7:10 netušili, že nás tam odpošle obvodný stomatológ), bola by som celkom vďačná za možnosť zaplatiť si prednostné vyšetrenie.

Podobne ako na iných pracoviskách, ktoré z času na čas s deťmi, či sama so sebou navštevujem … a napriek tomu, že nie som milionárska manželka, keď sa dalo, tak som si termín „zaplatila“ – pretože mi to v konečnom dôsledku šetrilo čas a nervy … Vždy som sa na to pozerala ako na pomer cena – výkon a bolo pre mňa jednoduchšie uhradiť 9.96€, než s vedomím, že to je v čakárni tak na 3 – 4 hodiny tam sedieť.

Iným tento systém prišiel diskriminačný.

Z tohto a aj iných dôvodov poslanci navrhli a parlament schválil zmeny v poplatkoch.

Za čo už u lekárov nebudete platiť?

Všetky zmeny v poplatkoch sa týkajú zdravotníckych zariadení, ktoré majú zmluvné vzťahy so zdravotnými poisťovňami. Okrem poplatku za prednostné ošetrenie ruší novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti aj poplatky za: 

  • objednanie na vyšetrenie, objednanie na konkrétny čas (otázka je, či túto službu lekári vôbec budú naďalej poskytovať),
  • vypísanie lekárskeho predpisu či poukazu,
  • vypísanie návrhu na liečbu,
  • potvrdenie o návšteve lekára,
  • výmenný lístok k špecialistovi.

V preklade sa jedná o všetky úkony, ktoré súvisia s poskytnutím zdravotnej starostlivosti.

Za aké úkony vám lekár vystaví účet?

Jedná sa o výkony, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, napr. za

  • potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla,
  • potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti držať zbraň,
  • CRP vyšetrenie na vlastnú žiadosť pacienta

Kto kontroluje ceny?

Cenník poplatkov musí mať každé zdravotnícke zariadenie zverejnený na dostupnom mieste. Cenník kontroluje VÚC. Nemá naňho dosah – na určovanie výšky poplatkov, iba kontroluje či sú poplatky vyberané za to, za čo byť vyberané môžu. Na doklade o zaplatení poplatku musí byť presná špecifikácia poplatku z cenníka.

Rozhodne by ste nemali viac platiť poplatky za vydanie karty inému lekárovi, ročný registračný poplatok či za „prvovyšetrenie“.

Poplatkový hotline

Ministerstvo zdravotníctva pre zmeny v poplatkoch zriadilo bezplatnú infolinku. Na čísle 0800 611 117 sa dozviete všetky odpovede na otázky týkajúce sa poplatkov. K dispozícií je v pracovných dňoch v čase od 9:00 do 14:00 hod. 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. problem je inde, ambulancie s casenkami nutili pacientov dat si plateny termin, take som bojkotovala, vzdy som nasla rovnaku odbornost lekara kde objednavali na cas zadarmo,nebolo to na sekundu presne ako pri platenom ,ale plus minus 15 minut to sedelo a neboli ziadne nervy. K takemu stomatochirurgovi netreba ist ,co ma naschval zle zorganizovany cas a nadalej bude vyberat zato , ze niekto cakat nemusi.len to bude nacierno. Su polikliniky ,kde to funguje normalne a potom su take, kde je system caseniek,ktory treba zakazat rovnako ako zbytocne poplatky. neschopnost lekara a sestry organizovat si pracovny cas bola odmenovana vyssou sumou vybranou na poplatkoch za prednostne vysetrenie ,pozdravujem ruzinovsku polikliniku ,najme kozne… , chodim do zeleznicnej a je to ,zmena lekara znamena objednanie u recepcnej a ziadne nervy o siestej rano ,ci bude casenka ,ked o desiatej je v cakarni pozametane a nie su uz listky , ordinacne hodiny poobede neexistuju . Zacnime trestat darebakov a odmenme tych poriadnych

    1. Ja sa liečim na glaukóm-zelený zákal očí už 7 rokov. Na pacientov s touto diagnózou mala naša doktorka vyhradený čas od 10:30 do 13:00. Na kontrolu som chodila v tomto čase každé dva mesiace v ten deň, kedy ma sestrička objednala. Včera som sa u nej dozvedela, že na júl ma už neobjedná, lebo už nemôžu takto objednávať pacientov, že si musím prísť ráno pre časenku a to podotýkam, keď ste tam nie je o pol šiestej ráno máte smolu. Ja si myslím, že lekári môžu takto objednávať aj naďalej pacientov, len nie za poplatky a to ich štve.

  2. ja chodim do zeleznicnej, tam sa takisto caka niekedy aj hodiny

    a takisto aj tam mali (raz mali, raz nemali, potom zas mali a zas nemali) casenky, ktore si bolo treba platit

    kto si tam len tak sedel bez casenky, hoc aj od 8mej rana, nemusel sa vobec dostat narad, lebo pomedzi neplatiacich brali aj platiacich – casenkovych. to je uplne najhorsi sposob

    a tam navyse vyberali aj poplatok, ked som si dala orazit priepustku z prace (len za pecatku, papierik som mala svoj)

    vsetko sa to dialo centdralne – na recepcii, teda lekari casto len pokrcili plecami, ked im to pacienti pripmoenkovali

    idealne je (to mam u gyndosa), ze ma casy, kedy sa objednava za prachy – kazdy den dvojhodinka) a potom casy, ked si tam zena sadne a caka…

    skoda, ze uz to tak nebude… ale bude aspon dalsi chaos 🙁

  3. ja vravim o lekarke kde ta recepcna objedna na cas bez platenia, aj moja ocna objednava na cas bez platenia , jednoducho bud sestricka alebo recepcna objednava paciantov a tak lekar vie kolko ich pride a pacient vie dost presne kedy ma prist a ze ho vezmu a nemusi chodit dvakart pre casenku a potom naozaj, poznam vela ambulancii kde objednavaju ludi a okrem akutneho stavu beru len objednanych ,je to jediny normalny sposob u lekara ,chodim uz len k takym , riaidtelie poliklinik by mali byt zodpovedni za organizaciu prace v ambulancci , nestaci zrusit poplatky, treba aj prikazat ako ludi nestresovat ,ked to vedia jedni ,nauci asa aj druhi

  4. Co je nenormalne na tom, ak si ambulancia objednava pacientov? Preco by sa za to muselo platit? Ved je to ulahcenie ich prace – presne vedia, kedy kto a s akou dg k nim pride, kolko budu potrebovat casu na jeho vysetrenie a nemusia sa obavat, ze sa im vsetci nahrnu do cakarne rano o 7,00 hod. a budu tam odpadavat od hladu a nedostatku kyslika.

  5. Zákaz vyžadovať poplatky pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti hradenej z poistenia upravuje zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti, konkrétne § 44 ods. 1 a 2:

    „(1) Poskytovateľ, s ktorým má zdravotná poisťovňa poistenca uzatvorenú zmluvu podľa osobitného predpisu,30) nesmie požadovať od poistenca úhradu za zdravotnú starostlivosť, ktorá sa plne uhrádza na základe verejného zdravotného poistenia podľa tohto zákona. (2) Poskytovateľ nesmie podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť poistenca podľa tohto zákona a predpisov vydaných na jeho vykonanie, ani iným plnením.35)“

  6. Má právo požadovať všeobecná doktorka poplatok len za potvrdenie papiera pri nástupe do práce. Platila som 13 euro a popritom, aby bola krytá tak mi urobila preventívnu prehliadku, za ktorú sa neplatí. Cenník nemala vystavený žiadny ani v čakárni ani v ambulancii. Povedala, že mi to zamestnávateľ preplatí, ale obecný úrad nemá nato peniaze. Chcem sa sťažovať a neviem kde.

  7. Váš komentár ma pravo požadovat odomna lekarka 10€ za vypisanie poukazu na kuplenu liečbu dakujem za odpoved legat

Pridaj komentár