Kuchyňa, fyzika a strach

Martin Mojžiš 6

V modernej kuchyni je fyziky a chémie pomerne veľa. To, samozrejme, znamená výraznú pomoc, ale na druhej strane to vyvoláva určitý strach. Má veda v kuchyni aj svoju odvrátenú tvár?

Otázky týkajúce sa mikrovlnky sme položili rádiofyzikovi Andrejovi Jaroševičovi:

Je mikrovlnná rúra nebezpečná?

Asi bude vhodné začať oficiálnym stanoviskom amerického Úradu pre potraviny a lieky (Food and Drug Administration), ktorý vyhlásil: „Veríme, že mikrovlnné rúry, ktoré spĺňajú naše normy a sú používané podľa návodu výrobcu, sú bezpečné.“ Táto viera je podložená skúsenosťami a experimentmi. Američania sú v tomto veľmi dôkladní.

Dobre, ale čo ak pesimisti povedia, že viera je viera a oni túto vieru nezdieľajú?

Samozrejme, že to môžu povedať a aj to hovoria. Na internete si môžete nájsť stránky, na ktorých je uvedených „desať dôvodov, prečo vyhodiť vašu mikrovlnku“. Tam sa napríklad dočítate, že pri príprave jedál v mikrovlnke vznikajú „neznáme produkty“, že sa vám v tele dlhodobo ukladajú škodlivé látky, strácate pamäť, klesá vám inteligencia a podobne. Nič z toho sa však nedá overiť, teda okrem tvrdenia, že odkedy sa používajú mikrovlnky, stúpol počet prípadov rakoviny hrubého čreva. To jediné sa overiť dá, lenže či to súvisí s mikrovlnkou, to pri množstve iných možných vplyvov vôbec nevieme povedať.

Ako je to s overiteľnosťou tvrdení amerického Úradu pre potraviny a liečivá?

Keď si napríklad vezmeme údaje o priamom vplyve mikrovlnného žiarenia na organizmy, tak na stránkach NASA je k dispozícii veľmi podrobný materiál o vplyve rôznych typov žiarenia na človeka. Oni to musia mať veľmi dôkladne preštudované, pretože astronauti sú vystavení rôznorodému žiareniu.

Mikrovlnné žiarenie predstavuje nebezpečenstvo len pri veľmi vysokých intenzitách, aké sa dosahujú napríklad pri radaroch. Vtedy môže dôjsť k tepelnému poškodeniu niektorých orgánov, napríklad očí alebo semenníkov, čo môže viesť k dočasnej, prípadne trvalej sterilite. Pri mikrovlnkách sú však intenzity omnoho rádov nižšie. Experimenty na zvieratách ani dlhodobé skúsenosti ľudí nepreukázali nijaké patologické zmeny súvisiace s priamym pôsobením žiarenia z mikrovlnných rúr.

Keď už sme pri tom priamom pôsobení mikrovlnného žiarenia, ako je to s prípadnou škodlivosťou mobilných telefónov, ktoré pracujú na podobných vlnových dĺžkach?

Aj tam spočíva potenciálne ohrozenie v tepelných prejavoch mikrovlnného žiarenia, čiže v lokálnom ohrievaní častí tela v blízkosti antény. Súčasné normy však povoľujú len také výkony, pri ktorých toto ohrievanie nepresiahne priemernú hodnotu prirodzeného ohrievania pochádzajúceho z metabolizmu. „Mobil“ má navyše smerovú anténu, nastavenú tak, aby ku hlave vysielal čo najmenej.

Nijaká priama škodlivosť doteraz u mobilov preukázaná nebola, to však neznamená, že by sme ich mohli s definitívnou platnosťou označiť za úplne bezpečné. Ale medicínske štúdie pokračujú a technické parametre mobilných telefónov sa zlepšujú, takže akútne nebezpečenstvo tu zrejme nehrozí. No a u mikrovlniek je ohrozenie žiarením rádovo nižšie.

Ako je to s vplyvom žiarenia na potraviny?

Na potraviny toto žiarenie samozrejme vplýva, a síce tak, že ich zohrieva. V zásade sa to podobá na dusenie, akurát je to podstatne rýchlejšie. Energia rádiových vĺn sa tu v podstate priamo premieňa na tepelnú energiu. Pri teplotách, ktoré pri tom vznikajú, nemáme nijaký dôvod domnievať sa, že by dochádzalo ku vzniku vedľajších škodlivých produktov. Na súčasnej úrovni poznania nie je preukázané, že by mikrovlnka bola škodlivá.

Čo by ste povedali na štandardnú námietku milovníkov konšpiračných teórií, že dôkazy škodlivosti existujú, ale sú zatajované?

Neviem si to veľmi predstaviť. Ak by dôkazy škodlivosti existovali, americkí právnici by boli schopní dostať sa k nim a vysúdiť na ich základe ťažké milióny. Nič také sa však nedeje, na rozdiel od tabakového priemyslu.

Je možné, že si ľudia vedome alebo podvedome mýlia rádiové žiarenie s rádioaktívnym?

To je možné. Rádioaktívne žiarenie je naozaj nebezpečné a ožiarené látky sa často stávajú zdrojom ďalšieho rádioaktívneho žiarenia. Pritom veľmi dobre rozumieme, prečo je toto žiarenie zdraviu škodlivé, aj tomu, ako spôsobuje rádioaktivitu ožiarených látok. Pri rádiovom žiarení k ničomu takému nedochádza. Existuje rádioaktívna kontaminácia, ale nič také ako rádiová kontaminácia látok jednoducho neexistuje.

Je mikrovlnná rúra bezpečná?

S úplnou istotou sa to nedá povedať o ničom. Priame ohrozenie žiarením je však prakticky nulové, mikrovlnka má dokonca trojitú ochranu a pri otvorených dvierkach sa automaticky vypne. Škodlivý vplyv na potraviny nie je preukázaný a ani nie je dôvod takýto vplyv predpokladať. Ak s mikrovlnkou zaobchádzame rozumne, čiže ak v nej nesušíme zmoknutú mačku, prípadne ak nenecháme deti často stáť rovno pred dvierkami a zízať dnu, tak nevidím dôvod na obavy.

• Spracované so súhlasom redakcie podľa článku: Kuchyňa, fyzika, chémia, strach publikovaného v 30. čísle časopisu .týždeň.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (11 hlasov, priemerne: 3,50 z 5)

Komentáre k článku

1. Nebezpecenstvo nespociva v mikrovlnach, ale v rychlom ohreve, rychlejsom ako na inych zariadeniach. Koli tomu zo zelenych farbiv obsiahnutych napr. v zelenine vznika karcinogenny ozon a tuky sa menia tiez na skodlive. Robili pokus s vodou prevarenou v mikrovlnke a kvetmi. Pokazde chcipli…..

2. chcem sa opítat ci je mozné zamerne skodit mikrovlnným ziarenim napriklad nepohodlnému susedovi ? cital som vystrahu na zastavke mhd . mam podozrenie a citim ako kebi cez stenu … ja neviem podobné ako fén, nestaci mozno vybrat z mikrovlnky vysielač a pripevnit si ho na malí satelitní tanier na to abi ziaril až cez stenu? alebo nezostava toto ziarenie naopak v napoi ak pohar vypiem hned

3. Autor klame! Robi to umyselne, pretoze sa mi nechce verit, ze by sam veril nezmyslom ktore vravi. Tvrdi, ze v mikrovnkach sa energia radiovych vln priamo premiena na tepelnu energiu. To pocujem prvy krat. Vsetci vieme, ze jedlo sa v mikrovlnke zohrieva nekontrolovatelnym kmitanim molekul. Rozkmita ich prave mikrovlnne ziarenie. Cize radiove ziarenie sa nepremeni na teplo. To sa snad ani neda (neviem). Sposobi ale, ze inak bipolarne (pevne orientovane) molekuly zacnu kmitat miliardkrat za sekundu, co vedie k ich destrukcii a rozpadu. V prirode takto molekuly nikdy nekmitaju (nie su na to stavane). Ak ich rozkmitame, poskodia sa a vzniknu tak celkom ine latky. Mikrovlnna rura by sa preto mala spravnejsie nazyvat radiacna rura. Tak dobru chut prajem vsetkym ktory takto zmenene latky povazuju za neskodne! A vyskumy americkych vedcov? Pokial viem najrozsiahlejsie testy sa robili v byvalom sovietskom zveze. Sovieti touto technologiou disponovali medzi prvymi. A vysledok? Pouzivanie mikrovlniek bolo zakazane zakonom kvoli preukazanym skodlivym vplyvom na potraviny!

4. Tento clanok ma nejako neuspokojil. Cakala som viac vedecke vysvetlenie – opis procesov, zmien a vplyvov v mikrovlnke. Tvrdenie, ze mikrovlnky su ok, lebo tomu veri FDA pre mna nie je dost dobre. FDA schvaluje rozne veci, ako umele farbiva v potravinach a neoznacene GMO potraviny, co vacsina EU netoleruje. Chcela by som mat v tomto jasno, preto by som poprosila spolahlivejsi, vedeckejsi clanok, pripadne aj s referenciami/odkazmi na dostupny vyskum.

Pridaj komentár